zondag 14 augustus 2011

Bronst 2011 (voorbereiding)

De damherten bereiden zich voor op de bronst..Het bastgewei raakt zijn doorbloeding kwijt..En de damherten beginnen met het schuren (vegen) van het gewei..Ieder jaar werpen de damherten hun gewei..en dan groeit er gewoonlijk een groter gewei..als het jaar ervoor..Als het gewei volgroeid is gaat de huid jeuken..De doorbloeding van het gewei stopt dan.
Het gewei wordt dan gevoelloos...
(Als ze een bastgewei hebben..zul je ze ook niet zien vechten..het gewei is dan zeer gevoelig)
Eigenlijk sterft het gewei af..(maar pas maanden later...veel later dan de bronstperiode ..valt het weer af)
En als de huid is afgeschuurd..Dan verkleurt het gewei..
Ja..De voorbereidingen voor de bronst 2011 zijn in volle gang...
De damherten zullen tot de bronst (Oktober) zwaarder worden..en veranderen in vechtmachine's..
Blauwtje
Het Boomblauwtje..Niet elk blauwtje is blauw..
Zo heb je ook bruine blauwtjes..maar ook de kleine pages..en de vuurvlinder.
En die behoren allemaal tot de familie van de blauwtjes.
Op dit moment is alles mooi van kleur in de AWD..
En of we nu nog steeds water te kort komen? ...Ik denk het niet:)
(vos-water)
De jonge vossen bestrijken nu het gehele teritorium..En gaan zelf op jacht..het zogen is te pijnlijk geworden..voor de moervos..en de jonge vossen moeten zich nu zelf redden..Het is in deze periode eenvoudig om aan voedsel te komen (o.a.bramen)
En deze vossen worden helaas ook gevoerd door mensen..
En daar...
wordt ik zo moe van!
Dit Koraalzwammetje leeft op vermolmde stronken en zwammen..
Persoonlijk vind ik het een lastige zwam..om mooi op de foto te krijgen..
Er zijn nu ..door het vochtige weer van de laatste tijd..veel paddestoelen te zien in de AWD..
Herman en ik spraken af om zes uur..maar het regende..En dus vertrokken we pas om half negen.Na een dag van werken/tennis/voetbal kijken..en een feestje..(half twee thuis)Had ik mijn slaap ook wel even hard nodig ook..Dus ik had er geen moeite mee..dat ik nog even een paar uurtjes kon slapen.Links..een foto van joggers in het gebied..ze vroegen of ze op de foto mochten..bij deze!
Reeën in het weiland..net buiten de AWD..
Eigenlijk begon deze dag...met de reeën..
En als je dag zo begint..dan kan zo'n dag niet meer stuk...
(Een spiegel in de AWD?)
Een jonge fuut krijgt een visje..
Ja...Er is genoeg te zien in de AWD....
Maar ik kijk eerlijk gezegd al weer uit naar de Damherten bronst in Oktober..