zondag 16 mei 2010

Bonte Specht AWD

De Zandvoortse Bunkerpoeg...Is op zoek naar matriaal.voor het museum ..Neem eens een kijkje op : http://www.zandvoortsebunkerploeg.nl/index.html 
------
Een nieuwe AWD Site bij Links zie  : http://luanameare-natuur.blogspot.com/
-----
Vandaag was het natuurlijk vroeg licht..Ondanks mijn blessure wilde ik naar het AWD..Herman zijn vrouw was jarig..Dus ik zou alleen naar het AWD gaan. Maar Anja was wakker..En wilde wel  mee naar het AWD.
Dus gingen we samen naar Ingang Panneland...We waren de eerste..(zoveel gekken heb je dus niet..die er zo vroeg voor uit gaan)..
Het ziet er qua weer goed uit..

Het is niet koud..En het lopen gaat redelijk..
Een Buizerd vliegt over...
Er mag dan wel geen laaghangende mist/nevel hangen..De zonsopkomst is wel heel mooi.
We lopen naar de Balverskrocht (links 70 Bunders)..Om via de Lindenberg-weg naar Het Witteveld te gaan..
Waar enkele Damhertjes ons aankijken..en denken "Wat doen zij hier zo vroeg?".
We doen hier een bakkie..En we eten wat..
Dit is een ideaal plekje om even rustig te gaan zitten..
genieten van een zonnetje is er niet bij...de zon breekt niet echt door..helaas..
Het water is hier zo helder..
Een Snoek valt hier wel op..Maar ook zie je hier veel......
Schaatsenrijdertjes..
Het schaatsenrijdertje is een roof-insect dat tot de familie van de wantsen behoort..
Van de negen soorten schaatsenrijders ( Gerridae)die in Nederland voorkomen, bereikt de grootste een lengte van 17 millimeter. Net als alle andere wantsen hebben ze een ‘snavel’. Daarin zijn vier tot stiletten omgevormde kaken opgeborgen. Twee daarvan vormen kanalen. Een dient voor het inspuiten van verteringssappen. De andere voor het opzuigen van het voedsel. De overige twee worden gebruikt als zaag om bij de steek de weg vrij te maken. De prooi bestaat uit te water geraakte vliegjes en andere insekten. Die worden besprongen en vervolgens leeggezogen.
...En ook op de bodem...zien we...
Heel veel van deze insekten...En wat dat zijn?..Weet U het?..

Het Witteveld..Een Prachtgebied..Waar U zeker eens een keertje heen moet gaan.
Plooirokje (Parasola plicatilis)
We doen weer een bakkie in de Schuilhut bij de Duizendmeterweg..We komen daar een paar bekende tegen..( Ze vragen..Is Herman er niet?.."Nee..Zijn vrouw is vandaag jarig"..)
Het zijn twee echte AWD freaks..De één speelde hier al toen hij elf was..En toen barste het nog van de Konijnen en Fazanten..
Ook is hij een keer met Piet de Ket mee geweest...Er waren toen 17 vossen bij elkaar..
Nou dat lijkt me werelds!!!
En dan zien we dit prachtige vogeltje...De naam?
Nee die weten wij niet..Thessa dus wel..Bedankt Thessa..
Het is dus een Gekraagde Roodstaart.
In het vroege voorjaar lopen de kleverige knoppen van de kastanjeboom uit. Eerst komen de bladeren tevoorschijn en kort daarna de bloemknoppen. Knoppen en bloemen zitten in trossen. De kroonblaadjes zijn rozewit. De meeldraden en de stamper steken ver uit buiten de kroonblaadjes.
....En dan zie we in deze boom.....Een gat in de boom....Een nest van een Bonte Specht..
Ik denk mooie foto's te hebben..van de Specht..Maar schijn bedriegt..
De Specht zit wel redelijk dichtbij..Maar de foto's die tegen het licht moeten worden genomen..vertonen paarse lijnen aan de buitenkant...een voorbeeld..
...De Bonte Specht brengt voedsel naar de jonge Spechten...Het zijn vooral rupsen..
Geen wonder ...Want het barst van deze kleine rupsen in het bos.
Die hij meeneemt naar het nest..Ziet u de paarse rand..bij de scheiding...boom / licht?
En dit gaat maar door...Dan komt het vrouwtje..en dan het mannetje om voedsel te brengen...
ze moeten wat eten..
De Grote bonte specht hakt zijn nest het liefst uit wat zachtere houtsoorten en begint een aantal verschillende gaten te hakken voor hij er een uitkiest om te nestelen. Nestkastjes hebben bij deze vogels geen nut omdat het maken van een nest een onderdeel is van het baltsgedrag. Het wijfje legt 4-6 witte eieren.
Als we thuis zijn..komen we de rupsen..nog tegen...ze zitten overal.
De OVP gaat door...Woensdag krijgt u ( als u zich aangemeld heeft) nog bericht.
Na afloop heb ik weer met mijn benen hoog gelegen..Want het is nog niet helemaal top..
Maar ja..Het was ook nog een beste wandeling.

20 opmerkingen:

  1. toch weer een mooie wandeling, leuk die specht! ondanks de foto's...je hebt het toch maar weer gezien en meegemaakt...
    weer een leuke blog met mooie foto's.
    groetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh die gekken bestaan wel degelijk hoor, ik was gister ook als een van de eersten in Panneland. En ik heb een (wilde) vos gezien (doet dansje).

    Die rupsen had ik ook behoorlijk last van... ik bleef vegen. Op een gegevenmoment hing er een draad waarop een file rupsen hun weg omhoog kropen, stom gezicht, ze kunnen elkaar natuurlijk niet zo makkelijk inhalen.

    Mooi die foto's van de spechten :) Toch maar eens wat vaker omhoog kijken.

    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het spel Fable en als ik over dat balversbosje lees of ik zit daar op het bankje moet ik altijd aan het spel denken
    Verwacht dan natuurlijk een balvarine tegen te komen
    Maar goed dit terzijde ;-)

    Zo te horen gaat het dus goed met je been
    Jullie hebben een geweldige wandeling gemaakt en zelfs een specht gezien !!
    Mazzelaars !!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat vogeltje is een gekraagde roodstaart, mooi beestje!

    Leuke foto's ook van de spechten!!

    Groetjes Thessa

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt Thessa..Ik heb het even bijgewerkt. Gr. Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn dat je weer op de been bent Henk, zodat ik weer van je avonturen kan genieten.
    Je foto van de hertjes bij het Witteveld over dat pad tussen het water door vind ik heel erg mooi, en de paddestoel plooirokje en de gekraagde roodstaart had ik nog nooit eerder gezien, mooi hoor, en ik heb weer wat geleerd dus.
    Die spechtenserie is ondanks de kwaliteit gewoon geweldig, als je dat mee mag maken ben je toch helemaal blij?
    Die paarse lijnen noemen ze chromatische abberatie, klinkt als een enge ziekte, ik heb er ook vaak last van, vooral als je schuin omhoog richt en wat tegenlicht hebt, de ene lens schijnt er meer last van te hebben dan de andere.
    Ik zie uit naar je nadere OVP berichten,
    groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ondanks het wat bewolkte grijze weer heb je er toch n prachtige serie van gemaakt, heel boeiend !!
    Hier leer ik heel wat bij over de natuur ... En was zo te zien n flinke wandeling, doe t in t begin maar wat kalmaan met je been !
    Grtz,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. dag henk,
    dat je toch ben gaan lopen ondanks je blessure,
    je vrouw zal gedcaht hebben laat ik maar meegaan om een oogje in het zeil te houden :-)

    wel man je hebt een prachtige tocht gehad, de insecten in het water,
    lijken.....
    maar ik wete het niet zeker op de larven van libellen die gaan uitsluipen,
    en een plekje gaan zoeken wat daar geschikt voor is,
    erg leuk om te zien,

    nee henk, geen foto:-)

    dank je wel voor je lieve felicitatie, ik ben er blij mee,
    slaap lekker hé,

    ik zag vandaag een grote dod snoek

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is toch wel het mooiste, zo 'smorgens vroeg. Je hebt weer een prachtige wandeling gemaakt, mooi dat pimpelmeesje.
    En de specht, toch ook heel leuk dat je die zo in actie hebt gezien.

    Ik ben ook al een poosje niet in de AWD geweest, misschien volgende week weer, want ik begin het al te missen.....
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je hebt de wandeling zo mooi beschreven henk dat is de sfeer kon proeven.
    Wat goed zeg dat het lukte ondaks je been.
    Dat geeft de burger weer moed.
    Snotverpiellekes die specht!
    dat zijn toch heerlijke momenten hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha lekker weer een "kijk es mee" serie waar ik dol op ben. Apart dat vogeltje zie je hier ook niet echt hoor dus had hem ook op moeten zoeken. Mooi man die snoek jah!!!Tegenlicht nee dat wordt nooit mooi ik weet het maar hij was erbij en wilde er toch op dus. Mooie leuke serie wederom.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Henk

    haha get allemaal rupsen mee naar huis. Zeker lekker tussen je kleren :) Kijk je uit voor de enge teken.
    Mooie foto's heb je weer gemaakt
    Lieve groet Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Henk even het volgende mijn complimenten voor de prachtige vroege foto's. Staat er goed op maar ook de specht prachtig want dat valt niet mee om deze erop te krijgen.
    Jullie hebben een prachtige wandeling gemaakt en goed dat je been beter gaat.
    Tot zondag gr Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi henk
    het lopen gaat weer een beetje
    zo te zien was het een lekere wandeling.
    mooie foto's van de specht.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jammer van de specht foto's Henk, maar nu je het nest weet te zitten kun je altijd nog voor de herkansing.
    Toch nog een leuke foto serie ondanks de blessure.
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Beste Henk, het is altijd leuk om een reactie van jou te ontvangen. Ik hoop dat je snel herstelt van je blessure. Een goede afleiding kan helpen :-)
    De foto van de gekraagde roodstaart maakt me een beetje jaloers. Het is altijd verrassend wat je tegenkomt in de duinen. Een prachtig examplaar.

    Groet,
    Auke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Henk,

    Heerlijk deze wandeling weer, en s'morgens zo vroeg is het juist super te lopen, want dan zijn er nog weinig mensen op pad, en kan je alles zien ontwaken.
    Wel super jammer van die foto's met de specht zeg, wij hadden zondag ook de specht voor de lens, staat er eentje van op ons Punt.
    Wel fijn dat het beter gaat met je kuit. Doe het nog wel voorzictig, luister goed naar je lichaam.
    De vogel die je hebt gefotografeerd is de pimpelmees, en dat roodborstje, mooi hoor.
    Weer een heerlijke serie van een pracht wandeling.

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Henk,
    Wat raar, ik had hier al een bericht achtergelaten, maar ik zie het niet terug tussen de reacties ... nou ja... je foto serie is weer erg mooi en je hebt in ieder geval de spechten gezien, dat is toch al heel bijzonder.

    Het is nu razend druk op mijn werk en we hebben zelfs een extra overbed moeten nemen, dus het gaat niet lukken om zondag vrij te nemen helaas ... ik hou me aanbevolen voor andere keren en ik hoop dat jullie een heel mooie dag hebben! Veel plezier alvast!
    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dit is toch geweldig dat je dit op de foto mocht zetten van de specht.
    Hmm..beetje jaloers hoor.haha.
    En zoals Thessa zegt ,de gekraagde roodstaart ( prachtig vogeltje).Ik heb deze in ieder geval nog nooit gezien.
    En natuurlijk niet te vergeten de prachtige hertjes . Daar krijg ik nooit genoeg van.
    Het was wéér genieten hier.
    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooie foto's weer, dat plooirokje en gekraagde roodstaartje waren nieuw voor mij. Bijzonder dat je toe mocht kijken naar die voederende specht.

    BeantwoordenVerwijderen