donderdag 17 maart 2011

De Vos als Top-Predator

(Wandeling Woensdag 16 Maart)
Natuurlijk is de vos als één van de toppredatoren...(AWD) belangrijk in het het duinecosysteem.. De Vos stierf in de duinstreek uit in de 15de eeuw..Pas in 1968 was de vos weer terug in het duingebied..Regelmatig staat de vos ter discussie..
Maar onderzoek wees uit...
Dat het aantal jongen afneemt naarmate de dichtheid stijgt...
Een groot deel van de vrouwtjes..zo'n 50% doet niet mee aan voortplanting..
Niet territoriale vrouwtjes brengen geen jongen groot...en een tweede of derde vrouwtje in een territorium doet dat zelden..
Nu denkt iedereen dat de vossen in de AWD twee hoog lopen...Zoveel vossen in de AWD?
Welnee...Dat valt reuze mee!!!
Ja...Je ziet ze natuurlijk heel veel de revu passeren...op site's en zo...
Maar vergist U zich niet..!!!!.want minimaal 95 % van al die foto's...
Zijn gemaakt van zo'n pak hem beet 7a..8..Tamme vossen in dit grote gebied!!!
Er leven zo'n 150/175 vossen in de AWD..
Als je nagaat dat een gemiddelde vos zo'n twee tot drie jaar leeft.
Van de territoriale vossen sterft jaarlijks 25/35 %..
En van de zwervers zo'n 50%...
Bij een hoge dichtheid...sterven er al 60% van de jonge in de burcht..
Vossen de schuld!!!!
Nu ze het waterpeil verhogen..Is de kans groot dat de vegetatie veranderingen gaan brengen qua vogels..
Maar ook de konijnenstand gaat daardoor zeker veranderen..
Ik verwacht meer watervogels..zoals b.v. de Grutto of Zilverreiger..
Best wel spannend die vereandering...Want één ding is zeker...Het gaat veranderen...In grote delen van dit gebied.
Laten we eerst afwachten...En zeker nog geen jacht gaan maken op de beesten in de AWD..
(Meerkoet)
Uit een publicatie van Ecology Letters...Is duidelijk geworden..
Dat een Top- Predator als de vos..minder invloed heeft op het ecosysteem dan werd aangenomen!
Damhert (Spitser)
Dit is toch mooi...Of niet soms..
Laat die beesten lekker met rust...
Bekijk het eens anders :)
De overheid en burger praten langs elkaar heen..en laten elkaar niet in hun waarde..
En zo voelt het ook..De politiek gaat voor een doel..
En doet alles om dat te bereiken..Ze zitten niet te wachten dat anderen komen met oplossingen..
Nee...Dan bereiken ze hun doel niet..
b.v. Het afschieten van damherten!!!!!
En vandaag had ik echt geluk...
Ik kwam weer eens een Reegeit tegen.....Sterker nog...
Twee Reegeiten!!!
Mijn dag kon niet meer stuk..
Wat is het AWD toch een geweldig gebied.....
Maar voor zonsondergang....Moet je het AWD verlaten
Gelukkig maar.....Anders kwam ik nooit thuis :)

22 opmerkingen:

  1. Ach gossie toch Henk zou dat dan betekenen dat rein en marie van de schuilhut een dezer dagen ook naar de eeuwige jachtvelden gaan ,ik hoop dat deze dan toch de uitzondering op de regel zijn...en dat we nog enkele jaren van ze ogen genieten. Voor mij horen ze een beetje bij het gebied !!
    Je hebt er weer een mooi log van gemaakt.
    Ik kom hier maar weer even genieten, we zijn weer even uitgewandeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi pleidooi voor de dieren en de natuur heb je weer gehouden Henk, en minstens zo mooi zijn je beelde daarbij.
    Joepie, twee reigeiten!! Ik heb dinsdag vergeefs naar ze gezocht.
    Wat een heerlijke plaatjes met e narcisjes erbij.
    De zonsondergang, wat een prachtge afsluiter.
    Ja,en dan wil je nog niet weg, komt mij bekend voor :-)
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. een heerlijk gebied henk met grenzenloze mogelijkheden, der zouden alleen minder mensen moeten komen :-)))

    dan bleef dé echte natuur meer behouden

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Henk,

    Zo, wat een schitternde foto om mee te beginnen en een fantastische om mee te eindigen.
    Die laatste zou ook zo maar op de savanne in Afika genomen kunnen zijn. Prachtig met die zon.
    Helaas spelen er meer dingen mee, om dieren af te schieten.
    Gelukkig draaien de ambetelijke molens erg langggggzaaaaammmmm en zal het nog wel een tijdje duren voor er geschoten gaat worden, als er al afgeschoten gaat worden.
    Laten we het beste er maar van hopen.

    René

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dat is nog een behoorlijk populatie vossen zeg...ik had geen idee dat het er nog zo veel zouden zijn.
    Het grootste gevaar komt zoals altijd lijkt me van de mens...laat de dieren met rust zou ik zeggen.
    en bouw vooral geen kerncentrales.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is weer een informatieve blog geworden Henk. Mooie foto's heb je er bij geplaatst. Om dan ook nog eens 2 Reegeiten tegen te komen is natuurlijk helemaal super, ondanks dat je blog meer gaat over de vos.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hallo Henk,

    mijn mond valt open, wat een plaatjes man die vos staat er echt heel mooi op.
    heb weer even zitten genieten van dit logje!!

    Gr, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie foto's weer, leuk de reeën.
    Vorig jaar struikelde je hier over de reeën, maar nu is het wat rustiger. Zal wel weer komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een een informatie weer, je ben er maar druk mee.
    En even zulke mooie foto's van de reeen en de vossen, en als laatste de prachtige zonsondergang.
    Weet je tenminste dat je naar huis moet!!!!

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik ben idd ook zeer benieuwd hoe de AWD gaat veranderen door het hogere grondwater, want dat betekent vast niet alleen meer watervogels, maar ook nieuwe plantensoorten!
    Prachtige foto's heb je gemaakt! Ik blijf op zoek naar de reeën.
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk
    Wat een geweldige serie heb je gemaakt.
    Die reeën vind ik geweldig maar ook de vozen.
    Groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Henk,

    Wat een goede info geef je via je blog. Ik had er geen idee van hoeveel vossen er nou in de AWD leven, maar het zijn er wel veel meer dan ik gedacht had. Je hebt de vossen met wel heel mooi licht gefotografeerd. Ook die laatste foto is erg mooi. Volgens mij heb jij die cursus helemaal niet nodig haha.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh Henk, wat een mooie serie zet je weer neer, ik zit hier te genieten. Vooral de laatste foto's van de reegeiten, echt een mooie afsluiter van je middag AWD.
    Ik vind je foto's echt steeds beter worden, lekker scherp en mooie zachte achtergrond.

    En inderdaad, wat is de AWD toch een mooi gebied, en wat zou het super zijn als de grutto of zilverreiger er een bezoek komt brengen, of lepelaars.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel mooi duidelijk geschreven en prachtige foto's erbij. En dan eindigen met een prachtige zonsondergang...heel mooi gedaan.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig de reegeiten ... super mooi!

    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig die reegeiten... super mooi!

    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  17. een prachtige wandeling Henk
    alleen hoop ik dat de tamme vosjes nog lang leven ik heb weer zitten te genieten.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Een prachtige serie weer met veel informatie. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat in het gebied.
    OT: Leuk dat je je opgegeven hebt. Je krijgt binnenkort mail erover.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooi informatief stukje Henk.
    Ik dacht dat de vos in het wild gemideld zeven jaar kon worden maar dat de gemiddelde leeftijd omlaag is gebracht door de jacht en het verkeer.
    We zullen de komende jaren wel merken wat de waterstand met de AWD doet, wie weet krijgen we nog mangrovebos in Nederland met de stijgende temperatuur, ook leuk.

    groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo Henk,

    Het is inderdaad goed dat je voor het donker wordt weer naar huis moet, maar aan de andere kant, volgende week gaat de klok weer naar de zomertijd, dus weer langer licht!!
    Het zijn iedere keer weer pracht foto's van die vossen. Wij wisten niet dat er zoveel vossen zaten op de AWD, weer wat geleerd.
    De andere foto's zien er ook goed uit, wel leuk dat het water wordt veranderd, wie weet komen er ook nog eens lepelaars.

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Henk.

    Ja voor het donker thuis zei mijn vader altijd en dus ook voor die tijd uit bos en duin.
    Je foto,s zijn weer erg mooi dus heb ik zitten genieten.

    Fijn weekend.

    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  22. altyd leuk om het verhaal te lezen hoe iemand het beleefd
    en dan met mooie plaatjes er bij wat wil een mens nog meer
    gr,bart

    BeantwoordenVerwijderen