woensdag 30 maart 2011

Blauwborst in de AWD

(Wandeling Dinsdag 29 Maart)
Er zijn in Nederland 502 vogelsoorten waargenomen (sinds de 19de eeuw).....Nu kunt U dit beter maar geloven dan natellen...
Maar zoals bij paddestoelen is het determineren...van vogels voor de amateur best lastig. (ik behoor trouwens tot de groep amateurs wat vogels betreft)





(Vink)
Ja..Een Ijsvogel..Boomkruiper of een Ekster.....Dat is nog niet zo moeilijk..
Maar nu het verschil zien tussen b.v. een Ortolaan..Tjiftaf ...Snor....Tuinfluiter.....of ..Bosrietzanger?
Gelukkig kunt U veel vinden op Vogelvisie ..
(Witte Kwikstaart)
Vogels fotograferen in je tuin is leuk...Maar fotograferen van vogels in de AWD..
.........Ja dat is mischien wat moeilijker....Maar de kans op iets unieks voor je camera..
Is hier veel groter.
(Koolmees)
En dan heb ik het niet over dit Koolmeesje..
Maar eerder over b.v. de Klapekster..Beflijster..Goudhaantje...of Blauwstaart die wel heel erg op het Roodborstje lijkt..
(Boomklever)
Met mijn nieuwe camera..Is het fotograferen van vogels een stuk leuker geworden..
Natuurlijk is meestal de afstand te groot om echte mooie foto's te kunnen maken met een 300mm..
Maar oefening baart kunst :)
(Bonte Specht)
En ik zie bij mijn mede bloggers..Dat juist door het fotograferen van vogels de know-how groter is geworden..En daarmee het plezier!
(Bonte Specht)
En onder het fotograferen door van vogels...Kom je ook wel eens iets anders tegen :)
De Vos...En?...
Tepels...van de Vos..(Vos heeft trouwens 6 tepels)
Ik had vandaag ook voor het Ijsvogeltje kunnen gaan..
Maar die locatie is dichtbij...die ga ik zeker een keertje bezoeken Ghita.
(Blauwborst)
Is dit de Witgesterde Blauwborst?....Het lijkt er wel op..
Ik had hem als eens eerder op de foto gezet..
Maar dat was in de OVP Oostvaardersplassen...
Dit is de eerste keer dat ik hem fotografeer in de AWD
(Buizerd .....gevaar?)
Zandloopkever..
Een angstaanjagend monster..
Die opeens een sprintje trekt..Om een mier tussen zijn scharende kaken te grijpen...
Een Zandloopkever...kan trouwens ook vliegen..
(Rietgors)
En hier heb je zo'n lastig te determineren vogel..
Weet U het?

Is dit een Roodkopklauwier?
Ik hoop het van U te horen..b.v.d. 
(Dit is dus het mannetje van de Roodborsttapuit en foto daarboven het vrouwtje)
Bedankt Dennis en Klaproos
Dit is de Wilde Eend..
Zoals ik al eerder schreef...Wat is hij mooi..
Maar mischien te gewoon ????
De AWD..Het blijft een heerlijk gebied..
Of U nou voor de Vogels/Dieren/Bunkers/Planten/Bomen/Paardrijden/Sporten of voor U rust komt..
Wat vindt U van de AWD????...Laat het weten:
Mail: bos532@zonnet.nl
En ik plaats uw beleving van de AWD

24 opmerkingen:

  1. hoi henk, ik denk het vogeltje met de zwarte kop dat je zoekt de roodborst tapuit, en die ander is denk ik de fitis..
    maar ,, daarover twijfel ik een beetje,

    wat een feest die blauwborst hé,
    ohh ik heb hem vorig jaar voor het eerst gezien en ben er hélemaal weg van
    wat een schitterende serie vogels henk,

    groetjes en slaap lekker voor straks

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo,

    Leuke foto's zitten er tussen hoor! heerlijk weer die nieuwe soortjes!

    De beide vogels zijn allebei een roodborsttapuit. Die met het zwarte kopje is de man de wat minder kleruige de vrouw.

    gr. Dennis

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Henk,
    Ik kan je niet helpen aan de vogelnamen. Door ze te gaan fotograferen leer ik er wel steeds meer kennen. Ik vind het altijd zo knap als iemand aan het geluid de vogel herkent. Ik heb al zo'n dvd, maar ja dat helpt nog niet echt. Ik moet het maar met 1 nieuwe tegelijk houden.
    Leuke serie heb je gemaakt, grappig die bonte specht in sprong.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt weer een hoop verschillende vogels gezien en gefotografeerd.

    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gaaf weer de foto's van de vos, de eend vind ik ook erg mooi, die is echt spatzuiver ... heel goed.
    Verder heb je weer veel mooie dingen gezien!
    Groetjes vanaf het werk :-) ik mag bijna weer naar huis ...
    Miranda
    p.s. zou je willen kijken of de link naar mijn site goed is (zie mijn laatste blog update van vandaag)... alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Henk. De lente is hier ... en de beelden zijn prachtig. Er zijn vele soorten vogels. Ik hou van de 1 ste en 3 de foto
    Bedankt voor je bezoek!
    Goede nacht. Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Da's weer een behoorlijke verzameling, vogeltjes fotograferen is erg leuk maar verschrikkelijk lastig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ach Henk ik vind het vleugels met pootjes en heeel soms weet ik wat het is....de waterspreeuw die ken ik !!!
    Sinds kort weet ik het verschil tussen een ekster en een scholekster en met de mus en het roodborstje heb ik ze dan wel gehad.....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die vos is echt subliem, deze kans heb ik nog nooit gehad, heel mooi !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. 't Is met de vogeltjes als met de plantjes: eerst lijken ze allemaal op elkaar en hoe meer je je erin verdiept hoe meer en duidelijker je de verschillen gaat zien. En die kennis maakt je foto's weer beter omdat je weet waar je bij een soort het accent moet leggen, wat nu juist het bijzondere van die ene soort is die je voor je lens hebt. Je hebt in elk geval weer een mooie diverse serie neergezet.
    groet albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Henk,

    Zo, dat was een vruchtbare wandeling! Mooi hoor.
    Ik ben al een tijdje bezig om zo'n foto van de blauwborst te maken, maar om hem in zo'n positie te fotograferen is nog niet gelukt.
    Hij heeft prachtig geposeerd voor jou.
    Wat een variatie toch in de AWD.
    Fijne serie weer.

    groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hoi Henk
    ik weet ook die namen niet ja de bekende maar daar heb je niets aan je heb er veel vastgelegd ja het is een mooi gebied ik ik ben gek op de vosjes super.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je hebt weer veel moois in de natuur gezien op deze wandeling. oefening baart kunst. Na verloop van tijd zullen je vogelsfoto's ook steeds scherper en mooier worden. Nu is het alleen al mooi dat je de waarnemingen hebt gedaan en die met ons deelt.
    Leuk om met je mee te lopen door de AWD.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Henk
    Veel mooie foto's met informatie.
    Jij kom altijd wel veel tegen.
    Het klopt wel sinds ik ook een blog ben begonnen heb ik veel vogels e.d. een beetje leren kennen, en ben bijna niet meer weg te slaan uit de natuur.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Geweldige serie, prachtig om al die verschillende vogeltjes te zien zitten. Maar de vos vind ook heeeeeel erg mooi.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Goh Henk,

    Je hebt weer een geweldige serie gefotografeerd; complimenten. Ik heb 1 keer een b lauwborst gezien en dat6 was bij de Ezumakeeg bij het Lauwersmeer. Had helaas geen camera bij me. Zaterdag ga ik proberen om vossen te zien. Iederen heeft al tientallen vossen, ik nog geen een.
    groet, Ivo

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Henk

    Man wat een mazzeltje die blauwborst zo voor de lens. Dat is beslist een tref. Het mag gezegd worden dat het weer eens duidelijk laat zien hoeveel natuurschoon er in een dergelijk gebied zit en dat je steeds weer iets anders weet te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wat zijn er veel verschillende soorten vogels. Je hebt er toch al een paar mooie vogels op de kiek gezet. Een blauwborst erbij, dat is genieten.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Henk
    je blog ziet er weer geweldig uit.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Henk,
    Wat een vogelsoorten zeg, geweldig, en met je nieuwe camera gaat het zo te zien inderdaad een stuk beter. De topper van je serie is natuurlijk die mooie blauwborst, ja, die wil ik ook wel erg graag eens zien!
    We moeten maar even flink genieten van de vogeltjes, als de bomen in het blad komen, zijn ze een stuk moeilijker te vinden.
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo Henk, Je bent weer veel tegengekomen op je wandeling! Best wel lastig om die vogeltjes een beetje fatsoenlijk op de kiek te krijgen he ? Het gaat steeds beter.
    Groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ooo wat staat de vos er weer schitterend op Henk.
    En dan ook al die verschillende vogeltjes ..prachtig.

    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hi Henk,
    Net terug uit Limburg (ik denk dat onze buren de taart op hebben gegeten, haha)

    Maar wat een mooi vogellogje, en wat gaaf zeg dat je die blauwborst hebt gekiekt, in de AWD. Ik wil morgen op de fiets naar Lentevreugd, voor de blauwborst, en op de terugweg nog even langs de ijsvogel.......

    De onbekende vogel bij jou is een tapuit, ik denk de roodborsttapuit.

    Heerlijk logje, waar ik (en vele anderen ook) weer van geniet.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  24. ze zijn niet allemaal even strak uit deze serie maar toch een plezier om naar te kijken

    gr,bart

    BeantwoordenVerwijderen