dinsdag 22 februari 2011

Persoonlijke Mening.

Vossen AWD...
Er is al veel over geschreven..En er zijn al veel fotografen die ze weten te vinden..
De zogenaamde Rugtasvossen....Natuurlijk is het prachtig om ze te fotograferen of om er gewoon naar te kijken (genieten)..Wie vindt dat nou niet leuk/mooi!
Voeren van de Vossen...:
Ook ik heb ooit een vos iets gegeven..Dus ik steek ook mijn hand in eigen boezem. (ook de foto's op deze site/site's..zijn mede de oorzaak van deze praktijken...Maar je verwacht van mensen dat ze verstandig met de natuur omgaan...Nee dus!)
Maar ik kwam al  heel snel tot de conclusie dat dat fout was..Wel te begrijpen..Maar?..FOUT!


Deze vossen kunnen heel goed voor hun eigen zorgen..Maar gemak dient de vos.
De laatste tijd heb ik er mensen niet meer op aangesproken..Als ze b.v. hondenbrokjes of kattenvoer voerden...Altijd beter dan koek of chocolade..
Maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat mensen dode beesten in het AWD brengen als voer voor de Vossen..Om daar mooie foto's van te kunnen schieten.
Het is niet zonder gevaar om b.v. een dood konijn mee te nemen...naar het AWD..
Er heerst in Nederland nu een besmettelijke virus VHD...(je moet er niet aan denken) Zie: HIER

Mensen die een mank beest of een gekortwiekt beest meenemen om zo de jacht van de vos te fotograferen..Zijn in mijn ogen geen natuurliefhebbers...Sterker...Dat vind ik Crimineel!
En als ze dan zeggen dat zoiets beter is als een stroopwafel...Dat is dan voor mij een dooddoener!!!
Uiteindelijk zijn de vossen....en ook U de dupe..van dit soort praktijken..
Laten we afspreken om vanaf nu...met verstand en respect om te gaan met de beesten in de natuur!!!
Want anders is het Hek van de Dam!
(Ik heb lang getwijfeld om dit te plaatsen...Maar ik moest dit kwijt!)

35 opmerkingen:

  1. Hoi Henk,

    Ik heb je net al over de mail laten weten hoe ik hier over denk, en het mag duidelijk zijn, ik ben het volstrekt met je eens en hoop dat je oproep leidt tot een flinke dosis gezond verstand bij de mensen, en ik hoop ook dat je niet juist iemand op een "goed" idee gaat brengen....

    Je hebt in ieder geval je frustratie even van je af kunnen schrijven :-)


    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Henk,
    Je hebt het al geplaatst.
    Ik ben het volledig met je eens.

    Ik vind het niet alleen dom als mensen dode dieren meenemen voor de vossen om leuke "actieplaatjes" te maken, het toont ook weinig respect voor de natuur en de dieren.

    Ik hoop dat dit stukje mensen aanzet tot nadenken ( Waar zijn wij nou toch helemaal mee bezig), dat het kwartje valt.

    die frustratie ken ik maar al te goed. Ik was al heel boos toen ik borrelnooitjes vond bij de hut.

    Groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Henk,
    Ik ben het volledig met je eens.
    Ik kom soms foto’s tegen en denk dan bij me eigen mensen doen ook alles om een mooie foto te krijgen van die rugtas vos. Ik zag laatst een foto waar de vos in de boom klom waar zijn we mee bezig.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prima Henk, mooi pleidooi tegen het voeren.
    Laten we afspreken om als we het zien de mensen erop aan te spreken.
    Het lijkt vechten tegen de bierkaai maar ik kan mij niet voorstellen dat iemand zich niet schuldig gaat voelen als die aangesproken wordt.
    Gelukkig zie ik dat de boswachterij ook regelmatig langs komt en mensen aanspreekt.
    Ze zouden een dikke boete moeten geven want het beleid is om de dieren niet bij te voeren
    Eerlijk gezegd ben ik er erg van geschrokken dat vorige week een (beroep`s) fotograaf een paar dagen met dode dieren heeft lopen proberen mooie plaatjes te maken.
    Bij elke foto van een vos met prooi krijg ik voortaan een rotgevoel.
    Ook jou verhaal van dat kindje met brood in zijn handje en de ouders die er niks van zeiden.
    Als er een incident uit voorkomt weet ik wel wie het gaat verliezen.
    Fijne avond,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Belachelijk wat mensen al niet doen voor een foto, ik wil me daar zeker mee bezig houden en een ieder toch laten weten dat dit ECHT NIET KAN !!!

    goed dat jij dit toch even op jou blog plaatst, en ik hoop dat vele het nu eens in gaan zien dat dit niet hoort.

    Groetjes, Joop


    en vossen foto´s moet jij gewoon blijven plaatsen hoor Henk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. jeetje wat de mensen al niet verzinnen!
    kom er maar eens op om een dood dier mee te nemen.
    ik hoop maar dat dit log niemand op een idee brengt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Henk,

    Goed dat je er een apart blog over schrijft. Jij krijgt met jouw blog toch meer mensen onder de aandacht.

    Ik heb mijn verhaal al op Greet haar blog verteld, hoe ik erover denk, en daar blijf ik bij.

    Groeten,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik denk dat door veel aandacht aan deze foute praktijken..Dat men het wel nalaat om dit te herhalen/of na te apen.
    Als er niks van wordt gezegd...Dan gaat dit zeker meer gebeuren!
    Nu hoop ik dat iedereen alerter is op dit soort praktijken...
    Ook hun foto's kunnen ze moeilijker kwijt op het WWW...
    Ook is het dan goed mogelijk om dan e.v.t. de dierenbescherming in te schakelen.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  9. heel goed om het eens luid en duidelijk op papier te zetten. Het gaat gewoon te ver.
    Vraag me soms wel eens af waarom er wel boordjes worden geplaatst met "verboden toegang" waarom nu niet met "verboden te voeren" het zal zeker niet bij alle mensen doordringen maar ze worden er wel aan herinnerd..
    Hopelijk lezen meer mensen deze blog, want "ons" groepje bloggers weten dat het een keer fout gaat.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Henk. Ik begrijp dat er mensen zijn die maakt foto's van dode dieren? ... Zoals kan worden. De schoonheid van het dier is in je eigen leven!!.
    Saludos.Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ben het volledig met je eens.
    Goed dat je er een Blog over gemaakt hebt.
    Dat er nu al mensen zijn die dode dieren meenemen daar ben ik erg van geschrokken.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Henk

    Goed dat je dit plaatst, het gaat ook veel te ver, als er een incident gaat plaats vinden dan delft zeker de vos het ondespit.


    gr.jelle

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Natuurfotografie is inmiddels een statushobby. En hoe gemakkelijker je kunt scoren, hoe beter. Want je gaat niet uren in de kou in je schuilhut zitten of door de stromende regen sjokken, als je de dieren ook kunt lokken met voedsel en zo binnen een uurtje weer aan het bier bij het haardvuur kunt zitten en pronken met je foto's.
    Gemakkelijke fotografie, gemakkelijk scoren, gemakkelijke status van top'natuur'fotograaf! En deze fotografen winnen helaas ook vaak de prijzen, want de 'vakkundige' jury's zien de nep niet!

    Liefde voor de natuur is iets heel anders en helaas zijn er heel wat minder natuurliefhebbers dan natuurfotografen.
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind ze zoo mooi Henk, de vosjes.Altijd weer afwachten OF ze komen...maar jammergenoeg ook altijd weer afwachten wie er nu weer staan te voeren.
    Ik zeg heel eerlijk dat ik mensen er niet meer op aan spreek. Mensen worden echt kwaad .
    Heel eerlijk gezegd vind ik dat de boswachters daar eens beter op zouden moeten letten EN dat er een bord moet komen te staan dat het verboden is om te voeren op straffe van geldboete OF intrekken van de kaart.....waarom doen ze dit wel als je een verboden gebied in gaat .
    Ik heb het wel eens een mail gestuurd met vragen over het voeren....een lauwe reactie kreeg ik als antwoord.

    Laatst spraken we een oudere man in een ander duingebied die ook het AWD kende als zijn broekzak, hij kwam er al als jonge man en vertelde dat bij de schuilhut al zeker 30 jaar de vossen gevoerd worden....en je ziet het nu ook he, het jonge vosje...is al weer half tam, Wie weet gaat het van ouders op kinderen over.

    Misschien zouden we weer wat meer met onze ogen moeten gaan kijken ipv door een lens....genieten van de natuur ipv van de fotos.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Helemaal mee eens Henk, ik zie het bijna elke keer als ik er kom, en het is dus niet voeren om de beesten wat te eten te geven, maar echt voeren om er foto's mee te kunnen maken, en naar mijn idee is dat helemaal niet nodig.

    De vossen komen toch wel als ze zin hebben, en ze zullen best wel een hapje bij elkaar scharrelen, het is ten slotte al jaren een soort picjnickplek en er valt altijd wel iets te halen waar mensen eten.

    Maar ze zelfs dode beesten voeren voor mooie actiefoto''s gaat echt te ver

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Henk,

    Prima verhaal over de vos. Helaas blijven dit soort dingen voor komen zolang de boswachters niet op pad gaan om te bekeuren. Zo moeilijk moet dat niet zijn als de boswachter in burger is, wij zien ook regelmatig dat ze voeren.

    Ik zie dat ze ook geld gaan vragen voor het parkeren. Geen probleem, maar dan mogen ze toch eerst wel even wat aan de parkeerplaats aan het Pannenland gaan doen, dat is één grote gatenkaas op het ogenblik.

    Wij zijn nogal druk geweest met andere zaken en Janny is ook een tijdje geveld geweest door de griep, dus is er van bloggen niet veel gekomen.
    Maandag zijn we voor het eerst weer op pad geweest in de duinen bij Wassenaar en het gebied Lentevreugd. Ik ga vanmiddag even met de foto's rommelen :-)

    Groet,

    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dag Henk,

    Het is eigenlijk van de zotte dat jij de mensen op zoiets moet wijzen. Je mag toch bij een natuurliefhebber en/of fotgraaf gezond verstand verwachten.
    Ik heb het al vaker met mensen hierover gehad: blijf van de natuur af.
    Op deze manier maken de mensen van onze AWD een Walibipark. Dank denk ik "lazer toch op".
    De AWD is van iedereen, dat weet ik wel, maar schreeuwen en dieren voeren is beestengedrag. Het is ook jammer dat ik bijna nooit een boswachter tegenkom. Iets meer surveillance zou preventief werken. En zet op zulk gedrag maar een ZEER HOGE BOETE.
    En het is zo triest dat Greet gelijk heeft: als er een keer een incident plaatsvindt, dan is het duidelijk wie er verliest.
    Fijn dat je er op deze manier aandacht hebt geschonken.

    groet, Ivo

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Henk,

    ik ben het met je eens dat dit op moet houden maar betwijfel of dit ooit gaat gebeuren. Afgelopen winter zag ik ook regelmatig netjes met vetbollen in de bomen hangen, ook deze komen er niet spontaan aangevlogen.
    Wat een bordje met verboden te voeren betreft, in een dierentuin of kinderboerderij weten we wel allemaal dat het verboden is om dieren te voeren, maar in de vrije natuur schijnen deze regels te vervallen want ja, er hangt immers geen bordje bij de ingang dus zal het wel mogen.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  19. dag henk,
    je doet mijns inziens het enige juiste om mensen wakker te rammelen,

    want het is walgelijk wat mensen dieren aandoen onder de noemer goeddoen,
    als ik dat soort dingen zou zien, zou ik mezelf niet in de hand hebben denk ik , en die lui het gebied uit schoppn....
    want ik verlies me zelf in kwaadheid..
    dieren kun je niks kwalijk nemen..
    die doen ook niks fout, het zijn altijd en eeuwig de mensen die het verpesten....

    ik ben blij dat je dit stuk plaatst henk en het zal mij deugd doen als je kritisch blijft,
    keer op keer op keer op keer..

    dat waardeer ik erg .

    een welgemeende knuffel,

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Henk,
    Inmiddels heb ik eens wat gestruind op het internet en "tamme" vossen vind je dus echt overal.
    Heel erg hoeft dat niet te zijn als mensen er dan maar verstandig mee omgaan en geen verkeerde dingen geven en allerlei gekkigheid uithalen voor een mooie foto. Het zou heel jammer zijn als dat bij de vossen van de AWD gaat gebeuren want uiteindelijk is de vos dan de dupe.
    Gisteravond keek ik op het blog van Han Bouwmeester www.natuurinfocus.blogspot.com en daar staan ook een paar blogs en leuke filmpjes over vossen.
    Wel heel goed dat je dit onder de aandacht brengt Henk. Alles helpt.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het is toch belachelijk als ik daar zes of zeven fotograven zie liggen met toestellen waar je op 500 meter nog een scherpe foto kan maken nu eet hij practisch uit je hand en iedereen die daar is heeft ze wel eens wat gegeven dus niet je eigen schoonpraten allemaal.
    Ik vind deze makke dieren afschieten worden vanzelf wel weer aangevuld met jonge vossen want hoe meer ruimte hoe meer vossen er groot worden.
    Ja het is hard maar de enige manier om weer wilde vossen te fotograveren en dan niet meer mak maken ook het personeel van waterleiding niet .

    veel echte natuurplezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Henk

    Ik ben het ook volledig met je eens dat je dit geplaats heb en dat het bij de mensen ook zo over kom.
    Ik schrok er van dat mensen dode dieren mee nemen voor mooie foto's ,waar zijn we nu helemaal mee bezig.
    Ik was al blij dat ik een vos kon foto graveren maar iets te eten geven heb ik niet gedaan daar moeten die dieren zelf voor zorgen zo is de natuur.

    Groetjes Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Henk.
    Ik las tot mijn verbijstering datmensen zelfs dode dieren meenemen voor de vos .Het moet toch niet gekker worden.
    Iemand met een gezond verstand zou dit toch niet doen.
    Ik wil dolgraag een keer de vos fotograferen maar op zo'n manier ..never nooit niet.
    We zijn twee weekenden achter elkaar naar de AWD geweest hopende de vos te zien Helaas.
    Maar we blijven hopen.

    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Heb met verbazing je artikel zitten lezen en dacht er net als jij het mijne van. Ik begrijp dat je graag een mooie foto wil maken, maar dat mensen op een dergelijke wijze bezig zijn is dieptriest te noemen. Waar eindigt dit?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Je hebt groot gelijk omdit te plaatsen. Laat de natuur zijn gang gaan, dat is het beste wat er is.
    Dan maar minder vossen foto's ook al zijn ze nog zo mooi.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi Henk,

    Je weet hoe ik erover denk ... ik ben het roerend met je eens! Ik hoop dat de mensen die dit doen dit stukje ook lezen en dat de juiste mensen zich aangesproken zullen voelen!

    Groetjes en fijne avond
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Henk.
    Ik ben het volledig met je eens. Het is gewoon te gek voor woorden wat mensen de vossen allemaal voeren. De allereerste keer toen ik de vos zag, moet ik eerlijk toegeven dat ik hem een hondensnoepje heb gegeven, maar daar is het bij gebleven. Ik ben nog vaak terug geweest, maar de vossen krijgen van mij niks. Ze kunnen prima voor zichzelf zorgen.
    Goed dat je er nog even aandacht aan schenkt.
    groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen
  28. ik ben het helemaal met je eens, maar of het gaat helpen, misschien grote borden op de parking ophangen.

    geen idee wat het is dat mensen dit doen, alleen om mooie foto's en och's en ach's te scoren op hun foto's, ik heb daar al staaltjes van gelezen met spuitbussen en lijm en weet ik al niet wat voor onzin.

    je zult altijd van die gekken blijven houden!!

    Groet, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Volkomen eens dat je dit plaatst Henk ! Sommigen gaan echt wel erg ver om een goede foto te kunnen maken. Heel veel wordt 'in scene' gezet ! Zoals hier met t meenemen van dode en/of gewonde dieren...jeetje! dat gaat echt te vér ! Begrijp vaak niet of die personen zich nog 'natuur-fotograaf' durven noemen, ben beschaamd in hun plaats !

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Struiner zonder blog1 april 2011 om 12:29

    Eens.
    Een blog dat mensen probeert te trekken naar de AWD is ook niet handig. Misschien goed om daar 's over na te denken :-) ?
    Hoe rustiger hoe beter toch ? Voor de natuur en de liefhebbers. En de liefhebbers weten het toch wel te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hoi Struiner zonder blog..
    Jammer dat je dit anoniem meld.
    Je mening begrijp ik..Maar is dat niet erg ego?
    Moeten de mensen niet meer de natuur in?..Het is al eens eerder aangetoond ..dat juist de betrokkenheid belangrijk is voor zo'n gebied.
    De natuur moet toegankelijk zijn voor iedereen...
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hey Henk,

    Ik zie nu dat het een ouder bericht is, ik kende je toen nog niet.
    Natuurlijk, Vanzelfsprekend ben ik het met je eens.
    Ik kan niet tegen de slacht en de bio-industrie, maar het doden van dieren in de natuur, daar zet ik me overheen, het is de een of de ander, om te kunnen overleven.
    Praktijken zoals jij beschrijft, zijn NOOIT te accepteren, kunstmatige jacht, door een weerloos dier expres in te zetten, met als doel (mooie???) foto's.
    Maar Henk, hoe is het nu een jaar later? Wat ervaar je nu nog?

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Tja ik kom er ook regelmatig en moet helaas constateren dat het er steeds drukker wordt met fotograven. Het voeren hou je toch niet tegen en ik denk dat een paar hondebrokjes niet zoveelnkwaad kunnen. Ik zie de vossen toch ook nog wel muizen enz. Vangen dus ze jagen ook nog wel!


    Peter

    BeantwoordenVerwijderen