woensdag 9 juni 2010

Zoetermeerse Plas

We waren (Anja en ik op de fiets:) onlangs in het gebied Zoetermeerse plas...Gebied?..Met de Zoetermeerse Plas wordt het natuur- en recreatiegebied rondom de Zoetermeerse Plas bedoeld. Het gebied wordt aan de noord- en westzijde begrensd door de boezems van de aangrenzende polders. Aan de noord en oostzijde wordt het gebied begrensd door het water van de oude molendriegang bij het gemaal Palenstein en de Azieweg en aan de zuidzijde door de bebouwde kom.

Het totale gebied is zo’n 80 ha groot.
Dit is dus van een fietstocht ( 5 Juni ) die we eerder maakte..Maar omdat het zulke geweldige beesten zijn..wilde ik ze alsnog even plaatsen.
De haas wordt tot het klein haarwild gerekend.Opvallend bij een Haas zijn de lange oren (lepels in jagerstaal), de lange en krachtige achterpoten (lopers), de grote barnsteengele ogen die zijdelings geplaatst zijn (kijkers) en het opvallende staartje dat van boven zwart en van onderen wit is (pluim). Een haas kan tot 75 cm lang worden en 3,5 kg tot 6 kg wegen. Een jonge haas van 7 tot 9 maanden wordt een 'drieling' genoemd. Een volwassen exemplaar dat ouder is dan 1 jaar is een 'vol haas'.
Voor het transport van het hooi wordt de hooiwagen gebruikt. Het is iets te 'romantisch', het hiervoor geschetste beeld....Maarr het is hard werken geblazen.
De Fuut..Een vogel die U in de polder regelmatig tegenkomt..
De Canadese gans is een vreemde eend in de bijt. Deze forse Ganzensoort komt oorspronkelijk uit - jawel - Noord-Amerika: Alaska, Canada en de noordelijke overige staten van de VS. Echte wilde canadese ganzen zijn zeer zeldzaam....maar daar staat tegenover dat deze gemakkelijk herkenbare soort veelvuldig in Nederland voorkomt..........
Het zijn allen afstammelingen van vogels die voor de jacht zijn uitgezet, aangevuld met siervogels uit parken. Vooral in de natte delen van Nederland weet de canadese gans zich uitstekend te handhaven
De Meerkoet met jong...
Deze Meerkoet jong is al veel ouder.
Een uitstekend gebied voor de vogelaar is natuurlijk het Prielenbos. Het Prielenbos kenmerkt zich door hoge dichtheden van diverse zangvogelsoorten, maar ook zekere broedgevallen en territoria van soorten als Buizerd, Sperwer, Grote Bonte Specht, en Waterral. Ook het Prielenbos is niet gevrijwaard van recreatiedruk. Hoewel de paden die door het bos lopen zeker niet uitnodigen voor recreatievormen anders dan natuurobservatie, kom je toch regelmatig trimmers in dit gebied tegen.
Fuut met jong.....
Er word aan stuurboord eten gebracht.
En ja...Dan val je wel eens van boord..
Je moet maar trek hebben..in een klein visje.
Een scholekster die nestelde in een bosje....Dat had ik nooit verwacht..
En dan zie ik een Schildpad...Ik had ze zo af en toe op voor mij bekende site's zien staan..
En ik dacht "Zoiets zou ik nou grag eens in het wild tegen komen"....Nou ..Dat gebeurde dus vandaag ;)
Het Haasje..
En bij Geertjes...Een Ooievaarsnest..Met jonge...
De jonge Ooivaar moest even rekken en strekken..
En dat was een mooi moment..
Veel verder in de polder komen we nog een Ooivaar tegen.
En nog een Haas..Die schrikt van mijn aanwezigheid.
De laatste tijd heb ik veel gebieden in Nederland bezocht...Wat hebben we in Nederland nog mooie natuurgebieden!!!
En laten we er met z'n allen zuinig op wezen..

18 opmerkingen:

  1. Inderdaad Henk, wat hebben we veel moois in ons landje, en dat moeten we zeker koesteren.
    Het valt me telkens weer op dat jij ook echt oog voor de natuur hebt en je laat ons op een zeer aantrekkelijke manier mee genieten!Gr. Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk,

    Mooie foto's! Vooral de eerste fuut foto en de laag bij de grond foto's van de kleintjes van de canadese gans zijn echt heel mooi!

    volgens mij was het een fantastische fietstocht die jullie hebben gemaakt!

    Groetjes vanuit de nachtdienst
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig die hazen foto's!!
    En wat super dat je ook een ooievaarjonkie hebt gezien, echt gaaf!

    Tis daar zeker mooi in ieder geval :-)
    Dit weekend voor mij wordt het Drenthe op naar de hunebedden, wie weet wat ik daar nog tegen kom hihi

    Groetjes Thessa

    BeantwoordenVerwijderen
  4. nederland is zó mooi ja henk daar moeten we zuinig op zijn inderdaad,
    die schildpad ontmoeten is wel héél erg gaaf man :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige serie Henk.
    De Ganzen heb je uit een mooi standpunt genomen.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat heeft hij weer. Een gevulde koek in het wild! Maar wel lachen natuurlijk. Er zit ook onwijs veel moois bij jullie dat blijkt toch elke keer weer als je met de foto's komt en wat ook blijkt is dat de camera heel goed werk geeft met natuurlijke kleuren...Ik heb genoten van je serie en kijk weer uit naar de volgende maar dan moet het weer wel een beetje opknappen want met al die regen is er weinig aan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jij weet ze wel te vind Henk die mooie natuur plekjes in Nederland.
    Prachtige foto serie weer van dieren in de natuur, die fuuten serie vind ik super!

    Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die fotos van de futen zijn plaatjes
    Je moet Mus maar eens vragen naar de fuut .........die weet er dingen van die ze buiten Twente niet weten.....

    die schilpad Henk is dat een die door mensen daar gedumpt is ????
    Ze komen toch niet echt hier in het wild voor ??

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat een prachtige foto's weer, heel erg leuk!
    bedankt voor het delen!
    groetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo, en dan pak je al die dieren die je graag wilde fotograferen zomaar op één dag. En ook nog lekker dichtbij, hoeveel mazzel kun je hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk,
    Dit is ook een prachtig gebied, en voor mij ook op fietsafstand.
    Heb je ergens een routebeschrijving vanaf Leiden, misschien durf ik het ook aan (na die lekke band, ben ik toch niet meer zo'n fan van lange tochten).

    Wat gaaf dat je die haas hebt gezien, wat een mooi dier, en de rest van de serie, prachtig, futen met jong..altijd leuk.
    Ik heb weer met veel plezier naar je foto's gekeken.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Henk,

    Wat een heerlijke serie weer, mooie foto's heb je ervan gemaakt. Zo zie je maar, wij hoeven echt niet ver op vakantie, ons land heeft meer dan genoeg te bieden. Wij gaan dit jaar ook niet echt naar het buitenland, we zijn hier nog lang niet uitgekeken.
    Dat zwanen-nest langs de kant van de weg is vernield helaas, alle eieren kapot. Hebben er een log over gemaakt met foto's.

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige serie uit een gebied waar ik veel kwam.
    Bij Geertje is het altijd genieten van de Ooioevaars.
    En dan vlakbij het Prielenbos waar je ook heel wat kan zien.
    Dat Prielenbos kom ik niet in met de scootmobiel maar wil je er foto's van zien kijk dan eens op www.vogeldagboek.nl
    Je serie van de fuut is ook prachtig.

    Groetjes,

    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Waarom mensen denken dat je naar het buitenland moet om mooie natuur te zien weet ik niet. We hebben hier nog genoeg mooie natuur toto onze beschikking en dat is ook hier mooi te zien!
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Henk
    Wat een heerlijke wandeling moet dat zijn geweest. Zoveel variatie aan dieren. En idd daar is je schildpad :) Vreemd is dat he da je die zomaar ziet in de wateren van Nederland. Het is dan ook eigenlijk een exoot in onze wateren
    Groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  16. die hazen henk...zo mooi!
    Maar die schildpadden zijn dat afdankertjes?
    Dank je dat ik weer mee mocht lopen!
    lief
    yvette

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Henk,

    Het was gisteren met Peter ook erg geslaagd, de lepelaars zaten er eerst niet, maar toen we terug gingen was er weer een grote groep, alleen hadden ze nu goed honger ze waren erg aktief.

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja zo'n schildpad in't wild aan't water wil ik ook wel eens zien; De foto van de futen met hun kleintjes (de laatste) vind ik persoonlijk de knapste. Onbeschrijflijk mooi he die kleine fuutjes !

    BeantwoordenVerwijderen