woensdag 9 februari 2011

Vossen Vechten

Vandaag (Dinsdag 8 februari 2011)....
"De Vossen"..
De zon schijnt...En ik ga wat eerder weg van mijn werk om naar het AWD te gaan....Wat is het heerlijk om met dit zonnetje in het AWD rond te struinen..
Ik heb deze dag meer foto's gemaakt..maar?..
Vandaag veel vossen foto's...Dus in dit log...Alleen de Vossen!
De Vos
De Vos leeft meestal in een groep..
Een dominante Rekel.....en een dominante Moervos..
De anderen zijn meestal moervossen..die verwant zijn...Want Rekels worden zodra ze volwassen zijn uit de groep verjaagd.( na de herfst zijn de jonge volwassen..en na 7/10 maanden geslachtsrijp)
De Paartijd (ook wel Rans of Roltijd) loopt van December tot Februari..
(Het weer heeft daar ook invloed op)
De Rekel..geeft dan een maximum aan geurstofen af..via de stuitklier..
de Moervos is maar 24/36 uur ontvankelijk..
Met onbekende zwervers...
Worden vaak felle gevechten geleverd.
Maar dit is meer een begroeting..
Tussen groeps leden..
Het zijn duidelijk de Rugtas vossen..
En waarom Rugtas vossen...?... :)
We staan hier met een aardig groepje naar te kijken....Als één van de vossen een rugtas pakt.
Natuurlijk staan er altijd wel bekende...o.a. Roeselien..( http://roeselien.wordpress.com/ )
Het is gezellig rond de schuilhut...
Het was de bedoeling om verder te gaan..Maar ja...Het is zo gezellig..Ik blijf :)
En als dan één van de vossen gaat drinken..
Tja..Dan kan mijn dag niet meer stuk...Wat een topdag..
Ook de witte Indiaan is er..Voor insiders geen onbekende.
Er is nog een vrouw...(haar naam weet ik niet) Ik vertel over Loes (over de Hermelijn)
Ze is een bekende van Loes en Greet..
zo zie je maar het AWD wereldje is klein..
Ook begint er iemand over een artikel over de Rugtasvos..
Ooooh..Dat moet wel het artikel zijn van Ghita..http://carpediem2.punt.nl/?home=1 
De drie vossen in één beeld gevangen...
Een vierde vos komt er niet bij staan...
Het is wel een mooie vos...En met een prachtige bef.
U begrijpt dat het hier genieten is...echt hé!!!
Want er gebeurd constant wel wat moois..
(Het lijkt er op alsof ze ons uitlachen -:) :)
Vossen....Wat zijn het prachtige beesten...
En het is gewoon geweldig om er naar te kijken..
Nu zie ik liever wilde vossen...Maar dit is natuurlijk ook super!
Maar mensen.....Voer ze s.v.p. liever niet..
Zeker geen rotzooi zoals stroopwafels of zo...
Er zijn nog steeds mensen die denken dat ze niet voor hun eigen kunnen zorgen..
Dat is een fabeltje..!!!
Geniet er van...Met Respect..
U gedrag....bepaalt hun gedrag!!!
En gelukkig zijn er ook veel mensen die dat begrijpen..

Groetjes Henk..
En als ik nog niet gereageerd heb op U mailtje/site..
Neem het me niet kwalijk...
Wandelen gaat met dit mooie weer even voor...En straks gaat het weer regenen..
En dan is er weer genoeg tijd voor U  :)
-

30 opmerkingen:

  1. Wauw Henk ... prachtige foto's van de vossen ... vooral de interacties tussen de vossen onderling is een genot om naar te kijken.

    Groetjes, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hola Henk Henk. Muy buena serie de imágenes. Increíbles batallas entre los zorros :(
    Después calma :)
    Saludos.Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Henk
    Prachtige vossen serie met leuke onderschrift.

    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Henk,

    Ik zit nu al 1½ week thuis met de griep. Als ik je foto's zie wordt het verlangen om de deur uit te gaan nog groter. Nog even geduld hebben...nu geniet ik gewoon van jou mooie vossenserie.

    Groetjes Colinda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh Henk, wat was ik hier graag bij geweest, het klinkt weer erg gezellig daar bij die schuilhut in het zonnetje, en wat was er een hoop te beleven, een verrukkelijke serie om te bekijken en te lezen, je hebt werkelijk prachtfoto's gemaakt!
    Ik was er maandag met Greet, koud, winderig, somber en weinig te beleven helaas.
    Nou ja, dan geniet ik maar even hier ;-)

    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Henk

    Een SUPER MOOIE SERIE, jeetje zeg jij boft met die foto van 3 vossen in één beeld, dat heb ik nog niet eerder gezien.

    Ik was er gisterochtend om een uur of 9 heb er toen 2 gezien en leuke foto's van kunnen maken...die komen binnenkort op mijn blog.

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 't is prachtig om te zien henk
    maar om een of andere reden baart me zo'n groep vossen die doorgaans zo schuw zijn erge zorgen??

    dat lijkt me niet goed.....

    maar ehh ik maak me wel vaker zorgen wanneer het eigenlijk niet nodig is, dus ik wacht het wel af:-)

    prachtige foto's om te zien henk

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Henk,

    Tsjonge, mooie serie man.
    Ik geloof graag dat je een topmiddag gehad hebt.

    Ben benieuwd wanneer je de foto's kan maken van een dekking. Als ik ze ergens verwacht, is het wel op jouw blog.

    groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ongelooflijk mooie serie Henk. Het is wel uniek om op deze manier het gedrag van de vossen te kunnen volgen.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie serie zeg,Die vierde vos heb ik nog niet gezien, wat een prachtige tekening heeft die, komt zo uit een sprookjesboek.

    Ik had dit weekend ook de mazzel ze "vechtend" bezig te zien en te kunnen fotograferen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik zit weer eens met open mond naar je foto's te kijken. Prachtige natuurfoto's. Onlangs ben ik zelf voor het eerst naar de AWD geweest, vooral ook in de hoop vossen te zien. Helaas is dat niet gelukt. Wel heel veel herten, een zwart-witte vogel die in het water dook en een eekhoorntje.
    Ik moet nog eens terug. Het is en prachtig gebied en ik wil toch graag de vossen zien. Zitten ze in een bepaald deel van het gebied?
    Als ik ze niet zal tegenkomen heb ik in ieder geval deze supermooie serie gezien.
    Groet, Fokko

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Super Henk.

    De moeite om vroeg van je werk weg te gaan.

    gr.Jelle

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Henk
    Dan ben je blij als je wat eerder gestopt ben met werken, geweldige serie foto's weer.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijk Henk, ik geniet weer met volle teugen van je log.
    De vosjes ook als zijn het de rugtasvosjes zijn prachtig.
    Die vierde vos is zeker die grote die greet ook al heeft gezien.
    En dan als het kersje op de taart....de witte indiaan.
    Ik wou dat we een maand verder waren....

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Henk
    wat een geweldige sirie van de vos topieHenk.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Super serie Henk!
    Die ene vos in inderdaad een pracht beest. Tam of niet, het blijft genieten.
    Helaas hebben wij het een beetje druk met andere zaken en we hopen dit weekend weer op pad te kunnen.

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  17. wat een geluk dat je eerder van je werk weg kan/mag. En dan met deze prachtige foto serie thuis komen. Wat een mooi moment moet dit zijn gweest. Ik heb genoten..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik had vanochtend een beetje haast, het werk wachtte, dus nog even op mijn gemak teruggeweest, genieten!
    Die vreemde vos, die ik ook bij Greet heb gezien, valt wel op.
    Superserie Henk, ook al zijn het de rugzakvossen ;-)
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Genieten met een hoofdletter G. Geweldig als je dat zo in de vrij natuur kunt meemaken. Hopelijk helpt je oproep aan mensen om ze vooral niet te voeren. Puur natuur is toch het mooiste.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ohhh Henk, wat geweldig. WAt moet jij daar hebben staan genieten.
    Ik hoop dat we dit zaterdag ook mee gaan maken. Zaterdag komt een vriendin uit Brabant met mij mee, speciaal voor de vossen. Wat gun ik het haar, dat zij dit ook mag zien. En ikzelf....zou het ook super vinden.
    En wat heb je fantastische foto's gemaakt, mooi om de actie zo in beeld te zien. Gaaf!

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Geweldig dit, zulke foto's zal ik hier nooit maken. Maar ja, je kunt niet alles hebben, ben al blij met het lekkere weer van de laatste paar dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Henk, Wat heb je een boel foto's van de vossen gemaakt ! Er zitten echt pracht exemplaren tussen.! Interessant verhaal heb je er ook bij geplaatst. Ik heb op de bekende plek nooit meer dan 2 verschillende vossen gezien, maar er lopen er duidelijk meer. wat het voeren betreft; je hebt helemaal gelijk, ik kan er zo boos om worden als mensen ze ook nog eens onzinnige dingen als koekjes en sultana's gaan geven ! Een vos kan prima voor zijn eigen hap zorgen.
    Groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen
  23. reageren kost me nog erg veel moeite herman maar hier kan ik het niet laten.
    prachtige vossen foto`s!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. een prachtige vossen serie Henk
    met een fijne verhaal er bij hier kan ik echt van genieten de vos in mijn favoriet super.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat had ik die dinsdag graag een heel klein vliegje of ander klein insect willen zijn .
    Die de hele middag op jou schouder had kunnen zitten zodat ik mee had kunnen kijken van deze prachtige momenten.
    Wauw beste man...wat een supergave foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. prachtige serie van de vossen gemaakt Henk, zit te genieten van deze foto's

    hoop zelf er ook eens een paar voor de lens te krijgen.

    lijkt me heerlijk als je daar vlak bij woont en er even naar toe kan gaan.

    Gr, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Het fraaie werk druipt er vanaf Henk. Je hebt echt een supermooie serie van de vossen weten te schieten met prachtige kleuren en tinten. Het is wonderlijk hoe mak ze zijn.....

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hi Henk,

    Mooie foto's van de vossen in actie!
    Ik was eigenlijk ook van plan alleen maar ff langs te lopen, maar het was inderdaad wel heel gezellig, zo'n reünie van oude bekenden :D
    Ik heb meer staan kletsen dan foto's gemaakt...ook wel eens leuk :P

    Groetjes,
    Roeselien

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wow Henk ! Wat een spektakel ! Echt een plezier om naar te kijken, ik krijg maar niet genoeg van die vossen... Interessante info ook trouwens !

    BeantwoordenVerwijderen