donderdag 10 maart 2011

Vogels en Vossen

Voor de tweede wereldoorlog werd de Vos nog fel bejaagd.....In 1969 werd de klem als legaal vangmiddel afgeschaft..En in 2010 werd de jacht met kunstlicht verboden.
De vraag is of de populatiegroei van de vos ongezond is..In sommige gebieden is er echter een onnatuurlijke hoge populatie..De Vos heeft weinig of geen natuurlijke vijanden....Maar vossen worden continue door hun sterkere soortgenoten verjaagd en sterven uiteindelijk door voedselgebrek...Het afschieten van vossen heeft weinig zin..De plekken die vrij komen worden weer direct ingenomen door zwervende vossen.
Vandaag (Woensdag 9 Maart) kom ik de vos tegen in het achtergebied van de AWD...Hij is bezig met een Zwaan...Het is niet meer te zien of het ging om een Wilde Zwaan of een Knobbelzwaan.
Er is ooit een onderzoek geweest naar de broedbiologie van de Kuifeend in de Amsterdamse Waterleidingduinen..En dat onderzoek toonde aan dat de Vos daar schuldig aan was...
Op dat moment was er nog weinig begroeiing aan de oevers...Waardoor de vos het wel erg gemakkelijk werd gemaakt om een Kuifeend te vangen.
Nu die begroeiing er wel is...is de predatie van de Kuifeend sterk afgenomen!
Maar?..Eerlijk gezegd heb ik wel sterk de indruk dat het aantal watervogels...
Minder is geworden...Vergeleken met andere jaren
 (Maar dit is puur een inschatting van mij..)
Ik ben geen voorstander van jacht...Kijk eerst naar de zelfregulering van beesten in een gebied..
Afschieten is het laatste..En dat kan meestal wel wachten..
De AWD is niet te vergelijken met de OVP..En een goed hekwerk...
Doet wonderen...Dan kunnen de herten ook niet in het centrum van Zandvoort lopen..!!!
Nog even een bakkie bij de schuilhut..
Ik zie daar twee vossen...
Maar ik blijf hier niet lang..Want eigenlijk wil ik nog een Ree zien..
Maar dat gaat vandaag niet gebeuren..
Mooie Zwam..
En de Moeflons...
Ik hoorde toen dat ze weg gingen uit het AWD..
Maar ze zitten er nog steeds..Zover ik begreep is de proef niet goed gegaan..
De bedoeling was om te kijken of ze de Amerikaanse Vogelkers konden bestrijden..
Zaagbekeenden.
Ja...Dan merk ik het verschil wel met mijn oude camera..
Met mijn oude camera moest ik ze eerst kunnen pakken (in handbereik:) ..
Om ze er een beetje scherp op te krijgen..
Ik kom weer een Vos tegen..Hij schrikt zo van me...
Dat hij gelijk zijn burcht induikt..
Hertjes blijven leuk..
Zeker een hert met een vos...En dat op één foto (slechte trouwens:)
Maar dit is een bekende...
Het is de vos die gewond is..
Hij ziet er goed uit...En hij loopt al een stuk beter..
Kijk..Dat is goed nieuws!
Brilduikers...
Paartje.
Ik hoor een knal...En ik weet niet wat het is...Maar als ik iets verder loopt zie ik de auto van de boswachter..
De boswachter is in het rustgebied...Ik denk dat hij een gewond beest heeft afgemaakt...
Maar zeker weten doe ik dat niet..
Het was weer een heerlijke wandeling in de AWD..
En wat heb ik weer veel Vossen mogen zien..
Ja....Het AWD is zeker een gebied om eens te bezoeken..!!!

22 opmerkingen:

  1. Hai Henk,

    Heerlijke serie met werkelijk prachtige foto's. Bijna alle vossenfoto's zijn uitermate goed gelukt. Heel goed gedaan. Zo zie je maar, dat het soort toestel zeker belangrijk is.
    De eerste damhertenfoto (met de spitsers) is een topplaat. Ik dacht eerst dat het een foto van een schilderij was, zo zacht is de achtergrond.
    Ik kan aan je foto's zien, dat je optimaal hebt genoten!

    Groet en misschien tot zondag,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk,

    Zoals door René al gezegd: een hele mooie serie.
    Wonderlijk overigens dat ik best vaak in de AWD ben, maar nooit!!! een vos zie. Herten in overvloed, maar geen vos. Vorige week heb ik nog het gebied tussen de volgelhut en de schuilhut (paal 22167) afgestruind, maar helaas.

    groet, Ivo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Henk,
    Wat heb je veel vossen gezien. Het blijft een geweldige ervaring. En ook de hertjes, ik kan daar iedere keer nog blij van worden, als ik ze zie. Ik ga morgen met Greet. Hopelijk krijgen we dan net zoveel moois te zien als jij gisteren hebt gezien.
    Ook de brilduikers en zaagbekeenden heb je supermooi vastgelegd, Ik heb er weer van genoten.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ben je niet wezen vragen bij de boswachter waarom hij schoot??
    zou ik wel gedaan hebben,

    ik denk henk, maar wie ben ik:-)
    dat als er zóveel vossen zitten er erg weinig ander klein wild kan zitten...
    die dieren hebben geen schijn van kans tebgen zoveel rovers....

    denk ik :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. prachtige foto Henk
    erg fijn dat je me weer heb meegenomen dat is altijd genieten.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Henk,
    Wat een lekkere zonnige AWD-serie, ik realiseer me dat ik er al weer te lang niet geweest ben, het weekend hopelijk weer, ik kan me er al op verheugen!
    Wat gaaf die vos met zwaan!
    Mevrouw Zaagbek staat er prachtig op, dat is mij zo nog nooit gelukt.
    Goed om te zien dat de zaagbekken er nog steeds zijn, nog meer redenen om gauw weer te gaan :)
    Ik zie dat je je site hebt aangepast zodat de grotere foto's er nu op passen zonder dat alles door elkaar loopt, geweldig, je site is natuurlijk al een topper, maar hij is nu nóg mooier!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk henk dit is weer genieten !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Henk,

    je hebt weer een mooie serie neergezet en zoals altijd voorzien van de nodige informatie.
    Op naar de volgende reportage.

    groeten, Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Henh. Ik wed dat het een plaats is voor een bezoek ... deze foto's zijn mooi!
    Saludos.Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat een heerlijk blogje weer!
    super foto's
    dat roodborstje is mijn favoriet!
    groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk
    je hebt weer een mooie serie neergezet en zoals altijd erg mooi
    met de vossen zat je goed.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wat heb je een hoop vosjes mogen zien, al is de foto niet top zo met z'n tweetjes ik vind het een mooi gezicht, en het op eten van de zwaan, je hebt het getroffen om dit mee te mogen maken. Je herten foto's zijn super, die kunnen aan de muur, wat een pracht lichtval.

    Je hebt me weer laten genieten.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een mooie blog weer Henk,met veel info en mooie foto's.
    Verbaas me elke keer dat je zo veel vossen ziet je hebt er een goed oog voor.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Schitterende serie zeg! Prachtig die vos.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je had het over het hek die de herten tegen houden maar zaterdag liepen de herten in zandvoort en konden niet meer terug is een filmpje van
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/9207482/__Herten_in_hartje_Zandvoort__.html?fb_ref=art&fb_source=home_multilinehoop dat het werkt de link Vind dat je mooi serie hebt gemaakt
    Gefeliciteerd met je award groetjes Jacky

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Henk,
    Deze week heb ik vrij en ik was dinsdag en woensdag in de AWD. Overnachting in Zandvoort. Dinsdag was het geweldig weer. Wel 3 uur bij de aalscholvers gezeten en daar ook een vos gezien. Ook bij de rugzakvosjes waren er twee, maar op woensdag niet. Toen was er een Belg die vertelde dat hij de hele dag had gewacht En pas om een uur of drie liet eentje zich er zien. Jammer dat ik je niet getroffen heb. Woensdag heel veel herten gezien en dinsdag geen een. Zo zie je maar elke dag is anders. Je hebt een prima 'serie gemaakt. De herten en vossen staan er mooi op. Mijn foto's komen nog. Nog een vraagje. Ik had nu voor het eerst de moeflons gezien, maar die hadden lange haren. Waren dat wel moeflons of zijn die "van jou" geschoren of een andere soort?
    Groetjes Gonnie
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Een prachtige serie foto's henk, altijd fijn om jou fotowerk te bewonderen.

    Groet, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtige serie weer Henk, puur genieten. Mooi om de vos te zien met een prooi, beter dan hondebrokjes die ze schijnen te voeren.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. wat een geweldig mooi log weer, je foto's zijn met je nieuwe camera echt stukken verbeterd van kwaliteit, veel meer detail en scherpte, geen verkeerde keuze geweest Henk.

    Heb weer genoten van je wandeling en foto's

    heel fijn weekend, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Prachtige foto's van de zaagbekken, die heb ik hier ook al een paar keer gezien. Helaas nog geen foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heerlijk logje ! Moet wel schrikken zijn wanneer je daar zo plots n geweerknal hoort... in ieder geval, de boswachter zal wel weten op wat hij schiet en dat zal niet nodeloos zijn... Groetje,

    BeantwoordenVerwijderen