vrijdag 20 april 2012

Licht

Donderdag 19 April 2012
Ik ga voor mijn doen laat in de middag naar de AWD.. (Ingang Panneland)...Het is redelijk donker als ik over de N206 naar de AWD gaat..Zelfs zo donker dat ik mijn lichten van de auto aan doet..

Vandaag is het een belangrijke dag voor de AWD..om 13.30 wordt er in Amsterdam door de commissie EZP de beheervisie en daarmee het fietspad door de AWD behandeld....Vanwegen mijn werk ga ik dat helaas niet halen..
Het blijft vechten tegen het fietspad..
Amsterdam stelt het besluit over het fietspad uit..
Ze wachten op een studie van de Provincie Noord-Holland..Die dan klaar is..( Juni / Juli )
Damherten in de weilanden..tegen de grens van de AWD..
En dat is niks nieuws..want regelmatig lopen er zo'n vijftigtal damherten in de wei..
En natuurlijk is dat mooi..maar ook gevaarlijk.....( Voor het verkeer )
Vossen begroeten elkaar..
Even voor de duidelijkheid..
Dit zijn tamme vossen in de AWD..
Gelukkig staat het bord van Waternet (Tegen het voeren) er nog/weer
Deze middag heb ik ook niemand de vossen zien voeren.
en dat is een goede zaak..
Broedelijk bij elkaar..
Ik sta wat te praten met een paar mensen..als ik opeens wat door het riet ziet gaan..
Het is niet echt goed te zien..Is het een buizerd?
Ik denk zelf een Roerdomp..Maar zeker weten doe ik het niet..
Want hij kwam niet meer uit het riet..
De Moervos..
Tepels van de moervos..Het zal niet lang meer duren of we krijgen de jonge welpen te zien. Gelukkig weet de vos de jonge welpen nog goed af te schermen..
Op zoek naar een prooi..
Zoals wel meer roofdieren doen..
Dat ze niet een visje proberen :) ..In het heldere water zie je ze zo zwemmen..
De vissen hebben weinig dekking van waterplanten.
Een damhert ziet de bui al komen...
Het ziet er naar uit dat we regen krijgen....
Vos/AWD
Dus ik vertrek maar weer eens richting uitgang..Want de eerste druppels komen naar beneden..Het begint zels te hagelen..en ik moet even schuilen onder een boom..Het ziet er niet naar uit dat het snel droog gaat worden..dus ik zet mijn wandeling voort..richting uitgang..
Al snel blijft het water staan..in de sporen van de auto (boswachter/waternet)
Winterkoninkje..
En als ik dan bij het parkeerterrein "Panneland" komt..
Doet de betaalautomaat het niet..Ik loop toch even naar mijn auto..
Op afstand doe ik de deuren normaalgesproken open..Maar hij pakt niet..ik denk nog.."batterijen zeker leeg"...Maar nee hoor..accu leeg.. (Lichten aan laten staan :)
Gelukkig is er iemand die me wilt helpen met startkabels..
Ik geef hem vijf euro voor een biertje..En ik..Ik heb genoten van deze dag..
Regen of geen regen...In de natuur is het altijd heerlijk..
(Ik heb deze week weinig tijd gehad om te reageren..o.a. tennis) ..
Ik hoop de achterstand snel in te halen..

23 opmerkingen:

  1. Hoi Henk!
    Leuk om te zien. Erg mooi om te zien dat de vossen elkaar zo begroeten.
    Waar is de meeste kans in het awd om de vossen te zien?
    Ik blijf uw blog volgen!
    Mvg, Jerry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk,
    Dus weer uitstel van het besluit. Wat mij betreft mag van dit uitstel wel afstel komen, maar ik denk eerder dat de gemeente Amsterdam de knoop niet durft door te hakken...

    Mooie wandeling, die vossenbegroeting, is een mooi momentje. En die vogel in het riet, ik weet het niet...

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. leuke serie
    Die vogel is zeker een Roerdomp

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Henk,

    Nou dat is een 100% roerdomp hoor.
    Prachtige waarneming.
    Hele mooie foto's ook van de vossen.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk,

    De vossen springen er deze keer wel uit, mooie opnamen.
    En de vogel? Ook volgens mij een roerdomp.
    De omstandigheden in de AWD zijn inderdaad wat grillig, je moet het een beetje treffen.
    Gr. Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Henk,
    Mooi verslag en een paar hele gave platen kunnen maken. Batterij was wat minder.

    Groetjes,
    ben

    BeantwoordenVerwijderen
  7. een fijne wandeling Henk ja ik ben gek op de vosjes dus is dat genieten ja je had wel pech dat je die lichten heeft aan gelaaten maar je zie er zij altijd we vriendelijke mensen.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Henk.
    mooie serie heb je weer gemaakt.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je hebt weer veel gezien tijdens je wandeling door de AWD. Prachtig de begroeting tussen de vossen. Mooi vastgelegd Henk.
    Je had geluk dat je niet de laatste was op het parkeerterrein :)
    Groeten, gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Henk,

    Wat een mazzel dat er iemand was met startkabels!

    Mooi rondje AWD. Roerdomp inderdaad maar heel even dacht ik aan een purperreiger maar dat duurde maar heel even! De wens is de vader van de gedachte.

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk, heb je Zondag de hele tijd lopen loeren of je een glimp van een Roerdomp kon opvangen en dan zie je er een in je eigen AWD.
    Gaaf hoor!
    De Vossenbegroeting heb je mooi vastgelegd, het blijft leuk om te zien.
    Enne, je lichten vergeet je voorlopig niet meer uit te doen.
    fijn weekend,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Henk,
    Dat fietspad zullen ze nog wel een tijdje over willen denken. Maar je heb weer een hoop mooie foto's geschoten, en de vos er ook prachtig op staan.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Fantastic to see Henk!
    Very nice work!
    Its always a pleasure to visit your blog!
    Have a nice weekend
    Yvonne & Raphael

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooie wandeling met veel diversiteit! Groetjes, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Henk,

    Mooi tocht.
    Gaaf die roerdomp. Straks weer genieten van de vosjes.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dag Henk,
    Weer geen besluit. Het lijkt wel of ze wachten tot de tegenstand uit elkaar is gevallen. Ze kunnen nog lang wachten. In de jaren dat we in Amsterdam komen troffen we geen raadlid aan die de schade aan de natuur door de aanleg van een fietspad naar de kust zo erg vond dat ie moord en brand ging schreeuwen. Ze vinden daar niets erg, het kan ze geen ene malle moer schelen.

    Anderhalf jaar geleden kwam Harry Hobo door naspeuringen er achter dat de EFRO aan de toekenning van die Europese subsidie voor de bouw van het recroduct slechts de voorwaarde stelde, dat de provincie zelf moest aangeven welke fietsroute naar het achterland haar inziens de beste was. Dat hoefde dus niet per se door de AW duinen te lopen! De provincie houdt dat laatste echter tot op de dag van vandaag vol. Amsterdam wilde de subsidie van het recroduct, dat iedereen zo graag wil, niet in gevaar brengen en koos mede daardoor voor medewerking aan de 'buitenrandvariant'. (Die overigens op grond van de natuurbeschermingswet verboden werd verklaard. De oppervlakte die legaal voor de aanleg van het fietspad dwars door het ongerepte duin mocht worden overschreden was voor het Duindoornstruweel 17 keer die oppervlakte, voor het Duinbos 16 keer en voor het Grijs duin liefst 62 keer. Het betrof dus grootschalige natuurvernietiging met voorbedachte rade: iedereen kon dit op zijn vingers natellen, dat er zeer veel verwoest zou worden, zowel de provincie Noord-Holland als de gemeente Amsterdam als Vereniging Natuurmonumenten, de grote aandrijver van het gehele recreatieplan.)
    De gevolgde besluitvorming in Amsterdam berust dus op een bedriegelijke voorstelling van zaken door een provinciaal bestuur. Dat zou in menig ander westers land tot vervolging hebben geleid. Tot nu is deze kwestie niet door de gemeente Amsterdam aan de orde gesteld. Ik zal de wethouder Gehrels, die immers slachtoffer is van dit bedrog, een brief willen schrijven en haar willen vragen of zij het niet rekent tot een aantasting van de bestuurlijke integriteit, en of zij ook vindt dat wat de provincie doet niet door de beugel kan.
    Met vriendelijke groet, Kees Piël

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Henk,
    de foto's van de vossen zijn geworden super weer ... in de sleur in januari en februari, was ik ook zeer veel in de gebouwen op de uitkijk ... Maar dit jaar had ik geen geluk .. U bent al schrijft zo snel (eind mei) zullen ze hun jongen voeren voor het eerst in het gebouw .. Ik zal proberen mijn geluk weer ...
    Groeten Frank


    Hallo Henk,
    die Fotos der Füchse sind wieder super geworden... in der Ranzzeit im Januar und Februar war ich auch sehr viel an den Bauten auf der Lauer... aber dieses Jahr hatte ich leider kein Glück.. so wie Du schon schreibst werden, bald ( ende Mai) werden sie ihre Jungen das erste mal aus dem Bau führen.. dann werde ich wieder mein Glück versuchen...
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi om zo even mee te mogen lopen. Die vossen zijn toch wel erg leuk, zo zie je ze in Drenthe / Groningen toch niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Henk,

    Weer een mooi blog en dito foto's. Vervelend dat er nog geen besluit is.

    Grs Ben
    PS Jammer dat weer geen tijd hebt om te reageren maar volgens mij tennis je te veel :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo Henk


    Wat een blunder :-)) je lichte aan laten staan
    maar ik begrijp dat het klopt wat ze zeggen ze gaan vanzelf uit..

    maar gelukkig kon iemand je helpen, en ben je toch weer weggekomen

    prachtig log weer, mooie vossen en reeën foto's zit weer te genieten

    Fijne zondag, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Die vossen hebben een hoog aaibaarheidsgehalte ;-)
    Zou dat veilig zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hi Henk! I love the fox pictures..ours are so shy so its difficult to take pictures. Your AWD foxes are used to people around? The fallow deer is lovely

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een mooie platen weer Henk. Met name de vossen foto's blijven toch wel prachtig om te zien ondanks......

    Je had een goede vangst. Helaas geen top foto van de Roerdomp maar wel een bewijsplaatje dat die er zat. Ook de Bruine Kiekendief (vrouw staat er in vlucht fraai op.

    Leuk om zo weer even met je mee gewandeld te hebben.

    Gr,

    REmco

    BeantwoordenVerwijderen