zondag 18 december 2011

Koe Valt Aan (AWD)

Vandaag ( 17 December 2011 ) ga ik naar de AWD...
De Amsterdamse Waterleiding Duinen is 3400 ha groot....En is één van de grootste natuurlijke industriegebieden van Nederland..Het is een waterwingebied (Waternet) ...En er is zoveel te zien/beleven in de AWD..Ook vandaag zie ik weer veel moois..
Al voordat ik bij Ingang Panneland aankomt..Zie ik een grote groep (Roedel) Damherten in de weilanden..
Oei!!...Daar zijn de boeren niet blij mee..
En zo te zien ..de Koeien ook niet...!!
Die denkt... "Wat!!...Het is mijn gras".....
En de Koe zet de aanval in...Het damhert schijnt niet echt onder de indruk te wezen.
Even denk ik dat ze elkaar zullen raken..maar op het laatste moment springt het hert weg..
Gevochten wordt er genoeg..En dat heeft niets met bronst te maken..
Het is puur voor de hiërarchie in de groep..
De mannetjes werpen hun gewei..pak hem beet in April / Mei af...De hiërarchie in de grroep is dan even weg..en wat later krijgen ze hun bastgewei..Nu is die zeer gevoelig (loopt bloed doorheen)..En daar zie je ze niet mee vechten...Pas na het vegen als de bloedsomloop gestopt is..gaan ze het gevecht aan..Dus als u nu een gewei (Schoffel) ziet ..dan is dat er één van voor de bronst..Natuurlijk wil er  wel eens eentje afbreken..
Vos AWD..
Het is vandaag best te doen qua weer..En als het dan toch even begint te regenen..ga ik even schuilen..Er is nog iemand die aan het schuilen is..Hij komt uit Utrecht..( Relatief dichtbij ) En is hier in de AWD voor de tweede keer...(Die gaan we wel meer zien denk ik dan :).. Ja..Ja..Zelfs mensen uit het buitenland komen naar de AWD...En dan is de Waterspreeuw nog niet eens gesignaleerd in de AWD..(Dat is ook zo'n publiekstrekker..)..
Want eerlijheidshalve ...Dit zijn tamme vossen...
Het is dat het er rustig is qua mensen..anders ben ik meestal snel weer weg..
Het mooiste is ook om afstand te houden..Dan gaat de vos zijn eigen gang..
En dan zie je ook zijn natuurlijke gedrag...
(Paddenstoelen AWD)
Er valt veel...heel veel te zien in de AWD..Zowel Flora als Fauna..Buiten het wild (Ree..Damhert..Vos)..kunt u b.v. een Hermelijn (Ria) tegenkomen..of Wezel..Boommarter..(Bart Noort) Eekhoorn...Veenmol...(Kees v Dommele) Duinhagedis..of een Bunzing (GetJan..Herman..Henk)..En wat dacht u van de Paddenstoelen die de AWD rijk is..(970 soorten)
En dan kom ik een vogelaar tegen..Hij is op zoek naar de Klapekster..
We lopen samen verder..Soms heeft hij gewoon te weinig tijd om de natuur in te trekken..
Want ook het fietsen (240 km)..is een passie van hem..en ja..dan moet je ook trainen..
Ik herken dat tijdgebrek.. :)
(Klapekster)
We nemen afscheid..en ik zie vandaag de Klapekster..Nu organiseert Waarnemingen.nl weer een landelijke Klapekstertelling..De Teldata zijn 17/18 December..en in 2012 14/15 Januari..Vandaag 44 in kaart gebracht..door Waarnemingen.nl
Vliegende Klapekster...Ja ik weet het :) ..De foto's zijn bagger..De waarneming top :)
Damhertje loopt er wat verloren bij...
En een soort rugtas Roodborstje..Ja..Dat gaat wat eenvoudiger dan de Klapekster :).
Of de Specht..
De Kramsvogel ..of de..
Goudvink...
Nog niet zolang geleden liep ik met iemand in de AWD (zie laatste keer met Have)
En die vroeg zich af wat die gelei was wat je af en toe ziet in het gras.. (nu kwam ik deze man vandaag weer tegen...Hij en zijn dochter waren zeer positief over mijn site...)...Altijd leuk natuurlijk :)
...
Vroeger dacht men dat het van heksen was..Die vliegend op hun bezemsteel..
Hun neus snoten zonder een zakdoek te gebruiken..
Sterrenschot..
Maar Sterrenschot (Heksensnot)..
Het zijn eileiders van een vrouwtjeskikker of pad..Predatoren..Reigers..Buizerds..Kraaien..Bunzingen..Vossen..eten de kikker / pad
En de eitjes en de eileiders zijn onverteerbaar..(zwellen op in de maag) ..En worden uitgebraakt...
Groen Bekertjesmos..
En een onbekene zwam..(voor mij dan :)
(Zaagbekeenden)
Vandaag zag ik o.a...Slobeenden..Tafeleenden..Kuifeenden..Brilduikers..Krooneenden..
Ja..Ook wat vogels berteft is de AWD een geweldig gebied..
Ook zijn er in de AWD veel Bunkers te zien..uit de tweede wereldoorlog..
Veel van deze bunkers..bieden in de winter onderdak voor Vleermuizen..
Einde van een mooie dag in de AWD.
Deze log is weer wat aan de lange kant..geloof me..Als ik geen rekening met u gehouden had..?
Dan had deze log...zeker twee keer zo lang geweest :)
Ik had het heel druk op mijn werk..(Kerst)..Maar ook al had ik tijd gehad..het weer was de laatste week wel erg slecht...Heb nu wel het gevoel van een inhaalslag :)