dinsdag 30 augustus 2011

Duinen en Water

In de tweede helft van de negentiende eeuw is begonnen met de winning van drinkwater uit de duinen.. Het gevolg was dat het grondwaterpeil daalde..Op veel plaatsen zijn plantensoorten verdwenen..in de oorspronkelijke vochtige duingebieden..
De laatste jaren hebben de duinwaterleidingbedrijven maatregelen genomen om de verdroging van duingebieden door ontrekking van drinkwater tegen te gaan..
In de gebieden waar maatregelen genomen zijn....is de soortenrijkdom toegenomen..
en er groeien meer plantensoorten die kenmerkend zijn voor vochtige duinvalleien.
Voorbeelden van deze plantensoorten zijn Watersnavel en Watermunt..
Nu hebben we deze zomer wel heel veel regen gehad...
En de zomer van 2011..gaat dan ook de boeken in als één van de natste zomers ooit..
(Regen in de AWD)
Nog niet zo lang geleden kwamen we regenwater te kort..Boeren kregen het advies om niet tegelijk water te pompen....En nu...nu valt er teveel....Het is altijd wat :)...Zo hebben we het over de opwarming van de aarde..(Ik laat één avond mijn ijskast open staan)...En nog niet veel later..maken we één van de koudste winters mee....wat en wie  moet je nu geloven?
(Op zoek naar een betere temp?)
Onderzoekers van de Britse York Universsity schrijven nu..in het wetenschappelijke tijdschrift Science.."Dieren en Planten trekken twee tot drie keer zo snel weg naar..koelere gebieden.als tot nog toe werd gedacht.
Organismen gaan elke tien jaar gemiddeld 12,2 meter..hoger op een berg of heuvel wonen.Tevens is waargenomen dat..Planten en Dieren elk decennium...17,6 kilometer verder van de evenaar gaan leven....Opvallend was volgens de onderzoekers..dat Planten met dezelfde snelheid verplaatsten als Insecten...En dat Vogels net zo snel zijn als Zoogdieren.
Deze studie toont voor de eerste keer aan dat..soorten zich het snelst verplaatsen in regio's waar het..het snelst warmer wordt..Daarmee is.zonder twijfel een verband gelegd tussen de veranderingenin van het leefgebied..van soorten en de opwarming van de aarde in de afgelopen 40 jaar,,
(Een vos in het gebied "Klein Zwarteveld"..gaat er op grote afstand snel vandoor)
En als je dat van die studie leest..dan denk ik..al snel..
"Dan duurt het nog wel even............voordat we hier Olifanten hebben lopen.."
(Ecomare)-Door het vochtige weer zijn de paddenstoelen er dit jaar vroeg bij..
Volgens natuurcentrum Ecomare is het opvallend dat niet overal in het bos veel paddenstoelen te vinden zijn..
De vochtigheid in de bodem..wil nog wel eens verschillen..
We hebben deze dag geluk..we krijgen maar een paar buitjes over ons heen..
Maar die duurt helaas wel lang :)
Als ik een zwam ziet loop ik er heen..bij de boom op de grond ..ligt een briefje..Iemand is twintig euro verloren in de AWD..Het briefje is kletsnat..Ik zeg nog tegen Herman."Het is één groot watermerk"..Maar om het briefje te laten liggen gaat me te ver..Dus ik doe hem in mijn portomonee...Een mooie korting op mijn waterrekening :)
Dit logje is wat laat geplaatst..Ik heb het helaas te druk.
Dus als U mailtje nog niet is beatwoord...ik probeer ze zo snel mogelijk te beantwoorden.
Deze wandeling (zondag 28 Augustus) was met Herman..http://herman-versteeg.blogspot.com/

21 opmerkingen:

  1. Hoi Henk

    joh dat is mijn briefje.... :)

    Nee grapje hoor, eerlijke vinder mag hem houden, mooi verhaal weer, zoals altijd informatief en afgewisseld met mooie foto's

    Groetjes
    André

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk, dat was een mooie vonst!
    Heb jij dat weer!!
    Leuke informatie over het klimaat heb je verzameld met leuke beelden.
    Ik houd het kort want ik ga "de Wei" in,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. He! Dat is mijn grapje.....
    Maar Henk jij hebt de entree voor volgend jaar weer eruit zeg maar.
    Die foto met de wegtrekkende gansen is mooi stemmig.

    Grs Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Henk

    Mooi Blog, met een leuk verhaal.
    Het is altijd wat met het weer.
    Maar of er olifanten gaan lopen in de duinen?
    Je hebt in ieder geval een leuk zakcentje er aan over gehouden.
    Gr. Louisa

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie foto van de verregende bomen! Olifanten in de AWD lijkt me wel wat... leuk en informatief blog! groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Henk,

    Ligt het aan mij? Dit lijkt me een héél lang briefje van twintig, drie keer zo lang, dus zeg maar briefje van zestig?
    Volgens mij bestaan er van die rollen......
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Henk,

    Ondanks het slechte weer weet er toch iedere keer er wat van te maken!
    Deel je de vindersloon niet met je mede bloggers?-)

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lees je Science? Leuk!
    Naast de tekst die leest als een trein en passant hele mooie foto's erbij!
    Groeten,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha die Henk,
    Ik zat al een beetje op je blog te wachten. Mooie foto's ondanks de regen. Wat zijn jullie stoer zeg om toch te gaan. De foto's van de zonnestalen en de vliegende ganzen vind ik erg mooi.
    Gaaf, die ooievaars in de AWD.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Henk
    tussen de buien door was het een lekkere wandeling ook al hebben we niet veel gezien.
    je hebt er een mooi verhaal van gemaakt.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk. Dit jaar werd niet zo heet als anderen, maar het heeft niet geregend.
    Je hebt een zeer goede serie. Ik hou van de geur van natte aarde:)) De 1 e en de vogels vliegen in de lucht zijn prachtig
    Groetjes. Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Henk,

    Door de opwarming gaan er soorten verdwijnen, maar er komen weer soorten terug welke we hier al lang niet meer gezien hebben. De natuur past zich aan, net als na de verdroging van de AWD.
    Alleen wil dat natte weer maar niet wennen :-)
    Mooi verslag Henk!
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  13. dat was weer een fijne wandeling Henk met een mooie info. en goede opnamens,super
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Henk,

    De zeldzamere 500 euro flap is de volgende uitdaging.

    Altijd weer een genot om jouw verslagen te lezen, omdat het op een heel aparte manier opgeschreven wordt.
    Wat ik altijd erg knap vind, is dat je een verhaal verteld en daar ook een leuke, mooie foto bij kan plaatsen.
    Complimenten weer!
    Enne, volgende keer je ijskast dichtdoen!

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hahaha hij vindt weer poen. Lag er niet een oud mannetje bij ook? Mazzelaar maar wel leuk. Nog leuker is je gevarieerde fotoserie die ook nu weer duidelijk laar zien hoeveel moois er in het gebied zit en hoeveel regen er de afgelopen maanden is gevallen. Nee dat drinken we voorlopig niet meer op.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Henk

    Mooie ondanks het slechte weer toch weer een mooie wandeling gemaakt.
    Zo zie je maar er is altijd wat te zien in het AWD en soms ook nog wat te verdienen als je goed oplet.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ha Henk,
    Wat doe je nou met die €20,-
    Daar is al een hele discussie over geweest deze week bij dat geldtransport.
    Er zijn natuurlijk heel veel opties:
    nieuwe zolen onder je schoenen die je versleten hebt in de AWD
    een paraplu
    regenlaarzen
    extra thermosfles voor koffie, kun je nog meer gaan delen
    Treinkaartje Noordelijker voor als de olifanten deze kant op komen
    Of zie het als een extraatje om je energie rekening te betalen, die wel hoger zal zijn als je de koelkast open laat staan

    Leuke blog. Heb je al eerder ooievaars in de AWD gezien? Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Leuk blog weer Henk, leerzaam en verdienstelijke wandeling ( zo vaak zul je geen geld vinden), heb je mijn forum nog gezien op: www.klaasdevriesfotgrafie.nl ??

    Groet,
    Klaas

    BeantwoordenVerwijderen
  19. je kan het mooi brengen, en dan het vinden van €20,00 kan je weer heel wat keertjes je auto voor parkeren. En de paddestoelen ik geniet er al wel van, laat ze maar komen en dan de bossen mooi van kleur veranderen..op naar de herfst.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Henk groot nieuws ..
    Ik hoor net op het nieuws van RTVNH dat het fietpad door het duin niet doorgaat !!!!!
    Wat duizenden handtekeningen niet voor elkaar kregen.....is een nauwe korfslak gelukt !!!!
    Zit daar ergens en nu mag het fietspad niet aangelegd worden !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. http://www.rtvnh.nl/nieuws/63015/Zeldzame+korfslak+voorkomt+aanleg+van+fietspad

    Het was even zoeken maar hier staat het !!

    BeantwoordenVerwijderen