maandag 9 april 2012

Nederland heeft nog echte natuur

Vandaag 8 April ga ik vroeg naar de Oostvaardersplassen ..
En daar moet ik best vroeg mijn bed voor uit..(vijf uur) ..Nu zie ik u denken.."Die is gek"!!...
Nou ..Geloof me..Dat denk ik ook :) als ik in het donker over de A44 rijdt..Maar ik weet dat ik er geen spijt van krijgt..Sterker ik zou zoiets voor geen goud willen missen.
Zeker als de zon mooi op komt..is het genieten geblazen...
Zonsopkomst (knardijk)
De Driehoek (Knardijk) is afgesloten..Maar je kunt er nu een andere route pakken..In de winter zoeken de beesten bescherming/voedsel in de driehoek..Nu alles weer mooi groen is..zal het niet lang meer duren of bezoekers kunnen weer naar de kijkhut "De Zeearend"..
Echte Natuur
Volgens Wethouder Schep (Bloemendaal) heeft Nederland
geen echte natuur..Nu weet ik niet of ze wel eens buiten komt?..
En wat zij onder natuur verstaat?..
Ik denk dat veel mensen al genieten van hun tuin..Niet voor niets bieden steeds meer mensen in hun tuin voedsel..drinken of nestgelegenheid aan ..Of ze leggen een vijver aan..Om zo meer amfibieën in hun tuin te krijgen....Volgens mij is dat (ook) gewoon natuur............Want wat is de definitie van echte natuur? Volgens Van den Born (2007) ..... : "Natuur is alles wat groeit en bloeit"..
Het was deze morgen best fris..zo'n 3 Graden...
Maar gelukkig breekt de zon door en het is al snel qua temperatuur zeer aangenaam...
Blauwborst..
Ik ben niet de enigste die hier in dit gebied loopt..
Want toen ik mijn auto op het parkeerterrein parkeerde..stond er al één auto..
Rietgors..
Niet veel later sta ik te praten met deze man..We kijken samen naar de Edelherten die het gebied
 (de driehoek) verlaten..En we horen een Roerdomp..
Ook de Snor laat zich horen..
Winterkoninkje..
Het Winterkoninkje is bezig met nestmatiaal..
De man blijft op deze plek..en ik loop door naar de kijkhut (Bij de Aalscholvers)
Waar ik even wat eet ..en een bakkie doet..Aalscholvers zijn druk bezig met hun nest / nestmatriaal..Meestal gebeuren de mooiste dingen onder een bakkie..Misschien heb ik niet goed opgelet :) En is me iets ontgaan..Maar meer dan de Aalscholvers en de Slobeend krijg ik niet te zien.
Aalscholver..
Voor meer vogels in U tuin..
Edelherten..
Konikpaarden..
Reeën..
Ja...Als je dan in een paar uurtjes tijd zoveel beesten in dit gebied ziet..En je zegt: "We hebben geen echte natuur meer.want je ziet de hand van de mens er in"..(En natuurlijk hebben we geen oerbossen)Nou..en! ...Wees zuinig met wat we nog hebben ...Zou ik zeggen!
De Zeearend?
Ik denk de Zeearend te zien in de verte..Maar of het ook werkelijk de Zeearend is?
Hij broedt gelukkig weer in de OVP..En daar mogen we trots op wezen..
Want als we allemaal zo zouden denken als wethouder Schep...
Dan was het snel over met de natuur!
Ik ga nog even naar de Lepelaarsplassen..Altijd wel wat leuks te zien..
Ook hier zie ik de Blauwborst..
De Zeearend was net langs geweest..Die had ik dus net gemist :)
Ik ga wel weer eens een keertje door de weeks..
Maar deze van een paar dagen eerder (Geen blog van gemaakt) in Pan Bos / Lentevreugd..
wil ik nog even plaatsen...Het was in ieder geval weer genieten in de OVP!

29 opmerkingen:

  1. Henk ik zou een voorbeeld aan je moeten nemen.. Maar vijf uur is zo vroeg. Je hebt dan wel het mooiste licht en het is nog stil ( aan mensen)
    Prachtig konikpaarden met veulen, aalscholver met nestmateriaal, blauwborst, rietgors, edelherten. Weer ontzettend veel gezien.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Henk ik zou een voorbeeld aan je moeten nemen.. Maar vijf uur is zo vroeg. Je hebt dan wel het mooiste licht en het is nog stil ( aan mensen)
    Prachtig konikpaarden met veulen, aalscholver met nestmateriaal, blauwborst, rietgors, edelherten. Weer ontzettend veel gezien.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou Henk, ik heb weer genoten van je mooie foto's en de fantastische zonsopgang.
    Wij wonen nog niet zo lang in Lelystad, maar we moeten ook snel eens naar de Oostvaardseplassen, dat is hier niet ver vandaan!
    Wel zijn we naar het natuurpark van Lelystad geweest, ik denk dat we de zelfde ooievaars hebben gekiekt, leuk hé? Toen wij gingen was het erg mooi weer, dus erg druk met mensen vandaar dat je dan minder ziet.
    Maar het was in ieder geval een schitterende wandeling. De foto's staan ook op mijn blog.

    Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn om even mee te mogen wandelen dankzij jouw foto impressie. En met zelfs een Blauwborst.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Great pictures! I like the elk pictures, they are really big. I took some last week on elk but in enclosure (big area in the woods with fence around). We don´t have many places in Sweden where they live wild.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi om je dag met zo'n zonsopkomst te beginnen, eigenlijk kan je dag dan al niet meer stuk,je hebt verder nog meer prima andere foto's kunnen maken.

    Fijn dat we er even van mee mochten genieten.

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig Henk!
    Zo te zien heb je weer genoten tijdens je (vroege) wandeling.
    Erg leuk om met je mee te kijken,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Henk,
    Wat had jij een mooie dag in de OVP. En die Blauwborst heb je echt heel mooi dichtbij,maar ook de andere vogels. (waar nog geen naam onder staat, is volgens mij een fitis, die heb ik dit weekend ook weer gezien...en gehoord.)
    Ook lekker veel wild gezien, ja dan is vroeg opstaan de moeite waard. Prachtig, de natuur is zo mooi maar je moet het ook willen zien.
    groetjes Ghit

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Henk,
    Wat is die zonsopkomst prachtig! Geweldig mooi om te zien, maar om vijf uur mijn bedje uit....
    Ik weet, je moet er wat voor over hebben en dat heb jij zeker! Ik geniet wel mee via jou foto's. Heerlijk toch die nederlandse natuur! Ik kan er geen genoeg van krijgen hoor.
    Groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen
  10. schitterend Henk wat je hier weer laat zien
    heb weer genoten van dit log

    Groeten, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk,
    Wat is het toch mooi s'morgens zo vroeg, heb ik pas een keer gedaan en dat was met jou naar de blauwe kamer.
    Je heb weer veel gezien en op de foto gekregen, ik heb er weer genoten van je verhaal en foto's.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Henk, je trof een prachtige ochtend, dan is vroeg opstaan geen straf.
    Je hebt weer veel moois voor je lens gehad, vooral opvallend veel vogels, leuk!
    Tja, de natuur, echte oernatuur hebben we idd niet meer, overal zijn mensenhanden aan te pas gekomen, maar dat maakt de 'natuur' er niet minder mooi op. Als we nog die oernatuur nog hadden, dan was een groot deel van ons land nog een ondoordringbaar moerasgebied, en als je er niet kan komen, dan heb je er ook niks aan ;-)
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Henk, wat een prachtige zonsopkomst. Je moet er vroeg voor uit, maar dan heb je ook wat :)
    Heerlijke afwisselende serie van mooie momenten.

    Groet
    Diana

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Henk,

    Je hebt gisteren geen woord teveel gezegd. De zonsopgang is echt super en een mooie beloning om zo vroeg je bed uit te komen. Er was weer veel te beleven zo te zien in de OVP. Mooie detailopnames trouwens, vooral van de edelherten.

    groet,
    De Reptons

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Henk,
    Prima om hiervoor vroeg uit bed te komen, een hele goede keuze!
    Ik ben nog nooit in de OVP geweest, maar dat moet maar eens veranderen...
    Dank voor je mooie blog!
    Groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat is wel heel erg vroeg op. zzzz..

    Je bent daarna beloont met de prachtige beelden. Mooie natuurfoto's heb je gemaakt.

    Gr. Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Beste Henk,
    Je bedoelt die mevrouw Schep, wethouder van D66 in Bloemendaal? Natuurlijk bestaat er geen echte natuur volgens haar. Als die niet bestaat dan kan je die namelijk ook niet vernietigen. En dat is precies wat madam met de AW duinen zou willen doen: in de vernieling laten rijden door de mountainbikers.
    Ik ben vergeten hoeveel parcours ze in gedachte had, of wilde ze het crossen overal laten gebeuren? Dat was het geloof ik.

    Als dat 'duurzame milieu'-Groenlinks in Amsterdam op 19e april niet overstag gaat dan heeft die partij getekend voor de ondergang van een brede noordelijke zone in de AWD. Het fietspad komt te lopen van ingang de Oase naar -uiteindelijk- de drukke fietsroute die langs de kust loopt. Zowel racefietsers als gewone fietsers alsook de wandelaars (die verdreven zijn van hun oude pad en een nieuw door ongerept duin -echte natuur!-opeisen), ze willen natuurlijk allemaal in alle rust van de natuur kunnen genieten. Ze krijgen,het kan lang duren het kan kort duren, ieder een eigen weg. Niemand houdt die verkeersinfrastructuur door de duinen tegen; het ene stapje lokt het ander uit. Leg dat aan politici uit die de natuur uit het oog hebben verloren. De echte natuur is in de Randstad zo schaars geworden dat die gasten, die overigens in hun luie politieke bureaustoel over hun dorre paperassen in slaap zijn gesukkeld, dat beetje onechte natuur ook niet waarnemen als ze tegen vijf uur opschrikken van de laatste bel naar huis. Nou welterusten.
    Kees Piël, Herstel Inheems Duin

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Henk,

    Mooi betoog en dito blog. ik zou graag wat meer vogels in de tuin willen maar ik ben bang dat Kees (onze kat) dit ook leuk gaat vinden.... Al hoe wle de koolmeesjes zich niets van Kees aantrekken :-)

    Grs Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  19. waar jij toch altijd de moed vandaan haalt om ze vroeg op te staan.
    Maar je treft de moooiste tafrelen.
    was ik maar niet zo`n langslaper.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Het vroege opstaan levert in ieder geval interessante foto's op. Ben je van koffie merk geswitched nu er geen onverwachts moment is opgetreden?
    Binnenkort is de driehoek weer open en valt er weer meer te genieten in de OVP.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  21. your pictures are the best proof that early wake-up was sooo much worth it! OVP are amazing, I should go back too...I love the baby paarden, so cute&fluffy:-)

    thanks for this inspiring entry and all the beautiful nature brought closer to us (the late-sleepers;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. ach henk,
    ambtenaren.. wat zullen we met ze doen....:-)
    verplicht een natuurstudie gaan volgen:-)

    waarschijnlijk krijgen we dán pas écht last met ze:-0
    laat ze dan maar thuis,
    je blogje is weer bijzonder genietvol, en ja, zo vroeg op heeft wel wat,
    prachtig hé, hoe alles weer tot bloei en groei komt,
    supermooi henk,
    dank je wel voor dit zangerige logje:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Henk,

    Echte natuur! Zoveel te zien en genieten.
    Mooi blog.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hallo Henk,

    Jammer dat de OVP naast je deur ligt hè? Jij hebt eigenlijk toch geen moeite om vroeg je bed uit te komen. Jij weet als geen ander dat er dan zoveel moois te zien is en te horen (stilte). Lekkere serie om naar te kijken vanuit de OVP. We kunnen op deze manier de ochtend met je mee beleven. Nog even en alle toegangen zijn weer begaanbaar.

    Groeten,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Prachtige serie, dan is het wel de moeite waard vroeg je bed uit te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Zie dat het probleem dat je site had met Groome weer geheel is opgelost Henk dus ik kan weer fijn meekijken met wat je allemaal voor moois laat zien betreffende de gebieden waar je zoal komt. Een hoop in moeten halen maar dat is juist leuk. Een zeer rijke hoeveelheid geweldige fotomomenten

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hoi Henk,

    dan moeten we elkaar tegen gekomen zijn want ook wij waren 8 april ook vroeg in de OVP. De blauwborst kunnen fotograferen en zelfs de bever (moet ik nog plaatsen hoor).

    Je eerste foto is ook een plaatje want die lucht is werkelijks schitterend.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Simply beautiful shots!
    Must be a great place!
    And you really have a lot of real nature left!
    Many greetings
    Yvonne & Raphael

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat heb je veel gezien!!! Wel lekker vroeg opgestaan ... haha ... maar dan krijg je ook wat te zien ... mooie serie hoor! Fijne zondag.
    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen