donderdag 13 oktober 2011

Landelijke Natuurwerkdag 2011

Op Zaterdag 5 November organiseert Landschapsbeheer Nederland..
De Jaarlijkse Natuurwerkdag...Vorig jaar waren er ruim 12000 memsen die daar gehoor aan gaven.... (op 350 Locaties)..
Ook bij het bezoekerscentrum "De Oranjekom" kunt U zich aanmelden..
Er is weer genoeg te doen in de AWD.
Het bezoekerscentrum van de AWD... Ingang Oase..Vogelenzang Eerste Leijweg 2..Dus als U wilt meedoen..Of de kinderen..15 Oktober op stap met de herder..of 19 Oktober met paard en wagen op zoek naar de herder.. of wilt U meedoen aan de landelijke Natuur Werkdag..Meld U zich dan aan.
En misschien pikt U nog wat mee van de damhertenbronst..
En hoort/ziet U het Burlen van de damherten
Hoe dan ook...Veel plezier in de AWD
Ik ging vandaag (s'Middags) 13 Oktober naar binnen bij Ingang Oase..
Want de Pruikzwam wil ik even in de gaten houden..
Ik denk namelijk dat hij nog groter gaat worden..dat hoop ik in ieder geval :)
Een damhert heeft zijn rust nodig..
Hij heeft misschien wel overuren gedraaid afgelopen nacht..
De vraag is of hij nog een gevecht kan winnen met dat gewei?
Het geluid van het burlen en het gekletter van de geweien...Ja dat is prachtig om te horen en te zien..
Een prachtig jong damhert..
Bij de bronstplek kom ik deze dag enkele bekenden tegen
 ...o.a. Greet.. Yvonne..Loes..en Jos
We staan hier bij dit damhert..Hij  is niet echt
onder de indruk van onze aanwezigheid
En het duurt ook niet lang..
of hij valt in slaap...
Als ik richting uitgang gaat ..loop ik langs de buitenkant..
Er staat hier nog steeds geen hekwerk..Dus herten kunnen zo de weilanden in..
Een groot voordeel om hier te lopen is het licht...Als ik door de bossen was gegaan..
Dan had ik nu al te weinig licht gehad om daar te kunnen fotograferen..
Het is vandaag wel echt een hertenlog geworden :)
De zon gaat langzaam onder...
Nu vraag ik even U aandacht over het volgende!!!
Wilt U nog damherten zien in de AWD..???
Ze mogen straks vrij jagen op..
Ree..Edelhert..Damhert..Wild Zwijn..Grauwe Gans..Kolgans..en Smient.
Voor Hazen...Fazanten..Wilde Eenden..Konijnen..en Houtduiven was dat al zo..
TEKEN DE PETITIE LAAT ZE NIET JAGEN!

19 opmerkingen:

  1. Hoi Henk,

    Mooie blog weer, prachtige bronstfoto's en weer aandacht voor de nuttige zaken (natuurwerkdag, afschieten dieren)...

    Ik ga straks richting AWD, voor de bronst en de paddestoelen. Het lijkt een prachtige dag te worden.

    Groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het was leuk je eens te hebben ontmoet Henk.
    Groet,
    Jos

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Henk,

    je hebt weer een hele serie prachtige foto's neergezet, en wat hebben sommige "Mannen" toch enorme geweien!! Prachtig om te zien.

    Je zonsopkomst is ook heerlijk, en zeker als je in zo'n mooi gebied bent, is dat dubbelop genieten.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Henk,

    Prachtige serie met vooral de laatste 2 als toppers.
    Ook al heb je de bronst al vele malen meegemaakt, het blijft toch een fascinerend gezicht.
    Heel mooi vrhaal weer.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Henk. Ik ben hier weer! Ik was erg druk thuis. We bereiden ons voor op de bruiloft van mijn oudste zoon is 31 december.
    Het zien van de foto's, weet niet hoe sommige mensen willen doden voor hun plezier.
    Hier begint het jachtseizoen, weet ik niet willen. Ik hou van dieren in hun natuurlijke omgeving.
    Dat de zonsopgang is spectaculair!
    Ik weet niet of het helpt. Ik heb de petitie getekend.
    Groeten. Laura.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Henk,

    De bronst is in volle gang.
    Ze staan er weer mooi op!
    Mooi afsluiter die zonsondergang!

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Henk,

    Mooi bericht! De bronstfoto's zien er leuk uit.
    Het verveeld idd nooit de bronst en ook de natuur verveeld nooit!!
    Prettig weekend.

    Groetjes,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Henk
    je hebt weer een mooie wandeling achter de rug met veel mooie foto's mijn voorkeur gaan uit naar die twee laatsten erg mooi.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die oude, met het slechte gewei, zal niet veel meer doen. Maar ik vind het prachtig dat zulke dieren gewoon nog komen. Laat zien hoe diep dit in hun bloed zit om hier te komen. Vooral als je bedenkt dat deze man al 12 jaar oud is ongeveer en hij dus al zeker 8 jaar hier terug komt.
    Zoiets zie je niet op de veluwe, daar worden alle oudjes opgeruimd.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi!
    Wirklich schöne Foto-Serie!
    Die Hirsche sind so prächtig mit ihrem riesigen Geweih!
    Auch sonst hast du sehr schöne Herbstbilder gemacht!
    Liebe Grüsse
    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk,
    Ja dat was een leuke middag, leek wel "zwaan kleef aan", en aan het eind van de middag ging iedereen zijn eigen weg.
    Je hebt nog mooie foto`s gemaakt, cadeautje voor jou die mooie lucht.
    Fijne week,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Henk,
    Een mooi bericht met twee prachtige hekkensluiters! Hoe prachtig kan de natuur zijn?
    Ik verwacht dat dit weekend ook nog wel fraaie beelden zal opleveren.
    groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. mooi dat spring hert.
    Dat zijn van die gouden momenten.
    Ik ga even naar de petitie Henk.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Henk,
    Het was weer een perfekte dag voor een wandeling door de AWD ! Je laat ons weer genieten van de prachtige herten en de bronstperiode. Ik ga zondag ook even kijken.
    Groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Henk,
    Prachtige serie weer, en wat een mooi ondergaande zon hebben jullie toch steeds.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Henk,
    was gezellig om je weer eens tegen te komen, ja, in de bronsttijd zoeken we allemaal de AWD weer op, er zullen dus wel meer 'reünietjes' volgen, leuk!
    Goede keuze van jou om buitenom terug te gaan, zo pakte je een prachtige zonsondergang mee, die zagen wij in het bos niet.
    De pruikzwam, heb je die foto op de kop gezet??
    Zie je vast gauw weer ;-)
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een mooie site met mooie foto's. Vooral de mooie sfeer in de morgen heb je goed vastgelegd.

    Afgelopen weekend heb ik ook de AWD even bezocht en er lopen wel erg veel damherten vind ik. Jammer dat er geen beheer is vind ik.

    Doordat de dieren zich snel vermenigvuldigen vanwege het ontbreken van vijanden zullen er ongetwijfeld ziekten komen en veel dieren onnodig lijden.
    Ik ben zeker een dierenliefhebber en geniet van dieren e.d. maar ben ook voor een goed beheer.

    In de AWD heb ik kreupele dieren gezien wat in mijn ogen komt vanwege het ontbreken van een goed beheer. Zo'n dier lijdt onnodig lang vanwege het ontbreken van vijanden. Ook de schuwheid is vrijwel weg van de dieren omdat er niet opgejaagd wordt.
    Nu hoef je zeker niet elk dier neer te schieten die je ziet maar een goede professionele jager weet precies hoe dat moet. Een goede jager jaagt ook niet uit eigen belang maar uit het belang van het dier (de soort).
    Maar misschien is de AWD een goede plek om wat wolven los te laten? Dit zal zeker de damherten ten goede komen daar!

    Maar goed, dit is duidelijk niet een ieders mening en dat geeft ook niet. Meningen verschillen nu eenmaal!

    Met vriendelijke groeten,

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Henk,

    Goed initiatief die petitie want vrij jagen heeft helemaal niets meer met beheer van de natuur te maken. Je vraag je toch wel eens af waar dit minderheids kabinet heen wil. Maar ja dat is een andere discussie......

    Grs Ben

    BeantwoordenVerwijderen