zondag 25 april 2010

Kaalwild


Het Gewei (Schoffelgewei) van de Damhert wordt in April /Mei afgeworpen....Waarna het direkt weer begint te groeien..
Verleden jaar waren ze iets eerder met het afwerpen..De basthuid wordt in Aug/Sept afgeschuurd...En is dan klaar voor de bronst.
Wij (Herman en ik) nemen vandaag ingang de Zilk..We gaan dit maal niet voor de tamme vos..En kiezen een gebied waar we normaal gesproken niet snel nar toe gaan..n.l. Haasvelder Duinen.
Een echt duingebied..Heel mooi..Maar meestal niet veel wild.
We gaan het AWD in bij Zonsopgang..
Het ziet er naar uit dat het een warm dagje gaat worden...in het AWD.
Het gewei is geworpen...En nieuwe gewei is al aan het groeien.
We lopen dwars door het gebied Haasvelder Duinen...En komen dan uit op het Fietspad..
(van Noordwijk naar Zandvoort)
Pffff...Een hele tippel...
Een Roofvogel...Is dit de Blauwe Kiekendief???..
Er valt helaas weinig te zien qua wild...Maar ja..Het is wel eens goed om ook hier eens te lopen....
Natuurlijk geeft Ingang Panneland de meeste kans op wild...Maar een keer wat anders..
Is niet verkeerd....Maar ik ga het ook niet aanraden om over het fietspad te lopen..
Want eerlijk is eerlijk....Het is een saai stuk om te lopen.
Ook worden er onderzoeken vericht in het AWD..
Het Westerkanaal.
Grauwe ganzen...wat een kabaal kunnen ze maken.
Klein Zwarteveld....Ook hier komen we geen één Vos of een Ree tegen...
Nee...de meeste dieren houden zich schuil voor de zon...
Alleen deze damhertjes laten zich zien.
Vogels zijn er in overvloed...Maar wild...Ze houden zich schuil voor de zon..
Het Groot Zwarteveld/KleinZwarteveld...alles is alweer mooi groen aan het worden...
Een prachtig plekje om even een bakkie te doen...Het is hier zo mooi!
Een zwaan vliegt over...
En dan zien we een Muisje....Hij blijft heel stil liggen.
En we kunnen hem rustig op de foto zetten...
Is hij ziek?...Als Herman hem aantikt...Gaat hij er als een speer vandoor..
En wij maar denken dat hij wat mankeerde ;)
Spitser
Rupsen
De meeste Damherten die we zien..staan of rusten in de schaduw van de bomen..
Ik geef ze geen ongelijk..
Een lange wandeling...Weinig Wild..
En we voelden onze benen...ik denk dat we nog nooit zoveel gelopen hebben...
en we zijn heus wel wat gewend :)
Meer over deze wandeling AWD...Heman Versteeg : http://www.natuurfotograafversteeg.nl/


-------------
En dan s'Middags met Anja door de Katwijkse duinen Fietsen/Wandelen...
Nijlgans met jong.
Ja..Ja..Ook de Katwijkse Duinen..En het Watergebied...Zijn heel mooi!

21 opmerkingen:

  1. Hoi Henk,
    De foto van de twee ganzen in vlucht vind ik erg mooi en wat leuk dat jullie een hert hebben gezien die zijn gewei reeds heeft afgeworpen. Heb je in al die jaren weleens een afgeworpen gewei gevonden? Dat lijkt me nu echt geweldig, om zo iets te vinden, heel bijzonder!

    Groetjes en fijne avond
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kwam twee fotografen tegen afgelopen zaterdag en die vertelde me dat ze mensen hadden zien lopen met een gewei !!
    Dus de hele verdere wandeling hebben wij met de ogen op stelen gelopen maar geen stukje gewei gevonden
    Wij hielden het na 14 km voor gezien maar ik denk dat jullie wel even wat meer gelopen hebben !!
    Mocht je toevalling in het bezit zijn van een Nokia gsm met ingebouwde gps muis dan zou je sportstracker erop kunnen zetten die houd je km bij

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Miranda
    Ja regelmatig vind ik geweien...zowel van de Ree als van de Damherten.
    Ik geef ze dan weg... (Bart of Herman)..
    Eigenlijk kun je ze het gehele jaar vinden. Maar in deze tijd maak je de grootste kans.
    Zeker in het Mosterdbos...Rechts van Ingang Panneland.
    Je oog moet er op vallen :)
    Gr Henk


    @Ria
    Je moet ook een beetje geluk hebben..De meeste kans maak je in deze tijd..heel vroeg in de morgen...Mosterdbos/Vinkenveld.
    Want daar verzamelen sávonds de herten.
    Nee wij houden de Km niet bij..Maar we hebben dik vijf uur gelopen..Vijf maal..(denk ik) vijf km per uur
    moeten we zo'n 25 km gelopen hebben (als mijn berekening een beetje klopt...
    ...Loop je vijf km in één uur????
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie serie van een prachtige dag, wat een grandioos weer hebben we toch. Vanavond is hier een lekkere bui voor het stof gevallen, en komende week belooft ook weer zonnig te worden. Die muis is leuk op de foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dat kleine muisje met die grote kraalogen weet de weg naar mijn hart méteen te vinden henk:-)

    zou jij nou niet zo'n gewei willen vinden??
    dat lijkt me toch zo gaaf :-)

    wonderlijk dat dat kan hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een heerlijke serie om te zien zeg.
    Wij gaan altijd bij de ingang Oase naar binnen.
    Maar ik lees dat dat je bij het Panneland de meeste kans heeft op het vinden van een gewei.
    Toch maar eens gaan kijken.
    Daniélle ( scarabee) is er helemaal gek van en is ook vaak op pad .Maar helaas ook niets gevonden.
    Ik hoop toch haar hiermee te verrassen.
    Dus dat word op naar het Panneland.
    Dank je wel voor je heerlijke serie .Ik heb ervan genoten.
    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Weer een mooie serie Henk.
    Dat muisje....heel komisch...ik heb zelf ook al eens zoiets meegemaakt.
    Ze doen of ze een haas zijn...gaan en dekking en er dan als een haas vandoor...whahahahahah

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit was weer een heerlijke wandeling Henk.
    Geweien heb ik nooit gevonden maar was er ook niet echt naar op zoek.
    de vogel lijkt mij wat klein voor een blauwe Kiekendief maar ik kan mij vergissen.

    Gr. Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Top Henk, de foto's zijn weer erg goed gelukt met die nieuwe lens.
    Ik hoop ook nog een gewei te vinden binnenkort. Er moeten er genoeg liggen met al die herten in de AWD :-)
    Mooie serie foto's en verslag!
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Henk
    Het was zeker een hele wandeling zondag.
    Heelaas hebben we niet zo veel gezien maar ja’ je kan niet altijd geluk hebben
    Volgende week beter.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk
    Zoals gewoonlijk is het weer genieten bij je :)
    Schitterende foto's
    Groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha gelukkig weer eens een echte Henkserie vol beleving en allerhande kijkbeleving. Ik vind het moeilijk te zeggen welke roofvogel het is, hij zit op het randje van kunnen bepalen maar zou een kiekendief kunnen zijn. Meestal herken ik ze aan de wat blekere koppen en neem ook vaak de verrekijker mee waarmede het makkelijker te zien is. Ik heb met plezier naar deze serie gekeken bedankt...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Henk weer een mooie serrie foto's. Ik moet toch een keer de Zilk proberen ben er 1 x geweest.
    Je kan echt het verschil zien in je foto's met de nieuwe lens.
    Die muis is enig dat deze zo stil bleef liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh, ik heb bij Katwijk wel eens gefietst, maar dit mooie stukje duin en water heb ik nog niet ontdekt.
    Jullie hebben echt een megawandeling gemaakt, maar idd, aan die kant weinig wild, toch kom ik er op zijn tijd graag, het is gewoon heel anders. Straks,als de liguster bloeit, loop ik graag een rondje net zuidelijker door de van Limburg Stirum duinen, vaak bloeit de meidoorn dan ook nog, en je hoort er veel nachtegalen, op zo'n moment mis ik het wild niet ( zag er wel een keer een ree met kalf!!)
    De AWD heeft vele gezichten, en ze zijn allemaal mooi.
    Je foto van de ganzen in de vlucht vind ik er echt uitspringen, je hebt duidelijk plezier van je nieuwe lens.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat mannetje zonder gewei kijkt een beetje beteuterd. Mooie serie, ondanks de wildarme route.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. wat een ruig gebied op de foto's. Ik weet als je er loopt lijkt het een beetje saai en die rotfietspaden ( zo vroeg heb je er minder last van maar ze racen daar)
    Zijn er al weer rupsen???
    Vandaag weer zo'n mooie dag. Heb het goed.
    dagdag

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtig verhaal Henk, en ook schitterende foto's, die van de Ganzen is voor mij toch de mooiste, prachtig genomen.

    5 km per uur is een normaal wandeltempo hoor, maar trek dar wel de koffiepauze vanaf :)

    Groet,
    Klaas

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb een gekeken wat de snelheid is per wandeling en het valt me op dat op de korte wandelingen we rond de 5.2 km p.u zitten maar als we wandelingen maken van rond de 16 of 17 km dat dan de snelheid lager is , komt natuurlijk ook omdat we vaak een duin op klauteren en dan zakt de gemiddelde snelheid snel naar beneden .
    Dus ja tussen de 4 en 5 km per uur zou je echt wel aan kunnen houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooie serie, vooral de foto van het groot/ klein zwarteveld met de verschillende kleuren en het frisse groen. Het muisje vind ik echt heel lief. En zo'n damhert zonder gewei, ik vind ze er dan altijd een beetje zielig uitzien.
    Gelukkig komt er snel weer een nieuwe.

    Wij hopen vrijdag weer even te gaan, dan is het hopelijk lekker rustig als half Nederland over de vrijmarkt loopt en de andere helft voor de tv zit :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo Henk,

    Wat een pracht gebied is dat ook, ondanks dat daar weinig tot geen wild zit, is het er wel mooi.
    Wij denken erover om volgende week weer te gaan.
    Helemaal zeker zijn we er nog niet van, want we hopen wel dat dan de camera terug is.

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Toch wel eens leuk om een heel andere kant van AWD te nemen lijkt me Henk. Kom je weer eens wat anders tegen.

    Vind het een raar gezicht hoor, een kaal kopje zonder gewei. Maar het hoort er eenmaal bij. De zonsopkomt is een mooie sfeerplaat!

    Ik heb weer genoten van het gebodene. Op naar de volgende wandeltocht :-)

    Groetjes,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen