zondag 13 juni 2010

Zeereep

Vandaag gaan Herman Versteeg en ik om kwart over vijf bij ingang De Zilk naar binnen....Lekker vroeg...Dus een lange wandeling en dus ook een groot aantal foto's..En een ontmoeting met o.a. Gert Hartman..Zie http://awd-bossie.blogspot.com/2010/01/gert-herman.html  En Ed Sebregts Zie * (einde van dit blogbericht)... - De Boswachter - ..Kees Piël...en Nico Buiten......Zie aktie wandeling tegen het fietsen in de AWD http://awd-bossie.blogspot.com/search/label/Fietsen%20AWD
Bij de meeste mensen zijn de gordijnen nog dicht..Terwijl er een nieuwe dag aanbreekt..
En wat zullen Herman en ik vandaag gaan zien?...
Al snel komen we dit mannetje tegen..Konijnen lopen kris kras voorbij..

We lopen langs het Van Limburg Stirumkanaal en volgen het lange verharde pad naast het Westerkanaal...Daar zien we ter hoogte van het Gebied Jan Kempevlak paaltjes om de overstap te maken naar de Zeereep...We vragen ons af of we hier wel mogen lopen. Later op deze dag krijgen we het te horen van de Boswachter...Omdat we weer in overtreding waren.
Een Reebok en Reegeit...
Ja dat hoort bij de grote drie...Damhert..Ree..Vos..
Alleen de vos nog...En de rest is extra :)
Reebok op heuvel.
En konijnen...in alle soorten en maten..
De jonge konijntjes zijn nog niet zo alert..Ik zou zeggen..Kijk uit voor de vos.
Reeën in de Zeereep..
En ze gaan op de vlucht voor ?
Niet voor ons..Want ze rennen juist in onze richting.
Ook damhertjes komen we hier tegen.
Een Ree..En dan...?

En dan ...staan we opeens achter een vos...Hij heeft ons nog niet gezien of gehoord. Zijn oren staan gespitst..Maar hij heeft zo te zien geen idee waar dat geluid vandaan komt. Het duurt best wel een heel tijdje voor hij ons door heeft..En als hij ons dan ziet ...gaat hij er als een speer vandoor.
Hij heeft zoveel haast...
Dat het soms lijkt...
Of hij harder gaat als zijn poten.
Reegeit..In het mooie ochtendzonnetje...
Wat een mooi zacht geel licht over de natuur verspreid.
En een konijn..Voor een soort bunker...Ik dacht even aan een vos..Maar nee hoor..Een konijn.
Het is hier werkelijk prachtig...En we vechten nog steeds met de vraag..
Of we hier wel mogen lopen?
Als we het gebied verlaten zien we dit konijntje...Hij is zo te zien op vakantie..
En neemt het er van...Nou gelijk heeft hij :)
Ooit heeft een vos hier over het verse cement gelopen...Hollywood?
Het water word in het kanaal gepompt..
Wat een paar maanden geleden droog lag..Is nu weer aangevuld met water..
Ik denk dat deze Tafeleenden daar blij mee zijn.
Een Witte Vlinder...Soort onbekend....
Het is de Witte Tijger...Bedankt Ghita en Frans.
En een Vos op het Ruigvlak..
Altijd even spannend.om een vos te ontmoeten..ook al heb ik er al veel gezien..
Het blijft een belevenis.
Ed Sebregts * (meer einde bericht) sluit zich aan bij ons en we lopen met zijn drieën verder..
En dan kom ik een oude bekende tegen..Het is Gert Hartman.
Hij heeft zaterdag een jong damhertkalfje gezien...*(meer einde bericht)
We ptaten wat en Gert gaat verder naar achteren..terwijl wij met z'n drieën juist naar voren gaan.
-
We lopen over het Groot Zwarteveld naar de Kippendellen..
Daar doen we een bakkie..Wij gaan weer verder..En omdat Ed de andere kant uit moet.
Nemen we afscheid van Ed..
Een bekend plekje voor de vaste bezoeker...richting Witteveld..
Een kevertje..Deze kever heet Johanneskever (Phyllopertha horticola), maar wordt ook wel Rozenkever genoemd.die veel schade met hun larven (engerlingen) in grasvelden en gazons, kan veroorzaken.
(Bedankt Frans)
En een Damhert..
Een Aalscholver..
Een kokerrokje...Allemaal extra :)
En dan weer een Vos..
Net over de duintop heen..volgt hij onze bewegingen..
We nemen een paar foto's..
En dan gaat hij er vandoor...
Een stuifzwam.
Als we aan de overkant..In het gebied de Vellen twee ruiters zien..
Zijn ze bewust van het Paardenpad (wat er wel ligt) af geweken?
Of hebben ze problemen gehad..Ik zie de amazone haar paard gerust stellen...Dus het zou zo maar kunnen.
Veel paddenstoelen zijn er te zien in het AWD..
Weer komen we uit bij het van Limburg Stirum...
We gaan even kijken naar de karpers.
De boswachter komt eraan..
Oké..We doen wat verkeerd..We mogen de karpers wel van de andere kant af gaan bekijken ..maar niet van deze kant..
We zullen dat niet meer doen.
En we raken wat aan de praat...Ik vraag of je de Zeereep mag bezoeken vanaf deze kant..
Nee..Nee..Dat mag niet..Ik vertel dat we er deze morgen gelopen hadden..En we vroegen ons af of dat wel toegestaan was...Nee..Dus..
Nee..Je neemt het risico een behoorlijke boete te krijgen..
De Moeflons gaan inderdaad weg..De proef is mislukt..
Stuifduin...
Jonge Zwanen..We nemen afscheid van de Boswachter ..en we lopen naar de uitgang..De Zilk!
Natuurtochten per paard en wagen door de waterleidingduinen  http://www.natuurtochten.com/
Voor meer info.
En bij ingang De Zilk..Staat Kees Piël...Hij zet zich in voor de handtekeningen aktie..(14.000)
We raken weer in een discussie...Voor Herman duurt het te lang..Hij gaat naar huis...
Als even later ook Niko Buiten bij de ingang is (samen met een vrouw..Ik ken haar van de aktie's..Maar haar naam is me ontgaan)..
Gaat de discussie al snel over het fietspad..en de site.
Moet je nagaan...14.000 handtekeningen...14.000
Dan vertegenwoordig je dus 14.000 stemmers.
En dan mag je niet (meer) in de klankbordgroep...Die beslissen over een fietspad in het AWD.
En dat noemt de politiek DEMOCRATIE!!
...Te gek voor woorden.
----------------------

* Gert Hartman via mail:
Hoi Henk, en wandelvrienden,


Leuk je weer eens ontmoet te hebben. Ik heb vanochtend geen vos meer gezien, wel wat leuke vogelsoorten zoals een zwarte roodstaart, nog een groene specht en een paar goudvinkjes.
Hier nog een leuke link van het damhertkalfje zoals we het zaterdag hebben gezien .
Groetjes,
Gert
WAUW!! : http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=110270  en http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=110329 Dat is helemaal te gek Gert!

------------
* Ed Sebregts via mail :
op de zoom site sta ik geregistreerd onder de naam edsebregts .
Groetjes ed sebregts
Hoi henk en herman
Hier bij de linken naar mijn foto album op internet.
ik heb er 3 albums op staan van de awd.
2008:
http://www.cig.canon-europe.com/p?p=HZKAuDfAwjJ
2009:
 http://www.cig.canon-europe.com/p?p=FPe3tuwxAF8
2010:
http://www.cig.canon-europe.com/p?p=BnHnHDnDNeT

Ik ga ze zeker morgen of overmorgen rustig bekijken..
Ik heb er nu helaas geen tijd meer voor.
Wat gaat zo'n dag snel voorbij.
Ik/wij heb(ben) genoten van de ontmoetingen en de gesprekken..
incl :.De Boswachter
Die zeker van zijn hobby zijn werk gemaakt heeft..Want het is ook een genieter van de natuur.
En mensen...Wij hebben het nu één keer gedaan...een wandeling door de Zeereep.
Maar ons ga je dar geen tweede keer meer zien...Nu het ons duidelijk is..Dat het ook verboden terrein is!!

Meer foto's Zie bij mijn wandelmaat Herman Versteeg:
http://www.natuurfotograafversteeg.nl/

23 opmerkingen:

  1. Wat een schitterend verslag en foto's, en als ik dit zie dan denk ik ik moet daar ook eens gaan kijken, maar als ik daar zo vroeg wil zijn (voor de gordijnen bij andere mensen opengaan) kan ik nu beter gelijk er heen rijden, ben ook in de Hoekse Waard geweest, dat is mij een beetje tegengevallen, de lepelaars zaten aan de ander kant van de wereld, alleen wat vlinder "de Kleine Vos" toch een vos :-)

    Fijne week

    Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat een gave vroege-ochtendserie weer, die vossen en reeen in de zeereep, in dat mooie licht, genieten! ook van de rest natuurlijk, babyzwaantjes, paddestoeltjes en al het andere moois van de AWD, heerlijk weer Henk!
    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heerlijk genieten henk keer op keer alsof ik de wanfdeling met je doe zo voelt het,
    dat wil wel wat zeggen hé,

    morgen weer....
    oh zo meteen??
    ook goed hé effe mijn schoenen aan doen :-)


    maak er een fijne dag van hé,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Henk,
    Vanaf het werk (het is voor de verandering eens rustig) even gekeken naar je nieuwe foto's. Wat heb je veel reeen en vossen gezien, gaaf hoor! Ik blijf het nog steeds heel bijzonder vinden deze ontmoetingen. Je zonnende konijn vind ik ook wel heel grappig, wat een apart gezicht. Ik zal zo nog wel op de andere sites kijken, ben benieuwd. Jammer dat de moeflons weg gaan trouwens, vind ze altijd wel leuk!

    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Of het mocht of niet , jullie hebben genoten !!
    Oooo jeee dus de moeflons gaan weg ????
    Wat een fotos hebben jullie gemaakt
    Lekker even mee gelopen met jullie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Met heel veel plezier je enorme serie weer zitten bekijken en het geeft nogmaals weer aan hoeveel er zit maar dan moet je natuurlijk wel met de camera overweg kunnen en dat is jou persoonlijke verdienste lijkt mij. Een prima weergave waar ik ronduit van genoten heb,,,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Henk,
    Wat heb je veel gezien!
    En zoveel reeen, geweldig.

    Wij hebben zondag ook twee reetjes gezien maar die waren al aan het rennen voordat ik ze zag, tegen de zon in...dus geen foto.

    Konijntjes zitten volgens mij in de Zilk, bij de Oase zie ik ze niet.
    Ik sta echt te trappelen om weer te gaan, vrijdag..alleen kan ik helaas niet vroeg, maar ik ga wel, maar welke route.....nog geen idee, op zoek naar jonge hertjes en reeen.

    Je hebt een prachtige serie foto's Henk, wat een mooi licht ook.

    Groetjes Ghita

    PS bedankt voor het linkje naar boerderij Geertje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, de vlinder lijkt op een witte tijgervlinder, maar ik ben er niet 100% zeker van.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. een mooi verhaal,heel leuk om te lezen met prachtige foto's erbij.
    Zien er prachtig uit.
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Henk
    Het was zeker een mega wandeling ik had vandaag een spierpijn.
    Maar het was de moeite waard veel gezien de foto’s zijn er goed geworden
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een fijne wandeling en wat een hoop gezien!
    fantastisch die reeen en wat een hoop vossen gezien zeg!
    Ik ga ook snel eens een keer zo vroeg op pad!
    groetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie foto's van een mooie wandeling.
    Fijn dat jullie regelmatig mijn watervoorziening controleren ....
    Vriendelijke natuurgroet uit Amsterdam-ZuidOost

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie vroege wandeling en weer een prima verslag Henk. Nu weten we waar we niet mogen lopen :-)
    Binnenkort gaan wij ook weer eens rond zonsondergang aan de wandel. Het licht is erg mooi zo vroeg op de dag.
    Je hebt weer heel veel moois laten zien!!
    Groet,
    Peter en Janny.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuke verslag en foto's weer, Henk. Je eerste foto van het damhert is echter heel fraai. Mooi van compositie ook.

    groet
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het was weer genieten bij je.
    Schitterend verslag met prachtige foto's.
    Toch maar een keer als ik niet in het weekend hoeft te werken heel vroeg opstaan .En hopelijk net als jij te genieten .
    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooie wandeling weer, het is toch wel een prachtig gebied. Wat een tijd om te gaan wandelen, dat gaat bij mij toch niet lukken. Ik ben daar teveel avondmens voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtige serie heb je gemaakt Henk.
    Dat is natuurlijk puur genieten zo vroeg in de morgen.
    Ik heb genoten van de wandeling.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Henk
    Wat een heerlijke vroege wandeling. En die vos staat er goed op ook al is deze verweg. Je hebt wel heel wat gezien zoal die reen schitterend. De rest is ook erg mooi

    Gr Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo Henk,

    Een super wandeling op de vroege morgen, mooie ontmoetingen met super foto's.
    Moest wel lachen omtrend de boswachter, gelukkig heeft hij jullie niet bekeurd.
    Hier zijn ze dus ook erg streng, ga maar niet in een stuk waar je dus niet mag komen.
    Wat prachtig die vos, echt genieten hoor.

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Henk,

    Jullie waren vroeg op pad die morgen. Bij de mensen de gordijnen nog dicht maar de donkere wolken gingen ook nog maar net open boven het AWD.

    Moet voor jullie een super dag geweest zijn want je hebt gewoon alles wat je wilde zien gezien. Inclusief de vos een paar keer. Moet altijd een goed gevoel geven.

    Tja, verboden gebied. Je kunt niet alles weten en gelukkig kwamen jullie de boswachter pas later tegen :-)

    Weer een top serie Henk!

    Groetj,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Henk dat was wederom een prachtige wandeling.
    De enige vos welke ik vandaag heb gezien was de Kleine vos.
    Voor de vlinder moet je eens kijken op http://www.gardensafari.net/nl_picpages/spilosoma_lubricipeda.htm het zou hem kunnen zijn, de kever is volgens mij de rozenkever.

    Groetjes Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Henk ! Denk dat ik in't vervolg mn gordijnen toch ook maar es wat vroeger moet opentrekken, wat ik hier zie is overweldigend. Heb tijdens t bekijken van je postje t gevoel alsof ik met jullie meewandel, voelde zelfs n beetje spanning wegens die overtreding haha. De foto's van de snelle vos, ... zo snel en toch zo mooi scherp in beeld, knap ! Vooral de foto vd vos die over de duintop heenkijkt vind ik TOP ! Niet voor niets dat ie zn pootjes in de 'Walk of Fame' drukte haha ! En dan nog de reeen op de heuvel tegen n stralendblauwe lucht of de reegeit in het ochtendzonnetje : SUPER ! Goh en dan heb ik t nog niet over al die 'extra's'... bedankt dat ik hiervan mee mag genieten ... Groetje,
    AmaZony

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Tjonge Henk jioj maakt er werk van zeg.
    Je staat er vroeg voor op...begeeft je op verboden terrein....en schiet kaarten vol foto`s en vervolgens maak je er ook nog een heel uitgebreid verslag van.
    Ik vind het wat!
    En ik houd er wel van als je een tikkie verboden dingen doet...whahahahahah

    Ga je zaterdag ook naar Clint?

    BeantwoordenVerwijderen