zondag 9 oktober 2011

Pruikzwam (AWD) Amsterdamse Waterleidingduinen

Een prachtige zonsopkomst in de AWD...Herman en ik gaan voor de damhertenbronst en nemen Ingang "Panneland"..We zijn niet de enigste die vandaag vroeg de AWD bezoeken..Nee er staan al veel auto's op het parkeerterrein...Vooral in het weekend gaan veel mensen kijken voor de bronst..En ik geef ze geen ongelijk...
De lucht kleurt mooi...
En niet onbelangrijk...Het is nog droog ook :)
(Zonsopkomst AWD)
Voor een mooie zonsopkomst is eigenlijk
Ingang Zandvoort het mooist..
Want hier (bij Ingang Panneland) moet je eerst een stuk lopen..
 om dan weer richting ingang foto's te kunnen nemen
van de zonsopkomst.
In deze tijd van het jaar hoef je niet vroeg je bed uit voor de zonsopkomst..
En dat is te merken aan het aantal bezoekers...Er zijn nu veel mensen in het gebied..
(Vlaggen)
We lopen om het bos heen...
En dan schieten er grote groepen hindens
en zelfs mannetjes damherten het bos uit..
Ik zeg tegen Herman......
"Wedden dat er fotografen dwars door het Lek heen lopen"..
Ik snap dat niet hoor...
In het bos is het nog veel te donker..(zeker voor foto's)
Je verstoort alleen de hele boel...
(Jammer dat er nog steeds mensen zijn die dat niet begrijpen!)
Het burlen en de gevechten nemen daarna gelijk af..En de mannetjes pakken hun rust moment.
Een jonge Spitser kijkt toe..
Herman en ik komen hier en daar bekenden tegen..En dan is het natuurlijk gezellig om even bij te praten..
Maar de tijd gaat door..Het heeft geen zin meer om hellemaal naar het achtergebied te gaan..Dus we besluiten om naar voren (Beukenlaan) te gaan..
Ik had gehoord van Ghita dat de Pruikzam weer zo mooi was..en dat er Hoornaars of een wespennest onder zat...En dat hiij mooi is..deze (Pruikzwam) Apekop dat is zeker...
(Pruikzwam / Apekop)
De Pruikzwam..(Hericium erinaceus)is zeldzaam.....en behoort tot de stekelzwammen. Hij groeit hier op de stamwond van een Beuk..Ook is hij te eten.Zie: http://users.skynet.be/mycobois/apekop.htmlen in China wordt deze paddenstoel gebruikt als medicijn..
Ik had hem al eens gefotografeerd in 2009..Maar in 2010 was er maar een sliertje te zien van deze mooie zwam...En nu..Ja nu in 2011 is hij er weer ...in volle glorie!
(Herfst gevoel)
Langzaam maar zeker begint het te regenen..Gelukkig is mijn iPhone goed beschermd...(want hij is al eens kapot gegaan door de regen)..Nu heb ik mijn Iphone in de Aryca Iphone Case zitten. (Nog bedankt Odette)Je kunt hier zelfs mee onder water tot een diepte van 6 meter.100% beschermd..tegen water..zand..stof..en waterEn door de flexibele siliconen toplaag gewoon te gebruiken.
Een Eekhoorn laat zich zien..Maar het is donker in het bos..
Dus de kwaliteit is nou niet echt best..
Onderweg naar huis..begint het te hozen!
Terugkijkend op deze dag..Was het weer genieten geblazen..
Ook heel leuk is de bekenden die je tegenkomt..(Wat is de wereld klein hé:) in de AWD

XXXXXXXXXXXXXXXXXXX
INGEZONDEN :
Ook Kees van Dommele..is een vaste bezoeker van de AWD..
En onlangs kreeg ik weer een aantal foto's van hem toegezonden..
(Deze foto gemaakt door K.v.Dommele)
Waaronder deze prachtige begroeting van twee vossen....Zo'n moment is altijd heel mooi om mee te maken.. Ook het donkere damhert is prachtig..Zo lopen er damherten in de AWD die heel licht van kleur zijn ..maar ook damherten die juist heel donker zijn..
(De onderste vier foto's zijn gemaakt door Kees van Dommele...Bedankt Kees!)
Nu moet ik morgen om vier uur (in de morgen) op mijn werk wezen..
Dus ik ga vroeg mijn bed in...( dus antwoord op mailtjes...ik denk dat dat dinsdag wordt)

30 opmerkingen:

  1. Wat hadden jullie een mooie ochtend, die zonsopkomst met dat hertje op de heuvel, wauw, da's mooi.
    Het spitsertje stond mooi te poseren, en oh wat jammer dat er mensen weer door het lek lopen.
    Ik ga volgend weekend (op zaterdag) ben benieuwd hoe druk het dan is...

    De pruikzwam is mooi he, ik zie dat er nog steeds wespen onder zitten.
    En...tenslotte, een eekhoorntje, gaaf.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk
    de dag begon mooi met die zonsopkomst
    die pruikzwam is erg mooi he.
    het was een ogend met toch nog wat foto's.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig, ik baal dat ik zelf niet op pad kan. Hopelijk volgend jaar weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Henk,
    wat een geweldig fraaie zonsopkomst hebben jullie meegemaakt. Echt schitterend.
    Ook van de damherten heb je mooie foto's gemaakt.
    De pruikenzwam ken ik alleen nog maar van blogfoto's, wie weet blijft hij nog een poosje hangen en tref ik hem ook nog een keer. Of lag hij vanavond in een lekkere witte roomsaus op je bord?

    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk,
    Ik had de reactie bij Herman gecopieerd en die kan ik bij jou ook gebruiken.

    Geweldig die kleuren in de lucht!
    Ochtend rood, regen in de sloot was wel van toepassing vandaag!
    Je hebt prachtige herfst plaatjes gemaakt en ook nog een Eekhoorn maar de topper is de Pruikzwam.
    Mooie serie weer,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Henk,
    Wat een lekkere AWD serie laat je weer zien!
    Die kleuren van de lucht bij zonsopkomst, wat mooi!
    Jammer dat er weer van die domme mensen rondlopen die de bronst verstoren, maar ik heb de indruk dat Waternet de boel aardig goed in de gaten houdt. Ik liep er gisteravond om half 7 nog ( vehtpartijen!) en werd door een rondrijdende boswachter vriendelijk verzocht om de uitgang op te zoeken.
    Daar zag ik trouwens hoe goed de pruikzwam het dit jaar doet, die gaat echt geweldig mooi worden.
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Henk,

    Ja de AWD wereld is klein maar het is een pracht wereld.
    Mooie platen en geweldige kleuren in de lucht.
    Leuk om weer even mee te kunnen wandelen.
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Werkelijk weer een prachtige serie in dit geweldige gebied. De luchtfoto's, de herten, de vossen, werkelijk heel veel heb je weer aan bod laten komen. Prachtig gezicht en ik heb weer genoten.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige serie, volgens mij moeten we vlakbij elkaar gelopen hebben, wij hebben de zonsopkomst ook gezien, was van korte duur.

    Groet,
    Klaas

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie zonsopkomst hebben jullie meegemaakt, de pruikzwam en de vele herten laten zien dat de herfst er echt aankomt. Het blijft lastig om met het weinige licht de mannetjes in beeld te brengen.

    groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk

    Was een mooie morgen inderdaad, gelukkig hebben we nadat we jullie gesproken hadden even verderop nog een gevechtje mogen aanschouwen.
    maar voor mij is t al lekker om overal dat geburl te horen hoor, lekker sfeertje

    Groet
    André

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Henk,
    Jullie hadden weer een prachtige wandeling met die zonsopkomst
    Die pruikzwam is wel heel apart, heb ik nog nooit gezien, en dat er nog even een eekhoorn langs kwam is altijd leuk.
    Ben benieuwd wanneer de foto's van de gevechten van de damherten komen.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Henk,

    Wat een prachtige zonsopkomst!
    Ik ga mijn pruik ook mmar weer op zoeken, misschien kom ik dan ook wel op de foto!-). Mooi hoor.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  14. jullie hadden en prachtige ochtend, wat is het op komen van de zon toch mooi om te zien.
    Wat heb je de stoere mannen er mooi op staan. Kom toch ook maar even kijken wanneer het iets mooier weer is.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  15. jullie hadden en prachtige ochtend, wat is het op komen van de zon toch mooi om te zien.
    Wat heb je de stoere mannen er mooi op staan. Kom toch ook maar even kijken wanneer het iets mooier weer is.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zeker een mooie ochtend.
    Leuk ook die eekhoorn.

    Groetjes,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuk stukje weer Henk. Je hebt de eekhoorn weer gezien! Top, heb ze al een tijd niet meer gezien. Fijn dat ze nog stand weten te houden in het duin.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi begin van de dag zo met zo'n zonsopkomst. Weer een aantal fraaie waarneming deze ochtend en toon je ons. Snel ook maar weer eens naar de AWD na een paar weken bronst op de Veluwe en de OVP.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Henk,

    Mooi verslag. En die vlaggende edelhert-man, indrukwekkend!

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  20. hoi Henk
    dat was weer een fijne wandeling waarvan ik erg heb zitten te genieten mooie opnamens.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Henk .
    Wat een mooie zonsopkomt.
    Dat is genieten .
    En de foto van het spitsertje ,het leek wel op deze op je stond te wachten.
    Prachtige serie.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Henk,

    Ja die zonsopkomst was prachtig. Op het moment dat jullie in de AWD liepen, liep ik in Berkheide. Toen de zon langzaam opkwam, was het licht echt bijzonder mooi oranje. Ik kwam een wilde vos tegen. Ik benaderde hem van 2 meter afstand. Prachtig moment, vergat alleen een foto te maken, toen die me na aantal seconde zag, ging die er als een speer vandoor. Heb nog wel een schim kunnen vangen van de vos, wat ook wel een fraaie plaat opgeleverd heb. Ook aantal Reeën weer gezien, maar vastleggen was lastiger.

    Nu jouw blog!!!

    Ja jullie komen altijd weer mooi foto-momenten tegen, soms wat unieker als een andere keer. Toch het vlaggende hert staat er mooi op. Ook de Eekhoorn weer eindelijk gezien op de bekende plek. Dan die Pruikzwam....wat een indrukwekkende zwam is dat. Ondanks dat ik er niet bij was, heb ik toch het gevoel er bij geweest te zijn door dit blog.

    Moeten snel weer wat afspreken.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Henk
    Beautiful nature photography!
    Greetings from Switzerland
    Yvonne and Raphael

    BeantwoordenVerwijderen
  24. De pruikzwam is werkelijk prachtig Henk. Ook van de spitser heb je een prachtfoto gemaakt.
    Het is altijd de moeite waard om met jouw wandeling mee te lopen.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  25. gorgeous colours and such amazing portraits you made inAWD...and this time some squirrels:-)))lucky you!thanks for sharing (and for stopping by on my blog)+ have a good rest of the week:-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi Henk,
    Prachtige ochtend daar in de AWD. Veel gezien en prima op plaat gezet.
    Gaaf die Eekhoorn en de Vossen!!!

    Groetjes,
    Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hoi Henk man
    Wat een aparte zwam is dat toch! Handig bij een kalende schedel dan zet je hem lekker op. Je spelende vossen zijn wondermooi te noemen en de serie is weer een fraai stripverhaal zo....

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoi Henk
    Prachtige zonsopkomst.
    Een mooie serie van de brons.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat een prachtige zonsopkomst! En die pruikzwam ... wat is hij mooi deze keer! In Warmond, waar ik meestal mijn herfstfotografie doe :-) is de pruikzwam dit jaar alles behalve mooi ... half vergaan al ... ben benieuwd hoe deze in de oase zich ontwikkeld :-)
    Groetjes en fijn weekend
    Miranda
    p.s. hoe gaat het met je dochter?

    BeantwoordenVerwijderen