donderdag 24 juni 2010

Dieren Zijn Niet Gek

Woensdag 24 Juni  neem ik laat in de middag ingang Panneland.
Het is warm...Mischien wel te warm?...Want beesten zijn niet gek..En zoeken met deze warmte de beschutting op..En zijn moeilijker te spotten.
-Vanaf het derde levensjaar werpt een ( na een draagtijd van zeven maanden) hinde tien jaar of langer één kalfje in Juni . en dat het er wel eens twee zijn..Dat ga ik vandaag zien.
Ik loop dwars door het gebied heen..(o.a.Panneland,Zegveld.Oosterveld ,Vossenvlak en Hondenvlak) om zo meer kans te maken de grotere zoogdieren te vinden..Die schuilen tegen de felle zon.
Zo houden de kalfjes de eerste weken van hun leven vooral de dag door in het hoge gras of tussen de varens.
Wel zijn er op zo'n dag als vandaag..veel Libelles en Vlinders te zien.
Ook de konijnen trotseren de zon.
Op het Oosterveld kom ik deze hinde tegen met....Twee kalfjes!
Damherten vormen in elk jaargetijde een lust voor het oog..maar eind Juni is wel een hele mooie tijd.
Zeker in de avond..als de jonge kalfjes in groepjes rond rennen en springen.
De meeste tijd trekken ze grazend achter de hinde aan...Maar ze worden nog enkele malen per dag gezoogd. Veel hinde's zogen hun jong tot in het nieuwe jaar.
Op een heuvel..In de schaduw van een boom , doe ik een bakkie koffie..
Met uitzicht over een open vlakte...Maar ook hier laat geen beest zich zien...Veelste warm.
Een damhert steekt het water over (Gebied: Punt van het Verbrede)
Lekker even afkoelen...
Het water is dieper dan ze had verwacht...dus even kopje onder..
Ze is nog best snel in het water..
En in een mum van tijd staat ze aan de kant..even schudden.

Het Middenveld...Het is nog niet zolang geleden dat ze dit gebied ontdaan hebben van de Amerikaanse Vogelkers (Prunus serotina) ..Koeien moeten het gebied open houden.
Maar tegen deze Bospest..is geen kruid gewassen.
Round Up..is geen optie..Het is een Waterwingebied..
En het risico dat het dan in het grondwater komt..is te groot.

Langs het Zwarteveld kanaal kom  ik deze hoed tegen..Bent U hem kwijt?..Hij hangt er nog.De Temperatur daalt iets en de zon krijgt wat minder kracht..
Op Het Groot Zwarteveld zie ik vanuit de dekking (buitenkant dennebosjes) één Vos links op het Groot Zwarteveld..Ik denk even dat het die tamme is..Maar als ik hem benader..gaat hij er snel vandoor.
En dan zie ik een tweede Vos aan de rechterkant van het Groot Zwarteveld..
Aan de kant van de Moeflon's...Hij kijkt me aan..Maar?..Ook hij gaat er gelijk vandoor.
Ik ga maar weer eens richting uitgang...Op zoek naar de Reeën!
Maar eerst even een kijkje bij de moeflons...Helaas gaan ze weg uit het AWD.
Weer een Damhert kalfje...
Hij kijkt me aan...En ziet daar geen gevaar in..
Maar zijn moeder is nooit ver weg..En zo ook dit keer..
Ze grijpt in door aan te slaan en er voorlangs voorbij te rennen...het kalfje volgt haar.
Die heeft vandaag weer wat geleerd.
Links het Eiland van Rolvers.
Damhert.
En dan kom ik fietsers tegen in het AWD..Je hoort ze al in de verte.
Ze hebben de grootste schik.
Natuurlijk gun ik hun de lol..Maar ze maken zoveel herrie.
Ik vraag of ze verguning hebben...En dat hebben ze.
Ik loop nu richting Huttenbos..Daar zijn meestal wel Reeën.
En zo ook dit keer..De varens zijn ook mega hoog aan het worden..
En ze zoekt er ook snel dekking achter.
Een haas in de wei..Plat op de grond...In de hoop dat ik hem niet ziet.
En dan kom ik nog twee Reeën tegen..
Een Ree Geit en een Ree Bok...
Lopen langzaam richting dekking..
Nog niet zolang geleden had ik een gesprek met de boswachter..
Hij vond zelf ook dat de afrasteringen wat hem betreft...Weg mogen.
Kijk ze kunnen niet overal weg..maar er kunnen er veel gesloopt worden.
En zeker het prikkeldraad vervangen voor plastic (groen) draad.
Want het prikkeldraad ...is zo dieronvriendelijk.
Bij het parkeerterrein Panneland zie ik een...
Krokodil....Ik besluip hem..En krijg zo mooi de kans hem op de foto te krijgen.
Dit is de eerste krokodil die ik in het AWD te zien kreeg.
wat een ervaring.
Nog een Reegeit op de terugweg..Langs het weggetje naar Panneland.
Dat was een warm dagje AWD...En ik ben niet meer okselfris.

28 opmerkingen:

  1. Hoi Henk,
    Wat een mooie foto van dat damhert boven op de heuvel ... prachtig. En je hebt weer veel gezien, herten, reeen, een haas en twee vossen ... top!
    Ik had vanmorgen vroeg willen gaan en had de wekker op vier uur gezet, maar om half twee kon ik de slaap nog steeds niet vatten, dus heb toen de wekker maar weer uitgezet, want dan zou het wel een heel kort nachtje geworden zijn :-) Overdag vond ik het te warm om te gaan, ik had gedacht dat de meeste dieren toch wel in hun holen / uit het zicht zouden zijn door de warmte, maar jouw blog laat zien dat er toch nog genoeg te zien was :-) Misschien ga ik het volgende week weer eens proberen als ik eindelijk wat meer dagen achter elkaar vrij ben ...

    Groetjes en fijne avond!
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk
    Je hebt weer genoeg gezien ondanks het warm was.
    Erg leuk dat kalfje. En weer vozen. Die reeën was zeker vlak bij de uitgang
    Het zijn weer top foto’s Henk.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een mooie wandeling en wat veel gezien!
    die kleine hertjes zijn zoooo lief!!!
    maar die krokodil,
    dat is toch wel unkiek!! hahaha
    leuke foto!
    Ik heb woensdag avond met de boswachter gewandeld en ook kleine hertjes gezien, super!
    alleen was het al donker en dus geen foto....
    groetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. je hebt weer veel moois gezien. Ik ben vandaag ook op pad geweest, start Oase, maar daar was niet zo veel te beleven. Volgende keer jou route een beetje volgen...ik geniet van je verhaal en je foto's..
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Henk
    Wat heb je weer mooie foto's gemaakt en leuk dat kalfje en ook die vossen jij ziet ze vaak .

    Groetjes Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. whahahaha
    die krokodil slaat alles, schnappie,
    potverdikkie weer ontsnapt,

    er staat dus wel gaas henk, dus de dieren zijn niet zó vrij als ze zouden willen,
    hoe groot is dat gebied eigenlijk??
    weet je dat .

    en verder henk....
    het is en blijft machtig prachtig om te zien al sie dieren hé,
    ehh nee, het is niet mijn hoedje:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een heerlijk humor heb jij toch, die hoed, die krokodil, super!
    Verder heb ik erg genoten van de kalfjes, ik kan me voorstellen dat je daar zelf ook megablij mee bent.
    Weer een AWDserie die ik met veel plezier bekeken heb.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi Henk,
    Ik was er ook nog even vanmiddag. Heel veel fladderende vlinders en libelles gezien, en damhertjes in het weiland, helaas geen ree, terwijl ik toch daar in de buurt was....
    Jij had weer een topmiddag, die haas, de vossen en natuurlijk die prachtige reeen.Oh, en dat zwemmende hert,gaaf zeg.

    En aan het einde van de dag viel het mee met de warmte, het was weer genieten.Ik vond het heerlijk zo op het einde van de dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Haha, die krokodil is trouwens errug grappig

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Haha die krokodil !Tja die zie je alleen maar bij echt warm zonnig weer ! Leuk ! Weer n trapje hoger op de ladder naar 't 'ultieme geluk' ??
    Alweer n knappe serie hoor !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een krokodil!! Waah :D En dat zwemmende hert. Geweldig die foto's.

    Ik kan helaas eventjes niet zo goed uit de voeten in het AWD nu, want ik heb zo'n last van mn enkel dat ik soms denk dat ie gebroken is. Ik moet er niet aan denken dat ik ergens strand en niet weg kan. Dus helaas in ieder geval niet in mn uppie naar het AWD voorlopig... En ik zou zo graag jonge damherten willen zien...

    Groetjes Luana

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Stuk voor stuk prachtige foto's. Wat een ontzettend mooi gebied is het daar toch. Je foto van de krokodil is ronduit uniek hahahaha echt leuk. Je hebt er weer een fijne wandeling van gemaakt voor ons.
    Slaap lekker straks,
    groetjes jacqie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. War een wandeling henk. Je hebt wel veel gezien.
    Een hele mooie serie foto;s van de herten vossen reen en de haas.
    Ja ik kwam ook al veel fietsers tegen dinsdag. ook op de onverharde paden. Zei gingen een feesje bouwen volgens mij en hebben een vaste plaats waar ze elkaar ontmoeten. Want ik hoorde hun gesprek.
    Ik wist niet dat de AWD al open was gesteld. Want het waren heel wat groepen die bij de ingang vogelenzang naar binnen gingen. Wij konden opzij gaan want al fietste ze met z'n vieren naast elkaar ze gingen niet op zij.
    Dit is het voorland, Is dit nu wat ze willen. Niet meer kunnen lopen rustig maar ook dat ze niet alleen het verharde pad nemen maar ook de andere.
    Gr Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @ Miranda
    Oei..Jammer Miranda..Want deze morgen..Toen ik om zes uur naar mijn werk ging..zag ik de mist over de weilanden net wat oplossen.
    Dat is zo mooi..Maar ja..Slaap tekort is ook niet alles!

    @Herman
    Ja..Dat is dan bijna een zekerheidje :)

    @Jolanda
    Ja..Dat is een nadeel van een nachtwandeling..Dan zie je wat moois..is het te donker.
    Maar dat soort wandelingen zijn meestal wel leerzaam.

    @Von
    Het blijft altijd moeilijk keuzes te maken..Wat wil je zien..Maar Ook het afwisselen van de ingang is moeilijk.
    Zo moet ik nodig eens naar de Aalscholverskolonie op het Renbaanveld.

    @Herma
    Het klinkt mischien wat arrogant maar je leert waar je op moet letten. het moeilijkste is altijd je eerste vos.
    Als je eenmaal weet hoe groot,kleur,gedrag,plaats,sporen enz. Dan ga je ze makelijker zien.
    Maar zeker is het nooit.

    @Klaproos
    De afzettingen zijn voor de rustgebieden en om schapen of koeien tegen te houden.
    Maar soms staan ze er voor jan joker.
    En het AWD is behoorlijk groot..3400ha..en bestaat uit heel veel gebiedjes..die allemaal..en soms hele leuke namen hebben.

    @Loes
    Ja..Dat was heel gaaf..Maar helaas wel ver weg. Ik had er naar toe kunnen gaan..Maar ik wilde ze niet teveel verstoren ..En al had ik er naar toe gegaan..Ze hadden me al gezien..En dan lukt het haast niet om ze dicht te naderen.

    @Ghita
    Ja..rond een uurtje of zeven werd het wat lekkerder.Het leek er ook in eerste instantie niet op dat ik nog zoveel te zien zou krijgen..
    Maar met een beetje geluk :)

    @ AmaZony
    Ja..Wat dat betreft..Echt een zomergast :)

    @Luana
    Ik zou dan voor de zekerheid even naar een dokter gaan..En dan heb je gelijk als je niet in je eentje gaat.Doe je dat wel..Dan zeker een goed opgeladen mobieltje mee nemen.
    Achterin in het gebied is er geen bereik. Sterkte met je enkel Luana.

    @ JacQie
    Ja..Het is een heerlijk gebied..
    Verslaving ligt om de hoek..En voor je het weet slokt het veel...heel veel van je vrije tijd op. Maar het is er altijd genieten geblazen!...Zelfs met Weeralarm.

    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Ria
    Tja..Waternet zelf is voorstander..En zo gebeurt het dat we straks wel van de paden af moeten!!!
    Wil je niet voor je sokken gereden willen worden.
    Waternet heeft dus...even grof:
    Schijt aan de 14000 Handtekeningen.
    En duwt het fietsen op zo'n manier door de strot van de wandelaars.
    Ze mogen dan wel een vergunning hebben...Maar die is wel gegeven door Waternet.

    Nee...Dat is een foutje van Waternet!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bijzonder mooi wandelverslag, wat zijn die damhertkalfjes leuk. Helaas heb je hier ook van die recreanten, die al luidruchtig door de bossen en velden trekken.
    De krokodil weet zich in ons land blijkbaar goed te redden, want het is al een flinke jongen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuke foto's weer; de foto van het kalfje is top.

    Groet
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heerlijk verslag om te lezen Henk, de kalfjes heb ik nog niet zo gezien als jij maar dat is een kwestie van tijd.
    Tja die fietsers die zie je steeds meer en het is me een doorn in het oog.

    Nooit geweten dat ze kroko's hadden losgelaten om het water algvrij te krijgen nou ja ze doen maar, maar het is wel een paardenmiddel :)

    Zoals gewoonlijk zijn je foto's weer schitterend Henk, prachtig die vossen, het blijven toch mijn favoriete AWD bewoners .

    Groet,
    Klaas

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat zie er allemaal heel mooi uit Henk.
    Moet zeker een heerlijke wandeling geweest zijn.
    Ik had alleen wel verwacht dat je de nog even met de croc geworsteld had.
    :-)

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  20. En weer een prachtige wandeling Henk
    Man man man wat een belevenis een echt grote groene krokodil en dat je die hebt kunnen fotograferen \!!!!
    Het is niet ons hoedje dus die laten we maar voor wat het is.
    He dat was weer even genieten hier

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Haha die kroko lachen man. Maar los van de lol smelt ik wel weer weg bij het zien van de jonge ree en de vos. Man man wat geweldig dat je die zomaar tegen kan komen. Ze mogen van mij hier ook een aantal vossen en hertjes loslaten Henk. Het was me weer een heerlijke serie, bedankt voor het kijkgenoegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. hele mooi log weer Henk, wat een prachtige dieren heb je weer ontmoet, prachtig hoe je die krokodil heb te weten te kieken :-)

    Heel fijn weeekend

    Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Heerlijk serie heb je weer geplaats Henk.
    Wat is het daar mooi en wat zie je veel.
    Kleintjes van het damhert heb ik van de week ook gespot, maar dan in het park.
    Ik heb genoten van je foto's met het verhaal erbij.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Henk,
    Daar baal ik wel een beetje van ... ik had gehoopt op laaghangende mist over de weilanden namelijk :-)
    Maar het was maar mijn enige vrije dag en vandaag moest ik ook al weer om zes uur op voor mijn werk, dus ik had toch wel een klein beetje meer nachtrust nodig die nacht dan twee uur ... :-)

    Volgende keer beter hoop ik!

    Groetjes en fijne avond
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik begin weer opnieuw, zie dat de reactie niet over is gekomen.
    Wat heb je weer veel gezien en wat is het daar mooi.
    Pracht serie Henk ik heb er van genoten.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  26. He Henk
    Wat een heerlijke foto's heb je weer gemaakt. Wij wouden vandaag gaan. Hadden we vorige week afgesproken. Maar als het zulk mooi weer is kunnen we dat wel vergeten. De file zal heel lang zijn in de straten.
    Volgende keer weer beter. Dus geniet ik van jou foto's
    Lieve groet Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hallo Henk,

    Wat een mooie serie weer, je hebt weer veel voor de lens gekregen.
    Wij dachten dat je helemaal niet mocht fietsen in de AWD? Vinden dat als het niet mag, ze andere er ook geen toestemming voor mag geven, dit geeft voor andere verwarring, en het is inderdaad niet goed voor de dieren.
    Ook zijn fietsers regelmatig luidruchtig, merken wij hier ook.

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Dit is inderdaad heel anders dan de Krimpenerwaard Henk. Maar het is ook oh zo mooi. Geweldig dat damhert dat zijn B Diploma probeerd te halen maar koppie onder gaat. Je moet dat moment maar net treffen!

    En dat je zelfs een krokodil tegen kwam. Gelukkig was je koelbloedig en kon hem besluipen en fotograferen. Pas je wel een beetje op daar :-)

    Groet,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen