vrijdag 30 april 2010

Parasieten onder Herten

Nieuwe Site bij Links: http://jomeko.blogspot.com/
Herten kunnen door diverse parasieten geplaagd worden. Enkele voorbeelden zijn teken, mijten, luisvliegen, vlooien en haarluis. Zij kunnen o.a. conditievermindering en irritaties veroorzaken bij hun gastheer. Daarnaast kunnen sommige parasieten, zoals de teek, ziekten overbrengen. De luisvlieg die met name op herten en reeën parasiteert is de hertenluisvlieg (Lipoptena cervi), maar velen spreken kortweg over hertenluis.
Vandaag (29 April)  ingang Oase..Op zoek naar herten en Reeën...En Mischien een gewei of jong.
Luisvliegen zijn kleine bloedzuigende insecten die zowel op zoogdieren als op vogels voorkomen. In Nederland spreken we vaak over hertenluis in plaats van hertenluisvlieg. Dit is op zich niet zo verwonderlijk, omdat de hertenluisvlieg maar gedurende een korte periode (september-oktober) vleugeltjes heeft en buiten die "vleugelperiode" meer weg heeft van een luis dan van een luisvlieg.
Een klein slootje over...En de Damherten staan in wei.
En ik geef ze geen ongelijk...
de Beukenlaam begint weer kleur te krijgen.
Heerlijk lijkt me dat...Met je paard door het AWD...
Beesten zijn niet bang voor paarden..En associeren het paard en ruiter niet als potentieel gevaar.
De Dagpauwoogvlinder...Er waren veel vlinders te zien...
Maar om ze op de foto te krijgen...??
Dan zou je meer geduld moeten hebben dan ik ;)
Bonte Zandoogje (Pararge aegeria)
Veel vlinders komen algemeen voor, maar andere soorten zijn zeldzamer en een aantal vlinders staat bekend als kwetsbare of bedreigde soort. Aan de achteruitgang van veel soorten staat veelal de mens ten grondslag, met als voornaamste oorzaak het veranderen van het leefgebied. Veel vlinders hebben slechts één plant of een groep van verwante planten nodig waarvan de rupsen leven, de zogenaamde waardplant. Als deze planten verdwijnen zal de vlindersoort onherroepelijk verdwijnen omdat de rupsen niets anders kunnen eten en verhongeren. In vochtige gebieden zoals moerassen die worden ontgonnen verdwijnen ook veel plantensoorten vanwege het totaal andere milieu waardoor ook de op de planten levende vlinders verdwijnen. Hetzelfde geldt voor open gebieden die verwilderd raken waardoor struiken en kruidachtige planten verdwijnen en de hieraan gebonden vlindersoorten verdrijft.
(Alleen vergroten...Bij een sterke maag.)
dan zie ik een kadaver...van een Reegeit.
Ik was op zoek naar de Ree...Maar dit..Nee dat is minder leuk..
Regelmatig kom ik kadavers tegen..van zowel de Vos,Ree als Damhert...
Dus de natuur regelt zelf ook een groot gedeelte de populatie van de dieren in het AWD..
En dat is dan ook de reden dat ik tegen het afschieten van dieren in het AWD blijft.
Bij dit Damhert is het gewei (bastgewei) al aan het groeien
Een Bonte Specht..
En gelukkig ook een levende Reegeit
Herten zoeken de schaduw op.
Bij veel Damherten zie je de Parasieten zitten.
Ik koos Ingang Oase...Omdat ik de Zwaluwen op de foto wilde zetten..
Onder de goot (aan de achterkant) van het bezoekerscentrum de Oranjekom.....
Zijn de kunstnesten geplaatst...
Als ik er aankom..zie ik een zwaluw naar buiten komen...Ik denk .."Nou eerst even een bakkie..
En dan ga ik ze zo op de foto zetten...
Fout dus...Want ze lieten zich niet meer zien.

21 opmerkingen:

  1. Hoi Henk,
    Goed dat je gisteren hebt uitgekozen om te gaan wandelen .. het weer vandaag valt tegen :-)

    Wat een parasieten zeg ... echt veel op dat ene koppie ...

    Groetjes en alvast een fijn weekend
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk
    Zonde van die ree’ die dood is.
    Die herten zien er niet uit met die parasieten.
    De zwaluwen zitten nog niet op het nest zeker.
    Je hebt weer een leuk verslag.
    Vrijdag was het niet zo denderend met het weer ik heb weer niet veel gezien in de AWD
    Het was ook niet zo lange wandeling.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie fotoserie en informatie Henk.
    Jammer dat je geen gewei hebt gevonden.
    Wij gaan ook nog op zoek :-)
    Groet, en fijn weekend!
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O jee wat sneu he zo'n dode ree.
    Het is de natuur ik weet het.
    We hopen volgende week op een mooie dag en dan gaan we zeker ook weer even het AWD in.
    Op zoek naar een gewei !!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, die luisvliegen zijn kleine plaagbeestjes. Heb ze ook al eens gezien op gierzwaluwen, brr.
    Jaja, ben nog steeds niet aan het loggen, kom er gewoon niet aan toe nog.
    hart.groet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Henk,

    Wat een heerlijke serie weer, en een mooi verhaal over die hertenluisvlieg. Jammer van die dode ree, maar helaas is dit ook de natuur.
    Krijgen weer wel erg veel zin om terug te gaan hoor, wie weet volgende week, maar dan hopen we eigenlijk ook wel dat we onze camera terug hebben.
    Je hebt er in ieder geval weer een super serie van gemaakt.

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat zullen die beesten een last hebben van die teken, die krengen zijn weer erg actief nu. Vanmorgen bij mijn hond twee teken gepakt (ondanks maandelijkse nekdruppels).
    Mooi die specht, loer ik ook al een tijdje op.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat is het ineens mooi groen in de AWD, ik ben even niet in de buurt, dus deze groene explosie moet ik missen.
    Mooie serie weer Henk met een hoop interessante info, het blijft telkens erg leuk om even bij je langs te komen.
    groet en fijn weekend
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha weer een echte Henkserie met veel om over je schouder mee te kijken ik kom eraan! Dat is altijd het leuke aan jou serie's dat je zo veel verschillende dingen er ook bij laat zien en dat vind ik nu net leuk. Ieder zijn meug oke. Een volle, mooie soms droevige serie en dan niet droevig vanwege de foto's want dat is prima

    BeantwoordenVerwijderen
  10. goeiemorgen henk,

    bedankt dat je de foto klein houdt van de dode dieren, nee ik heb niet zo'n sterke maag, ik weet dat het bij elkaar hoort, maar ik zie de dieren het liefst maar vrolijk en vrij,
    hier in de buurt is iemand bezig met gif leggen:-(
    3 honden dood,
    inmiddels,

    en donderdag vond ik een dode vos toen ik aan het wandelen was:-9
    wie doe zoiets,

    die parasieten zeg:-9
    daar wordt je oon iet vrolijk van hé....

    henk ik hoop dat jij vandaag eenheel fijne dag hebt

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk hoor.....
    Krijg gelijk jeuk na het lezen van dit artikel en het bekijken van de (fraaie) fotos

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie serie, die damheren in het weiland, wat een maf gezicht. Die parasieten op de herten, ziet er minder fraai uit. Ik heb het vorig jaar ook bij herten gezien, de herten lijken er zelfs wat lusteloos van te worden en dan ook nog zonder gewei..zien ze er best zielig uit.

    die reegeit, is zag in een eerdere log ook al een dode ree, ze doen het niet zo goed...misschien was dit wel de reegeit met het manke pootje, dan is het voor het beestje misschien beter. Hopelijk is de rest sterk genoeg om voor wat gezinsuitbreiding te zorgen, zodat de reeen toch volop aanwezig blijven.
    Wat zat die specht mooi laag, mooie foto.

    Vlinders, heel mooi, maar inderdaad erg lastig om te fotograferen.

    Wij waren gisterochtend in de AWD, het was druilerig en er is dus niet een fatsoenlijke foto uit gekomen. Wel wat damhertjes gezien, vlakbij de ingang Oase.
    Maar....de wandeling was heerlijk, en zo ontzettend rustig.
    Ik hoop volgende week nog een keertje door de week te gaan....

    Nog een fijn weekend,
    Groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Henk
    Jeetje wat een parasieten zeg. Zielig vind ik dat maar zelf zullen ze er niet zoveel hinder van hebben toch?
    Je foto's zijn weer om van te snoepen. TOP
    Groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Toen wij vandaag even van het pad af gingen ivb met een kudde paarden , lag er een dood hertje
    Sinds ik hier op log kom moet ik altijd even aan jouw log denken als ik een dood dier tegen kom
    Jouw blog was het eerste blog wat ook dat gewoon laat zien
    En ja . niks mis mee want leven en dood liggen naast elkaar

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Henk,

    Specht staat er toch maar op hier zie ik ze wel maar fotograferen is er niet bij ze gaan altijd aan de verkeerde kant van de boom zitten.
    Dat van de zwaluw komt mij bekent voor.
    Achterburen hebben/hadden zwaluwen onder het dak dus ik met rolstoel een plekje gezocht camera op statief en ja hoor er in maar na een 45 min nog niet naar buiten en een uur later ben ik maar naar huis gerold.

    Grtoetjes Frans

    OT: Texel was weer heerlijk om te zijn zit stiiekum te denken om in september .... ach ik zie wel ga wel alvast sparen.

    Gr. Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooi verslag Henk, dat de dieren zo onder de parasieten kunnen zitten heb ik nog nooit geweten, laat staan gezien, mooie foto's en leerzaam :)

    Je trof het nog wel met het weer, vandaag was het bar en boos.

    Groet,
    Klaas

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooie fotoserie.
    De natuur kan soms wreed zijn.

    Vriendelijke natuurgroet.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtige serie weer .
    En met een interessant verslag van de parasieten .
    Heb melijden met de beesten.
    En de foto van het dode ree deed me wel even wat. Maar net wat je zegt .de natuur regelt alles zelf.
    Ik heb van je serie genoten .Dank je wel.
    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  19. die parasieten zien er heel vervelend uit.
    Het lijkt me heel irritant!!!!\en het ziet er niet uit.
    Maar ja...het is de natuur zullen we maar denken.
    tja dat dode dier....het leven gaat door hè.
    en verhipt zeg...een bonte specht!!!!
    bofbibs!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Henk,

    Ik vind het altijd een zielig gezicht al die dieren vol zitten met allerlei parasieten. Wij slaan ze van ons af maar zij lijken zich er bij neer te leggen.

    En ja, ik heb een sterke maag dus opende ik de foto. Het hoort (helaas) bij de natuur. Zoals jij altijd zegt: de natuur reguleerd zich zelf, daarom niet afschieten.

    Jammer van de zwaluw maar de specht heb je er gewoon wel op staan. Mooi hoor. En die vlinders, daar krijg je best een keer de kans voor om een toffe te "schieten"

    Groet,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het AWD... al vaak op fotosites en blogs tegengekomen. Moet echt wel de moeite zijn. Maar als Belgische niet zo direct bij mn deur, maar ben nu al overtuigd dat ik toch de grens es zal over moeten.... Mooie ,boeiende blog heb je hier !
    Grtz,

    BeantwoordenVerwijderen