zondag 14 augustus 2011

Bronst 2011 (voorbereiding)

De damherten bereiden zich voor op de bronst..Het bastgewei raakt zijn doorbloeding kwijt..En de damherten beginnen met het schuren (vegen) van het gewei..Ieder jaar werpen de damherten hun gewei..en dan groeit er gewoonlijk een groter gewei..als het jaar ervoor..Als het gewei volgroeid is gaat de huid jeuken..De doorbloeding van het gewei stopt dan.
Het gewei wordt dan gevoelloos...
(Als ze een bastgewei hebben..zul je ze ook niet zien vechten..het gewei is dan zeer gevoelig)
Eigenlijk sterft het gewei af..(maar pas maanden later...veel later dan de bronstperiode ..valt het weer af)
En als de huid is afgeschuurd..Dan verkleurt het gewei..
Ja..De voorbereidingen voor de bronst 2011 zijn in volle gang...
De damherten zullen tot de bronst (Oktober) zwaarder worden..en veranderen in vechtmachine's..
Blauwtje
Het Boomblauwtje..Niet elk blauwtje is blauw..
Zo heb je ook bruine blauwtjes..maar ook de kleine pages..en de vuurvlinder.
En die behoren allemaal tot de familie van de blauwtjes.
Op dit moment is alles mooi van kleur in de AWD..
En of we nu nog steeds water te kort komen? ...Ik denk het niet:)
(vos-water)
De jonge vossen bestrijken nu het gehele teritorium..En gaan zelf op jacht..het zogen is te pijnlijk geworden..voor de moervos..en de jonge vossen moeten zich nu zelf redden..Het is in deze periode eenvoudig om aan voedsel te komen (o.a.bramen)
En deze vossen worden helaas ook gevoerd door mensen..
En daar...
wordt ik zo moe van!
Dit Koraalzwammetje leeft op vermolmde stronken en zwammen..
Persoonlijk vind ik het een lastige zwam..om mooi op de foto te krijgen..
Er zijn nu ..door het vochtige weer van de laatste tijd..veel paddestoelen te zien in de AWD..
Herman en ik spraken af om zes uur..maar het regende..En dus vertrokken we pas om half negen.Na een dag van werken/tennis/voetbal kijken..en een feestje..(half twee thuis)Had ik mijn slaap ook wel even hard nodig ook..Dus ik had er geen moeite mee..dat ik nog even een paar uurtjes kon slapen.Links..een foto van joggers in het gebied..ze vroegen of ze op de foto mochten..bij deze!
Reeën in het weiland..net buiten de AWD..
Eigenlijk begon deze dag...met de reeën..
En als je dag zo begint..dan kan zo'n dag niet meer stuk...
(Een spiegel in de AWD?)
Een jonge fuut krijgt een visje..
Ja...Er is genoeg te zien in de AWD....
Maar ik kijk eerlijk gezegd al weer uit naar de Damherten bronst in Oktober..

27 opmerkingen:

  1. Een prima serie foto's war je met plezier wat langer naar kijkt..... uitstekend gedaan Henk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk
    je foto's zien er weer goed uit we hebben best veel gezien.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. het zijn altijd mooie beelden uit het AWD. Een zalige wandeling is het zekers geweest..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Henk,

    Prachtig die geschuurde damhert!

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Henk

    Ook een prachtige serie.
    Wat leuk dat je met Herman oppad bent geweest.
    Gr. Louisa

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi blog Henk!
    Dat gewei met flarden eraan heb je mooi in beeld gebracht.
    Ook de Vos en Paddo`s staan er prima op.
    Je gaat goed met je camera.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Henk,

    Die 'vellen' die aan dat gewei hangen, helemaal geweldig om dat te spotten!
    Het kleine koraalzwammetje vind ik ook geweldig om te zien.
    Weer een lekkere AWD-kijkserie
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jij ziet altijd zoveel Henk. En je weet het ook nog mooi en duidelijk op de foto te zetten. Prachtig hoe de herten zich voorbereiden op de gevechten.
    Ik heb je blog weer met veel interesse gelezen.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi Henk, de damherten, het jonge vosje, prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Henk,
    Wat geniet ik weer van je foto's.
    Mooi verhaal over het bastgewei van de herten, al vind ik het er niet uitzien, als ze zo'n half afgeschuurde bast hebben.
    Wat een paddenstoelen al he, vind het koraalzwammetje toch erg mooi op de foto staan,het is zo piepklein. De luie vos is leuk. Vrijdag waren er 4 vossen, er werd niet gevoerd (er was ook bijna niemand) en de vossen deden gewoon hun vossending, stoeien, rennen, drinken en soms in de struiken struinen. Die blog komt deze week nog..

    Ohhh, en dan die reën die je hebt gezien in het weiland, prachtig.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. mooie serie weer Henk.
    die spiegelfoto vind ik subliem.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De spiegel foto is geweldig. Leuke serie weer.

    Lijkt me wel gaaf om in oktober een kijkje in de AWD te kunnen nemen met die bronst. Succes.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Henk

    Mooi hoor je weer “jalours” makende fotos van de vosjes.
    Paar weken terug wel wat vossen gezie nmaar die waren verder weg en het werd al een beetje donker.
    De spiegelfoto is ook heel goed gevonden! Top
    Vanavond weer eens het (zonder camera, oops) AWD in want het is eindelijk weer eens mooi weer

    Grs Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Henk,

    Dat heb je weer op een prima manier vastgelegd! De bronst betekend ook weer dat de herfst ook dichterbij komt, en dat terwijl we geen echte zomer gehad hebben.
    Maar goed, de AWD is mooi in alle jaargetijden.

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Henk,
    Als de bronst begint kom ik ook graag een keer naar het awd, wil graag de damherten fotograferen.
    En die reen in de wei lijkt net het Paradijs.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dag Henk,
    Wat een prachtige serie! Ik vind vooral de herten met die haf afgeschuurde geweien geweldig, hoewel het er ook wel wat viezig uitziet. Mooie info, zo leer je nog eens wat!
    Ook de vosjes staan er puik op, genieten.
    Foto's om trots op te zijn!
    Hartelijke groeten! Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Tjonge Henk het lijkt allemaal steeds maar mooier te worden. Die eerste lijken wel meesterschilderwerken vn de een of andere schilder uit de middeleeuwen. Deze serie is zonder meer weer een van je allermooiste.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. een heerlijk eserie foto's weer!
    die spiegel vind ik echt super!
    humor!!
    groetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  19. hoi henk een prachtige serie je heb toch een fijne dag gehad ondanks de regen en ik heb mee zitten te genieten,bedankt
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Henk
    Wat een schitterende serie staat er weer op je site. JE vos staat er weer prachtig op. Wel erg jammer dat ook deze kleintjes weer gevoerd worden.
    Groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Henk

    Mooie foto's van de damherten, informatie over het gewei is leuk om te weten.
    De rest van de serie mag er ook zijn.
    Mooi de reeën in het veld daar moet je vroeg voor wezen.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Machtig mooi om naar te kijken Henk.
    Ik heb genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ha Henk,
    De lappen hangen erbij, wat een triest gezicht. Maar goed door jou vastgelegd.
    Wat een leuke foto van de vos! Schitterend.
    Groeten,Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een bijzondere platen, die damherten met afbladderend gewei.
    Ik ken dit verschijnsel alleen van foto's.
    Het regenachtige sfeertje werkt hier ook heel goed....een heel prettige serie om naar te kijken en je informatie is ook weer erg leuk om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hallo Henk,

    wat een verschillende opnames weer en ook allemaal met een eigen uitstraling.

    Prachtig gezicht die grote geweien van die herten! Heel imposant. Die vossen verbaasde ik me bij Ghita al over, want ze lijken zo ontzettend tam. Ik heb ze nog nooit in real life gezien, maar ik ben ook alleen nog maar op de fiets in de ADWD geweest.

    Hele mooie serie foto's weer.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Prachtige serie ... vooral de laatste van de vos met dat koppie zo op de grond d... heel schattig.
    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen