dinsdag 19 juni 2012

Groene Duinen

De wind is heer en meester in de AWD vandaag.(17 Juni ).Miljoenen korreltjes zand zijn vandaag aan het verhuizen..Waar het ene plantje het zand moet loslaten profiteerd een stuk verder een ander plantje..Die het zand aan zich weet te binden...Een soort volksverhuizing van zandkorrels..
Vooral in het stuifgebied "Van Stirum Kanaal" (dat er uitziet als een stuk woestijn )..is dat goed te zien..
-
Een zee van zand..... (Het "Limburg Stirum") Hier en daar proberen stukjes helm de natuur te bedwingen..En aan de buitenkanten van dit voormalig kanaal ..wat nu een stuifgebied is..
Zie je de vegatatie langzaam veranderen..In Groene Duinen..
...van struweel naar bosgebied..
-
Vandaag gingen Herman en ik om even over vijf naar de AWD..Ik had nog geen oog dichtgedaan vanacht..Anja en mijn tweelingzus kwamen vandaag terug van vakantie..en die moest ik op schiphol ophalen.Maar door vertraging liep dat behoorlijk uit.. Dus ik kon gelijk door naar de AWD zonder te slapen..En dat ging ik later op de dag behoorlijk merken... Veel koffie drinken..dan maar :)
-
Verdedigen kunnen deze bladluizen zich niet..Hun vijand is het lieveheersbeestje..Mieren gebruiken luizen als koeien..De zoete uitscheiding (Honingdauw) daar is het de mieren om te doen..En in ruil verjagen mieren indringers voor de luizen..Een win win situatie dus.
In het grensgebied van het stuifgebied en de groene duinen.. Zien we een vos op grote afstand lopen..Prachtig hoe deze gevarieerde gebieden in elkaar overgaan..Een soort EHS ( Ecologishe Hoofdstructuur ) in het klein..
Vos in duingebied
Trouw : EHS ( Ecologishe Hoofdstructuur ) klinkt te technisch...De lezers van Trouw mogen kiezen uit drie alternatieve......1) Nationaal Natuur Netwerk (N3)..2) Groene Schakels...3) Het Groene Web..Nu kon ik me prima vinden in de naam EHS.. En omdat EHS er niet bij stond..won de naam N3. De vraag is dan schieten we hier wat mee op ?
...Laten we het maar gewoon op de naam EHS houden!
Meikever..
In de maand Mei zien we de Meikever..( Nu Juni :) Hij moet zich dan voortplanten..En leeft dan twee weken boven de grond. Hij heeft dan zo'n twee/drie jaar onder de grond geleeft...( Engerling )...Vandaar dat we deze kevers maar kort kunnen waarnemen..
Houtknotszwam ( Dodemanshand/Dodemansvinger )
Bij Ingang Panneland (Ingang gelijk links) zie je deze zwam..Nu is hij vrij algemeen. Maar hij is natuurlijk leuk om te zien..In vele vormen zie je ze op de dode boom..En de naam Dodemansvinger is begrijpelijk :
Thuis val ik als een blok in slaap..Even mijn nachtrust inhalen..
En Bep van zes hoog..Die graag damherten wilde zien..
"Ga gerust naar de AWD..Het moet gek lopen als je geen damhertjes ziet" :)

10 opmerkingen:

  1. Hoi Henk,
    Het wordt wel beloond, dat je zo vroeg (en zonder slaap) naar de AWD bent gegaan, prachtig allemaal. De meikever hoop ik ook nog eens te zien, zo'n mooi kevertje. De rest van je foto's geven mij weer de AWD kriebels, dus zo snel douchen, eten en wegwezen...richting AWD. (ben vandaag vrij)
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Great mix of beautiful pictures. I always like the deers.....wonderful AWD!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Henk
    het was een lekkere wandeling wel veel wind. we hebben toch nog veel gezien.
    je hebt weer een mooie serie.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Henk,
    Al zijn ze algemeen, ik kende ze nog niet de houtknotszwammen. De andere naam is wel veel spannender en toepasselijk: de dodemanshand/-vingers. Kijk je ineens heel anders naar die zwarte stengeltjes die uit de grond steken :)
    Leuk de stapel ganzen!
    Mooi begin van de blogbericht het stuifende zand. Goed in beeld gebracht. Jij zult wel lekker geslapen hebben daarna. Moest je vrouw nog lang wachten voordat ze haar verhalen kon vertellen.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hoi Henk
    het zijn weer mooie opnamens dat was weer genieten,en verder rust maar goed uit.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Henk,
    Je laat mooi zien hoe het gebied in beweging is, of het nu gaat om de zandverstuivingen of om alle activiteiten in de planten- en dierenwereld. Ik begreep uit de blog van Herman dat jullie ook jonge damhertjes hoopten te zien. Ze zijn er niet op bestelling, maar ze zijn er wel. Deze week kan je dat in mijn blog zien. Jij hebt in ieder geval mooie foto's van de iets oudere dieren, die steeds kleuriger worden in hun zomerkleed.
    Inmiddels weer uitgeslapen:)?
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Duinen en hun dynamiek zijn altijd prachtig fotomateriaal en een ideaal natuurstudie-onderwerp. Mijn thesis deze zomer zal rond duingraslanden draaien, jawel, aan de Nederlandse kust. Blij dat je er aandacht aan geeft, in Vlaanderen zijn duinen een beetje stiefmoederlijk behandeld geweest en nu hebben we er zelfs amper nog dynamiek in (tenzij in de Westhoek).

    Wat EHS betreft : hier zijn de boeren allergisch aan dat woordje... Ik denk dat daarom het kind een ander naam moet hebben hoewel dat dat alles er lang niet duidelijker op maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Stoer hoor, zonder te slapen de AWD in. Wat een bijzondere foto's heb je kunnen maken van de kever n die zwam! Ik heb weer wat geleerd.
    Hartelijke groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zoals altijd een leuke afwisselende serie foto's, het stuivende zand is ook erg mooi Henk.

    Wel op zijn tijd een tukkie doen hoor Henk.....anders gaat het niet goed.

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Henk,

    Pracht die stuifduinen zeg.
    Al die "enge" beesten is toch ook leuk om te zien.
    Prima!

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen