zondag 23 oktober 2011

De Winter is in aantocht!

Het wordt kouder..soms zien we al vorst aan de grond..Vogels trekken naar warmere gebieden..de dagen worden korter..bladeren krijgen minder energie van de zon..We zien prachtig gekleurde bladeren aan de bomen...het blad verdroogt en valt van de boom..Ook zijn er dieren die aan hun winterslaap gaan beginnen..of beesten veranderen..omdat ze nu hun wintervacht beginnen te krijgen....Ja...we gaan zo de winter in....
En in heel Nederland genieten de mensen nog van deze mooie herfstperiode..
(Vroeg..Heel vroeg)
En ik?....Ik gooi hier de foto's van de AWD..OVP..en de Holterberg door elkaar.. (van deze week) Tijdens een herfstwandeling in een natuurgebied..geven ook de paddenstoelen kleur aan de natuur..In Nederland komen bijna 5000 soorten voor.De Vliegenzwam is natuurlijk de bekendste..Als kind leerde je de Vliegenzwam al tekenen..Een Stinkzwam was natuurlijk te moeilijk om te tekenen :)
(Grote Stinkzwam)
Ja..Er is nog genoeg te doen/zien in de natuur..Maar ik maak me ook kwaad..Nee niet kwaad...WOEST!!!Woest op het CDA...Die grof geld steken in andere landen..En onder het motto bezuinigingen..Gaat onze natuur er aan...En zijn deze borden straks niet meer nodig.Dan is er geen wild meer...Nee..Mijn broek zakt af van het CDA..!!!
In de Oostvaardersplassen (OVP)...Is de bronst in volle gang..
Zaterdag...was ik in de OVP ..(kort bezoekje)
En wat een verschil..
Deze Edelherten in de OVP...
of....dit Damhertje in de AWD..
Kardinaalsmuts (Euonymus)..De vrucht is een rozerode vier of vijfhokkige doosvrucht..Waarbij de vlezige oranje zaden tevoorschijn komen...Vogels zijn er gek op..En dat was te zien..Maar om ze te fotograferen viel niet mee..De vogeltjes zaten alleen tussen de takken..
En deze man...Hij had een gewei gevonden van een damhert..
"Dat mag wel eens na al die jaren"..wist hij te vertellen..
Terwijl je nu niet verwacht ...een gewei te vinden!
(Als het aan Bleker ligt...Vinden we ze nooit meer..!!)
(Sponszwam )
Links (Koraalzwammetje) Heel vroeg in de morgen was ik zaterdag 22 Oktober in de OVP...Helaas had ik weinig tijd..Eigenlijk een soort bliksembezoekje..Half elf moest ik weer naar huis..Maar ja!..Ik had geluk dat er nog veel Edlherten in het gebied (De Driehoek) waren...Een half uurtje later..was er geen één meer in dit gebied te zien.........
Na de bronstperiode ..moeten zowel de Damherten (AWD) als de Edelherten (OVP)
Snel hun vetreserves opbouwen..
Tijdens de bronst eten de mannetjes herten weinig of niets..
In de winterperiode moeten ze het vooral van hun opgebouwde vet van de zomer hebben..
Anders weet de Vos wel raad met hun..
Een geweldig gezicht..om zoveel Edelherten Konikpaarden en Runderen te zien..
Waar zie je zoiets...nog meer?
Herfst...Een mooie tijd...Een tijd voor de voorbereiding van de winter..
Zowel voor de Flora..als voor de Fauna..
Een dag gaat weer langzaam onder..
AWD wandeling Herman en ik
Gelukkig kunnen we nog genieten van de natuur...
Protesteer mee tegen de nieuwe natuurwet..Zie: