woensdag 3 augustus 2011

Atlantikwall Katwijk Valkenburg Noordwijk

De Duitsers zijn vanaf 1941 tot 1945 bezig geweest met het bouwen van verdedigingswerken langs de kustlijn van Noorwegen tot aan Spanje.( Atlantikwall ) De Atlantikwall was bedoeld om een geallieerde aanval vanuit zee te weren.... De verdedigingswerken in Katwijk...Noordwijk..en Valkenburg vormden samen Stützpunkt Gruppe Katwijk.

Van deze verdedigingswerken is nog veel te vinden in de Katwijkse duinen..
Vandaag Dinsdag 2 Augustus gaan Ghita en ik bij Berkheide (Katwijk) het duingebied binnen..We hopen Reeën te zien...En vanaf de tankwall zien we in de verte twee Reeën...Aan het eind van deze muur doen we een bakkie...De belagrijkste bewoners van de Atlantikwall zijn Vleermuizen.Die overwinteren in de bunkers ..waar een paar openingen open gehouden zijn voor de Vleermuizen....
Atlantikwall
Het duingebied Berkheide staat onder druk...Uitgebreide monitoring laat zien dat de Bergeend..het Paapje..de Veldleeuwerik en de Patrijs niet meer in het gebied voorkomen..
De duinen tussen Wassenaar en Katwijk raken steeds meer begroeid waardoor ook de Tapuit de Fazant en de Wulp steeds minder voorkomen.
Het onderzoek is gedaan door Joost van Reisen
Zijn boek "Vogels in een veranderd duïn".. KLIK
Ghita en ik besluiten om weer terug te gaan naar de uitgang..
En dan zien we een Vos..
Hij kijkt ons aan..en vertrekt rustig de dekking in..
Toch gaaf om hier ook een Vos tegen te komen..
Torenvalk
Een Torenvalk gaat vlak voor ons in de lucht staan bidden..We krijgen genoeg tijd om mooie foto's te maken...Eigenlijk wil ik wel even met hem ruilen..Hij moet een mooi uitzicht hebben..van die hoogte.
Helaas gaat de zon langzaam onder..En juist nu komen we Reeën tegen...
Zelfs dichtbij de uitgang ziet Ghita een Reebok ...hij staat op ongeveer tien meter van ons vandaan..
Maar het licht is dan al zo slecht...Dat kregen we dus niet op de foto..
Heel even krijgen we een prachtige lucht te zien..
 Ghita en ik gaan zeker een keertje terug..naar dit prachtige gebied..
Site van Ghita: KLIK
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Herman..Remco en ik hadden zondag een wandeling gemaakt in de AWD
Ik had deze dag niet veel foto's gemaakt..
En het ontbreekt me aan tijd om daar ook een log van te maken..
Dus voor die wandeling moet U kijken bij Remco of bij Herman.
Ik bedank bij deze de mensen die een reactie plaatste..
Zeker omdat ik de laatste tijd daar zelf even niet aan toekomt..