dinsdag 20 april 2010

Polder Nu En Vroeger

Polder...Eenmalig?..
Aangestoken door andere sites..o.a http://krimpenerwaard.punt.nl/ ga ik een keer de polder in..Vroeger was ik veel in de polder te vinden...Maar dat was in mijn jeugd jaren. In die tijd was de polder om ons dorpje nog echt groot..en ons dorpje klein...Met één schooltje..één kroeg en één veldwachter..enz. Maar ons dorpje werd groter..
Stoepranden is er nu voor de jeugd niet meer bij..(Stoepranden is een balspel dat door ten minste twee personen wordt gespeeld op een straat met rechte trottoirbanden. De deelnemers staan op de stoep aan weerszijden van de straat. Wie aan de beurt is probeert de bal (meestal een voetbal) precies op de rand aan de overkant te gooien. ) daar was toen nog ruimte genoeg voor…want veel auto’s waren er toen nog niet.
(Kikkerdril)
Vroeger zag je de vlet door de polders gaan..Zo moesten ze bomen..
(Bomen` is een manier van voortstuwen van een vlet in ondiep water. Een lange staak of `vaarboom` wordt hiertoe in het water in de bodem gestoken, en zo werd de vlet voortbewogen.)
Zo vervoerde ze o.a. groente naar de veiling.
En ook ik ging s'avonds de polder in...Dan moest je de schapen tellen. (gelukkig geen honderd ;)
Of met de Pillenschieter een pil in de strot van de schaap schieten.
-
Nieuwe wijken...De eerste buitenlanders...Nieuwe wegen door de polder.Nu is er bijna geen polder meer over. Nee..voor een beetje polder gingen we dus naar Zoeterwoude.
En daar kwamen we de haas tegen...
Ehh..Hazen.....
Wel ver weg...Maar het is te zien..hoe ze de sloot overspringen.
Top natuurlijk.
Dit is een ?....
Fuut natuurlijk..
Geweldige vogels...
en als ze straks jonge hebben...
Ze zijn al aan het broeden...
Wat is dit mooi...
Met een avond zonnetje.
En dan zie ik de Fazant...Hij probeert zich plat tegen de grond te drukken...
Ik loop er ook niet recht naar toe..Maar een beetje schuin...Zodat hij denkt dat ik hem niet zie..
Even blijven staan...En dan langzaam stapje voor stapje naderen.
En dan op het laatste moment staat hij op en loopt weg...Niet eens in paniek of zo..
dat zou je verwachten..Nee hoor...Hij doet rustig aan.
De Canadese gans...
En hun nest.
En veel...heel veel Meerkoetnesten in de polder.
De Grutto..Nee...Het is en Tureluur (dank aan Clint)
Ja..Er zaten er wel meer...
Behalve deze Tureluur zag ik ook Kievieten,Scholeksters...En veel Grauwe ganzen.
Ja...De Polder is heel leuk om eens te bezoeken...ik ga dit zeker eens een keertje meer doen. Er valt veel te zien in de polder...Maar ik zou wel laarsen aantrekken :). Want ik was met mijn nette broek en mijn puntschoenen. Terwijl ik in het AWD altijd wandelschoenen draagt..Maar ja. Dat heb ik geweten..Terwijl ik over een hek klimt...Richting (weer) een Fazant...Zitten de meiden op een afstand in de auto te kijken. Ik loop heel voorzichtig naar de fazant. Maar ik trap plotseling in een gat....Modder schiet omhoog...En ik zit onder de bagger...Tot mijn kruis aan toe. Ik kijk achterom of ze (de meiden) het gezien hebben. Nou ze lagen blauw van het lachen..Ze hadden het gezien..Hoor! :(
Maar het was het zeker waard..
Want een Fazant zo op de foto krijgen...
Nee...Dat had ik nooit verwacht.
Hij ging hier het met kroost bedekte slootje over...
En ging er vandoor...Bedankt hé! :)
De Torenvalk
Ja..De Polder is leuk...
Maar ik zie liever de Fazant en zo in de AWD..
Kleine vogeltjes zoals puttertjes en zo heb ik niet gezien...Ja een paar spreeuwen..Nee vogeltjes...Die moet je dan bij plekjes zoeken waar struikgewas of bomen staan.
Maar het was een heerlijke avond.

21 opmerkingen:

  1. Hoi Henk,
    Wat mooi, een rondje polder! Je hebt heel veel weidevogels gezien super hoor en die fazant ... ach daar heb je toch best een nat pak voor over ... haha

    Goede nacht!

    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie foto's. Het is inderdaad best goed toeven in de polder.
    fijne dag, groetjes jacqie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie polderserie Henk, en een leuk verhaal.
    Foto's zijn helemaal top, zeker de broedende Gans, prachtig.

    Groet,
    Klaas

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Henk,

    Wat een super serie weer, de polder is inderdaad erg veel te beleven, wij zijn daar dus ook altijd te vinden.
    Gisteren zijn we op de AWD geweest, bij het Panneland.
    Wat een pracht gebied, we hebben veel herten gezien en gefotografeerd, dan baal je echt dat de andere camera weg is hoor. In onze volgende log gaan we er over schrijven met foto's erbij.
    We gaan er zeker naar terug, maar willen dan wel eerst de goede camerea terug hebben.
    Bedankt voor de tip.

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk
    weer een supper wandeling in de polder weer eens wat anders dan de AWD maar er mooi.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Henk

    Kijk eens aan even lekker de polder in geweest:)
    Wat een mooie platen heb je weer geschoten en wat ben je veel tegen gekomen zeg :)
    Op naar de volgende serie hoor ;)
    Groetjes Dnaiele

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat een heerlijk log henk:-)
    de haasjes zag ik vandaag onderweg ook spelen in de wei:-)
    wat een mooi gezicht hé,
    zo vrolijk,

    slaap lekker voor straks

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Meende ik al een reactie te hebben achtergelaten maar er ging zeker iets fout vanmiddag. In ieder geval schreef ik dat ik genoten heb van deze polderserie en dat je mooie Grutto een meer zeldzamere tureluur is...Maakt niet uit, ik vergis me ook elke dag...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb de naam even veranderd..Bedankt Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuke serie, de polder is geweldig, als ik moest kiezen tussen de polder en het bos, koos ik toch voor de polder. Maar gelukkig hoef ik niet de kiezen, wij zitten ingeklemd tussen de Amerongse berg en de Amerongse bovenpolder. Wat wil een mens nog meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. "Ik kijk achterom of ze (de meiden) het gezien hebben."


    whahahaha tuurlijk hebben de meiden het gezien.
    Maar Henk je hebt een goed excuus...immers de ware natuurfotograaf komt vrijwel altijd vies thuis.

    Je hebt geweldige foto geschoten.
    die hazen zijn super...vooral die waarop het een siamese tweeling lijkt .

    Leuk dat je d epolder weer eens opgezocht hebt.
    Voor de dichtsbijzijnde polder moet ik heel lang in de auto zitten dus geniet er maar voor.

    Gezien het fotoresultaat denk ik dat je er nog vaker gaat komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Slechts een opmerking
    Waarom hebben jouw meiden geen camera ????????????????????????????
    Nou vooruit nog 1 dan
    Geef ze er een die ze stand by houden zodat we geweldige fotos gehad zouden hebben van ene Henk die tot het kruis in de modder zakt of zo
    Kijk dat waren nog een plaatjes geweest !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zoals altijd weer een leuk informatief artikel met mooi plaatwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Henk,

    We hebben nu een log geplaatst met veel foto's over de AWD.
    We hopen je daar ook te ontmoeten, want jij komt er meer dan wij, we willen er toch op een korte termijn naar terug te gaan.
    Het is inderdaad verslavend, kunnen ons dat goed indenken, wel jammer dat het voor ons anderhalf uur rijden van hier. Maar we komen er echt nog wel, want we zijn er helemaal niet ver in geweest (hebben wij het gevoel).

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Weer eens iets anders zo'n polder wandeling!
    Mooie foto's en de fazant is prachtig Henk.
    Leuk verslag!
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een mooie foto's henk van de hazen en de fuut en de fazant. Mooi scherp en mooi van licht.
    Zo zie je de Polders zijn ook mooi.
    Die fuut op het nest is ook mooie.
    Dit was je natte pak denk ik wel waard. Mooie Polderserie.
    Groetjes Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat leuk, eens zo'n hele andere serie, ik heb er van zitten genieten, je jeugdherinneringen aan de tijden van vroeger, de hazen, vogels en vooral de fazant, die steelt de show. Ik ga zelf ook steeds meer van de natuur in ons landje ontdekken en het smaakt steeds naar meer!
    Groetjes en fijne avond, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dit is ook leuk zeg, de polder. En ook daar zie je veel dieren!
    Die fazant heb je mooi erop hoor, daar heb je wel een modderpak voor over.

    Ik ben inmiddels terug uit Mallorca, een wandelweekje dat iets langer werd vanwege de aswolk, maar we hebben genoten.
    Foto's volgen snel op mijn site, en ik sta nu wel weer te popelen om naar de AWD te gaan.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo Henk,

    Wat weer wel een voordeel is, Wil krijgt a.s. dinsdag haar aangepaste schoenen, en wie weet kan ze dan wel een stuk beter lopen. Maar de volgende keer als we weer naar de AWD gaan, dan gaat de rolstoel zo wie zo mee hoor, want het is zo zonde als je er weer snel uit moet.
    Maar we wachten op de oplympus, als die klaar is komen we snel die kant weer op.

    Groetjes,
    Gert-Jan en Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Haha, Henk tot zijn kruis in de bagger. Jammer dat de meiden daar geen foto's van hebben gemaakt :-)

    Leuke afwisseling om de polder eens in te duiken. Okee, je komt er geen reeën etc tegen maar wel weer heel andere dieren.

    En daar heb je een mooie serie van weten te creeëren. Mooi om naar te kijken.

    p.s. Ja, vroeger konden we inderdaad nog stoeprandje gooien. Dat is er nu niet meer bij voor de kids....

    Groetjes,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  21. I be enduring interpret a only one of the articles on your website at this very moment, and I unqualifiedly like your style of blogging. I added it to my favorites web age muster and resolve be checking stand behind soon. Will check out of order my position as approvingly and let me be familiar with what you think. Thanks.

    BeantwoordenVerwijderen