vrijdag 16 april 2010

Konijnen in Overvloed AWD

Vandaag...Woensdag 14 April.
Ja..Ja..Dit is wat laat op de site gezet...Maar het bericht van Niko Buiten..van Stichting Natuurbelang AWD..Kreeg even voorrang!
Ik nam Ingang De Zilk..Naar 70 Bunders...En terug over het Palmveld..Vogelenveld..Franse Vlak..Naar de Uitgang/Ingang De Zilk
Het was een heerlijke dag...
En wat een konijnen...
Drentse Heideschaap..Lammetje.
En een pracht van een Damhert mannetje .
Met mijn nieuwe lens...Is het een stuk leuker geworden om ook vogels te fotograferen.
Kuifeend Woerd en vrouwtje
Damhert drinkt uit het Oosterkanaal.
Veel Konijnen.
Een "voedster" of "moer" is een vrouwelijk konijn....
De "rammelaar" of "ram" is het mannelijk konijn.
Reegeit schrikt....
Maar blijft een stuk verder even staan....
Ik loop richting Palmveld...Dan dwars over het grasveld..Het Duingebied in..Waar ik een mooi uitzicht heb over het Palmveld...dan zie ik de Vos...
Hij heeft me nog niet gezien..
Ik sta hier niet geweldig...Zonder dekking...
Hij Ziet me..en schiet de struiken in.. Ik ga op zoek naar een betere plek...zodat ik hem ongemerkt kan zien..
En die betere plek vind ik ...dan denk ik een hol te zien...Ik neem hier een bakke koffie (wel in dekking )....
Maar de vos laat zich helaas niet meer zien.
Wel zie ik hier ook veel Konijnen...
Het konijn kan zich het gehele jaar door voortplanten, maar de meeste jongen worden tussen februari en augustus geboren. Tussen september en oktober is het aantal konijnen het hoogst. Per jaar kan een vrouwtje drie tot zeven worpen krijgen, met een minimum interval van dertig dagen. Na een draagtijd van 28 tot 33 dagen worden drie tot twaalf (gemiddeld vijf) jongen geboren.
Uitzicht over het Palmveld...
In het gebied Franse Vlak..Doe ik weer een bakkie..Terwijl ik mijn koffie drinkt zie ik een vos...
Ik pak mijn camera...Helaas de vos is verdwenen.
Even later kom ik deze Ree tegen..
Ik heb de foto's maar verkleint...want het ziet er wat onsmakelijk uit...maar ja..
Dat is natuur...

Konijn
Herten op de vlucht...voor??
Ja..Heerlijk om weer zo veel konijnen te zien,,,En dat zo vroeg in het jaar..
Een goed teken!

12 opmerkingen:

  1. Hoi Henk,
    Inderdaad erg veel konijnen ... leuk!

    De dode ree heb ik ook in het groot bekeken en ik weet dat het de natuur is, maar als je het zo ziet liggen ... vind ik het wel moeilijk zo te zien...

    Een mooie wandeling heb je gehad zo te zien! Groetjes en een heel fijn weekend.

    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. brrr henk,
    dode dieren, ik zie ze niet graag
    dank je wel voor het verkleinen, jawel het hoort erbij ik wete het wel maar toch
    helemaal er aan wennen doe ik nooit,
    maar je hebt een heerlijke serie gezet en ik heb met genoegen gekenen,
    naar al dat leven.
    zalig

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Henk dank voor het verkleinen (ik weet dat ik hypocriet ben wat dat betreft)
    Ik zag zaterdag een groep van wel 20 damherten hup over een hekwerk springen in zandvoort.
    Prachtig gezicht maar oooooh.....
    Dank je wel voor je blijvende lieve woorden tijdens mijn verdrietig zijn. Ook ben ik vaak even meegewandeld.

    yvette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De voorlaatste foto met die herten vind ik erg mooi qua licht.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk
    weer mooie foto's en lekker scherp
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Henk,

    De natuur is hard. Ook de dood hoort bij de natuurbeleving.
    En die konijnen... ja, het zijn er veel.

    Grtz,
    Dirk

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Weer een mooie kwaliteit foto's. Altijd leuk als je ook een goed resultaat kan laten zien.
    De dood hoort erbij en mag gezien worden.
    Mooi verslag!
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja dat is leuk een konijntje. DIe zie je hier niet. Hazen wel konijnen niet. Nou ja misschien een ontsnapte maar niet in het wild. Ja Henk je bent ook de polder ingegaan las ik maar je bent natuurlijk meer thuis in je eigen vertrouwde omgeving waar je meer komt. Daar zie je meer omdat je ook weer weet waar en hoe te kijken. Ik denk dat daar ook een hoop vanaf hangt. Je ontwikkelt je op je thuisgronden en daar pluk je zoals ook nu weer in je serie te zien, geweldige vruchten van

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Henk,
    Ik keek altijd al met heel veel plezier naar je logjes, maar nu met je nieuwe lens wordt plezier een groot genoegen!
    Dat er zoveel konijnen zijn was mij ook al opgevallen, ergl leuk, ik vind het enige beestjes.
    Ben het met Imago eens, die foto met de damherten is héél erg mooi.
    Fijn weekend,
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag Henk,

    Zo je hebt er weer een paar nieuwe platen op gezet. Vind ze mooi! Zeg heb nog wel een vraag. Ik weet niet of je dat via dit medium wilt doen of via mail. Te koop lopen met je spullen kan altijd nog haha.. Wat voor een objectief gebruik je? Je platen zijn nu een stuk scherper geworden. Enne. ik zie dat jij ook veel last heb van grote contrast verschillen. Heb ik dus ook. Daar ga ik nog maar es een profieletje voor aanmaken in mijn camera. Mooi gebied. Ben er gisteren weeer geweest(17 april) grijnzz. Verveeld niet. Vooral in de late middag/avond! mooiste tijd om er rond te dwalen.
    Binnenkort hoop ik er ook weer een aantal platen af te leveren. Heb er slechts 200 uit te zoeken nu.


    Groet,

    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Henk,

    Wat een super serie weer.
    Hier zitten ook veel konijnen en hazen, erg leuk die te fotograveren.
    Wij moeten morgen naar Leiden toe, en denken erover na om eens door te rijden, wel balen dat we onze camera weg is, maar hebben nog twee andere (wel kleinere) camera's. We zijn dan vrij dichtbij, en willen dat gebied wel eens zien. We moeten eerst om 12 uur in het L.U.M.C zijn, maar denk dat we na uurtje wel buiten staan, dus nog tijd genoeg om door te rijden.
    ALs we dan onze grote camera terug hebben kunnen we nog eens gaan. Welke ingang nemen jullie iedere keer, of is dit wisselend?

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  12. He Henk
    Idd wat een konijnen zeg hihi. En ook weer veel herten gezien zie ik. Wij zijn gisteren even geweest. Ik was al veelste lang niet gewest merk ik.
    Groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen