zondag 22 april 2012

Je Nest Uit Gewipt Worden

Vandaag Zondag 22 April 2012 gaan Herman en ik bij Ingang "Panneland" naar binnen..
Herman verslaapt zich..Maar een kwartiertje later is hij ook bij de ingang..En dan denkt u natuurlijk..
Vandaar de tekst!... "je Nest Uit Gewipt worden".
Maar dat heeft hier even niets mee te maken..

De zon breekt door het wolkendek heen..
Gelukkig is de temperatuur ook aangenaam..want echt top voel ik me niet...
Na een zware dag/avond gisteren ..En dan om vijf uur je bed weer uit..Ja..dat viel even tegen!
Vink
Vos..
We zien een Koekoek overvliegen..De Nachtegaal laat zich horen..Normaal gesproken moet de Blauwborst ook al in de AWD wezen..Maar helaas krijgen we die niet te zien/horen..Een Vos steekt..over..en vlucht snel de dekking in..
Ja..In deze tijd is het heerlijk om in de AWD te zijn..
Een soort ultiem lentegevoel..Vogels zijn bezig met het maken van nesten..
Koekoek
En dan horen Herman en ik op het Groot Zwarteveld de Koekoek..Maar wat is hij schuw..Op grote afstand gaat hij er vandoor...Eigenlijk is hij op zoek naar een pleeggezin..Want hij legt zijn ei in de nesten van andere vogels..Als het Koekoeksjong uit het ei komt na 12.5 dagen..Wipt hij de nestgenoten uit het nest..
Op dit filmpje is te zien hoe het pleeggezin de veel grotere Koekoek blijven voeren..
Alles staat in het teken van vermeerderen..
Je ziet nog Damherten met hun Gewei..Maar ook herten waar het gewei net begint te groeien..
Dit Damhert is net van zijn gewei af..
Ja..In deze tijd kun je zomaar een gewei (Stang/Schoffel) vinden..
Rietgors..
Fitis..
Dit is zeker een bekend plekje voor mensen die de awd wel eens bezoeken..
En deze groep mensen trekken er zondag altijd op uit..
Als we elkaar tegen komen is de eerste vraag meestal.. "Nog wat moois gezien? "..En vandaag was dat eigenlijk de Koekoek..
Ook al waren de foto's van de Koekoek niet geweldig..Het is toch leuk om hem weer in de AWD op het Groot Zwarteveld te zien..Zeker omdat verleden jaar daar ook regelmatig de Koekoek was te zien..
Als ik thuis komt..kijk ik meestal eerst de foto's..Maar vandaag zoek ik gelijk de bank op..
Het was weer een heerlijk dagje AWD...

14 opmerkingen:

  1. Hoi Henk,
    Wat een mooie wandeling weer.
    De hertjes langs het kanaal, da's echt een plaatje. En leuk, een wilde vos en een koekoek.
    De nachtegaal hoorde ik ook, toen ik er twee weken terug was, prachtig geluid dat heel hard klinkt, maar waar dat beestje nou altijd zit, ik heb er nog nooit een gezien. Trouwens ook een geweistang heb ik nog nooit gevonden.
    Zo zie je weer, ook als het wat bewolkt, miezerig is, valt er in de AWD genoeg te genieten.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Henk

    De AWD is altijd een mooie plek om te bezoeken, ook jij laat dat hier weer zien.....prima foto's en jullie hebben samen weer kunnen genieten.

    Groet, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  3. een fijne wandeling weer Henk
    mooie opnamens.gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Henk,
    Je heb weer een hele serie foto's gemaakt, wat jullie altijd wel lukt daar. En mooi de koekoek gespot, en een betere foto komt er wel denk. Ik heb er nog nooit een gezien of gehoord, behalve in een klok.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk
    het was een mooie wandeling gelukkig hebben we de vos nog gezien maar ook veel vogels.
    de eerste jonge vossen zijn al gefotografeerd zag ik op de blog.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. AWD is a lovely place, I will go there for sure someday. Great video..Very nice pictures again and it must been a great day.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. always a pleasure to visit AWD with your pictures! thanks again for those nature-moments:-)and happy new week!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk filmpje zeg!!!!!
    trouwens ik vind het knap dat je de koekoek uberhaupt gezien hebt.
    dat is mijn nog nooit gelukt.
    De vos zo vrij in het duin lopent is toch veel mooier dan bij die afgezaagde voederhut hoor.....daar ben ik wel klaar mee hoe fraai de foto`s ook vaak zijn, het is niet natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Henk,
    Het zal je maar gebeuren om als kleine mus zo'n reus van een jong te moeten grootbrengen.
    Heel leuk dat filmpje erbij. Ik ben ook meteen gaan googlen, even nakijken hoe dat zit met die koekoek.
    leuke blog weer!
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat een lummel is die koekoek toch hé henk,
    maar mooi wel om te horen en mooi dat jij hem gevangen hebt,
    prachtig log om te zien,

    erg genieten hier

    BeantwoordenVerwijderen
  11. The cuko always hard to get a close pic, well done!
    Saludos!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Henk,
    een typische AWD blog met al zijn moois. Tsja die koekoek blijft een hork, lekkere profiteur is dat. Wel gaaf dat jullie de koekoek in het echt hebben gezien.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dag Henk,
    Allereerst wil ik je laten weten hoe mooi en leuk ik je filmpje vindt van het pleeggezin, dat maar blijft voeren.
    Dus in de dierenwereld zijn ook pleeggezinnen, erg leuk!
    De andere foto's vindt ik ook schitterend.

    Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen