dinsdag 30 augustus 2011

Duinen en Water

In de tweede helft van de negentiende eeuw is begonnen met de winning van drinkwater uit de duinen.. Het gevolg was dat het grondwaterpeil daalde..Op veel plaatsen zijn plantensoorten verdwenen..in de oorspronkelijke vochtige duingebieden..
De laatste jaren hebben de duinwaterleidingbedrijven maatregelen genomen om de verdroging van duingebieden door ontrekking van drinkwater tegen te gaan..
In de gebieden waar maatregelen genomen zijn....is de soortenrijkdom toegenomen..
en er groeien meer plantensoorten die kenmerkend zijn voor vochtige duinvalleien.
Voorbeelden van deze plantensoorten zijn Watersnavel en Watermunt..
Nu hebben we deze zomer wel heel veel regen gehad...
En de zomer van 2011..gaat dan ook de boeken in als één van de natste zomers ooit..
(Regen in de AWD)
Nog niet zo lang geleden kwamen we regenwater te kort..Boeren kregen het advies om niet tegelijk water te pompen....En nu...nu valt er teveel....Het is altijd wat :)...Zo hebben we het over de opwarming van de aarde..(Ik laat één avond mijn ijskast open staan)...En nog niet veel later..maken we één van de koudste winters mee....wat en wie  moet je nu geloven?
(Op zoek naar een betere temp?)
Onderzoekers van de Britse York Universsity schrijven nu..in het wetenschappelijke tijdschrift Science.."Dieren en Planten trekken twee tot drie keer zo snel weg naar..koelere gebieden.als tot nog toe werd gedacht.
Organismen gaan elke tien jaar gemiddeld 12,2 meter..hoger op een berg of heuvel wonen.Tevens is waargenomen dat..Planten en Dieren elk decennium...17,6 kilometer verder van de evenaar gaan leven....Opvallend was volgens de onderzoekers..dat Planten met dezelfde snelheid verplaatsten als Insecten...En dat Vogels net zo snel zijn als Zoogdieren.
Deze studie toont voor de eerste keer aan dat..soorten zich het snelst verplaatsen in regio's waar het..het snelst warmer wordt..Daarmee is.zonder twijfel een verband gelegd tussen de veranderingenin van het leefgebied..van soorten en de opwarming van de aarde in de afgelopen 40 jaar,,
(Een vos in het gebied "Klein Zwarteveld"..gaat er op grote afstand snel vandoor)
En als je dat van die studie leest..dan denk ik..al snel..
"Dan duurt het nog wel even............voordat we hier Olifanten hebben lopen.."
(Ecomare)-Door het vochtige weer zijn de paddenstoelen er dit jaar vroeg bij..
Volgens natuurcentrum Ecomare is het opvallend dat niet overal in het bos veel paddenstoelen te vinden zijn..
De vochtigheid in de bodem..wil nog wel eens verschillen..
We hebben deze dag geluk..we krijgen maar een paar buitjes over ons heen..
Maar die duurt helaas wel lang :)
Als ik een zwam ziet loop ik er heen..bij de boom op de grond ..ligt een briefje..Iemand is twintig euro verloren in de AWD..Het briefje is kletsnat..Ik zeg nog tegen Herman."Het is één groot watermerk"..Maar om het briefje te laten liggen gaat me te ver..Dus ik doe hem in mijn portomonee...Een mooie korting op mijn waterrekening :)
Dit logje is wat laat geplaatst..Ik heb het helaas te druk.
Dus als U mailtje nog niet is beatwoord...ik probeer ze zo snel mogelijk te beantwoorden.
Deze wandeling (zondag 28 Augustus) was met Herman..http://herman-versteeg.blogspot.com/