dinsdag 14 juni 2011

AWD Amsterdamse Waterleidingduinen Vosjes (Welpen)

BELEVING EN GEVOEL...DIEREN!
Laten we aannemen dat dieren gevoelens kennen..Zoals :
Angst...Blijdschap....Speelsheid....Frustratie...Verveling....Agressie....
Nervositeit....Humor en Stress...Dan houden mensen over het algemeen te weinig rekening met de belevingswereld van de dieren...
Laten we ons eens verplaatsen in de dieren....
Dus vandaag NIET MIJN....Maar HUN verhaal..

We zien ze bij Ingang Zandvoort binnen komen...
Wat zijn ze weer vroeg hé...In ons gebied.
We krijgen niet eens de tijd om rustig wakker te worden....
En de ergste...dat zijn die Herman en Henk wel....Die lopen niet netjes over de paden..Nee..Die struinen. En opeens staan ze in de vroege morgen achter je..Je schrikt je rot.... Daarbij lopen ze gewoon over mijn eten heen..Dat moet ik bij hun is doen...Zo met mijn poten op hun bord. Ik denk dat ze dat ..ook niet kunnen waarderen.
Als we dan van ze schrikken...schieten we alle kanten uit..
Nou..dan ben je zo weer een uurtje bezig om je familie weer terug te vinden...
Die twee zijn zelfs zo gek...ze maken foto's van onze keutels..
Nou..Dan spoor je niet..of wel?
En het vreemde van alles... vinden we wel..
Dat ze wel in ons gebied mogen komen..Maar zodra wij maar één stap in hun gebied zetten....Dan willen ze ons afschieten.....Wij vertrouwen de mensen niet meer....Alhoewel er ook mensen zijn die ons helpen..o.a. door een brief te sturen tegen de jacht op ons...KLIK HIER
En wij....
Wij weten maar al te goed...dat onze familie ooit is uitgeroeid...
(Dat hebben we nu al geleerd van onze ouders)
In de Middeleeuwen...
Gelukkig kwamen we weer vanaf 1986..in het duingebied voor...
En we zijn slim...Want ook al denken de mensen dat we ze vertrouwen...
We staan op scherp...En we zijn zo in de dekking..
Want er is niets zo verandelijk.......... dan de mens...!
Zelfs..Herman.... Gert.... Colinda....Henk.... die we hier zien...vertrouwen we niet..
Ook Ghita...http://carpediem2.punt.nl/?home=1die we even later zien...zelfs die vertrouwen we niet..
En deze uitdrukking...(foto van mij hier boven) heb ik van Hans van Breukelen geleerd.....
Wij hebben ons huiswerk gedaan!...En we bljven alert.
Natuurlijk wilden we nog meer vertellen...maar van Henk mochten we niet meer tekst en foto's plaatsen....
We kijken ze nog na....Gert en Colinda lopen verder het achtergebied in...Herman..moet naar huis wegens verplichtingen....Dus we zien Ghita en Henk..samen verder gaan..
Wij als rupsen van de Spinselmot..Zijn niet bang voor de mens..
Ook de boom hoeft niet bang te wezen..Want als wij straks als rups de boom verlaten..Dan herstelt de boom zich....Wat dat betreft...moet de mens zich niet overal mee bemoeien....Wij als natuur regelen het heus wel....Daar hebben we jullie niet bij nodig!
En ik.....Ik ben in de Winter Koning...
Een klein stukje tekst van Henk:
Dieren hebben gevoelens..uit onderzoek is gebleken dat ze zelfs dromen...Ze kunnen vriendschappen onderhouden..Hebben een rouwproces..En kunnen plezier maken..En van geluiden of een warm plekje kunnen ze genieten.
En wij....Ach..wij hebben er schijt aan....Wij laten jullie gewoon een poepie ruiken..
Als jullie de overlast van ons willen beperken...Plaats dan gewoon een hek..
Wij hebben hier ruimte en eten genoeg....Maar als jullie het hekwerk niet afmaken..
Tja..Dan lopen wij zo af en toe stiekem buiten het gebied.
WILT U ONS HELPEN?
stuur dan een mailtje naar pvda@raad.amsterdam.nl..
of
teken de petitie tegen afschot..zoals die mensen op de foto doen!
BEDANKT NAMENS ONS!!!

32 opmerkingen:

  1. IJzersterk verhaal Henk begeleidt met mooie foto's!

    Ik heb met een glimlach het verhaal van de dieren van de AWD gelezen en de foto's van de vosjes zijn top ... wat zijn ze lief voor elkaar op jouw foto's ... bij mij vandaag snauwden ze elkaar regelmatig af ... om gevoerd eten ... ....

    Groetjes en fijne avond!
    Ik kijk uit naar je volgende wandelingen en foto's. En ik heb de mail gestuurd hoor over afschot van de herten, mijn stem tegen is binnen...

    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste dieren,

    Jullie moeten maar een beetje geduld hebben met Henk en Herman.
    Ze beseffen niet zo goed dat ze jullie opjagen en over jullie eten heenlopen.
    Ze willen alleen maar een beetje genieten en daar mooie foto's van maken, zodat de rest van ons daar weer van kan genieten.
    Jullie moeten maar zo denken: Ze weten niet beter en bedoelen het goed.
    Als je ze éénmaal beter leert kennen, zijn ze ook best wel aardig.

    Hou jullie taai en bespring ze gewoon eens met z'n allen tegelijk!
    Dat wordt lachen!!!!

    Groet,
    René (die wel op de paden blijft)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig verhaal Henk, weten we ook eens wat de dieren denken daar.
    Je heb weer een mooie serie foto's gemaakt, met vooral de vosjes.
    Was weer genieten.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een super gave serie Henk
    iedere keer is het weer genieten van jou series met een leuk bijschrift.

    groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heerlijk die eerste sfeer foto's, ook die jonge vossen is een genot om naar te kijken Henk

    weer een geweldig hoog natuur gehalte log, met ontzettend leuke teksten, maar de aanleiding is dan weer wat minder, nog steeds die dreiging van het schiet gebeuren triest

    Groeten, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Henk,

    Mooi verhaal, zeg! En de vosjes, ze staan er mooi op. Die rupsen in de boom, we hebben ze ook gezien. Maar hier zijn de poppen groter.
    Ik heb de petitie getekend tegen het afschieten van de herten, en hoop dat er nog meer mensen die opvolgen.
    Succes en tot de volgende blog.
    Hillie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Henk
    het was zeker een gezellige dag een top dag met mooie foto's.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Henk, ik kwam op je blog via het het blog van Krimpenerwaard Peter en wil je toch even complimenteren. Wat een geweldig mooie foto's van de vosjes! Bijzondere momenten in mooi licht. Echt een genot om naar te kijken. Wat een veelzijdig gebied om te fotograferen heb je daar. Ik zal zeker de petitie tekenen.

    Groeten
    Marieke Vissers

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wowww, the foxes love u for sure.-)))AMAZINg shots! have a good new week+thank you for sharing your trips with us...its always a pleasure:-))

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een prachtig stuk werk in z'n geheel.
    Leuk en mooi.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. "Het is zondagmorgen, ik waan me veilig tussen de hoge adelaarsvarens, trots ben ik op mijn kleintje, zoals alle jonge moeders. We moeten snel het lopen gaan oefenen, want je weet maar nooit..... maar nu nog even niet. Nog even samen genieten in het zonnetje, want zelfs Henk & Herman hebben deze plek nog niet ontdekt .... ach nee! daar heb je HAAR !! Die struint dwars door alle planten heen.... zou ze doorlopen ? misschien ziet ze ons niet........ oh nee! de fototas gaat van de rug!
    Kom, mijn kind, probeer op te staan, probeer te vluchten... !!
    Je hebt helemaal gelijk, zelfs voor de kraamtijd hebben ze geen respect! "

    Mama Ree

    BeantwoordenVerwijderen
  12. heerlijke blog weer!
    schattig die welpjes, ik heb ze vandaag ook gezien...mijn blog volgt nog...
    groetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi blog weer Henk. Ik heb wel te doen met die vosjes. Steeds maar weer die 2 mannen met camera's die ze op elke plekjes tegenkomen.

    De vossenwelpjes springen er natuurlijk tussenuit. Ik had bij een ander blog al gelezen dat ze helaas alweer gevoerd worden door mensen. Ik denk dat het voor die welpjes beter is dat er gewoon een boswachter in de buurt is bij de plek.

    De begin foto's zijn natuurlijk weer heel sfeervol door de vroege ochtend.

    Ik ben benieuwd wat je volgende week te zien krijg voor je lens. ;)

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  14. goeiemorgen henk,
    het verhaal van de dieren staat me wel aan, een vriendje van me zegt steeds , de wereld is mooi, maar er zouden geen mensen moeten wonen, en ik begin daar steeds meer in te geloven...

    :-)

    alhoewel ik wel blij ben, dat jij der bent:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Henk,
    Wat heb je weer een leuke blog gemaakt met de teksten vanuit de dieren.

    Je vossenfoto's zijn echt super. Die twee welpjes samen, ach wat is dat mooi. Jammer dat ik dat momentje net had gemist. Gisteravond was er ook maar 1 welpje dus wellicht heb jij (en Herman) hier echt een heel speciaal moment vastgelegd. De knuffelfoto's van de vosjes vind ik echt heel erg mooi.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Goedemorgen Henk

    Hele mooie serie,
    prachtig die dauw in de vroege ochtend.
    En die welpjes super weergegeven.
    Ik heb weer genoten van je verhaal en de foto's.
    Gr. Louisa

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Je hebt er weer een uniek blog van gemaakt, ik sta er steeds versteld van hoe je iedere keer weer iets weet te verzinnen!
    Je vossenfoto's zijn verrukkelijk!!
    Ik heb er nog weinig gezien waar ze allebei op staan, en dan ook nog eens zulke lieve momentjes.
    Ze zijn erg mooi van kleur, super Henk!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Henk,

    Leuk verhaal vanuit het oogpunt van de dieren in de AWD. Gelukkig eten Henk en Herman het eten niet op, maar lopen er alleen overheen :-)
    Ik heb de brief tegen het afschot ook verstuurd en nu maar hopen dat het meer effect heeft dan de vorige keer. Als er in dit land beperkingen op uitbreiding moet komen, dan moet deze eigenlijk voor de mens gelden die steeds meer natuur wil claimen.

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een prachtige opnamen van de vosjes.
    Ik zag ze ook al bij Jolanda....hoewel...waarschijnlijk zijn het hele andere.
    Je kunt ze niet uit elkaar houden ,ze zien er allemaal even aandoenlijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Beautiful photos, all of them! I love the ones with the foxes, they are so cute. Very well captured.
    Have a nice day!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Henk. IK zie dat ook jij een onwijs mooie serie hebt weten te schieten van de jonge vossen die ronduit supergoed is. Wat een koppies en wat een fotomomenten heb je hier gehad. Een ronduit superserie...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Beste Henk en ook Herman,

    Eigenlijk zouden wij (dieren van de AWD) naast de partij VOOR de dieren een partij VAN de dieren moeten oprichten. Dan kunnen we onze wensen en grieven duidelijk maken en voor onze rechten op komen. Zoals plaatsen van hekken om al die luidruchtige dagjesmensen tegen te gaan, zeker die met auto's en brommers de rust komen verstoren.
    Sommige bewoners van de AWD kunnen de verleiding niet weerstaan en nemen voer aan van domme bezoekers. Kijk daar zouden we iets tegen willen ondernemen.
    Ach en al diegene die zich dwars door de struiken wurmen die horen we op tijd aankomen en zo lang ze maar met een camera schieten vinden we het best.

    Tot ziens in de AWD

    O ja, mooie portretjes van die nieuwkomertjes van ons. Kijk daar worden we dan weer blij van

    BeantwoordenVerwijderen
  23. het is ook altijd weer een verrassing van wie je leuke foto's hebt mogen ontvangen met een verhaal en waar je zelf mee komt.
    Het was genieten van je welpjes en je mooie landschappen. Het AWD brengt veel moois.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Yvonne
    Even voor de duidelijkheid..deze foto's zijn door mijn genomen..En de tekst is van de dieren :)
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  25. thanks for this amazing nature walk!!!
    I looooved!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een vertederende serie van de vosjes En je verhaal erbij super.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hoi Henk

    Mooi verhaal hoor, erg leuk van uit het dierenperspectief geschreven, en weer een prachtige serie foto's, jullie waren er weer vroeg bij....

    groet
    André

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Leuk gedaan vanuit het perspectief van de dieren bekeken.
    Die vossen-foto's zijn geweldig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hallo Henk. Leuk zoals je het verhaal via de dieren weet te vertellen. Je hebt helemaal gelijk.
    De welpen foto's zijn gewoon SUPER ! Een ander woord heb ik er niet voor.
    Groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hoi Henk
    Ik geniet elke keer weer van je prachtige foto's
    De vossen heb je er prachtig opstaan.
    Het is ook knap hoe je elke keer weer zulke mooie teksten bij je foto's weet neer te zetten lees het altijd met plezier.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hoi Henk wat heb ik weer genoten van je foto's en je verhaal uit oogpunt van de dieren echt geweldig gedaan! en je vosjes echt top wij moschten er 1 aanschouwen vorige week en hebben er ook van genoten zie mijn homepage
    http://gerysfotografie-2.weebly.com/
    gr Gery

    BeantwoordenVerwijderen