donderdag 17 februari 2011

Dierenambulance of...?

Als ik vandaag mijn auto parkeer op het parkeerterrein van "Panneland"..Zie ik Colinda...We lopen samen naar achter en komen Elly (met een vriendin) tegen..die naar de uitgang gaan. Na even wat te kletsen gaan we verder naar het achtergebied. En we komen een vos tegen...is het de vos die bekend staat als Beauty ("Kippendellen")?...
En omdat mijn camera...de geest heeft gegeven..
Moest ik wel een ander kopen..Het is de Sony 450 (14.2 mega pixels) geworden..
Natuurlijk had ik niets meer aan mijn geheugenkaartjes (Te groot)..En de Accu was ook net iets anders..
Wat een dievenbende hé !..:)
Maar ik moet zeggen...Hij werkt Super..
Ik zie zelf kwaliteitsverschil..En dat zegt wel wat!
En alles gaat zoals gewoonlijk op de auto stand :)..tijd voor een cursus!
Prachtige vos...Maar hij is niet helemaal top!...
Het is niet zijn gebid die problemen geeft...
Maar zijn achterpoot?...Die ziet er een stuk minder fraai uit..
De Vos heeft duidelijk last van zijn poot..
Tja..Wat nu...? Boswachter...Dierenambulance?...
Het ziet er niet best uit...Het is een open wond.
Is het zijn nagel?
of...Is het bot?...Moeilijk te zeggen..
Maar even later...
Gaat hij er vandoor...Ik hoop dat hij er snel van genezen is.
Steeds vaker komt het voor dat vossen in steden gesignaleerd worden. In grote en kleine steden. De vossen worden voornamelijk in de schemering en ’s nachts gesignaleerd, terwijl ze op zoek gaan naar muizen of ratten en naar lekkere hapjes die door mensen worden achtergelaten in de vorm van afval. De wilde verhalen die over vossen de ronde doen, bijvoorbeeld dat ze ziektes overbrengen, mag u gelukkig met een stevig korreltje zout nenen.
Vossen zoeken in de stad naar voedsel. Als er geen territorium meer beschikbaar is, krijgen ze vanzelf minder jongen dus de vossenpopulatie is op een bepaalt moment stabiel en neemt niet toe. Het is dus niet zo dat hun aantal explosief zal toenemen. Er is een natuurlijke vorm van anticonceptie onder vossen. Als er geen territorium voor hen beschikbaar is, worden er vanzelf minder jongen geboren. In de steden maken ze holletjes in parken, langs duinranden, soms in tuinen en langs treinsporen, waar de grond zacht genoeg is om een hol in te maken. Ze vangen ratten, muizen, woelratten, wormen, insecten....
In het achtergebied..Ga ik op zoek naar de Reeën..
Maar ik ga ze vandaag niet zien helaas...
Wel natuurlijk Damherten..
Ik kreeg voor twitter een mailtje van Ria B. over Damherten vlees
Zie artikel: klik hier
Ik heb Twitter nog niet helemaal onder de knie...Ik moet me er meer in verdiepen.
Maar ja...Dan moet je wel de tijd hebben..
Nog steeds zijn er Wilde Zwanen..
In het Infiltratiegebied..
Ik blijf ze geweldig vinden..onze Deense gasten.
De zon gaat langzaam onder "Witteveld"..
En op het eind nog een paar damherten..
De ondergaande zon ...het bos lijkt in brand te staan...
Colinda en ik praten nog even na op het parkeerterrein...
Het was een heerlijke dag...En de camera was goed bevallen...
Alleen op dat moment weet ik niet hoe de foto's er op de p.c. uitzien..
Ik ben achteraf dik tevreden!

30 opmerkingen:

  1. Hai Henk,

    Gefeliciteerd met je nieuwe camera. He he, eindelijk!
    En wat een verschil met de A100. Je ziet duidelijk het verschil in kwaliteit.
    Je vossenfoto's zijn prachtig, maar daar speelde het weer ook wel mee.
    Ook de zwanenfoto's zijn kwalitatief erg mooi.
    Geen spijt dat je het niet eerder hebt gedaan en heb je ook een nieuwe lens?

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi René
    Nee..De lens is nog de Minolta 300mm..En ik moet zeggen dat het bij zonsondergang..beter te doen was als bij de vorige camera..
    Minder korrels..
    Nee..Hij bevalt wel..cursus erbij..En dan moet het goed komen :)..met deze leek..
    Groetjes Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Veel succes met je nieuwe camera, de foto's zijn weer geweldig. De vossenfoto's zijn echt top.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja henk ook ik zie de veranderingen van j e foto's geweldig zeg
    wat een kwaliteit,

    mooi hoor,

    ik denk dat het bot is wat ik zie bij de vos...
    ze houden het zelf wel goed schoon maar je zou zeggen hóe komt hij aan zo'n ferme snee,
    "glas" of zoiets, wat die lieve bezoekers achter hebben gelaten misschien ??

    een fijn weekend gewenst henk, met veeeeeel foto plezier
    en de autostand..... weg ermee, ik denk dat er héél veel in die camera zit :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk, Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe camera, en dat je er maar héél veel fotoplezier van mag hebben!
    Deze eerste serie ziet er uitstekend uit, haha, je hebt helemaal geen cursus nodig ;-)
    De roze lucht boven het Witteveld vind ik geweldig, en natuurlijk de wilde zwanen, die vervelen nooit.
    De poot van de vos ziet er akelig uit, maar zo te zien heeft hij er niet al te veel last van.
    Ik betwijfel of dit Beauty is, die had altijd van die dichtgeknepen ogen, en volgens mij ook niet van die duidelijke lichte plekjes bij de ogen. Deze vos laat zich i.e.g. ineens veel zien, het is dezelfde die Greet en ik vorige week zagen, en eerder had ik hem of haar ook al eens voor de lens.
    Je hebt er met je nieuwe camera prachtige plaatjes van kunnen maken, compliment!
    Groetjes en een fijn weekend
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Henk,
    Gefeliciteerd met je nieuwe camera! En mooie foto's hoor!

    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hoi Henk
    gefeliciteerd met je camera het zijn prachtige foto`s en een fijne uitleg ik hoop dat het met dat vosje goed komt een fijn weekend.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Henk

    Wel een mazzeltje om nu direct een andere camera te kunnen kopen, kwaliteit van de opnames is uitstekend....prachtige opnames van de vos.... deze is niet bij de Duizendmeterweg genomen he.... kan even niet zien waar wel.

    Ik wens je veel geluk en plezier met je nieuwe aanwinst.

    Groet, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie opnames hoor Henk

    was zeker geen miskoop! prachtigekleuren en mooi scherp

    Groet
    André

    BeantwoordenVerwijderen
  10. achteraf zul je blij zijn met je nieuwe camera.
    de kwaliteit zit er prima uit als je hem nu nog van die automaat gaat afhalen zul je versteld staan.

    je die accu.....ze maken die boel nooit universeel.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een beetje zielig voor de vos.
    Maar je foto's zijn scherper en mooier van kleur! Nu heb je nog mooiere vossenfoto's.
    Daar ga je vast nog veel van genieten.
    Een fotocursus is ook leuk. Ik doe sinds november ook alles op handmatig ipv automatisch. Dat geeft meer mogelijkheden, hoewel het nog steeds wennen is. :-)
    Prettig weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Henk,

    je zal wel één van de laatste wilde zwanen foto's hebben gemaakt, binnenkort zullen ze wel weer terug vliegen.
    Van je camera zal je nog veel plezier beleven, met deze sensor maak je bij iso1600 nog heldere foto's zonder beeldruis, handig bij donker weer. Met de 7bps, wat deze camera aankam, is het leuk om vogels in de vlucht te fotograferen.

    goed weekend,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je ziet wel duidelijk verschil met de foto's van je nieuwe camera. Ze lijken helderder en scherper.
    Het is een prachtige vos die jullie gezien hebben. Hopelijk gaat het snel beter met z'n boot.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Henk
    Weer een mooie wandeling achter de rug.
    Het is weer een mooie serie van die vos en hij is inderdaad flink gewond.
    Zij deze foto’s met je nieuwe camera gemaakt.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe camera ! Je ziet wel het verschil in kwaliteit vind ik, een stuk beter. Sneu voor die vos dat hij een wond aan zijn poot heeft. Het lijkt erop dat zijn vijfde nagel er af is gescheurd. waarschijnlijk ergens achter blijven hangen. Als hij het zelf schoon houdt , is het niets ernstigs.
    Een fotocursus is altijd handig, dus als je de tijd hebt zeg ik doen !
    Groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gefeliciteerd met de nieuwe camera, je foto's zien er prachtig uit. Dat er maar heeeeel veeel prachtige AWD plaatjes mee gemaakt mogen worden. Het vossenpootje ziet er inderdaad niet zo mooi uit..hopelijk wordt het niet erger. En je andere foto's van de modellen uit het AWD staan er ook mooi op. Je zonsondergang foto is ook prachtig geworden. Heb je wel een cursus nodig..?? Heb weer genoten van je beelden..
    Fijn weekend..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Henk,
    Wat een verschil in kwaliteit van je foto's zeg!
    Proficiat met je nieuwe camera.
    Dat je er maar veel plezier van mag hebben.
    Groet,
    Jos

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo Henk,

    Echt leuk dat ik je tegen kwam op de parkeerplaats en dat we samen hebben gewandeld en zoveel moois hebben gezien.
    Op het scherm van je nieuwe camera leek het er al op dat de resultaten erg mooi waren en op de computer is dat nog duidelijker te zien.
    Je hebt een mooie fotoserie gemaakt.
    De zonsondergang heb je er ook mooi opstaan. Tja..de andere foto's zijn ook genieten.

    Groetjes Colinda

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Gefeliciteerd met je nieuwe camera.
    Het zijn hele mooie foto's.
    Je kan goed het verschil zien.
    En dat je weer de vos tegen mocht komen.
    Wel sneu voor het beestje dat het gewond is.Hoop dat het wel goed komt.
    Fijn weekend.
    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Henk
    Gefeliciteerd met je nieuwe camera.
    Je hebt er mooi plaatjes mee gemaakt,daar ga je veel plezier mee beleven.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo Henk,

    Wat jammer van je oude camera, maar gefeliciteerd met je nieuwe, en nu flink oefenen, want het zal wel erg wennen zijn.
    De foto's zijn in ieder geval van een goede kwaliteit.
    Wat sneu van die vos, maar wie weet hersteld het nog goed.
    Wij zijn ook op de AWD geweest, en een grote groep herten tegen gekomen, was echt super.

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Henk,

    Hele mooie foto's heb je gemaakt met je nieuwe camera. Wat een mooi vosje, maar oohh wat krijg ik een knoop in mijn maag als ik dat pootje zie, het is ook de natuur, het komt voor, maar toch....hoop ik dat het goed komt met haar en dat het pootje geneest.
    Leuk dat je wilde zwanen hebt gezien en supermooi op de foto, het lijkt hetzelfde groepja als wij vorige week zagen (twee ouders met 3 jongen).
    En wat beteft het damhertenvlees, tja aan mij is het niet besteed, ik zie dan toch steeds die lieve koppies van die hertjes voor me (bambi effect werkt bij wel).

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Henk
    Gelijk weer hele mooi serie foto's gemaakt met je nieuwe camera.
    Ben gisteren ook in het AWD geweest, alleen zat het weer toen niet mee.
    Wel een geweldige wandeling gemaakt van 10 km, en kom zeker met mooi weer nog een keer terug.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Henk,

    Vreselijk om zo'n vos zo te zien strompelen. Ik ben een tijdje niet geweest, maar volg de boel nog steeds van afstand via mails, fotoforums en blogs ..
    In dit geval hoeft het beslist de oorzaak niet te zijn, maar het is drukker geworden bij de bekende plekken waar de vossen zich ophouden en er komen er ook steeds meer. Gevolg: er breken onnodig gevechten uit, puur uit voedselnijd en omdat vossen territoria van andere vossen betreden. Sterker nog: er worden zelfs gevechten uitgelokt omdat sommigen dat leuk vinden of zo.
    Eerder maakte ik me al zorgen om dit soort toestanden en schreef er een stukje over:

    http://www.naturereflections.nl/reflections_2010/reflections_092.html

    Gefeliciteerd met je camera en de veel betere resultaten ervan! De afspraak stond dacht ik al voor een cursus?
    In ieder geval is het allemaal bij lange na zo moeilijk niet als het lijkt om er meer uit te halen dan met de automaat-standen.
    Een blog neerzetten met jouw bezoekersaantallen is véél moeilijker evenals het bedienen van een iPhone en ermee twitteren, om maar wat te noemen.

    Allereerst gaat het slechts om één ding: de belichting beheersen en compensatie doen op de kleurtoon die overheerst in de zoeker: eitje ...
    Vervolgens even de foto's in het goede formaat zetten om ze te delen op internet e.d. zodat ze ook op klein formaat 'spetteren'.
    Dat zijn maar twee dingen! Je leert ze in slechts 1 dag, waarna het alleen maar beter wordt. Voor jou nog even geen 'gedoe' in RAW, al is die stap ook erg klein na het leren van een goede technische basis. De echte basis, je onderwerpen in het zonnetje zetten, beheers je al jaren ... Klein beetje techniek erbij en ze schitteren nóg meer.

    Groetjes,

    Bas

    P.s. Vandaag proefgevaren. Het gaat nu heel erg snel allemaal ...

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Bovenstaande link valt half weg. Helaas kun je geen linkje maken in een reactie.
    Als je wilt mail ik hem nog ..

    Gr,

    Bas

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ojee een neiuwe camera.....ik denk toch henk dat een bank beter zit....maar ja een camera is makkelijker mee te nemen de duinen in he ;-)
    Het pootje van de vos heeft een pittige wond maar ik denk dat ie er redelijk schoon uitziet. Misschien wel in een tak getrapt.ook een vos heeft wel eens gewoon een ongelukje.
    Gooi je camera van de auto stand af en ga met je knopjes aan de slag Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hoi Henk

    Super die nieuwe camera, dat je er een hoop plezier van mag hebben.

    gr.Jelle

    BeantwoordenVerwijderen
  28. gefeliciteerd met je aankoop, mooie camera en de resultaten liegen er niet om, mooi heldere scherpe foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Nog iets gehoord over het gewonde vosje. Ik heb haar gisteren niet gezien, wel iemand gesproken die afgelopen dinsdag de dierenambulance had gebeld voor dit vosje. Alleen was die nog niet aangekomen toen deze mevrouwe weer verder ging.
    Ik hoop dat de vos het redt.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen