zaterdag 29 mei 2010

Op stap met "De Koning van de Tiendweg"



Vandaag gaan we mee met een wandeling die Peter (Clint) http://krimpenerwaard.punt.nl/?home=1 ....De Koning van de Tiendweg..Heeft georganiseert.... : De Krimpenerwaard is een rustiek recreatiegebied midden in het Groene Hart en vlak bij Gouda en Rotterdam. In het gebied vindt u bijzondere flora en fauna. In de lente en zomer bloeit het fluitenkruid uitbundig, kleurt de gele lis de slootranden knalgeel en groeit de orchidee op onverwachte plekken.

(Enkele deelnemers)
Kenmerkend voor de Krimpenerwaard is het karakteristieke slagenlandschap (lang gestrekte stroken land met sloten er tussen). Het Loetbos is een mooi natuur- en recreatiegebied dat zich prima leent voor een wandeling of een kanotocht. Het gebied ontleent haar naam aan het veenweide riviertje de Loet.
Schapen scheren..Maar helaas hier geen ..Schaapscheerdersfeest :)
Één maal per jaar worden schapen geschoren. Dus ze worden ontdaan van hun vacht. Meestal in juni.Het tijdstip wanneer schapen worden geschoren hangt of van het weer. Al is het een paar dagen warm geweest ....dan gaat de wol er sneller af dan wanneer het een paar dagen koud is geweest.
De Viervlek is een vrij grote, fors gebouwde libel. Deze libel heeft naast een vlek op het uiteinde van de vleugels ook een vlekje halverwege de vleugel
.De Viervleklibel is een bewoner van heideplassen, vennetjes, laagveenmoerassen, duinmeertjes maar ook van veedrinkpoelen en stadsvijvers.
En dan komt deze hond aanlopen...heeft hij een Dinobot gevonden?
Het is in ieder geval een mooi gezicht ;)
Clint (Peter) zet even de Raynox 150 (Macro lens..die je in een mum van tijd even op je toestel kunt zetten)..Meer hierover : zie de Site van Peter(Clint)
(Macro)
(nog een Macro..Boterbloem...met het voorzetlensje)
Deze is genomen zonder de Raynox...Wel staat hij nu in de juiste stand (F)...Dat heb ik even geleerd van Peter (Clint).
En dan krijg ik nog de Fazant(en) te zien...Ja..Dat is geweldig...Natuurlijk zijn er mensen die deze vogel bijna iedere dag te zien krijgen..Maar voor mij is het een bijzondere vogel....Ik zie hem hier maar zelden. En wat heeft hij een mooie verenpracht..Bij de fazant is het mannetje veel bonter gekleurd en ook groter dan het vrouwtje. Het belangrijkste gezamenlijke kenmerk is de opvallend lange staart. De fazant is een bodemvogel die bij gevaar eerst lopend probeert te vluchten, pas als dit niet effectief blijkt zal de vogel in een korte vlucht proberen te ontkomen.
En zo ook dit keer...Want ik kan het niet laten om er even achteraan te gaan.
Eerst proberen ze...ja Ze :)
Want ze zijn met z'n...tweeën...
Er lopens vandoor te gaan...Maar op een gegeven moment..Is hij me zat..
en vliegt...Nou ja..vliegt?...Meer een sprong of zo..
Over een sloot...Om in alle rust zijn weg te vervolgen.
Ik voel me even een jager...Maar dan met een camera als wapen.
Het was een heerlijke dag...In de Krimpenerwaard...Met goed gezelschap.
Helaas weet ik niet alle namen...
En volgens mij waren er maar een paar met een site...Ondanks dat de opkomst heel groot was.
De Site van Peter (Open lens)... http://openlens.punt.nl/?home=1 ...
Het was heel leuk om hem eens te ontmoeten.
En ik hoop hem weer te ontmoeten op 26 juni..
Als (Clint)Peter...weer een wandeling...Nou wandeling?..Fietstocht..Organiseert!
(Bedankt (Clint) Peter)
------
Nog een paar uit mijn vijver deze dag..

20 opmerkingen:

  1. Hallo Henk,

    Wat een super serie van de Krimpenwaard, mooi is het daar hé? Wij vonden het jammer dat we er niet bij konden zijn, maar we genieten bij degene die er bij waren van de foto's. Een leuke man hé die Peet, en je leert er nog veel van ook.
    Je hebt er in ieder geval een mooi verslag van gemaakt.

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou dan moet me eerlijk van het hart dat ik vind dat je supermooi werk hebt weten te schieten ondanks de mindere omstandigheden. Ik zie dat de voorzetlens op het scherm nu ook goed uit de verf komt en goed werk geeft. Leuk want dat dacht ik al. Werk makkelijk en snel. De fazant het hoogtepuntje want wat een actie en wat tof dat je hem raakschoot want flik ut maar! Eigenlijk een heerlijke serie van een geweldig leuke morgen. Hoop zeker dat iedereen er weer bij kan zijn over 4 weken en ook Gerjan en Wil, dan wordt het echt feest want we moeten die op de fiets aanpakken dan zal je zien wat je schiet echt, daar loopt het je dun van uit de pijpen maar dit is al geweldig tof werk. The King of rock en roll

    BeantwoordenVerwijderen
  3. een heerlijke wandeling henk,
    met een expert met kennis van zaken, da's fijn hé,
    dan leer je in korte tijd zoveel :-0zalig.

    wij zijn gisteren met een gids de donkere peel ingeweest dat was ook toppie:-)
    maak er een fijne zondag van hé

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige serie.En wat had ik er graag bij geweest.
    En die Peter wat een topgozer dat hij dit wilt organiseren.
    Ik kan aan de foto's zien dat jullie het harstikke gezellig hebben gehad.
    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kom even nieuwsgierig als ik ben kijken naar de resultaten van de libelletocht met Peet. Prachtige foto's heb je gemaakt en ook die met de voorzetlens...en zo te lezen was het een heel gezellige ontmoeting

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige foto's weer Henk van een heel mooi natuurgebied. Ik ben er ooit wel eens doorheen gefietst, maar dat is al weer een tijdje geleden ...

    Groetjes en fijne zondag
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hai Henk
    Mooie foto's zoals die van de fazanten,ook in de vlucht. En die marco's zijn goed gelukt.
    leuke wandeling zo te zien aan de foto's. Weer eens iets anders.
    gr Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Henk,
    Dat was weer een topdag zo te zien, jij komt de laatste tijd nog eens ergens :)
    Je hebt zo niet eens tijd om de AWD te missen.
    Die fazanten zijn gaaf, wat een kleuren.
    En dat werk met de voorzetlens is heel mooi, dat maakt me nieuwsgierig, ga er even verder naar kijken.
    Ik wens je een fijne zondag,
    groet Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een heerlijke wandeling zo te zien.
    En wat een prachtige macro's, met die voorzetlens.

    Ik denk dat we in de AWD trouwens ook wel veel Libelles kunnen tegenkomen, er zaten nu al veel waterjuffers en de viervlek is ook al gezien (niet door mij helaas).

    Leuk dat je twee fazanten op de foto hebt gekregen. Als je via Vlietlanden naar vogelplass Starrevaart fietst, maak je ook kans op fazanten, heb ze daar al verschillende keren gezien, maar de foto's waren te slecht voor de site....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Henk.


    Wat leuk dat je mee geweest met bent zijne majesteit Peter van Tiendweg tot Krimpenerwaard.
    Het had me geweldig geleken!!!
    Wellicht een volgende keer.....
    Ik mag aannemen dat jullie braaf geweest zijn zodat Peter misschien nog eens zo`n fotowandeltocht wil maken met webloggers.

    Je foto`s zijn prachtig!!!
    Ik vermoed dat je een aantal goede tips gekregen bet van zijne hoogheid.
    Waar?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Top serie, vooral de foto's van de fazanten zijn geweldig. Het zijn zulke leuke beesten, ook een beetje dommig. Haha, als je nietsvermoedend langsloop, kunnen ze hun klep niet houden en dan verraden ze zich meteen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. He Henk
    Wat een schitterende wandeling moet dat zijn geweest. Ooit hoop ik ook van de partij te kunnen zijn want van Peter kunnen we echt nog veel leren :)
    Je heb weer een mooi verslag gemaakt op je log.
    Groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nog even dit Henk. Ik was gisteren in verwarring. Je vrouw lijkt exact op de dame op de foto waar ook jullie dochter meen ik bij staat. Maar de man met het petje (op de foto van jou site met de persoonlijke gegevens) lijkt geheel niet op jou. Dat was de verwarring.
    P.s jaloers op je haar, dat heb ik altijd gehad willen hebben. Kunnen we die bos niet ruilen voor mijn 400mm lens?
    Haha....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige serie heb je er van gemaakt Henk. Ik zag bij verschillende al kiekjes van deze dag.
    Was er graag bij geweest, maar dat is mij net te ver weg.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @ Peter
    Hoi Peter..De foto van mijn profiel..dat ben ik met Anja (mijn vrouw)..En één van mijn dochters.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Complimenten voor de foto's Henk!
    Ze worden met de dag beter en het moet toch fijn zijn als je hetgeen je ziet ook goed weer kan geven.
    Mooie wandeling!!
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh zit het zo. Nou ja in ieder geval weet ik nu hoe je er in het echt uitziet.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Aan de foto's en reacties te zien is't daar best gezellig geweest ! (én leerrijk!) Je hebt er n mooie reportage van gemaakt zodat de niet-deelnemers kunnen meegenieten. Grtz,

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Henk,

    een late reactie.... Je hebt er een paar fraaie foto's neergezet. Ondanks de weinige libellen ben je er toch in geslaagd.

    Met die fazant lag ik helemaal in een deuk; jij er achteraan en zij maar weglopen. Totdat die ene het zat was en over de sloot vloog. "Klik" hoorde ik en je had hem perfect in je lens!

    Het was me een waar genoegen, de 26e doen we het gewoon dunnetjes over. Wie weet wat ons dan weer te wachten staat.

    Je hebt een mooie sfeer impressie neergezet van die mooie zaterdag morgen.

    Groet,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen