woensdag 5 mei 2010

Vos met welpen bij hol

Vandaag heb ik geluk....Namelijk veel Vossen gezien
VOS BIJ BURCHT MET WELPEN...VOS OP JACHT..EN VOS MET PROOI.......Het was alleen niet in de AWD...maar in de Oostvaardersplassen. De meiden wilden wel naar Lelystad...Om de stad in te gaan. En dat is voor mij kaassie.
Dus ik ging een bezoekje brengen aan de OVP.
Wat een dag :)  ...Nou.....Kijk maar.
Over de Knardijk...En bij het bezoekerscentrum naar binnen.
Elk jaar rond 1 april worden in de Oostvaardersplassen de eerste jonge Grauwe Ganzen gezien. Zo ook dit jaar..(Dus ik heb ze een beetje laat op de foto).
Blauwborst... (behoorlijk ver weg)
Blauwborsten zijn prachtige vogels om te zien én om te horen. Zelden gaan in de Nederlandse vogelwereld een opvallend vertoon van kleuren en een uitbundige zang gepaard; de blauwborst is daarin een uitzondering. Het voorkomen van de blauwborst wordt vooral bepaald door de aanwezigheid van moerassen en daarop lijkende biotopen.
De Zilverreiger...Hij staat in de buurt van de Vogelkijkhut..Ik zie iemand bij de vogelkijkhut..En ik denk nog.."zou hij de Zilverreiger ook gezien hebben?"...want hij kijkt op dat moment de verkeerde kant uit.
Wat een pracht van een vogel..Hij komt wel steeds meer voor in Nederland..Maar ik zie hem niet zoveel in het AWD.
Dit is de kijkhut...Hier zie je meestal wel een Vos..Zilverreigers..Herten..Runderen..enz.
Deze hut heeft ook mijn voorkeur..Want hier is het meestal heel rustig qua mensen.
Nou...Ik had me vergist :) ...De man bij de kijkhut had de Zilverreiger wel gezien hoor!...Maar hij had in de verten een vossenburcht gezien..En de welpjes lieten zich zien...WOUW!!
Ja...Laat die zilverreiger maar zitten :)
De jonge welpen zijn eerst een beetje aan het stoeien...Maar ze willen gespeend worden...En vallen de Moervos lastig...wat een geweldig gezicht is dat...Jonge Vossen bij een burcht.
We zitten zo samen te genieten van dit schouwspel...
De afstand is voor mijn camera bijna te ver...Maar ik kijk even mee op de camera van mijn collega fotograaf....Die gewoon veel beter is uitgerust...En ze zijn heel goed te zien op zijn camera.
.....ach....Kijk maar even mee op de camera van de andere fotograaf :)
Zo volgen we even Live....de welpen op zijn camera...
Wat een joekel van een camera.
Nog twee mannen komen de kijkhut binnen...Het zijn echte Vogelaars..
We raken aan de praat..
Over de brand in Schoorlse Duinen

Deze man heeft de brand gemeld...maar is nooit terug gebeld...
Dat klopt toch niet hé..
En dan duiken ze het hol in.
Zo te zien waren het maar drie welpen...
-
Voortplanting
De paartijd duurt van december tot februari, wanneer de mannetjes vruchtbaar zijn. Een vrouwtje is in die tijd slechts drie weken loops. De jongen worden na een draagtijd van 52 à 53 dagen in de lente (tussen maart en mei) geboren. Het hol wordt soms gedeeld door drachtige vrouwtjes.
-
Een worp telt meestal 4 tot 6 jongen. Worpen van 5 tot 8 jongen komen ook voor, bij uitzondering zelfs 10. De worpgrootte is afhankelijk van het voedselaanbod. In gebieden met veel vossen zijn de worpen kleiner. Veel jacht geeft minder vossen, maar grotere worpen. Bij de geboorte zijn de jongen blind en doof en wegen ongeveer 100 gram. Ze hebben bij de geboorte een donkere fluwelen vacht, stompe snuitjes en kleine oortjes. De eerste twee tot drie weken zijn de jongen volledig afhankelijk van hun moeder. De vader en de helpers brengen de eerste dagen voedsel voor de moeder; nadat de jongen gespeend zijn, helpt ook de moeder mee.
-
Welp
Na elf tot veertien dagen gaan de ogen open. De eerste maand zijn de ogen blauw van kleur, maar later wordt ze bruin. Als de pups vier weken oud zijn, groeien de neus en oren snel, en komt er een rossige glans over de vacht. Ze eten rond deze tijd hun eerste vaste voedsel. Na zes weken worden de welpen gespeend en na zeven tot acht weken hebben ze het volledige melkgebit.
De Rekel is onderhand op zoek naar voedsel.
Hier en daar zie je nog kadavers...
De man bij de Kijkhut...Heeft toen gezien hoe dit hert werd afgeschoten...
Alles draait om voortplanting...Zo ook bij de Grauwe Ganzen...
Er zijn veel ganzen te zien...Ik denk dat dit Canadese Ganzen zijn..Wat veel hé!
Het is echt genieten geblazen in de OVP..
En de Vos...Ja...die heeft een mooi jachtgebied.
En vanuit de greppel...kijkt hij over de vlakte...op zoek naar prooi.
De Vos lijkt ook even afscheid te komen nemen...Ook ik ga verder...Richting uitkijkpost "De Zeearend".
Wat een kuikens..
Uitzicht "De Zeearend"...
Ook daar zie ik heel in de verte twee Vossen...
Edelherten zie ik niet zoveel...
En Konikpaarden ook niet...In ieder geval minder als in de winterperiode.
Zadelzwam.
Zwartkop..en de ...
Karper...Bij de Ingang/uitgang..
Ik ga nog even op een ander plekje kijken...Tip van de Duinstruiners...
ik neem de weg Links van het spoor...Al snel kom ik Konik paarden tegen...
Ooh....Geen wonder..dat ik geen Edelherten zag...
Ze zijn hier...
Wat een pracht uitzicht heb je hier...
Ja...De OVP is zeker de moeite waard...om eens te bezoeken.
Weer zie ik een Vos...
En met een prooi in zijn bek...
Ik denk dat het een gans is...Maar zeker weten doe ik het niet.Op dat moment komen er heel veel mensen...Ze zijn getipt..Er zouden Kraanvogels gezien zijn in de OVP . Nou..Ik heb ze niet gezien. Het was weer eens een Superdag!!!

18 opmerkingen:

  1. Wat een pracht die Oostvaardersplassen, die vossen vind ik echt bijzonder. Hier schijnen veel vossen te zitten, maar die zie je echt niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk verhaal weer Wim en jij heb vast veel meer gescoord dan de winkelende dames.

    dagdag
    yvette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh Henk, ik ben jaloers...wat heb jij veel gezien, die jonge vosjes, dat is natuurlijk te gek, maar ook wat je verder hebt gezien, ja de natuur komt daar weer tot leven, ik vond de foto's van afgelopen winter een beetje een doodse boel weergeven, maar dit doet mij toch ook wel weer verlangen naar een bezoekje OVP. Misschien ga ik toch een keertje met je mee. Laat maar even weten als je weer gaat, en als ik kan........wil ik dit ook wel eens meemaken,
    Echt heel mooi, een superdag..
    en jij hebt wel een vlinder gezien.

    En een blauwborst!

    Ik heb genoten van je foto's.....

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Henk,

    Ik heb met veel plezier je foto's bekeken vandaag, wat heb jij een topdag gehad. Zoveel vossen en met prooi en met welpen ... ik ben stiekem wel een beetje jaliers hoor! Wat een uniek moment heb je meegemaakt, super hoor.

    Net als Ghita hou ik me ook aanbevolen als je weer een keer naar de OVP gaat, ik ben er nog nooi geweest en had na al die verhalen op tv ook even geen behoefte om er heen te gaan, maar als ik dan weer deze foto's zie ... dan wil ik het toch ook wel graag een keer zelf mee maken! Dus als je gaat, dan hoop ik een keer mee te kunnen en mogen ... :-)

    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dagje OVP

    Het lijkt me heel leuk om dat op korte termijn te organiseren.
    De OVP is de moeite waard...En er is altijd wel wat te zien.
    En we zien vanzelf wel wie er dan meegaan.
    Ik kom hier (binnen een week) nog op terug.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Henk,

    Ziet er uit als een superdag! Geweldig en zoveel gezien! Ik hou me ook aan bevolen als het mag om mee te gaan naar de OVP :-)
    Maar ik ga eerst morgen een weekje naar Bretagne.
    Daar zal ik ook wel wat leuke fotootjes kunnen maken :D

    Groetjes Thessa

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb jij even een dag genoten! Wat een hoop dieren etc heb je voor de lens gekregen! Het kan bijna niet op. Die vossen met jongen (nimmer gezien) maar jij valt er gewoon over, haha. Eigenlijk ronduit een heerlijke serie en die man met de dure camera...ach ja. Het kan altijd mooier en beter. Toch is de lens het belangrijkste en wie weet in de toekomst een leuke aanvulling... In ieder geval ook zonder een enorme telelens een prima serie met hoog kijkgenot waar ik je weer voor dank om te hebben mogen meekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi henk
    wat een zuper foto's heb je weer van de OVP top
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooi verhaal en wat een geluk om die vossen met welpjes te zien!
    ik sluit me graag aan bij de rest,
    als je een uitje organiseert die kant op wil ik ook wel mee....
    het ziet er leuk uit!
    groetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Henk een serie waar ik van heb zitten genieten prtachtig wat je daar allemaal ziet.

    Gr. Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat moet jij een geweldige dag hebben gehad zag.
    Ik vind het altijd heerljk om naar je foto's te kijken met een heerlijk verslag.
    En dan ook nog de kleine vosjes zien .Nou dan kan je dag niet meer stuk .
    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het OVP is best in het nieuws geweest de afgelopen winter waardoor ik niet echt zin had om er heen te gaan.
    Nu met het zien van jouw log..........geweldig !!
    Ja die camera ..ach prachtig
    Tis een Canon ;-)
    Je gewone vosjes vind ik prachtig
    De konikpaarden nog wat mager
    Maar al met al een log als een huis !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gaaf weer Henk al die vossen. Zo zullen we ze nu ook wel weer in de AWD hebben rondlopen. Leuk om even met je mee te kunnen wandelen door de OVP.
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Henk,

    Wat een pracht gebied is dat ook hé? Je hebt er een super serie en een pracht verhaal van gemaakt, echt zitten genieten ervan.
    Wij wilde eigenlijk morgen naar de AWD, maar aangezien die wielertour er dan ook is, is het veel te druk op de weg, dus stellen we het even uit. We hebben wel de olympus weer terug sinds gisteren, zijn er erg blij mee. Wat we morgen gaan doen zien we wel, maar Gert-Jan heeft de komende week vrij, en wie weet gaan we dan wel een van die dagen naar de AWD.

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Henk,
    Een topserie, eentje om meerdere keren te bekijken, want er is zoveel te zien. Wat zal jij genoten hebben, en de laat ons hiervan meegenieten.
    Net als veel anderen dacht ik aan het eind van de winter ook, laat maar die OVP, maar nu krijg ik er ook zin in, en als je iets organiseert zou ik graag meegaan, het lijkt me bovendien erg leuk om jullie allemaal eens te leren kennen.
    Groetjes en fijn weekend,
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Henk, prachtige foto's van een heerlijke wandeling, als ik dit zie dan krijg ik de kriebels om ook eens te gaan, en ik hou me aanbevolen voor een groepsuitje :), mits de tijd en het werk het toelaat natuurlijk.

    Prachtig verhaal over de vossen aldaar en die jongkies, geweldig.

    Groet,
    Klaas

    BeantwoordenVerwijderen
  17. allemenachies!!!!!
    wat ben jij een bofbibs!!!!
    Geweldig dat vossengebeuren.
    Ik neem aan dat die vossen niet tam zijn zoals in de AWD.
    Dan is dit een extra mooie vangst hè.
    En dan ook nog eentje met prooi...je dag kon niet meer stuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ben voor het eerst op je blog,,maar wat een belevenis zeg.geniet van al je dieren foto's.heerlijk om te zien.helaas kan ik daar nooit komen,maar ik kijk wel naar je plaatjes hoor.bedankt.

    oma nijn

    BeantwoordenVerwijderen