zondag 13 maart 2011

Aalscholverskolonie Renbaanveld Amsterdamse Waterleidingduinen

Vanaf 1844 galoppeerden er hier nog paarden op het Renbaanveld..Bezoekers vergokten er tijdens races veel geld....In 1850 moest de renbaan sluiten....
Nu is het een Infiltratiegebied/Geul...En veel watervogels maken gebruik van dit prachtige watergebied met zijn eilandjes..Vooral Aalscholvers....
Die hier hun kolonie hebben..En hier Broeden.

Herman en ik nemen deze morgen ingang Zandvoort..
Als U naar de Aalscholverskolonie wilt gaan..Is Ingang Zandvoort de beste optie als ingang.
Er loopt aan de Noordkant een smal paadje...Daar heeft U een mooi uitzicht over de eilandjes..
Nest van de Aalscholver...
Als U daar gaat kijken....Dan ziet U de vorm van de Renbaan nog steeds terug..
(Dodaartjes)
Volgens sportvissers richten Aalscholvers enorme slachtingen aan op veel wateren..Bij visstandbemonsteringen is vaak duidelijk te zien dat een water regelmatig door Aalscholvers wordt bezocht. Brasems tussen de 20 en 35 centimeter zijn dan niet of nauwelijks aanwezig. Als vrijwel alle brasems verdwenen zijn, stappen de Aalscholvers over op andere, lastiger te vangen prooien zoals de Zeelt (Tinca tinca) en de Snoek (Esox lucius).
De grootste invloed van Aalscholvers treedt op in kleine wateren waar weinig schuilmogelijkheden voor de vissen aanwezig zijn. Deze watertjes liggen in veel gevallen niet in een Natura 2000-gebied. Omdat Aalscholvers echter grote afstanden afleggen om voedsel te zoeken, heeft de bescherming van de vogels in Natura 2000-gebieden ook invloed op de omringende wateren
(Archief Foto...Vos met Aalscholver)
En dan zien we weer het nut van de vos...Regelmatig pakt een vos een aalscholver..
En dat geeft maar weer eens aan dat we zeker niet te snel in moeten grijpen...in de natuur!!!!
(Zaagbekeend op de vlucht)
Vandaag is het best een donker dagje weer..Met soms wat miezerig achtige momenten..
En dat is te merken met het maken van foto's..
Het valt ons op dat er veel herten zijn in het achtergebied...
Normaal gesproken kom je er hier niet zoveel tegen...als vandaag..
De zaden van de Esdoorn....
Veel kinderen noemen hem Helicoptertje..
Ook in het gebied "Klein Zwarteveld"...Zien we veel hertjes..
En vandaag komen we ook nog een wilde vos tegen..
En dat is 10x leuker/spannender dan zo'n tamme..
Nu is zo'n tamme ook mooi hoor...
Maar van een wilde vos..is de kick gewoon veel heftiger :)
Spoor
Grauwe Ganzen
We doen een bakkie bij de slootkant..Als we net een bakkie inschenken.
Komt Colinda bij ons zitten....Het is gezellig en de tijd vliegt...
Maar Colinda moet naar Oase terug...en wij naar zandvoort...
Dus na een tijdje..nemen we afscheid van elkaar...
En nog een keer een hertje...
Als je al zo lang de AWD bezoekt...Dan zijn de beesten als Hertjes en Konijnen..al niet meer zo bijzonder..
Het is zo gewoon dat je ze tegenkomt...Maar ik realiseer me dat het iets prachtigs is..
Om zo in de vrije natuur te mogen genieten van deze beesten...
Ik had het er nog met Herman over...
Een gewone wilde eend neem je niet snel op de foto...Daar zijn we al zo aan gewend..
Maar kijk nou is goed naar die wilde eend..
Wat is hij eigenlijk...Geweldig mooi!!!
Je moet het willen zien!!!
Een Tip!!!
Ga eens een dagje naar de AWD..
En geloof me....U komt er rijk vandaan..........
Welkom in de AWD...(Met respect voor de dieren s.v.p.)
p.s. Weer een druk weekend gehad o.a. toernooi..
Dus niet de kans gehad om U mail/berichtjes e.d. door te nemen..
Maar dat doe ik zo snel mogelijk..
Groetjes Henk

20 opmerkingen:

  1. Je hebt weer een afwisselende serie neergezet. De aalscholverkolonie is al groter aan het worden als ik de foto's van jou bekijk. Een paar weken terug zat er nog maar één paartje in de bomen.

    groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Henk,

    Heerlijke serie weer ondanks het slechte licht.
    Mag toch altijd graag bij je kijken en je avonturen volgen.
    Ik steek er toch iedere keer weer iets van op, al zijn het soms alleen je wijze levenslessen ;-)

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Henk. Opgemerkt wordt dat de lente in de buurt is .. hier ooievaars en andere vogels zijn druk bezig nestelen.
    Goede foto's.
    Saludos.Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Henk, mijn internetverbinding werkt zowaar even mee ( net als Miranda veel problemen) dus ik heb je beeldverslag kunnen bekijken, hoera!
    Jammer dat het sombertjes was, maar genoeg mooie momentjes, die dodaars, het is me nog nooit gelukt die razendsnelle duveltjes te fotograferen/ Wilde vos is altijd gaaf, en de foto van de sporen door het lijnenspel van het zand vind ik echt heel bijzonder.
    Wat ik verder een superplaat vind, is die van de 'dubbele ganzen'
    heerlijke serie weer, en ik zie dat ik toch echt binnenkort naar het Renbaanveld moet voor de aalscholvers.
    Groet en welterusten
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. prachtige afwisselende serie weer, het is weer genieten van je foto's Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een mooie serie Henk,
    altijd fijn om opnames van de AWD
    te zien.

    groet, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijke wandeling Henk.
    En zoals altijd weer een hoop fotos
    Was weer ff genieten

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Henk,
    Op mijn werk lukt het wel je blog te bekijken met de foto's ... je hebt weer een heerlijk afwisselende wandeling gehad zo te zien ...

    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Henk,

    Erg bedankt voor je blogaward, we zijn er erg blij mee.
    Het is inderdaad een pracht omgeving de AWD, en echt de moeite waard om er heen te gaan, wij gaan zeker nog meerdere keren daar naar toe, want het is zo groot dat je er niet raakt uitgekeken.
    Wij hebben de bevers nog niet gezien, maar het schijnt dat er twee families zitten, dus wie weet krijgen we toch nog eens eentje voor de lens, ze laten wel een flnik spoor achter.

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Henk
    een mooi verslg met veel mooie foto's.groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk
    Mooie serie weer gemaakt,en ik leer altijd ook weer wat.
    Ga volgende week weer een keer door de weeks naar het awd, als het weer goed is tenminste.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hoi henk dat was weer een prachtige wandeling die je met ons maakt het zijn weer super foto`s
    goed vastgelegd.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha die Henk,

    Zoals altijd geniet ik weer van je foto's. Ik zie dat ik bij mijn volgende AWD bezoekje het Renbaanveld moet aandoen, leuk die aalscholvers. En ook nog dodaartjes, en een heggemus. Ik had gisteren ook mijn eerste heggemus van dit jaar voor de lens, gewoon hier in de wijk.(niet verwacht)
    Maar eh...die wilde eend....de foto erboven is toch een vink.....(ook een gewone vogel, ook mooi).

    Oh, en de vos met de aalscholver die wegvlucht, dat zijn natuurlijk wel de mooiste vossenfoto's.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ha Henk,

    Zo leer ik nog eens wat over de geschiedenis van de AWD. Ik heb ook bij de aalscholverkolonie gezeten. Wat mooi is het daar. (Bij mij was het wel mooi weer, dat scheelt natuurlijk wel).
    Wat grappig dat esdoornzaadje ertussen. Ik dacht in de eerste blik aan een gewei. Ik ben het met je eens dat een gewone wilde eend heel mooi is, maar vinken ook haha.
    De foto van het spoor over de opgedroogde klei vind ik erg mooi. Al bij al een mooie verzameling van een geslaagde wandeling.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wilde eenden zijn geweldig, de aalscholvers zijn daar behoorlijk aanwezig. Mooie serie weer, hoop deze week ook weer meer op pad te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het was weer genieten van je blog Henk.
    En natuurlijk een mooie tip om eens het AWD te bezoeken.
    In de Zoom van deze maand stond ook de tip onder de kop "Wilde dieren in de Waterleidingsduinen"
    Ze konden in het artikel zelfs vertellen dat je er zwijnen kunt fotograveren.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ondanks het sombere, miezerige weertje toch een gevarieerde mooie wandeling gehad zie ik; Groetje,

    BeantwoordenVerwijderen
  18. het is een serie met weer mooie beelden, en een wilde vos is inderdaad veel spannender. De aalscholverkolonie heeft een mooi stekkie daar, je hebt ze mooi in beeld genomen. En het zien van deze prachtige beesten, wat voor jullie elke week een mooie belevenis is, blijf er van genieten, ook van die mooie wilde eend...;-)
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo Henk, wat zijn die aalscholvers toch een brutale, alles onder poepende en opvretende vogels. Maar goed dat er vossen zijn die af en toe een aalscholvertje opeten...
    Leuke serie heb je gemaakt, ondanks het mindere licht.
    groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een leuke serie. Wat ik nou het allerleukste is dat ik eindelijk weet wat AWD betekent. Ik zag het bij zoveel mensen staan, maar had niet het lef ernaar te vragen ...

    BeantwoordenVerwijderen