zondag 6 maart 2011

(OVP) Oostvaardersplassen

- De werkelijke ontwerpers van de Oostvaardersplassen...Zijn de Grauwe Ganzen. Jaarlijks komen er zo'n twintig tot dertigduizend ganzen naar de OVP...Om hun verenkleed te wisselen. (tijdens het ruien zijn zij vleugellam en aangewezen op beschutting)
 Door hun grazen onstond er open water en moerasbegroeiing..
De Oostvaardersplassen is maar beperkt toegangkelijk voor bezoekers..
Maar door de vele observatiepunten..Kunt U hier ruim van het gebied genieten...
We pakken de ingang bij het bezoekerscentrum aan de kant van Lelystad..
(Kitsweg/Knardijk)
Al snel komen we deze Edelherten tegen...
Deze morgen stond ik om vier uur op.....Want ik moest Herman ophalen...
Die i.p.v. de AWD ook mee ging naar de OVP.
Het gebied van de observatiehut "De Zeearend"...Is tijdelijk afgesloten...Alleen onder begeleiding van een boswachter of vrijwilleger kunt U hier om 12 uur en om 2 uur nog naar toe..
De route naar het observatiehut "De Schollevaar" is vrij gegeven als alternatief...
Edelherten schieten snel van het pad het riet in..
We vinden een?....ik denk een dode bever..
( Het blijkt inderdaad een Bever te zijn...Een Beverrat wel te verstaan..:))
Bedankt Willem/Remco (zie Reactie's)
(De foto's zijn te vergroten voor mensen die hier tegen kunnen)
Eerder deze week vond een medewerker van landschapsbeheer Flevoland ook al een bever dood..
Maar die was aanereden...Meer hierover op de site van Hans Breeveld OVP..
 (boswachter van Staatsbosbeheer)
klik HIER
De zon breekt door..
Het vriest...En dat is...
...maar goed ook ..
Want als je naar de observatiehut "De Schollevaar" gaat..
Moet je eigenlijk laarzen aan trekken...Maar nu de vorst aan de grond is..
Kunnen we er gelukkig (gaat maar net goed :)...komen.
Later hoorde we in het bezoekerscentrum ..dat er iemand was met nieuwe uggs..
Die naar de kijkhut ging...Tja...Dat kun je maar beter niet doen :)
Prachtig uitzicht..o.a. Aalscholverskolonie..
Maar ja..De log wordt al zo lang :)
Nonnetjes...Die kom ik maar zelden tegen...(helemaal te gek natuurlijk)
gaaf hé!
En laat hij nou familie wezen van de...
Zaagbekeenden..
Het vrouwtje..(prachtig kop met haar/veren :)
En het mannetje..Die mag er ook wezen.
Er worden nu meer herten afgeschoten in de OVP..
Van de zwakke dieren schieten ze ongeveer zo'n 80 % af.
Dat was veel minder..
De zon heeft soms kracht..En dan voel je het voorjaar..
We gaan met Marco mee naar observatiehut "De Zeearend"
Marco is een vrijwilleger...En weet veel van dit gebied..
Er zijn nog nooit problemen geweest...Maar men moet wel rekening houden met de Runderen en de Konikpaarden...
de Canadese Gans..
En wat dit voor een vogels zijn?...Geen idee..(Brandganzen..Bedankt Willem)het zijn er wel  heel veel.
Ik denk ook altijd bij de vogeltelling/trekvogels (als ik de getallen hoor)..
................"Dat kun je beter geloven....dan natellen!
Vink
In de OVP is altijd wel wat moois te zien..
soms kom je gewoon ogen te kort...
Maar een vos heb ik vandaag niet gezien..En toen we met de groep waren..
Wist ik dat die kans wel heel klein zou worden..Om een vos te zien.
-
Wat kunnen sommige mensen hard praten...en veel ;)
Een gozer in de groep kon wel met een zwaailicht op zijn kop gaan lopen..Want je hoorde hem waarschijnlijk al in Almere.
Gelukkig kon ik nog inzoomen...
Het was een lange dag/log..
En ik had er nog wel veel meer willen plaatsen..
Maar jullie hebben geluk...
Dat ik naar bed moet :)
....Erg Druk weekend gehad (Ik hoor U denken..Ja..Ja..Alweer?)...
Ja..Alweer...

27 opmerkingen:

  1. Het was in ieder geval een welbestede dag, met veel prachtige foto-momenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk,
    Wat een prachtig gezicht die ontzettend grote kudde konikpaarden. Heel indrukwekkend. Ik ben pas 1x in de OVP geweest, maar ik ga zeker nog een keer terug. Er is niet zo gemakkelijk in te komen. Jullie hebben ondanks de "sirene" veel herten gezien en mooie eenden soorten. Ik heb vandaag heel andere rare vogels gezien, ik ben naar de carnavalsoptocht gaan kijken. Dan is de natuur toch mooier.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Henk
    Het was inderdaad vroeg uit de veren maar het was de moeite waard we hebben mooie foto’s kunne maken.En veel gezien mooi geworden die nonnetjes.
    Het was een geweldige wandeling.
    Groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. goh henk wat een heerlijke serie plaatjes van dieren...
    en ja, af en toe gaat er een dood dat is het leven hé,
    jammer van de bever,
    het lijkt me geweldig om die eens tegen te komen zeg,m
    ik ken een plek in belgie waar ze ook uitgezet zijn, zag wel de sporen maar het dier zelf nog nooit,

    maak er een heerlijke dag van henk,
    en de groeten aan de nonnekes:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bewijst toch maar weer dat het de moeite loont om vroeg op te staan. Prachtige serie! Wat hebben jullie de edelherten goed kunnen fotograferen! De foto met het riet en de wolkenlucht is bijzonder geslaagd!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Henk,

    Mooi verslag weer, Henk. Vooral de foto met het "gouden" riet tegen de zon achter de wolken is erg fraai.
    Close-ups van de herten zijn ook erg goed gelukt. Je zal wel blij zijn met je nieuwe toestel.
    Zie ik het nou goed, het lijkt wel of de "bever" gevild is. Klopt dat?

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Henk, wat een prachtfoto met de zon over het riet. Echt mooi hoe het licht om de wolk en door het riet heen schijnt.
    Mvg
    Auke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie foto's Henk,
    je moet er vroeg voor je bed uit maar dan heb je ook wat. Ik heb de OVP ook op mijn lijstje staan maar wacht eigenlijk tot het weer wat toegankelijker is.
    Ik ben zelf wel gisteren in de AWD geweest, ook daar heb je flink wat joggers met een iets te luid stemvermogen. Naar mijn idee lopen ze dan te langzaam want anders zouden ze geen puf meer hebben om te brullen.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw Henk, dat was genieten met een hele grote G. Prachtige foto's en wat een mooi licht, dat heb je wel eens anders gehad in de OVP. De close up / portretje van het edelhert hinde vind ik supermooi, zo scherp. Kon je zo dichtbij komen. MAar ook de nonnetjes en zaagbekeenden, alsof je er met je neus bovenop stond. Okee, geen vossen, maar de rest, dat is toch geweldig, wat een superdag hadden jullie.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Willem Pompert7 maart 2011 om 18:56

    Hallo Henk,

    De grote groep vogels lijken mij Brandganzen.
    Het kadaver vind ik wat moeilijker te beoordelen, want de staart lijkt breed horizontaal plat , maar lang en vertikaal ovaalrond wat mij meer doet denken aan een Beverrat.
    Hoewel het wel bekend is dat er veel Bevers in de polder voorkomen.
    De sfeer weet je weer goed te plaatsen


    groeten Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Willem Pompert7 maart 2011 om 19:02

    Een correctie op mijn bovenstaande bericht:

    Het kadaver vind ik wat moeilijker te beoordelen, want de staart lijkt mij NIET breed horizontaal afgeplat , maar lang en vertikaal ovaalrond hetgeen mij meer doet denken aan een Beverrat.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. je hebt met het vroege opstaan wel een mooie zonsopkomst weten vast te leggen. Je hebt mooie foto's kunnen nemen in de OVP, prachtige vergezichten, hoop er zondag met een groepje hyvers net zo ervan te kunnen genieten.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig die edelherten !!!!
    Heerlijk veel fotos Henk ...ik geniet weer volop va je log

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jullie waren er vroeg bij en er een mooie dag van gemaakt.
    Veel gezien en er mooie plaatjes van gemaakt.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Weer mooie opnames heb je gemaakt vanuit de OVP. Het vroege opstaan heeft je mooie zonsopkomst plaatjes opgeleverd. Mooie variatie aan vogels die jullie gezien hebben, en dan ook nog de Edelherten van redelijke afstand.

    Het dode dier is volgens mij een Beverrat, zo aan de staart te zien is het geen gewone bever.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Lekker hoor, vroeg opstaan en dan zò genieten in dat mooie gebied.
    Nonnetje, zaagbekken edelherten, ganzen en zò mooi licht.
    De sfeer heb je mooi in beeld gebracht Henk.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  17. hoi Henk
    het zijn weer prachtige foto` geworden en zo te zien hebben jullie een fijne dag gehad .super
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Henk, dat was vroeg opstaan... Je moet er wat voor over hebbeb om zulke mooie foto's te maken. Leuk blogverslag geworden met hele mooie foto's.
    groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Henk,

    Gaaf dat je naar de OVP bent geweest! Erg leuk dat je edelherten hebt gezien!

    groetjes en fijne dag
    Miranda
    p.s. ik reageer nu even vanaf het werk, thuis wil het maar niet lukken telkens om te reageren op een blogspot site .. weet niet waarom dat is ...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo Henk, voorlopig heb jij weer 'n schitterende dag gehad. En het mooie daarvan is dat je ons daar ook van laat genieten!
    Heerlijke serie en net of ik er zelf weer loop!
    Bedankt voor je verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Henk,
    Pas nu kan ik deze prachtige serie bekijken, KON schijnt een of andere storing te hebben ( al meer dan een week!) waardoor sites met veel afbeeldingen gewoon niet willen laden, héél irritant.
    Nu op het werk kan ik dus eindelijk genieten van deze prachtserie! Wat een mooie dag hadden jullie daar, dat licht is zo geweldig mooi, super!
    De aalscholver vind ik een heel bijzonder plaatje, maar ook het nonnetje, wat gaaf dat je die gezien hebt.
    En zoveel edelherten, en blijkbaar niet zo héél ver weg, want de foto's zien er erg goed uit.
    Je hebt beslist erg veel plezier van de nieuwe camera?
    Zo, en nu aan het werk :-(
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  22. nou je heb een paar mooie soorte vast weten te leggen
    gr,bart

    BeantwoordenVerwijderen
  23. wat een prachtige serie van de OVP Henk, prachtige foto's en zoveel dieren gezien, geweldig moet dat zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. ALs ik eerlijk ben is dit weer een van je mooiste series. Wat een mazzeldag. Zaagbekken, nonnetjes, de herten zo close ach gewoonweg een dag die niet meer stuk kon en waar je dolgelukkig van thuisgekomen zal zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Henk!
    Heerlijk weer al die platen!
    Zo te zien is het weer een pracht van een dag geworden!!
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi Henk
    Je ben er wel vroeg opgestaan, maar het is dan ook een prachtige serie afwisselende foto's geworden.
    De landschap foto's vind ik ook prachtig.
    Het lijkt me een mooi gebied om er ook eens foto's te gaan maken en met de boswachter mee te lopen.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ondanks het luide gepraat toch nog heel veel gezien, zitten een paar toppertjes van foto's tussen ook, heel knap !

    BeantwoordenVerwijderen