dinsdag 29 juni 2010

Nieuws AWD

Ingezonden door Kees Piël : PERSBERICHT

Comité de wandelaar heeft geen fiets nodig/ Herstel Inheems Duin
Amsterdam, 28 juni 2010


Woensdag 30 juni, 13.30 uur in de Stopera, zal een petitie met 14 duizend (14 044) handtekeningen aan de Amsterdamse wethouder Bedrijven, mevr. Carolien Gehrels, worden aangeboden. De handtekeningen zijn het afgelopen jaar aan de ingangen van de Amsterdamse Waterleidingduinen (AWD) verzameld door het ''Comité de wandelaar heeft geen fiets nodig''. De petitie luidt: "Laat de Amsterdamse Waterleidingduinen, het grootste wandelgebied van Nederland, de komende jaren 99 jaar rustig en zonder fietspad zijn!"
Directe aanleiding tot de handtekeningactie vormt het plan van Waternet, de beheerder, om door het Amsterdamse duingebied een fietspad van twee kilometer aan te leggen. De wandelaars vrezen de verstorende werking van een fietspad door de AWD.
-----
Zij wijzen op de beheersnota die als belangrijkste kenmerken van de AW-duinen ''natuur, rust en ruimte" noemen. Juist omdat er niet gefietst mag worden bestaat er een soort natuurlijke zonering, die rust en ruimte waarborgen. In de nota Struinen 1990-2000 valt verder te lezen, dat de AWD fietsend worden verkleind tot een gebied dat in een uur doorkruist kan worden, terwijl het natuurgebied al wandelend groot genoeg blijkt te zijn voor een tocht van een hele dag. De AW-duinen vormen in feite qua oppervlakte Nederlands grootst-aaneengesloten natuurgebied, als we tenminste waterrijke ''onbewandelbare'' moerasgebieden, zoals de Biesbosch, niet meerekenen. Bijzonder is dat hier ook gewandeld mag worden buiten de paden, en dat is vrijwel nergens anders toegestaan. De wandelaars wijzen op dit unieke karakter. Vanuit recreatief oogpunt verdient het dan ook aanbeveling om de AW-duinen, integraal en voorgoed, te reserveren als exclusief wandeldomein. In vrijwel alle natuurgebieden ligt inmiddels een netwerk van fietspaden. Het fietsen door de aangrenzende, rustige en lommerrijke villawijk van Bentveld duurt bovendien even lang, dus de noodzaak voor een extra recreatief fietspad door de AWD is niet bepaald groot. Het verwijt van de fietsersbond dat de onwillige wandelaars van de AWD zich asociaal opstellen, moet omgekeerd worden: zij hebben heel Nederland al overdekt met een fietsplan, laat de wandelliefhebber zijn enige laatste grote wandeldomein behouden.
-----
Het wandelprimaat in de AWD wordt met elk nieuwe beheersnota verlengd, en die gaan tien jaar mee. Tegen het eind van een beheersperiode probeerde de provincie Noord-Holland al eerder fietspaden er doorheen te drukken, in de hoop op het nieuw, aangepaste beheersplan. De gemeente moet van dat gevaarlijke verlengen af, en het wandelprimaat erkennen als een vaste traditie, verleen het wandelprimaat een status aparte.

Vanuit natuurbeschermingsoogpunt valt er veel aan te merken op het tracé. Dat zou vanaf de ingang Oase 600 meter door een prachtige binnenduinloofbos, het Bos van Oase voeren. Dat betekent het kappen van een brede strook bomen. De zachte bosbodem zal plaats moeten maken voor een brede verharding van asfalt of klinkers. Een modern fietspad is geen rustieke aangelegenheid maar veeleer een brede verkeersweg die een drukke toeristenstroom van A naar B moet begeleiden. Met de uitvoering ervan zal de ''natuur, de rust en de ruimte'' in het Bos van Oase te gronde worden gericht. Naar het noorden zal de fietsverkeersweg over een afstand van 1,3 kilometer evenwijdig lopen aan een reeds bestaande infrastructuur, van west naar soort gaand komen we nu al tegen: een kaarsrecht winkanaal, een beklinkerde dienstweg, een drie meter, soms al vijf meter breed, permanent omgeploegd ruiterpad. Daar komt dan bij: een 2,4 meter hoog, dikbespijld raster, en dan de nieuwe fietsweg. Dat alles binnen een corridor van hoopuit tachtig meter. Van een herstel van de landschappelijke waarden, waar de nieuwe Natura 2000-regels van uitgaan, komt zo niet veel meer terecht.
-----
Amsterdam heeft door verwerving in het verleden het bezit van de AW duinen zo vergroot als het zich nu voor onze ogen uitstrekt. Het fietspad loopt weliswaar bijna aan de buitenrand van de AWD maar doorkruist evengoed het Beschermd Natuurmonument. Het verst ligt vanaf het fietspad gerekend de grens van het BN een kilometer naar het oosten (de oostelijke rand namelijk van het Naaldenveld, dat nog niet in bezit is van Amsterdam). Hopelijk toont de hoofdstad ook deze keer zijn hart voor de natuur en neemt het de bescherming op zich van het Naaldenvelt waar de provincie die laat liggen. De provincie is het bevoegd gezag, en dat zou iets aan moeten trekken van de "wezenlijke kenmerken", zoals genoemd in de Aanwijzing uit 1996: "een landschappelijk samenhangend geheel", "natuurschoon van grote betekenis", "uitgestrektheid". et.
-----
Het fietsplan wordt gesteund door Waternet, de beheerder van de AWD, en verder door de provincie Noord-Holland, het Nationaal Park Zuid-Kennemerland, Vereniging Natuurmonument, PWN-Noord-Holland, en de gemeente Zandvoort. Overigens is het fietspad een eis van de provincie Noord-Holland in verband met de realisatie van een ecoduct dat het N.P. Zuid-Kennemerland moet gaan verbinden met de AWD. De provincie wil aan het ecoduct meebetalen, op voorwaarde dat Amsterdam toestemming geeft voor de aanleg van het fietspad.
Vorig jaar 6 mei sprak de Amsterdamse raadscommissie ROW zich in meerderheid uit tegen de mogelijke realisatie van het fietspad. Amsterdam wenst ook aan het ecoduct mee te betalen, maar de eis van de provincie van een fietspad over het Amsterdams natuurbezit, werd door enkele fracties verkettert als "koppelverkoop". De impliciete steun van de commissie om in de AWD het wandelprimaat te behouden (in de beheersnota's die de afgelopen decennia verschenen kreeg het wandelen steeds absolute voorrang) is na de gemeenteraadverkiezingen wel enigszins ingeschrompelt.

Amsterdam verklaarde in juni 2009 bereid nog te wachten op de uitkomst van een Haarlemse Klankbordgroep. Hierin zat onder andere een golfclub, maar het 'Comité de wandelaar heeft geen fiets nodig' dat niet vertegenwoordigd was, mocht zelfs niet beleven dat de tekst van de petitie een plaatsje kreeg ingeruimd in het eindverslag van de Klankbordgroep, afgelopen maart. Na enige lobby van de stichting Natuurbelang AWD nam Provinciale Staten 12 april nog eens een motie aan, waarin wordt uitgesproken dat de provinciale financiële bijdrage van 2,9 miljoen aan het recroduct alleen ter beschikking wordt gesteld als er "een overtuigend draagvlak is bij relevant betrokkenen (beheerders, overheden, gebruikers, natuurliefhebbers) voor het tracé van het aan te leggen fietspad in/langs de Amsterdamse Waterleidingduinen".

Pogingen hierna van het ''Comité de wandelaar heeft geen fiets nodig'' (die 14 duizend natuurliefhebbers zouden vertegenwoordigen) om de Klankbordgroep binnen te komen stuitten niettemin op een hardnekkige afwijzing.

Kees Piël,
handtekeningjager van ''Comité de wandelaar heeft geen fiets nodig'', zelf haalde ik met veel plezier minstens 13 duizend handtekeningen op
mede namens Herstel Inheems Duin,

Poederooienstraat 45
1106 CE Amsterdam
kpil@xs4all.nl
Telefoon 020- 691 3243 en 06- 448 46 320

Laat het U Koud?

16 opmerkingen:

  1. Ik heb een keer getekend toen hij bij de ingang stond
    Ook al fietsen we zelf door de duinen hier .....vind ik dat het AWD vrij moet blijven van fietsers
    Geloof me als je bij ons loopt of fietst en je hoort Huuuuuu roepen maak maar dat je van het pad af gaat anders word je door een of ander peleton aso uitslovers wel van de weg gereden.
    Kop diep over het stuur en gaan met die banaan , volgens mij zien ze echt niks van de omgeving

    Laat het AWD zoals het is !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het zou erg jammer zijn als er toch een fietspad aangelegd zou worden door zo'n prachtig gebied. Wij hebben echt niets tegen fietsers, maar waarom moeten die nu overal mogen komen? Vinden dit dus een erg goede aktie, bij ons mogen ze ook niet met de fiets door het gebied heen, het verstoord te veel de rust van de dieren die er wonen.

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij zouden wel 100x willen tekenen tegen dit fietspad. Je moet er niet aan denken dat je straks van die malloten tegen komt die achter aan je bellen met de fietsbel dat je opzij moet gaan. Brrrr.
    De AWD moet zo blijven als het is en de kleuters van de Fietsbond moeten eens ophouden met die onzin. En zijn honderdduizenden kilometers fietspad in dit land, dus plek zat om te fietsen.

    Ik ben benieuwd hoe vaak we nog moeten gaan tekenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kwam maandag tijdens mijn wandeling in de AWD verschillende fietsers tegen (die hadden een vergunning denk ik), maar ze verstoorden wel de rust, want ik keek om van "Wat komt daar nu toch aan"......
    Zelfs de recreatiefietsers hebben een flink tempo...Dan merk je pas hoeveel onrust fietsers veroorzaken, en dit waren er maar twee, stel je voor...dat er hele kuddes langsfietsen.
    ik moet er niet aan denken en ik steun alle acties tegen het fietspad. Heb destijds een mail naar de wethouder gestuurd...
    alle beetjes helpen en het is goed dat je het weer even onder de aandacht brengt.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Op een ondemocratische manier gaat men om met 14.000 memsen die het gebied proberen te beschermen....En het ook regelmatig bezoeken (zij weten waar we over praten!!!!)
    Mensen worden er moe van..Daarom is het nodig om juist het koppie niet te laten hangen.
    Als ze niet democratisch handelen..Moet dat consequenties hebben..Zowel voor de politiek als waternet.

    Ik heb Waternet heel hoog staan..Maar hier gaan ze echt verkeerd mee om.

    Ook ik heb de onrust/herrie/verstoring..meegemaakt door fietsers in dit gebied.
    Schuldige WATERNET!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je wordt niet goed van al die fietspaden overal, hier heb je een 16 km lange mtb route dwars door het bos. En als ze dan maar op die route bleven, nee hoor. Ze raggen ook de wandelpaden aan gort, de kans dat je gepakt wordt is zo klein dat ze het risico nemen.
    Van mij mogen de mtb-routes morgen dicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik haat het!!!!!
    kan ik nog ergens tekenen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wel henk,
    en dat moet zo blijven hé,
    geen fietsers en storende elementen,
    weg ermee,

    zet 'm op jongens:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. mooie actie, hopelijk lukt het ook om dit te voorkomen.

    Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik ben ook zwaar tegen een fietspad!
    ik heb dan ook meteen getekend,
    ik hoop echt dat het niet doorgaat,
    laat de awd lekker een wandelgebied blijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Groot gelijk dat jullie ageren tegen dat fietspad. Laatst in de duinen bij Wassenaar werd ik door een peloton van die Rabobank-imbecielen letterlijk gesommeerd om op te donderen van het fietspad. Ze weten kennelijk niet dat je met een 500mm ook erg hard kunt slaan.

    groet
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jaja dat fietspad ben ik persoonlijk niet zo op tegen meer wat er over dat fietspad komen gaat. Brullende wielrenners, gassies op brommers een halve zachte in de auto want die dringen ook door dan want zo gaat dat. Ik begrijp je angst voor het gemis aan rust door een dergelijk fietspad. Mijns inziens kan er al genoeg gefietst worden overal en een stukje natuur zonder een dergelijk fietspad is in mijn beleving prima...
    Je staat er wel leuk op Henk!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Misschien is het een optie om persoonlijk statenleden van diverse fracties te benaderen met het resultaat van de handtekeningen dat wil wel eens helpen... want het zou toch jammer zijn als altijd en overal maar fietsers MOETEN komen... er liggen mooie fietspaden genoeg daar... Overigens typisch Noord-Holland die koppelverkoop!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ik had graag willen tekenen...heel graag.
    Aan iets dat goed is moet je rommelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ken het AWD alleen van op de foto's maar als ik alles zo lees dan zou ik zeker en vast ook tekenen; zo'n gebieden blijven beter fietsvrij !!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik ben zo'n fietser die sinds 1964 gebruik maakt van de rijwielpaden in deze omgeving, het hele jaar door soms met meerdere gelijkgestemden. Loop ook hard in het gebied van de AWD.
    In de loop der tijd constateer ik dat er steeds meer mensen zijn die zich ergeren aan de sporters en het gebied beschouwen als hun achtertuin waar vogelaars en wandelaars het alleenvertoningsrecht hebben.

    BeantwoordenVerwijderen