zondag 6 februari 2011

Stuifduinen - Het Van Limburg Stirumkanaal/valei AWD

Via mail ontvangen van H.Sloos
Op Woensdag 9 Februari, De Rooszaal, Stadhuis Amsterdam vindt er een expert meeting plaats over damherten met de gemeenteraad.
de meeting is openbaar.De bijeenkomst vindt plaats in zaal 0239 in het vergadercentrum van het Stadhuis van Amsterdam. Het adres is Amstel 1. Vanaf het CS met de metro (halte 'waterlooplein').----------------Expert....Met gevoel Zie:
http://awd-bossie.blogspot.com/2011/01/awd-dierenbescherming-helder.html

Het Van Limburg Stirumkanaal..Het kanaal was vernoemd naar Graaf van Limburg Stirum...Hij gaf vergunning ( 1883) om een lang kanaal te graven op zijn grondgebied..

In 1886 begon men dit kanaal met de hand te graven.Tegenwoordig Van Limburg Stirumvalei...Het kanaal werd gedempt in 1994/1995 (Zuiderlijk deel)...En in 2006 (Noordelijk).
Helmgras heeft de Van Limburg Stirumvalellei vorm gegegeven..Helm is een grassoort die prima groeit op kalkrijk stuifzand.
Het is altijd leuk om af en toe ..naar het Van Limburg Stirumkanaal/Valei (Haasvelder Duinen) te gaan...
Natuurlijk als U voor het eerst de AWD bezoekt ..Dan is ingang Panneland een betere keuze.
U zult daar ongetwijfeld meer wild/watervogels/tamme vossen e.d. zien.
Maar als vaste bezoeker van het AWD..Is het juist leuk om eens een andere plek in de AWD te bezoeken.
( Stuifduinen)
En door de wind van de laatste dagen...zijn alle sporen vers..
Natuurlijk zullen er niet veel beesten overdag de open oversteek wagen..
ze blijven liever in dekking.
Maar als Herman en ik een bakkie doen.......
Op een mooie plek..met een geweldig uitzicht en dan uit de wind net iets onder een duintop (niet op de duintop.want dan zullen beesten u snel zien..en in dekking blijven tot u vertrokken bent).
Nee U moet zorgen dat U opgaat in de omgeving..(dus ook geen puur zand achter U..Want ook dan valt U op)..En ja hoor..
(Ziet U de Vos?)
Tussen het Helm door komt even later een vos...Hij blijft lekker uit de wind..
En blijft staan tusen het Helm..Zo heeft hij denk ik ook minder last van de wind..En een prooi heeft hem minder snel door..
Een wilde vos bekijken is natuurlijk heel gaaf..Je weet dat hij er elk moment vandoor kan gaan..
Blijf dus rustig zitten..Wacht af..
Zo hebben Herman en ik eentijdje rustig zitten kijken...In de hoop dat er een andere Vos ten tonele zou komen..Of dat hij een prooi zou vangen...Maar nee hoor :)
Op het moment dat U weer verder wilt..Kunt U altijd nog proberen om dichter te naderen..
Maar geloof me..Dat valt meestal niet mee..
Als de Vos de andere kant uitkijkt gaan Herman en ik richting de vos..
En dat doen we door zoveel mogelijk in de dekking van struiken en boompjes te blijven..
Maar de vos heeft ons door..En schiet het Helm in.
Helaas zien we vandaag geen Reeën..Ook damherten laten zich nauwelijks zien...
Nu lijkt het alsof de dag zo begon..Maar dat is niet waar..
Deze morgen gaan we bij "De Zilk" naar binnen..
We gaan op zoek naar de Ree..
De natuur ontwaakt..De wind is heftig..
En in het gebied "Ijzeren Mannenvlak" zien we een groep Wilde Zwanen..
De Wilde Zwanen
Er zit er één bij met een Blauwe Halsring..
En dan weet U waar hij eventueel vandaan moet komen...Want?...
De Wilde Zwanen met een Blauwe Halsring...
Komen uit Letland,Litouwen of uit Denemarken.
En waar deze .....vreemde vogel vandaan komt?...Ik weet het niet.
Vandaag weinig herten gezien...
Hier gaan er nog een paar vandoor..op het moment dat wij de duintop over gaan..
Nee...Er zijn zeker niet teveel herten in de AWD!
En als U een uurtje of vier / vijf door het AWD struint ( U mag hier van de paden) Dan komt U zeker veel leuke dingen tegen...Elke keer als ik thuis de foto's bekijkt ..verbaas ik me over wat we allemaal wel niet gezien/gefotografeerd hebben. Meestal plaats ik maar een klein gedeelte van al die foto's. En een groot gedeelte beland in de Prullenbak. En dat gebeurd tegenwoordig sneller dan vroeger.
Bekertjesmos
Roodborstje en Boomkruiper.
Dus vandaag het contrast tussen Watergebied...
en het Stuifgebied..
Zoals altijd...Raad ik U aan om het AWD te bezoeken.
Neem er de tijd voor..En neem wat drinken en eten mee...wedden dat U gaat genieten van dit geweldige gebied...!!!
Wilt U meer over het gebied weten/zien...Bezoek de Links aan de Rechterkant.
En natuurlijk zijn er mensen die nu denken...Dat moet die Bos niet zeggen..
Het wordt daar alleen maar drukker door in de AWD....met mensen
En Ja...Dat Klopt!!!
Het maakt ook veel mensen bewust van al het moois in de natuur..
En het zou egocentrisch zijn...Als we dat niet zouden delen.
Sterker!!!....De natuur is beter af met veel mensen die de natuur een warm hart toedragen!!!!!!!

21 opmerkingen:

  1. Hoi Henk,
    Mooie ontmoeting ... die wilde vos tegen een zandduin achtergrond ... heerlijk om te zien!
    Het zal lekker gewaaid hebben daar vandaag in de AWD :-)
    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk,
    Wat een ander beeld van de AWD weer. Geweldig dat dit gebied zo veel gezichten heeft. Mooi de ontmoeting met de vos. Je hebt dan eigenlijk wel een goede telelens of verrekijker nodig. Jullie hebben er weer een fijne wandeling op zitten.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Henk,
    Schitterende foto`s weer en veel gezien.
    Ik houd het kort want moet slapen maar die blauwe vogel heb ik ook wel eens gezien boven het AWD.
    Staat ook ergens op mijn blog.
    Jij zult ook wel lekker slapen na zo`n wandeling,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een tamme vos kun je welliswaar prachtig fotograferen, maar het fotograferen van een wilde vos is natuurlijk veel spectaculairder en echter.
    Je laat weer een mooi stuk natuur zien Henk, met die zandduinen en de prachtige wilde zwanen.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goedemorgen Henk,

    Weer een schitterend beeldverslag van onze AWD. Net wat Gonnie zegt: weer een heel ander deel. Prachtige foto's weer.

    groet, Ivo

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goedemorgen Henk

    Een prima serie foto's die ik met plezier bekijk..... ze zijn erg leuk en afwisselend. Al dat stuifzand is ook gaaf hoor ....heel apart...lijkt wel een stukje woestijngebied.

    Groet, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Henk
    Ik zie dat je een heel verslag hebt gemaakt van de stuifduinen erg leuk.
    Je foto’s zijn weer geslaagd. Het was weer een lekkere winderige wandeling.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hoi henk,

    jij moet ook wel moe worden van al dat gereis op en neer naar het awd:-)

    maar je foto's zijn dan ook wel weer het absolute einde:-)

    goh die zwaan met die halsband

    heeft die daar geen last van denk jij??

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Henk,

    Nog even en je kan ook rondleidingen gaan geven ;-)

    De zwanen staan er deze keer wel heel mooi op.
    Gaat het weer een beetje me de spierpijn?

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super mooie foto's weer Henk
    Ik snap alleen niet waarom mensen altijd een merk op dieren willen plakken en dan doel ik op de blauwe halsband.

    De Duinstruiners

    BeantwoordenVerwijderen
  11. een vos tegen de duinwand aan tussen de pluimen, weer een heel ander beeld. Jullie hebben echt hele mooie wandeling gemaakt. Wat een hoop verschil in dit AWD. Je zou er een boek van kunnen maken zoveel prachtige foto's heb je al.
    Het berker mosje hoop ik ook ooit nog eens tegen te komen. Heb weer genoten van je prachtige wandeling.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Henk,
    Dat moet weer een heerlijke wandeling geweest zijn. Gaaf zo'n wilde vos, dat blijft natuurlijk het mooiste wat je op zo'n dag kan overkomen, hoewel de wilde zwanen ook geweldig zijn. Jammer, geen ree, die zie ik niet meer zo vaak.
    Ik vind je boomkruipertje ook helemaal leuk. Staat nog op mijn lijstje, dus ik hoop dat ie er nog even blijft.
    Leuk verhaal heb je weer geschreven, deze keer over de stuifduinen.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Henk ,
    Dat zijn inderdaad hele mooie foto's van de vos met op de achtergrond de zandheuvels.
    Ook je wilde zwanen staan er prachtig op .
    Die "blauwe vogel "vliegt bij ons ook vaak over. Waarom ??? Ik zou het ook niet weten..
    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooie wandeling heb je weer gemaakt en weer een vos gezien je hebt er oog voor.
    Ik was gisteren ook nog in dat gebied,heb de heli ook over zien komen was toen net bij een groepje wilde zwanen.

    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Henk

    Wandeling mooi in beeld gebracht, die heli is van de politie.
    Vloog ook over in Egmond.

    Gr.Jelle

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Henk, mooie wandeling, wij gaan er ook zeker eens kijken.

    Groet
    Andre

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heerlijke wandeling weer Henk en weer een hoop gezien.
    Het blijft een mooi en afwiselnd gebied

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo Henk

    Antwoord op je vraag, alle politie helicopters kunnen voor milieu of andere zaken ingezet worden. Dit is een Agusta Westland AW139 het zelfde merk als van de trauma helicopters.
    Dit type kan ook ingezet worden op de Noord of Waddenzee, kunnen 15 personen in.

    Gr.Jelle

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooi gebied, ik ga er zeker heen. Het helm en het zand geven zo'n bijzondere sfeer, en zeker met een vosje er bij. Heel mooi!.
    En ja, het blijft een dilemma: al het moois voor je zelf houden en genieten van de rust, of het moois met anderen delen en hen de weg wijzen, met als gevolg een teveel aan mensen, zodat de dieren naar elders gaan (behalve de 'rugtassen' dan ;) ).
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een verrukkelijk pleidooi voor de AWD heb je weer geschreven, iedereen die dit leest moet er toch wel naar toe rennen!
    Prachtig die stuifduinen in de wind, ik ben al weer te lang niet meer in de Limburg Stirumvallei geweest, weer eens op mijn lijstje zetten, want het is een prachtgebied, en zo anders!
    Superfoto's van de wilde zwanen, en de wilde vos is natuurlijk top!
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi die Henk

    Ik heb echt even zitten genieten achter de pc dat je zoveel van die mooie wilde zwanen hebt weten te vangen en zelfs no geen met een blauwe band. Ik weet iemand die daar spontaan in dansen uitbreekt want de blauwe banden met witte letters zijn heel oude ganzen. Kan je het nummer nog lezen, dan hoor ik het graag want dan meld ik hem aan voor je....

    BeantwoordenVerwijderen