vrijdag 7 mei 2010

Genieten van de Natuur

Een bezoekje aan het gebied 70 Bunders !
( Meer over de Wandeling OVP...Aan het eind van dit logje)
Donderdag 6 Mei..Anja wil zonnen...Nou ik weet wel een mooi plekje :) In het AWD...Gebied de 70 Bunders..Want dat is niet ver lopen vanaf Ingang Panneland. En ik weet zeker dat ik me daar dan ook kostelijk vermaak. Zeker nu alles weer mooi kleurt.
De 70 Bunders....Een rustig gebied Qua mensen.
en een prachtig uitzicht....vanaf de Blomberg!
Een Spitser die zich tegoed doet aan.....
De Jonge blaadjes..
De Gaai...
Van oorsprong zijn gaaien vrij schuwe bosvogels, maar net als merels en kool- en pimpelmezen, zijn ook gaaien hun horizon gaan verbreden en nu volop te vinden in parken en stadsrandzones. Maar in het AWD zijn ze zeker niet eenvoudig te benaderen...Het voedsel van gaaien bestaat voornamelijk uit insecten, aangevuld met eieren en jongen van onoplettende zangvogels.
...'s Winters eten gaaien vooral eikels, maar ook beukennootjes, granen (mais), fruit en andere eetbare zaken die ze voor de bek komen. Gaaien hebben in bosgebieden de functie van indringer-alarm; veel (zoog)dieren reageren op de alarmroep van gaaien en verbergen zich voor het naderende onheil. Vaak zijn dat goedbedoelende wandelaars.

Anja gaat uit de wind...even heerlijk liggen zonnen..
En ik loop wat te struinen door het gebied...Waar ik deze resten vond van een hert..
Weer denk ik.."Afschieten?"..Nee ..In de AWD is dat zeker niet nodig..
Natuurlijk geven Herten wel eens overlast..als ze het gebied uitgaan..Maar dat is niet hun schuld...Nee..
Dat heeft met beleid te maken...Éen slootje over,en de herten lopen in de wei.
In de 70 Bunders...Veel Damherten..Helaas geen Ree te zien.
Donker gekleurde..
Maar ook licht gekleurde herten..in de AWD.
Duinviooltje (Viola curtisii)
Het viooltje groeit op voedselarme duingrond. De plant komt niet helemaal in de zeereep voor, maar wel vlak erachter, op plaatsen waar konijnekeutels de grond een klein beetje bemest hebben en de konijnen zelf de grond wat opengewoeld hebben.
De plant komt voornamelijk voor in de duinen...
Het duinviooltje is de een van de waardplanten van de Duinparelmoervlinder en de Kleine Parelmoervlinder.
Een grote groep Damhertjes.
Veel Damherten.....
------------------------
OVP...Iedereen is Natuurlijk welkom.
Het is natuurlijk altijd leuk om een keer met Webmasters een wandeling te maken..
Om de personen achter de site..Te leren kennen.
In ieder gaval gaat iedereen genieten van dit mooie Natuurgebied.
De wandeling OVP ..Hou ik voorlopig even op Zondag 23 Mei.
Want de kans om dan nog Jonge Vossen te spotten..Is dan nog groot.
Vertrektijd...Verzamelen...Vervoer (Er kunnen 4 personen in mijn auto)...Moet ik nog verder uitwerken/regelen...
Zondag..hoop ik alles definitief  rond te hebben...En komt het op de site.
-


17 opmerkingen:

  1. Ik kan die dag in ieder geval :-)

    Dus ik zal die datum in mijn agenda zetten.

    Ga ik nu toch echt de laatste voor bereidingen doen voor m'n vakantie :D

    Groetjes Thessa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Henk wat heb je weer prachtige foto's. Ook die van de OVP met de vos met jongen. Ik kan ook 23 mei en wil ook mee gaan.
    Gr Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtig henk,
    anja zal weinig kunnen hebben zonnen of hadden jullie wel zon:-)
    wij hebben de hele dag regen gehad,
    op zich niet verkeerd, maar om in te lopen dan weer minder weet je:-0

    hertjes zitten er wel héél erg veel lijkt me,
    is het gebied niet té klein vraag ik me af??

    slaap lekker voor straks

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zooooveel hertjes en ik die al blij ben dat er hier in ons plaatselijk natuurgebiedje 2 zitten waar ik tot op heden nog niet meer als n glimp van heb kunnen opvangen. Mooi !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 23 mei is mijn zoon jarig..........
    Wij waren ook gister in het AWD ingang panneland
    Waar hebben jullie zon gehad ????
    Ik had verdikke spijt dat ik mn winterjas niet aanhad whahahah
    De 70 bunders is ook een prachtig stuk he

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij waren er s Middags om pak hem beet...een uurtje of drie.
    Anja heeft zelfs een kleurtje gekregenvan het zonnetje.
    De wind was koud..Maar het voordeel van de 70 bunders is..Dat als je aan de juiste kant van de Blomberg gaat zonnen...Je geen last heb van de koude wind.
    En Klaproos..Het gebied 70 Bunders..is maar een klein stukje van de totale 3500 ha.
    Maar wel een heel mooi gebied Qua Flora.
    Leuk dat er zoveel animo voor de OVP is...Nu nog het vervoer regelen :)
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Henk,
    Vanaf het werk even een reactie ...
    Wat een mooie foto's en de 70 bunders is inderdaad erg mooi!

    Het weekend van 23 mei moet ik werken, dus kan dan helaas niet mee gaan. Mocht er een andere datum komen, dan hou ik me van harte aanbevolen!!!!

    Groetjes en fijn weekend
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit blog is een prachtige opwarmer voor mijn wandeling morgen.
    Dankjewel, mooie foto's.
    Vriendelijke groet van een wandelaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie serie. Hier weinig fotoweer vandaag helaas maar misschien morgen nog even. Je herten staan er weer supermooi op en ik kan wel zien dat je volop plezier hebt van je mooie lens...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Henk, wat is dit weer een prachtige serie, het wordt de hoogste tijd dat ik de 70 bunders ga verkennen, ik ben er eind van de winter een keer geweest, maar nu met het groen is het wel even een andere, zeer aantrekkelijke, wereld.
    Je foto's zijn prachtig, je nieuwe lens gecombineerd het het zonnetje, geeft een mooi helder beeld.
    Voor wie het niet wil geloven (zie reacties) er was idd redelijk wat zon donderdagmiddag, ik heb er uren lopen genieten.
    Wat betreft OPV, ik kan 23 mei en ga graag mee, ik zit dan in Loosdrecht dus het ligt dan voor de hand dat ik op eigen gelegenheid kom, ik wacht je verdere berichten af. Leuk dat je dit gaat organiseren Henk!
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Henk,

    Dat lijkt ons ook erg leuk, wij hebben tot heden niet echt iets op de kalender staan, we hebben alleen dan wel Saskia bij ons. Als het weer het toelaat, dan komen wij ook, hebben er wel zin in om ook andere punters te ontmoeten. Maar waar en hoelaat wil je het gaan doen? Is het een goed pad, en weet je trouwens dat het dan wel pinksteren is?
    Maar zover wij vooruit kijken, kunnen we wel, maar dan moet het niet zo koud zijn als nu hoor. We horen/lezen graag er meer over.

    Je hebt weer een heerlijk verhaal en mooie foto's ervan gemaakt, zitten weer te genieten.

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Henk .
    De volgende keer gaan wij ook maar een keer naar binnen bij ingang Panneland.
    Zo te zien kom je daar ook alles wat mooi is tegen.
    Ik heb weer genoten van je serie.
    Dank je wel .
    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Henk,
    Wat een prachtige foto's van de 70 bunders, een mooi stukje AWD waar ik nog niet ben geweest, en ik heb toch al best veel AWD gezien.
    Je hebt weer prachtige foto's. De geweiloze damhertjes, de gaai, de landschappen.

    OVP, wat is dat nou jammer dat ik net op die 23e 'smorgens al iets heb. Een van mijn collega's (een fanatieke vogelaar) heeft namelijk een vogelexcursie in de AWD georganiseerd, op 23Mei, smorgens heel vroeg, ik ben dan rond 11 uur weer in Leiden denk ik, maar ik ben ban dat ik de OVP dan moet laten schieten omdat ik het andere al had toegezegd, ik twijfel wel enorm omdat ik niet zo in de OVP komt, Jeroen vind het niks omdat er te weinig wandelgebied is....en per openbaar vervoer is het niet te bereiken..
    Maar wie weet, ga je er nog een keertje heen, en kan ik dan wel mee...

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb er nog even over nagedacht. de Kans om jonge vossen te zien, krijg je niet zo vaak (en misschien is er wel een blauwborst, of Konikspaarden, of edelherten)....

    kortom, ik kies toch voor de OVP en ga de vroege vogelexcursie afzeggen.

    Duss...tot 23 mei dan....
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wat een mooie foto's weer...
    ik moet die kant ook maar eens opgaan...
    de 23 mei kan ik helaas niet mee,
    mijn zus viert dan haar verjaardag.
    ik hou me aanbevolen als je nog eens gaat,
    lijkt me erg leuk!
    groetjes jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  16. hoi Jolanda..
    We gaan zeker van de zomer nog wel een keer.
    wel jammer dat je niet mee kunt..maar Ja..
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Laat het nu toevallig zo zijn dat wij komende vrijdag afreizen naar Malou/ Ria om een wandeling in de AWD te maken.
    Het is voor ons toch een hele reis dus ik zie me dat niet zo vlug al weer doen.
    Jammer want ik zou het leuk gevonden hebben.
    Maar.....ik verheug me op a.s. vrijdag.
    Dat word vast heel gezellig....zo als altijd.

    BeantwoordenVerwijderen