woensdag 4 april 2012

Polder Poelgeest

Vandaag 3 April 2012 ga ik naar Polder Poelgeest..Ik denk aan Jan Wolkers.."Terug naar Oegstgeest"..Want door Ghita was ik er nog niet zo lang geleden ook al geweest...En toen maakte we ook al gouden momenten mee..( Balts Fuut) in dit prachtige gebiedje in Oegstgeest Zie:  http://awd-bossie.blogspot.com/2012/03/gouden-moment.html ..

De Zwarte Zwaan
De naam Zwarte Zwaan: ..We maken allerlei (risico) calculaties..Maar toch gebeuren er allerlei dingen waar we geen rekening mee houden..In de belegingswereld praat men over "De Zwarte Zwaan"..Nassim Nicolas Taleb..schreef daar een boek over..
Het was in de 17de eeuw dat Willem de Vlaminqh als eerste Europeaan verslag deed  van de Zwarte Zwaan..bij zijn tocht door Australië..Wij kunnen miljoenen Witte Zwanen zien..Maar we hoeven maar één Zwarte Zwaan te zien..en al onze kennis is vergruist..
Dus hoort U mensen praten over de Zwarte Zwaan..?...Dan is het goed mogelijk dat het om geld gaat ..


Tureluurs
En daar is hij dan de Blauwborst..een prachtig vogeltje..Die misschien zijn naam wel te danken heeft ..aan het blauwtje wat hij opliep bij de Roodborst..Nee. hoor :) ..Hij schijnt familie te wezen van de Lijsters..Deze zangvogel die als eerste terugkomt uit Afrika..
Heeft U eenmaal een Blauwborst gezien...Dan is de kans groot dat hij er volgend jaar weer zit..
Vandaag liet de Blauwborst zich af en toe zien..soms hoorde je hem wel..maar zat hij diep in het riet..
af en toe zat hij vrij op de bovenkant van een rietstengel..En gelukkig liet hij even zijn mooie oranje veertjes zien....Ja..Een geweldig vogeltje!
En dit..Nou dit is onze onder gewaardeerde Wilde eend..
En wat een kleuren hé..!! Normaal gesproken neem ik deze eend niet snel op de foto..
Maar hij was zo bezig om zich op te maken...Ja..toen kon ik het niet laten ...
Wat vliegt hier over?...Ik weet het..
maar al had ik ergens deze foto gezien..Dan had ik het waarschijnlijk niet geweten :)
Grutto
Deze steltloper is wel mensen gewend denk ik..want op een kleine afstand kon je hem fotograferen..
Wintertaling
De broedgebieden van de weidevogels zijn dit voorjaar zeer droog wegens het uitblijven van regen. De stichting Landschap Noord-Holland geeft daarom boeren een vergoeding die hun grasland of greppels ruim onder water zetten.





Als de boeren dat doen, komen bodemdieren zoals regenwormen naar boven en kunnen ze dienen als voer voor de vogels. Als de grond droog is, kruipen de wormen dieper de grond in, waardoor ze niet bereikbaar zijn voor weidevogels als de kievit, grutto, tureluur en scholekster. Daardoor hebben de vogels minder energie om eieren te leggen.


De eieren die wel gelegd worden, zijn veelal kleiner. De jongen die uit zo'n ei komen, sterven eerder wegens gebrek aan energie. De stichting voerde deze actie vorig jaar ook uit. Toen kwamen veel weidevogels op de natte graslanden en broedden er meer vogels
Ik ben niet zo lang geweest...Maar in dit gebied valt veel te zien en te beleven.
Nu waren ze bezig om bomen te planten in dit gebied..
De mensen die daar aan het werk waren genoten ook van het gebied..en waren op de hoogte wat er in dit gebied gebeurde..E'n van hen vroeg namelijk " En!!..De Blauwborst nog gezien? "...
Ja Leuk.. ;)

23 opmerkingen:

  1. Ha Henk,
    Ik was benieuwd of je de blog al had geplaatst. Wat heb je die blauwborst mooi (ook al had je tegenlicht) Super om dat mooie vogeltje zo te zien. Maar je mooiste foto vind ik die van de wilde eend, wat een scherpte, wat een mooie kleuren, en ook mooi in beeld gebracht, zo poetsend.
    De grutto's zaten ook weer redelijk dichtbij.
    Ik hoop dat ik morgen net zoveel ga zien als jij, geweldig dat gebied.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. PS: die overvliegende vogel is een kievit (kuifje)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor mij is dit een nieuw gebied, zeker de moeite waard om eens naartoe te gaan. De blauwborst en de wilde eend heb je mooi in beeld gebracht.

    Gr. Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Henk,

    Waarom kan jij nou altijd blauwborsten fotograferen met gespreide staart? Vorig jaar had je ook al zo'n mooie in de OVP.
    Je hebt wel een hele fraaie serie neergezet. Hele mooie foto's.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi gebied Henk,
    ben er zelf niet eerder geweest maar de verschillende fotoseries die al geplaatst zijn bewijzen het, ook jij hebt er prima opnames kunnen maken.

    Groet, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Henk,
    Prachtige serie, moet daar toch ook maar eens gaan kijken naar je mooie berichten erover.Zo zie je maar hoe mooi de wilde eend ook is.En de blauw borst en grutto prachtig om te zien allemaal.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een geweldig mooie foto van de wilde eend. Een en al kleurenpracht! Leuk verslag en wat is er veel te zien! groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo te zien had Ghita de mystery bird ook al geraden. Het is inderdaad een kievit.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Henk,
    Wat zie jij altijd veel. Prachtig weer de blauwborst. Wil ik ook nog graag eens zien (en fotograferen).
    Je foto van de wilde eend is erg mooi. Wat een mooie kleuren hebben ze en erg leuk dit poetsmoment.
    De overvliegende kievit verraadt zichzelf met z'n kuifje. Het is een vogelrijk gebied als ik je blog zo zie. Fijn als je de grutto van zo dichtbij kunt zien.
    Fijne serie henk.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag Henk,

    Wat een schitterende foto's heb jij genomen zeg, om apetrots op te zijn!
    Je kan zien dat jij in een waterrijk gebied bent geweest.
    GEWELDIG!!!

    Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk
    mooie serie en de blauw borst mooi hoor.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Laat je weer flinke variatie zien Henk.
    Gaaf die eend en natuurlijuk die vliegende kieviet!
    leuk zo'n blauwborst.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Henk, geweldig die Grutto`s zo dichtbij, wat zijn het toch prachtige vogels.
    Gaaf dat je de Blauwborst hebt kunnen fotograferen en ook nog een met gespreide staart.
    Leuk gebiedje daar hè, ik vermaak mij er altijd prima.
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  14. een prachtig gebied Henk
    die mooi in beeld heb gebracht met veel variatie ,super
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goede keus geweest Henk,
    mooi gebied en genoeg te zien wanneer ik je foto's bekijk.
    De Blauwborst is top maar de wilde eend vind ik de favoriet, mede vanwege zijn rommelige kleding en de verscheidenheid aan kleuren.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wow Henk, die foto van de 'gewone' wilde eend, topper met die kleuren en scherpte!!
    Je hebt weer een hoop gezien, genieten dus, vooral van de blauwborst.
    Ik ben hier laatst met Ghita geweest, idd een heel vogelrijk gebiedje, mijn foto's komen nog, ik houd het af te toe niet meer bij ;-)
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Lovely pictures. A black swan, exciting. The duck cleaning itself, what a picture...you write interesting to your pictures...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat is dat toch een mooi gebied daar in polder Poelgeest. Genoeg te zien, en Grutto's zo mooi kunnen platen is mij nog niet gelukt. Zwarte Zwaan blijft bijzonder, omdat die hier vrij weinig te zien is in NL. Ook de Blauwborst weer zo mooi kunnen platen met zijn uitgestrekte staart. De Woerd opname is toch wel het toetje uit je blog. Fantastische plaat man.

    Complimenten.

    Je hebt met dit blog weer menig ander mens overtuigd om naar Poelgeest te gaan.


    Groeten en fijne pasen.

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Leuke plaatjes weer Henk, mooi om te zien dat de lente begint.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. fantastic bird-blog! happy Easter-weekend:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Henk
    gave serie met mooie foto's van de blauwborst mooie foto's
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Henk,

    Mag ik je complimenteren met de kwaliteit van je foto's. Top man.
    Ik neem aan dat het blauwborst te ver weg zat maar dat is dan niet anders. Ik ben jaloers op de waarneming hoor.

    Grs Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Beautiful blog!
    A wide variety of animals and landscape!
    Great to discover your world!
    Congratulations!

    BeantwoordenVerwijderen