zondag 18 december 2011

Koe Valt Aan (AWD)

Vandaag ( 17 December 2011 ) ga ik naar de AWD...
De Amsterdamse Waterleiding Duinen is 3400 ha groot....En is één van de grootste natuurlijke industriegebieden van Nederland..Het is een waterwingebied (Waternet) ...En er is zoveel te zien/beleven in de AWD..Ook vandaag zie ik weer veel moois..
Al voordat ik bij Ingang Panneland aankomt..Zie ik een grote groep (Roedel) Damherten in de weilanden..
Oei!!...Daar zijn de boeren niet blij mee..
En zo te zien ..de Koeien ook niet...!!
Die denkt... "Wat!!...Het is mijn gras".....
En de Koe zet de aanval in...Het damhert schijnt niet echt onder de indruk te wezen.
Even denk ik dat ze elkaar zullen raken..maar op het laatste moment springt het hert weg..
Gevochten wordt er genoeg..En dat heeft niets met bronst te maken..
Het is puur voor de hiërarchie in de groep..
De mannetjes werpen hun gewei..pak hem beet in April / Mei af...De hiërarchie in de grroep is dan even weg..en wat later krijgen ze hun bastgewei..Nu is die zeer gevoelig (loopt bloed doorheen)..En daar zie je ze niet mee vechten...Pas na het vegen als de bloedsomloop gestopt is..gaan ze het gevecht aan..Dus als u nu een gewei (Schoffel) ziet ..dan is dat er één van voor de bronst..Natuurlijk wil er  wel eens eentje afbreken..
Vos AWD..
Het is vandaag best te doen qua weer..En als het dan toch even begint te regenen..ga ik even schuilen..Er is nog iemand die aan het schuilen is..Hij komt uit Utrecht..( Relatief dichtbij ) En is hier in de AWD voor de tweede keer...(Die gaan we wel meer zien denk ik dan :).. Ja..Ja..Zelfs mensen uit het buitenland komen naar de AWD...En dan is de Waterspreeuw nog niet eens gesignaleerd in de AWD..(Dat is ook zo'n publiekstrekker..)..
Want eerlijheidshalve ...Dit zijn tamme vossen...
Het is dat het er rustig is qua mensen..anders ben ik meestal snel weer weg..
Het mooiste is ook om afstand te houden..Dan gaat de vos zijn eigen gang..
En dan zie je ook zijn natuurlijke gedrag...
(Paddenstoelen AWD)
Er valt veel...heel veel te zien in de AWD..Zowel Flora als Fauna..Buiten het wild (Ree..Damhert..Vos)..kunt u b.v. een Hermelijn (Ria) tegenkomen..of Wezel..Boommarter..(Bart Noort) Eekhoorn...Veenmol...(Kees v Dommele) Duinhagedis..of een Bunzing (GetJan..Herman..Henk)..En wat dacht u van de Paddenstoelen die de AWD rijk is..(970 soorten)
En dan kom ik een vogelaar tegen..Hij is op zoek naar de Klapekster..
We lopen samen verder..Soms heeft hij gewoon te weinig tijd om de natuur in te trekken..
Want ook het fietsen (240 km)..is een passie van hem..en ja..dan moet je ook trainen..
Ik herken dat tijdgebrek.. :)
(Klapekster)
We nemen afscheid..en ik zie vandaag de Klapekster..Nu organiseert Waarnemingen.nl weer een landelijke Klapekstertelling..De Teldata zijn 17/18 December..en in 2012 14/15 Januari..Vandaag 44 in kaart gebracht..door Waarnemingen.nl
Vliegende Klapekster...Ja ik weet het :) ..De foto's zijn bagger..De waarneming top :)
Damhertje loopt er wat verloren bij...
En een soort rugtas Roodborstje..Ja..Dat gaat wat eenvoudiger dan de Klapekster :).
Of de Specht..
De Kramsvogel ..of de..
Goudvink...
Nog niet zolang geleden liep ik met iemand in de AWD (zie laatste keer met Have)
En die vroeg zich af wat die gelei was wat je af en toe ziet in het gras.. (nu kwam ik deze man vandaag weer tegen...Hij en zijn dochter waren zeer positief over mijn site...)...Altijd leuk natuurlijk :)
...
Vroeger dacht men dat het van heksen was..Die vliegend op hun bezemsteel..
Hun neus snoten zonder een zakdoek te gebruiken..
Sterrenschot..
Maar Sterrenschot (Heksensnot)..
Het zijn eileiders van een vrouwtjeskikker of pad..Predatoren..Reigers..Buizerds..Kraaien..Bunzingen..Vossen..eten de kikker / pad
En de eitjes en de eileiders zijn onverteerbaar..(zwellen op in de maag) ..En worden uitgebraakt...
Groen Bekertjesmos..
En een onbekene zwam..(voor mij dan :)
(Zaagbekeenden)
Vandaag zag ik o.a...Slobeenden..Tafeleenden..Kuifeenden..Brilduikers..Krooneenden..
Ja..Ook wat vogels berteft is de AWD een geweldig gebied..
Ook zijn er in de AWD veel Bunkers te zien..uit de tweede wereldoorlog..
Veel van deze bunkers..bieden in de winter onderdak voor Vleermuizen..
Einde van een mooie dag in de AWD.
Deze log is weer wat aan de lange kant..geloof me..Als ik geen rekening met u gehouden had..?
Dan had deze log...zeker twee keer zo lang geweest :)
Ik had het heel druk op mijn werk..(Kerst)..Maar ook al had ik tijd gehad..het weer was de laatste week wel erg slecht...Heb nu wel het gevoel van een inhaalslag :)

31 opmerkingen:

  1. Hé Henk!

    Wat zit ik toch weer met veel plezier je blog te lezen!!
    Mooie foto's en gefeliciteerd met je waarneming van de Klapekster en de Goudvink! Vind het ook heel leuk en interessant om op deze blog te lezen en te zien hoe toch al die zwammen en mossen heten, vooral de foto van de laatste zwam is een heel bijzondere:-)
    Hoog tijd dat ik weer eens een bezoek breng aan dit prachtige gebied!! En jij, zoals altijd, weer bedankt voor het lees- en kijkplezier!!!!!

    Vr Groet Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, wanneer is een log te lang en met wie houden we dan eigenlijk rekening!
    Maar ik ken het 'probleem' hoor, hahaha..
    Prachtige foto's!!
    Vooral die...en die, en eigenlijk die ook...
    Garoetjezzzzz ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Genieten Henk! Wat is ie weer heerlijk om te kijken en lezen.
    Groet Diana

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Henk
    Het is weer een mooie wandeling geworden waar je weer veel gezien hebt.
    Leuk moment de koe en de herten.
    Ook weer een paar mooie vogels voor je lens gekregen.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heb je het weer prachtig gemaakt. Al die herten, Henk. Ik moet echt eens een dag naar jouw gebied in het voorjaar.
    Ik schreef zojuist aan Fokko om in het late voorjaar hier eens een loop te gaan doen met het clubje van Toen. Zie zijn weblog! Maar jij staat ook op ons lijstje om eens te komen naar het geweldig mooie gebied.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een heerlijke AWD log Henk. Die Damherten in de wei, is toch een gek gezicht. Wat je schreef over de vossen en het van een afstand bekijken, zo denk ik er ook over, had ook in mijn laatste AWD log zoeiets geschreven. Jij had meer geluk, ik ben vorige week weggegaan, want het leek wel een kippenhok, zo druk met kakelende mensen..en ik kom toch meestal naar de AWD voor de rust en het genieten van de natuur.
    Over genieten gesproken, de vogels die jij hebt gezien, prachtig, zelfs de klapekster. en dat roodborstje heb je mooi zeg.
    Ik hoop donderdag weer te gaan, dan ben ik vrij, want ja...dit logje nodigt echt weer uit tot een bezoekje.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hoi Hen het was weer een leerzame blog met mooie opnamense.en van deze plaats wens ik je fijne feestdagen in alle gezonheid.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Henk. De koe wil niet dat vreemden op hun grondgebied:)
    Goede foto's als altijd!
    De beste wensen voor Kerstmis.
    Een knuffel

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Henk je hebt weer veel moois gezien en vastgelegd, en een serie uit de AWD kan nooit te lang zijn hoor.

    Groetjes en een mooie dag toegewenst, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hi henk,

    Leuk stukje weer vooral het begin met de herten in de wei. Concurrentie voor die arme koe. Ben benieuwd of ze ooit een hek gaan plaatsen daar.

    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nu we zelf een beetje uitgewandeld zijn mag je log wel vier keer zolang zijn hoor Henk.
    Heerlijk om over je log te kijken.
    Ja het fijnste is al er niet teveel mensen zijn maar ja ...de vosjes zijn ondertussen wereldberoemd in nederland whahahaha. Je ziet ze overal opduiken

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een heerljike en afwisselende serie weer, ik begin zelf ook al wat verslaafd te worden aan de AWD, ondanks het feit dat we er een uurtje voor moeten rijden.
    Lang dit keer, maar het is ook zo lastig kiezen voor je blog, ik begrijp het helemaal....
    Ik heb met veel plezier je blog gelezen en bekeken en ook weer wat geleerd!

    Groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Henk, je maakt mooie reclame voor de AWD!
    Wel stoer van die Koe om in de aanval te gaan en mooi vastgelegd door jou.
    Zolang er geen goede hekken staan blijven de Herten het weiland bezoeken en het ergste is dat ze via het weiland zó de weg op kunnen.
    Geweldige waarnemeing de Klapekster en leuk dat er nog zoveel Paddenstoelen te vonden zijn.
    Vandaag geen AWD weer, jammer hè!
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Henk,
    Leuke blog weer. Mooi de damherten in de wei en eentje die de aanval van de koe trotseert. Jij ziet toch steeds weer iets speciaals.
    De klapekster is ook zo'n speciale vogel. Die wil ik ook nog graag een keer fotograferen (met prooi), maar ja dan moet je hem eerst zien te vinden.
    Binnenkort in de kerstvakantie ga ik weer eens naar de AWD, na dit blog met al die reclame kan ik daar niet meer omheen :)
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een log waarin je zo'n verscheidenheid laat zien en zo lekker enthousiast vertelt is niet gauw te lang hoor!
    Bijzonder moment, die koe in de aanval, en de klapekster, die zocht je al een een tijd , dus gefeliciteerd!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dit is weer een belevenis zo'n wandeling. Een koe die een hert bijna aanvalt. Een klapekster, nooit van gehoord.
    En de rest.
    Ik kom graag weer eens die kant op, hopelijk in het voorjaar.
    Groet, Fokko

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtige foto's en blog weer Henk wat veel herten in het weiland! weer met plezier gelezen.
    liefs Gery

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Henk,

    Mooie wandeling. Wat een leuke serie van die koe met die herten!
    Mooie waarnemingen, vooral die klapekster.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Henk,

    jij naar de AWD en wij vandaag naar se Oostvaardersplassen (wat een blubber daar zeg pfffff......)

    Maar je serie is weer lekker lang genieten. Van alles wat, vogels, hertje, paddenstoelen en bekermosjes plus dat glazige snot (zag ik ook vandaag voor het eerst. 2 hopen op een boomstronk.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo Henk!

    Ga alsjeblieft zo door, ik leer elke keer zoveel van wat je vertelt. Héél interessant!
    Zelf kom ik uit Oirschot, Brabant, en ben inmiddels een regelmatige bezoeker van de AWD.

    Bedankt voor alles wat je met ons wilt delen, ik geniet er volop van!
    Groetjes, Chantal.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. AWD in a nutshell ;)
    Je laat hier heel ytreffend de veelzijdigheid van het gebied zien.
    Dat vind ik ook precies het mooie aan de AWD: hoe vaak je er ook komt, elke keer is weer anders.
    De klapekster heb ik dit jaar nog niet gezien en aanvallende koeien al helemáál niet ;)

    Groetjes,
    Roeselien

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Henk
    Wat een leuk moment met die koe en herten! En wat een prachtige zonsondergang, een plaatje!
    De volgende keer dat je bekermos fotografeert moet je ook eens op de grondschubben letten, die vertellen namelijk veel over de soort: zijn er veel of weinig grondschubben, zijn ze groot of klein, al dan niet diep ingesneden, heldergroen van kleur of meer grijsgroen, staan ze rechtop of liggen ze plat tegen de grond, zijn ze versmolten of niet? Verder kun je kijken of de bekers al dan niet fijn bepoederd zijn, al dan niet schubben hebben en of dat veel of weinig schubben zijn.
    Het bekermos dat je hier op de foto hebt staan, heeft in elk geval flink wat schubjes, de bovenrand van de beker is kaal en rozig-bruin en de beker is vrij wijd, dat kan duiden op Cladonia Grayi (bruin bekermos). Het groene of kopjesbekermos (Cladonia Fimbriata) is slank van postuur met een ondiep klein bekertje en heeft geen schubben, maar is fijn bepoederd (soredieus), is wat mintgroen van kleur en staat op een matje van kleine grondschubben. Is de beker fijn soredieus maar gaat de steel geleidelijk aan over in een vrij grote beker (zodat het geheel wat op een grote puntzak lijkt) en zijn de grondschubben groot, dan is het Cladonia humilis (frietzak-bekermos). Lijkt de beker 'ontploft', dus met een erg rafelige rand, dan kan het Cladonia Ramulosa (Rafelig bekermos) zijn. Tot slot kun je in de duinen ook veel Duinbekermos (Cladonia Poccilum) vinden. Deze soort herken je vooral aan de samengesmolten grondschubben. Ook is de beker zowel aan de binnen- als aan de buitenzijde bedekt met schubjes. En natuurlijk: als de beker rode randen heeft dan is het Rood bekermos. Heel veel grote heldergroene schubben die bij droogte omkrullen en dan hun witte onderkant tonen (zie je nu heel veel) en waar je soms kleine bekertjes tussen vindt is Cladonia foliacea, zomersneeuw.
    Bovengenoemde soorten kun je alle veel vinden in de duinen, er zijn er nog veel meer, maar die moet je meer in het binnenland zoeken.
    Ik hoop dat je iets hebt aan deze korte uitleg. Bekermos wordt nog leuker als je op al deze verschillen gaat letten!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  23. oeps... mijn reactie is bijna een blog geworden zie ik nu ... iets te enthousiast getypt, geloof ik
    Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Henk,
    Mooi blog met veel informatie. Je heb de specht wel heel mooi te pakken in zijn vlucht.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hai Henk,

    Zo, dat is een hele aardige rits om op 1 dag te spotten.
    Prachtig verhaal weer met heerlijke beelden erbij.

    Groet en fijne feestdagen,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  26. je blog is nooit te lang, het is elke keer weer genieten.

    Moet ook even een inhaalslag doen, winkel tellen en oppassen op de kleine kids, kost even tijd..;-), maar ohhhh zo leuk om te doen..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  27. prachtig henk, wat een mooi gezicht is dat toch,
    tja de boeren zijn niet blij dat begrijp ik wel, maar dat geeft ook aan dat het gebied niet groot genoeg is, en misschien tóch een aantal dieren ergens anders naar toe moeten,
    ik bleef me er ook al over verwonderen wat daar allemaal loopt,
    maar om goed in te schatten hoe groot het is zou je er in moeten duiken hé:-)

    dank je wel voor je bezoek henk,

    fijne kerstdagen wens ik jou en die je lief zijn,

    lieve groet
    dien

    BeantwoordenVerwijderen
  28. indeed mushrooms all around! simply impressive...lovely also the meeting between the cow and the bambis; wish a good time before and during the feestdage:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hallo Henk
    Een serie met een big smile :-))
    Kom ze morgen weer bekijken want ze zijn toch mooi en grappig vooral die plaskoe en herten :-)
    Een feest om je logs te lezen en te bekijken.
    :) Aly

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Leuk weer te lezen Henk,
    Ik vond het niet te lang.
    Afgelopen zondag ook weer op pad.
    Helaas voor mij geen klapekster en goudvink. Wel een wilde vos dit keer.
    En wat zijn die snel weg....
    Ik kwam ook zo'n hoopje sterresnot tegen en vroeg mij inderdaad af wat het was. Weer bedankt voor deze mooie informatie.
    Gr, Alex

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Dag Henk,

    ik heb een vraag over een foto. Mail mij aub, waarvoor dank.

    Met groet,


    Pieter.

    BeantwoordenVerwijderen