woensdag 8 juni 2011

De Mens en de Natuur

Vandaag maak ik met  Loes..Een wandeling in de Amsterdamse Waterleidingduinen (AWD)...De AWD is een gebied waar je nog vrij mag struinen..En dat geeft op zich al een kick...Vrij zijn in de natuur..Je eigen route bepalen.... Een duintop beklimmen..Je plekje zoeken om even wat te eten of te drinken...En dan de keuze hebben om te struinen in het Watergebied...Duingebied...Stuifgebied...Bosgebied...of
Grasgebied..enz...Dat maakt de AWD tot een uniek gebied.

(Damhertjes)
En hier kunt u zo maar oog in oog staan...Met b.v. Damherten..Reeën of Vossen..
(Ree)
En in deze tijd van het jaar...is het niet ondenkbaar dat u kalfjes te zien krijgt van de Ree of van de Damherten...Ook kunt u zo maar jonge vosjes te zien krijgen..(Dat gaat ons vandaag helaas niet lukken :)
(Ree)
En dan heb ik het nog niet eens over de Vogels..Insekten...Konijnen..Eekhoorns..Marterachtige...
Planten en Bomen enz...Ja het AWD heeft zoveel moois te bieden..
(Fazant)
Als Loes en ik een bakkie doen...zien we op het "Witteveld" een Fazant...En dan denkt u natuurlijk.....uuh...geeuw!!!...Ooh..een Fazant....Maar Fazanten kom je normaal gesproken niet veel tegen in dit gebied....Dus was het wel zeker...Een geweldige waarneming...in de AWD....(Links: Sint-Jacobsvlinder)
( Gebied "Leen Poes" )
En om dit zo mooi te houden..voor ons...de toekomstige generaties...en de natuur zelf..
Is afbouwen van zorg voor de natuur een regressie in de beschaving.
(Konijnen zijn er in deze tijd volop te zien )
(Damhert met zender)
Als ik thuis komt zegt Anja wel eens cynish...
"En...heb je weer dat zelfde hert op de foto :) "..
En dat zou zo maar kunnen in de toekomst..
( Het afschieten van herten is niet noodzakelijk!!! )
(Om moe van te worden)
Want wie de AWD regelmatig bezoekt..die weet dat er gewoon niet teveel herten zijn...( voedsel en ruimte genoeg )
Mensen zijn veel te gemakkelijk te beinvloeden..vooral door de media..
Ze hebben simpelweg de tijd..kennis..mogelijkheden..interesse niet om uit te zoeken wat waar is..en wat niet waar is.....En daar maakt de politiek misbruik van.
Natuurlijk heb ik ook niet de wijsheid in pacht....Maar waar een wil is...is een weg...
Maar ik ben bang .....dat de wil weg is..
(Fitis)
Het totale fitisbestand schijnt voor tonnen aan Muggen en Vliegen te eten..
-
Ik heb deze dag nog foto's kunen nemen van een vos...en één welp...Maar de foto's zijn niet best...En van een te grote afstand..Ik laat dat liever over aan Marco Valk..(zie Ingezonden..onder aan deze log)
Ook zijn Loes en ik nog naar de spechten geweest...Die had ze hier zo mooi op de foto weten te zetten..Helaas bleek de fam. Specht niet meer thuis te zijn...
Nog wel een leuke serie kunnen schieten aan de rand van de AWD..
Waar de herten uit de wei komen...
En de sloot over springen...
Om zo snel mogelijk..
De dekking van het bos te zoeken...
Het was een gezellige dag in de AWD..Qua weer en gezelschap..kon het niet beter!
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Foto's Ingezonden via mail door Marco Valk
Jonge vosjes (Welpen)
(Vossenwelp - Foto Marco Valk)
(Vossenwelpen - Foto Marco Valk)
(Vossenwelpen - Foto Marco Valk)
3 Geweldige foto's van Marco Valk.....Zijn site is een genot om te bekijken..
Meer Foto's van Marco Valk Zie: KLIK

18 opmerkingen:

  1. Hoi Henk goeiemorgen!
    Jij was weer snel met je blog, ik ga er zometeen aan beginnen.
    De foto's van Marco, om je vingers bij af te likken zo mooi, ja, die welpjes hadden we gisteren graag gezien!
    Ach, we hadden toch een prachtdag, weet je dat we 9 uur onderweg geweest zijn?!
    Fitisje was een perfect fotomodelletje, staat er ook heel goed op Henk.
    De sprongen van de hertjes zijn een mooie afsluiter van deze dag.
    Jij hebt er aan gedacht ook wat van de mooie omgeving in beeld te brengen, ik niet, stom.
    O ja, heb je gezien dat het twee st. jakobsvlindertjes zijn? Ik zag het ook thuis pas.
    Nog even complimenten hoe jij nu met de camera-instellingen bezig bent, goed hoor! Zelfs de witbalans, en dat is te zien aan de warmere kleuren van je foto's, ja, je wordt toch nog eens een fotograaf ;-)
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Henk

    Fantastischee opnames heb je weer gemaakt, jij laat het gebied altijd van zijn mooiste kant zien...is er überhaupt wel een andere kant....nee he.

    De fitis en het over springende hert zijn wel mijn favo's hoor....jeetje man
    je had een goede timing.

    groetjes , Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi,
    net bij Loes gekeken en nu dus bij jou....ook al zo'n heerlijke blog!
    jullie hebben een lekkere dag gehad zo te zien!
    groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Henk,

    Ik heb een mooie wandeling gemist zie ik. Prachtig weer. Heb bij Loes ook al de mooie natuurmomenten gezien. Fazant, ree, st jansvlinder...allemaal even mooi, ik ga zeker deze week nog even want ik mis het echt....

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie serie Henk, ziet er top uit

    lijkt erop dat je al aardig aan de M stand gewend bent

    groet
    André

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Henk. De herten lopen is erg goed en de laatste drie foto's zijn prachtig :)
    We gaan naar het dorp El Rocío (Huelva). Check out de blog.
    Groetjes.Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Henk,

    Een mooie promo voor dit prachtige stukje natuur in Nederland. Mooie foto's en die van Marco mogen er zeker zijn!
    Laten we hopend aat we nog lang van de inwoners van de AWD kunnen genieten.
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een super foto,'s Henk.
    Je bent er enorm op vooruit gegaan
    De foto,'s die Marco ingezonden heeft zijn helemaal super.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Henk,

    Ik zie aan je foto's wat jij voor verjaardagscadeau of kerstcadeau moet gaan vragen.
    Een polarisatiefilter zou voor jou ideaal zijn. Je maakt prachtige landschapsfoto's, maar door het gebruik van dat filter worden je luchten een stuk mooier.

    Ik had al van Loes gehoord, dat je zo bezig was met de instellingen van je camera. Leuk om te horen/lezen dat de workshop goed aan jou besteedt is geweest.
    Je zult zien, dat het snel beter en makkelijker gaat. Het is gewoon een kwestie van vaak doen.

    Je laatste hertenfoto's zijn toch weer heel mooi. Ik ben nog steeds niet verwend met over het water springende herten.
    Heel mooi blog weer, met uitstekende foto's.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. dit moet een hele leuke wandeling zijn geweest, samen met Loes en dan door bos en duin stuinen en prachtige landschaps foto's maken en mooie dier foto's.

    En de kleine welpjes zijn prachtig om te zien.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk
    wat een mooie serie.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hoi Henk het was weer een fijne wandeling je heb veel laten zien geweldig erg mooie opnamens.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Klinkt goed .... jullie dagje samen in de AWD! Je foto's vind ik steeds mooier worden en die van het springende hertje zijn ook nog goed scherp! En de vosjes van Marco ... wat een genot om naar te kijken ... een droom voor iedere natuurliefhebber en fotograaf!

    Groetjes en fijne avond
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Henk
    Het is weer een mooie serie geworden met veel info.
    Een mooie ontmoeting met een Fazant,zelf nog nooit in het AWD gezien.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Henk,
    Wat een mooie wandeling hebben jullie gemaakt. Jij maakt er altijd zo'n mooi fotoverslag van. Ik concentreer me vaak op iets(vos, damhert) wat ik graag wil fotograferen en vergeet dan vaak de omgeving vast te leggen.
    Het was mij ook opgevallen dat er zo veel konijnen te zien zijn. Springende damherten zijn fraai gefotografeerd, wil ik ook nog eens meemaken.
    Snap je hoe ik me gevoeld heb, met mijn kapotte camera nu je de foto's van Marco hebt gezien?
    Maar ik heb een andere body gehuurd en ben dinsdag teruggeweest, blog volgt nog.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Kijk eens aan Henk. Ten eerste is het altijd leuk om in gezelschap van een een medefotograaf de natuur te verkennen en samen te hopen op veel moois, wat dus wel zeker is gekomen in een reeks zeer toffe shots...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Henk,

    Ik lees altijd met plezier je blog, en meestal met een humor tintje eraan, wat ik erg waardeer.

    Blijft toch weer bijzonder om een ree te spotten in de AWD....die zie je daar namelijk niet zo vaak als de dammers. Helaas niet met kalf maar toch mooi vastgelegd in haar natuurlijke omgeving.

    Ook de landschap foto's zijn weer fraai om te zien. En dan de Fitis tegenkomen die zonder pardon gewoon bleef zitten. Toevallig met Loes ook zo'n moment meegemaakt.

    Als afsluiter een springende damhert...ja dat staat bij mij ook nog steeds hoog op mijn verlanglijstje.
    Dan de opnames van de welpjes van Marco. Wat een genot om naar te kijken. Ik hoop alleen niet dat het weer een stormloop wordt aan fotograferen die dit zien en ook graag willen fotograferen (met voer).

    Terwijl ik dit bericht typ zie ik alweer een nieuwe blog van je.....pffff ik kom echt tijd tekort (helaas).

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Superserie, vooral die fitis lekker dichtbij en het springende hert.

    BeantwoordenVerwijderen