donderdag 25 augustus 2011

AWD Ingang (en ingezonden foto's..)

Crisis?..Ben je gek..alles groeit in de AWD de pan uit..En de mensen genieten van de AWD..Steeds meer mensen weten de weg te vinden in de AWD.. En of ze nu wandelen..joggen..paardrijden..struinen..of aan nordic walking doen..Er wordt volop genoten in de AWD..
Jong en Oud...vinden hun ontspanning in de AWD.
En dan maakt zo'n crisis niet uit...Nee je voelt je rijk..in de AWD!
Vandaag Donderdag 25 Augustus neem ik ingang Panneland..Het voordeel van deze ingang is dat het zo lekker centraal ligt Een prachtige ingang als U voor het eerst de AWD bezoekt.Als u het verharde pad volgt..dan loopt U zo tegen het watergebied aan..
En Ingang De Zilk..Ja..met zijn prachtige varens..En open gebied zoals het Vogelenveld/Palmveld..Als U duingebied wilt bezoeken..Is dit een ook een mooie optie. En bij Ingang de Zilk..(Links) ziet U niet alleen varens..Maar in dit gebied ziet U ook heide.
Ingang Oase..Ja..Als u wat mee wilt krijgen van de waterwinning..(Waternet) Dan is dit zeker een must..Ook is hier een bezoekerscentrum (Oranjekom)..Ga daar eens een kijkje nemen..Bij Ingang Oase komt U het bosgebied in..
En Ingang Zandvoortselaan..Daar kunt U mooi een bezoekje brengen aan het Renbaanveld (Aalscholverskolonie)..Een mooi meer met vijf eilandjes..Ook (Links over de brug) voor bunkers zit U hier goed..En (Rechts) Daar loopt U het duingebied in..
Deze mensen gaan zo te zien bramen plukken....
En ik?....Ik ga eens kijken bij de bronstplek..
Op de bronstplek lopen veel hinde's..en ook veel jonge mannetjes..zelfs spitsers..
Maar deze mannetjes gaan in de bronst 2011 geen rol spelen..
Nee..de voorbronst is nog niet op gang..Ik verwacht dat pas half september (bronst in Oktober)
Het is prachtig weer..En als ik deze groep zo ziet joggen..
Dan heb ik respect voor ze...Prachtig als je op die leeftijd nog zo sport...
Zo is het AWD een heerlijk gebied..voor iedereen..voor jong en oud!
Bunker 122
Het is echt warm..En ik zoek wat verkoeling..Bij Bunker 122 doe ik een bakkie koffie..lekker in de schaduw..(eindelijk mooi weer..en ik ga dan in de schaduw zitten..het moet niet gekker worden :).Twee kikkers zitten op een tak..die schuin in de bunker staat..
Het is voor veel mensen een belangrijk gebied...
En waarom?...Ach..wat maakt dat uit..iedereen geniet op zijn eigen manier..
Prachtig zo'n gewei..
Maar ook een hinde met kalf van dit jaar is erg mooi..
Nog even en dan wordt deze hinde weer gedekt..
Ook deze man heeft het warm..En vraagt veel van zijn lichaam..
Ik heb genoten vandaag..Niet dat ik nou iets spectaculairs gezien had..
Maar dat maakt niet uit..Het is gewoon heerlijk om te wandelen/struinen door de AWD..
En ik ben de enigste niet...die geniet van dit prachtige gebied...

XXXXXXXXXXXXXX

INGEZONDEN FOTO"S VIA MAIL ONTVANGEN..
Van o.a. Kees van Dommele
(Hoornaar foto Kees van Dommele)
Hallo Henk,

Begin augustus zag ik zowel op het Groot Zwarteveld als in het Achterste Panneland een hoornaar, een groot model wesp. Als je op het Groot Zwarteveld vanaf de ingang van het terrein waar de moeflons voorkomen naar de weg loopt, deze oversteekt en loopt tot aan het vennetje, dan heb je ongeveer de plaats waar ik de eerste hoornaar zag. Toevallig was de herderin Brenda daar toen ook in dat gebied met haar kudde. In het Achterste Panneland zag ik een hoornaar vlakbij het pad dat loopt naar het kanaaltje, op ongeveer 50 meter van het kanaaltje.
De hoornaars waren watervlug waardoor het niet meeviel een foto te maken waarop ze nog redelijk te zien waren. Ze waren beide ook snel verdwenen. De foto’s zijn niet super, maar ik was blij dat het gelukt was er een vast te leggen. De foto’s heb ik uitgesneden zodat de insecten redelijk te zien zijn.
In de laatste uitgave van het blad Struinen werd er toevallig ook over gesproken. Voor mij was het op 4 augustus voor het eerst dat ik ze zag. Heb jij ze al eens gezien?
Groet Kees
(Bedankt Kees..Wel gezien in de OVP..Maar nog nooit in de AWD..mooie waarneming)

XXXXXXXXXXXXXXXXX
INGEZONDEN DOOR Bram Hoogkamer
Henk goedenavond,

Ik lees je blog al een tijdje met erg veel plezier.
Zie ook erg mooie foto,s.
Wellicht kan ik je een plezier doen met deze foto.
Ik heb hem vanmiddag (24-8) genomen.
Natuurgroet,Bram.
( Foto Ingezonden door Bram)
Henk goedenmorgen,
Ja ik wandel erg veel door eigenlijk wel het hele land.
Ik zoek eigenlijk altijd de stilte op,dus liefst geen gebaande paden.
Verder ben ik alpine bergbeklimmer maar zodra ik weer in de awd ben ben ik weer lekker thuis.
Dit is zo,n uniek stuk natuur, wanneer je ook komt het is altijd anders.
Vond het dan ook erg leuk er achter te komen dat jouw site bestond.
Vanavond ga ik met een vriend naar de Harskamp.
Proberen een edelhert te vereeuwigen.
Groetjes,Bram.
(Bedankt Bram..Zowel voor de foto..als tekst)
Het geeft maar weer eens aan hoeveel mensen er genieten van dit mooie natuurgebied!

XXXXXXXXXXXXXXX
INGEZONDEN door Martien Vos
Beste Henk
Zal me eerst even voorstellen
Ben Martien Vos en woon in Dordrecht
Kijk regelmatig op je blog en ook regelmatig in de AWD te vinden
Zondag ochtend zag ik je aankomen toen ik net weg ging
Hierbij wat foto,s van zondagochtend
(Foto Ingezonden door Martien Vos)
En ook mijn weblog zal ik meesturen (staat van alles op hoor )
M. Vos
(Foto Ingezonden door Martien Vos)
(Bedankt Martien)
Martien stuurde nog meer prachtige foto's..van o.a. de Zeearend..
Maar omdat ze ook op zijn site te bewonderen zijn...Kunt U beter even kijken op zijn site..
(Er is tijdelijk onderhoud bij web - log..dus er is kans dat hij even niet werkt..probeer het later nog eens)