zondag 13 februari 2011

Kinderen zien geen Gevaar!

- De natuur is niet alleen belangrijk voor kinderen, maar andersom zijn kinderen ook belangrijk voor de natuur. Ervaringen in de kindertijd leiden immers tot respect en waardering op latere leeftijd.

Herman en ik gaan vroeg naar binnen (Ingang Panneland)..
Het viel vandaag niet mee om mijn bed uit te komen....Maar een afspraak met Herman dwingt me om te gaan.En ik weet dat ik er spijt van zal krijgen ...als ik niet naar het AWD ga.
-
De liefde voor de natuur wordt vaak 'met de paplepel ingegoten'. Het zaadje dat in de kindertijd gezaaid wordt, leidt misschien in de puberteit een sluimerend bestaan, maar zorgt er waarschijnlijk op volwassen leeftijd voor dat je geeft om de natuur.

Het is knap mistig...even lijkt het er op of de mist wegtrekt..Maar nee hoor..
Het word juist mistiger..
Mijn camera heeft kuren...En het afdrukken lukt soms niet.
Klein Zwarteveld...in de mist...
-
Allemaal hebben we dierbare herinneringen aan onze kindertijd, waarin de natuur een rol speelt. Kikkervisjes vangen, rupsen opkweken, hutten bouwen, uilenballen uitpluizen, of samen met vrienden om een kampvuur zitten.

En....Ja hoor...Een Reebok...

De kans is groot dat veel kinderen die nu opgroeien, later verstoken zullen zijn van zulke herinneringen.
Er zijn boeken volgeschreven over het belang van de natuur voor een gezonde ontwikkeling van kinderen. Contact met de natuur voedt het vermogen van het kind tot creativiteit en verbeelding, schoonheid en identiteit, fascinatie en ontdekking, spel en avontuur, communicatie en inlevingsvermogen.
De laatste tijd zagen we geen Reeën..in de AWD..
Maar vandaag hebben we geluk..
Een Reebok en een Reegeit in het Gebied "Klein Zwarteveld"...
Judasoor
Voor kinderen is contact met de natuur belangrijk, omdat die al hun zintuigen prikkelt, en hen uitdaagt tot 'verkennen'..
-
We zien een bekende..Hij is samen met een vriend..Het is de zogenaamde Ijsvogelman..
Ik weet nu dat hij Arjan van Duijn heet..(en dat hij deze blog volgt)..Hij heeft geen site.Maar ditmaal heeft hij wel Koffie meegenomen :)
En dit is gewoon een grappig moment...
Ze zijn zo bezig met de Vos..
..Dat ze niet doorhebben ..dat er één achter langs loopt..:)
Er zijn drie vossen op dit moment..
Maar ik krijg er maar twee op de foto..
Even de tong eruit..
En weer laat mijn camera het afweten...Hij drukt niet meer af...ondanks dat hij wel inzoomt (batterijen zijn nog vol) en mijn kaartje ziet hij ook....Ik haal op aanraden de batterijen er even uit en mijn kaartje...Maar nee hoor...Hij heeft de geest gegeven..
Dus dan maar foto's nemen met de IPhone...
Drinkende vos..krijg ik er zo dan nog op :)
Een man en twee kinderen komen aangelopen..Ze eten een appel (gezond natuurlijk:)..Maar ze lopen recht op de Vos af...Met nog een stuk appel in hun hand...De vos ziet dat gewoon als voedsel..En kijkt alleen naar het eten...wat het kind in Zijn /haar handen heeft...
Ik zeg : "Hé..Kijk uit hoor!!!!...Meisje...Het is een wild beest..Hoor!!"...
"Hij mag dan tam wezen..Maar het blijft een wild beest"
Het meisje reageert niet...Haar vader wel..."Het is geen meisje ): ...Het is een jongen!!!"
De jongen gaat gewoon achter de vos aan...En zijn vader schijnt het goed te vinden..
Ach..denk ik...Dan moet je het zelf maar weten....
Er zijn meer bekende bij de schuilhut..Ghita met een vriendin uit Brabant..(Ik weet niet of ze een site heeft..maar ze maakte prachtige foto's van o.a. damherten)..en Ron Kool..Die nog maar pas een site heeft.Ghita en haar vriendin blijven in de AWD en gaan richting "Groot Zwarteveld"..mischien gaan ze de Wilde Zwanen nog zien....Wij hebben ze vandaag niet meer gezien.
Tot slot een zwammetje..die voor mij onbekend is..
Het Oranje Mosbekertje (UH)
-
Nog even dit...De tamme vossen zitten zover in het gebied..Daar komen geen kinderen zonder ouders..
De afstand is behoorlijk groot..Dus niet iedereen komt daar zomaar met kinderen..
Als ze er zijn...zijn ze altijd met een ouder er bij.
Ik vind wel dat ouders moeten opletten wat de kinderen doen bij de Vossen..
Ze mogen dan tam wezen..Maar kijk uit...Ze zijn natuurlijk als het om voedsel gaat..Niet te vertrouwen.
U als ouder heeft de verantwoording......!!!....
Alles wat met de natuur te maken heeft..
Met nieuws van de AWD.
En regelmatig een site die aandacht verdiend...
Of gewoon een site met een mooie waarneming of foto's..e.d. (zonder aanziens des persoons)

30 opmerkingen:

  1. Kinderen zien geen gevaar......en wat nou als die vos er toch voor zorgt dat dat jongetje op ongelukkige wijze toch een meisje word !!!!
    Een hap....en weg appel en ....
    Laten we hopen dat er niet al te veel kinderen zover in het duin komen.

    Wat erg van je camera Henk !!
    Zit er nog garantie op ??
    Ik hoop het voor je

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk,
    Kinderen zien geen gevaar, daar zijn het kinderen voor. Maar van de ouders mag je toch meer verantwoordelijkheidsgevoel verwachten. Als het misgaat, wordt de vos erop afgerekend.
    Balen dat je camera de geest gaf, hopelijk is het een kleinigheid.
    Lekkere felle kleur is die oranje zwam of is het mos? Weer een mooie dag in de AWD.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vergeten: een komische situatie de fotografen met de vos die achter hen door loopt. En jij ziet dat dan weer en weet het weer vast te leggen. Klasse

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Henk
    Het meest bijzonder van vandaag is dat je reeën hebt gezien.
    Leuk het moment van de fotografen en de vossen.
    Jammer dat sommige ouders niet wat meer verantwoordelijkheid hebben.
    Heb je camera alweer aan de praat gekregen?
    Met die mist zou je denken aan vocht.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk!
    Leuk die shot waar de vos achetr de fotografen langsloopt :-)
    Zonde van de camera, misschien even de lens verwisselen en dan nog eens proberen. Dat kind, tja dat zou nog eens fout kunnen gaan.

    Die oranje zwammen zijn oranje Bekerzwammetjes voor zover ik weet.

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Henk,

    Heb weer genoten van je sfeertekening. Een aantal jaren geleden zag ik bij de Duinrand, die toen nog in handen was van dat jonge gezin en peuter zelfs met een vos spelen, terwijl de moeder er bij zat. De kok, nu de eigenaar vertelde me dat de vos er altijd was omdat hij 's-avond etafval voor hem buiten strooide.
    Ook volwassenen zien dus geen gevaar.
    Wat je camera betreft: misschien tijd voor een nieuwe??

    groet, Ivo

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Henk

    Leuke opnames van o.a. de fotografen en vossen, soms moet je ook ogen in je rug hebben he, 't zijn weer prima opnames.
    Balen van je camera, ik hoop dat de schade meevalt, maar op dat moment heb je effe grote pech.

    groet, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hoi henk,

    ik be begin het tóch meer en meer een soort van weerzin wekkend te vinden dat er vossen zó om je heen lopen en dat er kinderen op af gaan?? wat overigens de taak van de ouder is om dat niet goed t e vinden,

    maar wat ik nu steeds zie, dat vossen uit je hand komen eten...
    sorry henk..
    ik vind er geen "bal " meer an...

    het is een soort van overkill


    geef mij maar die ene schuwe die wegschiet ..
    1000 keer mooier dan dit.

    maar henk,
    een fijne valentijnsdag voor jou en je geliefde

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Henk,

    Hilarisch moment dat de vos achter de fotografen langs loopt. Doet me denken aan die foto's van jou met die reeen, die achter de grote groepen mensen liepen ;-)

    Snel een nieuwe camera kopen! We gaan bijna op cursus!

    Dat die kinderen een knauw krijgen van de vos is op zich niet zo erg, toch? Erger is het als ze besmet worden met rabies op die manier.
    Mensen hebben te weinig kennis van de natuur. Gewoon een gebrek aan scholing.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. niet te geloven zoals die vader reageert.
    de foto`s van de fotografen die de vos achter zich niet zien is geweldig!
    toch goed dat je gegaan bent henk.....ik weet het het valt niet altijd mee.
    balen van je camera zeg.
    hopelijk kan hij nog gerepareerd worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Soms verbaas je je over de stommiteit van ouders tov dieren.
    Hier zie je dat ook, dan gaat paps met kind rustig koniks lopen aaien, en als je dan zegt dat het wilde paarden zijn, die vrij onberekenbaar zijn als je te dichtbij komt, kijken ze je aan of je van de maan komt. De grootste oen heb ik vorig jaar meegemaakt. Paps leek het wel leuk om zijn kindje van een jaar of 2-3 op de rug van een gallowaykalf te zetten.
    En was hogelijk verbaast dat moeder galloway daar kwaad om werd.
    Is het zwammetje geen oranje mosbekertje?

    http://utrechtseheuvelrug.punt.nl/index.php?r=1&id=553858&tbl_archief=1#553858

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hoi Henk ja je hebt gelijk maar de verantwoording is aan de ouders.
    maar weer mooie foto`s Henk en erg zonde van je camera ik hoop dat het een kleinigheid is suces.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Henk
    helemaal geweldig die foto's dat de vos achter de fotograaf loopt.
    En hopen dat het met de camera meevalt, en je hem snel weer terug heb.
    Vind de buizerd ook mooi, probeer al een tijdje er een op de foto te krijgen, en zo dicht bij heb ik ze nog niet gehad.
    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hola Henk. Muy buenas las imágenes de los zorros...están muy cerca.
    Saludos.Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Tsja...het blijft een ingewikkeld iets...dat vossen en voeren....
    We zijn natuurlijk allemaal opgevoed met eendjes voeren en vosje voeren lijkt vanuit dat oogpunt niet zo'n hele grote stap.
    Maar inderdaad...het is en blijft een wild dier en als een kind een knauw krijgt, zal de vos ongetwijfeld de l*l zijn.....en ik hoop zó dat dat nooit gebeurt...

    PS. Doet je camera het alweer?

    Groetjes,
    Roeselien

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mijn camera doet het niet..Ik ga hem vanavond testen met een nieuwe geheugenkaart en andere batterij...Als hij het dan niet doet moet ik een nieuwe halen.
    Ik denk dan aan een Sony (stabilisatie in de body)..Hij moet in ieder geval eenvoudig (en snel) te bedienen zijn. Want bij wilde beesten moet ik snel kunnen handelen.
    Ik heb er niet zoveel verstand van ( ben/voel me ook nooit een echte fotograaf) dus eenvoud is voor mij belangrijk )
    Groetjes Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Henk
    Zonde van je camera. Ik moet zegen je mobiel maakt mooie foto’s.
    Het was een leuke wandeling. De vos was gaaf.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hi Henk,
    Het was een mooie zondag.
    Leuk dat we jou en Herman tegenkwamen bij de schuilhut. Lian was razend enthausiast over alles wat ze zag. Leuk is dat he, als je iemand meeneemt die zo geniet, daar wordt ik zelf ook helemaal blij van.

    Je hebt ondanks de mist mooie foto's van de reebok en reegeit. Ik hoop ze ook binnenkort weer een keertje te zien, het zijn zulke mooie dieren.

    Ha, je bent me voor met dat jongetje, ik wou iets soortgelijks op mijn log zetten. Doe het nu niet meer, we hebben toch dezelfde bezoekers, en jij nog een beetje meer. Maar grappig, dat we hier hetzelfde over denken, ik heb ook bijna dezelfde foto.

    Oh, op het groot zwarteveld zagen we inderdaad wilde zwanen. Blog met foto's volgt nog (weinig tijd).
    En Lian had geluk, twee waterspreeuwen vlak bij elkaar.

    Is je camera trouwens nog tot leven gekomen of heeftie het echt begeven. Da's wel balen zeg.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Gelukkig de camera doet het weer..Een ander kaartje deed wonderen. Straks nog een keer testen..Maar ik denk dat het lek boven is :)

    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hé, goed te lezen dat je camera het nu weer doet, want ja, je kunt toch niet zonder ;-)
    Overigens doe je telefoon het ook niet slecht!
    Gaaf, weer reeën gezien, en de vos áchter de fotografen is natuurijk een supershot!
    Dat ouders niet verstandiger zijn begrijp ik echt niet.
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  21. kinderen zien daar geen gevaar in, maar de ouders moeten hier toch wel iets van zeggen.

    Je foto's in de mist zijn prachtig geworden. Een hele andere kijk op het AWD..en nog zoveel zwammen te zien en de vosjes, wat zijn het toch pracht beesten, heel mooi gedaan..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Gelukkig je camera doet het weer !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Van dat kindje is onverstandig van de ouders. Voor de rest zijn het weer hele mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hallo Henk,
    Ik ben Lian...die brabantse vriendin van Ghita. Wat een prachtige dag was het afgelopen zondag 13 febr in de AWD! Ik heb met volle teugen genoten van het moois wat we tegen kwamen. Heeft Ghita je al laten weten dat we de wilde zwanen toch nog hebben gezien? Mooie foto´s kunnen maken. Ik heb geen site, maar op picasaweb onder vossen AWD 2011 zijn heel wat mooie foto´s te bewonderen (al zeg ik het zelf) We zagen die zondag de damherten, vossen, wilde zwanen, de waterspreeuw en natuurlijk de trilzwammen (orange en wit), judas oren ...kortom een traktatie voor een natuurliefhebber!
    Vriendelijke groeten Lian

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Henk,

    je hebt toch nog wel wat foto's kunnen maken ondanks je haperende camera. Hebben jullie nog wat moois gezien bij het renbaanveld?

    GR. Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Mooi verhaal en zo treffend,meestal krijg je een kat van de ouders als je hun kids aanspreekt. In het vlinderpark van Artis kreeg ik bijna ruzie met ouders die het heel normaal vonden dat een vlinder uit elkaar getrokken werd.En dan altijd maar katten op de jeugd van tegenwoordig, ze hebben het van de ouders geleerd.
    Verder mooie sfeervolle foto's zo in de mist

    Veel dank voor de leuke reactie op mijn blog, ik ga je volgen.
    Grpoet
    Diana

    BeantwoordenVerwijderen
  27. prachtige dag weer, het vroeg opstaan heeft zich wederom geloond, maar dat is eigenlijk altijd wel het geval in de AWD, als zo hier op je blog rondkijk

    Gr, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Oo wat balen dat je camera het begaf zeg.
    En tja die ouders moeten toch meer verstand hebben lijkt mij.
    WIj zijn afgelopen zondag ook naar de AWD geweest .Ingang Zandvoortselaan.
    Echt helemaal niets gezien.
    Natuurlijk wel genoten van de prachtige natuur.
    Maar ik wil zo graag ook een ontmoeting met de vossen.
    Zonder appel of brokjes hoor haha.
    Ik heb geduld ..het zal er best wel een keertje van komen ( hoop ik ).
    Dus ik geniet weer dubbel van jou foto's.
    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Weer een uitgebreid, boeiend logje. Heel grappig die vos die langsom de fotografen loopt haha ! En zoals je zelf schrijft : jong geleerd is oud gedaan, maar stel me ook de vraag of de kinderen van nu nog zo bij de natuur betrokken worden als wij vroeger... Groetje, AmaZony, o ja en ik hoop dat je camera nog te herstellen is...

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Na anderhalve week zonder computer te hebben gezeten is hij sinds vandaag weer terug op zijn vaste plek ... nogal kaal, want alles is er af geweest, maar ik kan in ieder geval wel weer op het internet gelukkig ...

    Mooie foto's weer van deze wandeling ... lekker sfeertje ook met die mist. Ik hoop dat je camera het ondertussen weer doet! En wat een gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel van die ouders met dat kind zeg ... niet normaal!

    Groetjes en fijne dag

    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen