woensdag 3 augustus 2011

Atlantikwall Katwijk Valkenburg Noordwijk

De Duitsers zijn vanaf 1941 tot 1945 bezig geweest met het bouwen van verdedigingswerken langs de kustlijn van Noorwegen tot aan Spanje.( Atlantikwall ) De Atlantikwall was bedoeld om een geallieerde aanval vanuit zee te weren.... De verdedigingswerken in Katwijk...Noordwijk..en Valkenburg vormden samen Stützpunkt Gruppe Katwijk.

Van deze verdedigingswerken is nog veel te vinden in de Katwijkse duinen..
Vandaag Dinsdag 2 Augustus gaan Ghita en ik bij Berkheide (Katwijk) het duingebied binnen..We hopen Reeën te zien...En vanaf de tankwall zien we in de verte twee Reeën...Aan het eind van deze muur doen we een bakkie...De belagrijkste bewoners van de Atlantikwall zijn Vleermuizen.Die overwinteren in de bunkers ..waar een paar openingen open gehouden zijn voor de Vleermuizen....
Atlantikwall
Het duingebied Berkheide staat onder druk...Uitgebreide monitoring laat zien dat de Bergeend..het Paapje..de Veldleeuwerik en de Patrijs niet meer in het gebied voorkomen..
De duinen tussen Wassenaar en Katwijk raken steeds meer begroeid waardoor ook de Tapuit de Fazant en de Wulp steeds minder voorkomen.
Het onderzoek is gedaan door Joost van Reisen
Zijn boek "Vogels in een veranderd duïn".. KLIK
Ghita en ik besluiten om weer terug te gaan naar de uitgang..
En dan zien we een Vos..
Hij kijkt ons aan..en vertrekt rustig de dekking in..
Toch gaaf om hier ook een Vos tegen te komen..
Torenvalk
Een Torenvalk gaat vlak voor ons in de lucht staan bidden..We krijgen genoeg tijd om mooie foto's te maken...Eigenlijk wil ik wel even met hem ruilen..Hij moet een mooi uitzicht hebben..van die hoogte.
Helaas gaat de zon langzaam onder..En juist nu komen we Reeën tegen...
Zelfs dichtbij de uitgang ziet Ghita een Reebok ...hij staat op ongeveer tien meter van ons vandaan..
Maar het licht is dan al zo slecht...Dat kregen we dus niet op de foto..
Heel even krijgen we een prachtige lucht te zien..
 Ghita en ik gaan zeker een keertje terug..naar dit prachtige gebied..
Site van Ghita: KLIK
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Herman..Remco en ik hadden zondag een wandeling gemaakt in de AWD
Ik had deze dag niet veel foto's gemaakt..
En het ontbreekt me aan tijd om daar ook een log van te maken..
Dus voor die wandeling moet U kijken bij Remco of bij Herman.
Ik bedank bij deze de mensen die een reactie plaatste..
Zeker omdat ik de laatste tijd daar zelf even niet aan toekomt..

17 opmerkingen:

  1. Henk,

    Leuk altijd hoe jij een interessant verhaal schrijft bij je wandeling!
    Bij de muur vind ik altijd een mooi stukje natuur. Ik weet nog wel dat vroeger aan bijde kanten de de muur water was!
    Je weet ondertussen wel waar de reeën zitten van Remco!

    Groet, Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Henk,

    Prima info weer.
    Leuk dat je ook daar een vos hebt kunnen spotten. En de Torenvalk is ook een pracht vogel.
    Mooie wandeling!

    Die Duitsers hebben toen inderdaad aardig huisgehouden langs de kust.
    Hele stukken bos werden gekapt om de verdedigingswerken en andere bouwwerken te kunnen bouwen.
    Na de oorlog bleek dat er van de 385 hectare bos in de AWD er 70 hectare verloren is gegaan.

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dit is weer een goed verhaal met duidelijke foto's.
    En saampjes met Ghita op stap is altijd gezellig.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Over die verdedigingslinie heb ik wel eens iets gelezen en gezien toen we in die duinen liepen. Maar dat is jaren geleden. Ik herinner me het weer nu ik het bij jou lees. Wat je al niet tegenkomt op zoek naar de reeën. Je hebt weer een interessant blog gemaakt Henk.
    Trouwens wel jammer dat bepaalde vogels zich niet meer thuis voelen in de duinen. Waarschijnlijk komen er wel andere soorten voor in de plaats.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier staat weer een interesant log Henk.
    En je hebt weer vossen en reeen gespot.

    Super hoor!
    :) Aly

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Henk. De natuur heeft de gave te kunnen regenereren. Zeer goede foto's, zoals altijd:)
    In een oorlog is er altijd zinloze vernietiging. Toen de Tweede Wereldoorlog begon. In Spanje, eindigde een burgeroorlog. De video toont al het kwaad van de oorlog. Heb een goede week.
    Groeten. Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Raar eigenlijk, de bunkers zijn zo'n vertrouwd gezicht in het duinlandschap, dat je er bijna nooit bij stil staat waarom ze zijn gebouwd. Dat die hele linie zo lang was, dat heb ik ook nooit geweten. Leerzaam blogje dus Henk!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Henk,
    Je ben maar een altijd maar druk, maar wandel wel heel veel af.
    Maar toch nog wat foto's van je.
    Een torenvalk hoop ik ook nog eens te fotografen, en dat is weer eens wat anders een hert met een wit gewei.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Henk,
    Nu ik weer terug ben van weg geweest, blijkt dat je weer mooie wandelingen hebt gemaakt en leuke avonturen hebt beleefd. Ik loop dus gigantisch achter met reageren. Geweldige ervaring met de zeearend, heel indrukwekkend. Mooie foto's van de lepelaars en van de vos met prooi. Laatste blog over WO II heel informatief, ik had er nog nooit van gehoord.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk dat jullie zo lekke rop pad geweest zijn en het verhaal erbij is zeer zeker ook weer kostelijk te noemen en dan heb ik het nog niet eens gehad over je leuke fotomateriaal...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk,
    Goed verhaal met foto's en beelden.
    Tijd gebrek daar weet ik alles van, nog één week werken en heb ik vakantie yes!!
    Binnenkort wel effe contact kunnen we misschien wat ondernemen.

    Groetjes,
    ben

    BeantwoordenVerwijderen
  12. prachtige foto's en informatief log Henk
    had er wel eens van gehoord, maar na jou uitleg weet ik er nu ook weer wat meer van

    Gr, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  13. weer een heel boeiend stuk natuur Henk. Dank je wel!
    Het was fijn er via jou te zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Altijd leuk een vos tegen komen en op de foto zetten. Ik vroeg me al af waar je de tijd vandaan haalde om zoveel te wandelen, fotograferen en bloggen maar nu lees ik dat je tijd te kort komt.... ;-)

    Grs Ben
    PS Nog bedankt voor de tip want ik ben de vos al een paar keer tegen gekomen. Top!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het is weer een interessante blog geworden Henk.
    Mooie foto's er bij.
    En weer een vos,knap dat je die over weet te spoten.

    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ook deze serie is er een met een verhaal Henk. Ik zag het anti tankgeschut staan en was weer even terug in Egmond a/d Hoef. Daar maakte zo'n rits ook al zo'n indruk.

    Torenvalken, ree:en en vossen. Heerlijke log weer.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen