woensdag 19 oktober 2011

Naar de Biesbosch

Onvoorbereid gaan Anja en ik voor het eerst naar de Biesbosch.
Ja ik weet een Hotel in het gebied "De Biesbosch"..En het lijkt me goed om het Biesboschmuseum te bezoeken.
Want waar moet je nu wezen in de Biesbosch?...Ga je een bootje huren..Als je totaal onbekend bent in het gebied?..Lijkt me niet..
Het begint al lekker..Het hotel is gesloten..
Nou ja..We zien wel..Dus eerst maar naar het Biesboschmuseum..een kaart halen...met een wandelroute!
We nemen een route van 10 km...Dat lijkt ons goed te doen..
En eerlijk is eerlijk..het viel me een beetje tegen...Alles is op grote afstand..
En je loopt veel .....heel veel over fietspaden...niet echt mijn ding
De volgende dag gaan we varen...dat lijkt me leuker..
We nemen op advies van een medewerker van het het museum een hotel in Dussen
Hotel "De Koppelpaarden"
Ik moet zeggen ...een top hotel..
En vandaag zag ik het eerste wild van dichtbij...En wel op mijn bord :)
( De Schipper van de "Whisper"...Fluisterboot)
Deze fluisterboot draait op accu's..en heeft een geringe diepgang..
(Grote groep Knobbelzwanen)
De Biesbosch is ontstaan in 1421 (Sint- Elizebethsvloed)..Er zijn toen zestien dorpen verdwenen..en werden werkelijk opgeslokt door het water..De Oorspronkelijke naam Bergse Veld...Veranderde in de Biesbosch...( Bos van biezen)..De biezen werden gesneden en gebruikt voor de vervaardeging van mattern en stoelen.
(Sperwer)
In de tweede wereld oorlog speelde de Biesbosch een grote rol..in het verzet.
De Duitsers vreesde de Biesbosch..Zij waren bang voor het stijgende en zakkende water
(Ijsvogelnest)
Een kluit van een omgewaaide boom..is een uitstekende plaats voor een Ijsvogelnest..
De Biesbosch is een geschikte omgeving voor het Ijsvogeltje..
Zeker in de kleinere kreken..voelt hij zich thuis.
We zien meerdere malen Ijsvogels..Maar soms zijn ze me net even te snel af :)
Ook de Zilverreiger...doet het hier goed.

Bruine Rat..Beverrat..en Muskusrat..,,Sommige mensen vinden het barbaars om ratten te vangen,’’ vertelt rattenbestrijder Koorevaar terwijl hij de boot behendig door de Biesbosch stuurt. ,,Maar als we de ratten niet vangen, beschadigen ze door hun gangenstelsel onze dijken. Dan loopt de boel hier onder water.’’

Koorevaar en Van den Berg vangen de ratten meestal met speciale vallen, zoals een klem. Ze plaatsen de klem onder water voor de ingang van een rattenhol. Als de muskusrat zijn hol in- of uit wil zwemmen, zwemt hij tegen een palletje aan, waarna de klem dichtslaat en de muskusrat doodt. 
(Geen Bevers :)
Eind jaren tachtig werden er Bevers uitgezet in De Biesbosch..Nu leven er zo'n 250 Bevers
Is dat teveel?..vragen sommige zich nu al af.
Een reactie van Boswachter Thomas van der Es:
De Bevers richten absoluut geen schade aan..De bever is het logo van het Nationaal Park en een grote toeristische trekpleister..We laten hier de natuur zijn gang gaan!

16 opmerkingen:

  1. Volgens mij......heeft het gebied je niet te pakken !!
    Vaste routes, fluisterbootje......niet zelf op onderzoek uit..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ria
    Zonder het gebied te kort te doen..Nee..Ik mis inderdaad het struinen..de spanning..Het enigste wat spannend was..waren de fietsers..die je in de gaten moest houden :) En de boot..leuk in de kleine slootjes..Maar op open water..Nee niet echt!
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Henk,

    Ondanks dat je er niet kunt struinen, vind ik het een mooi gebied. Met leuke vogels.
    Leuk dat je de ijsvogel hebt gezien. Ik ga nu naar mij ijsvogelstekkie.

    Groetjes,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En wat is je algemene indruk van de Biesbosch? Ik ben ook eens met zo'n boot meegegaan. Toch beleef ik natuur altijd liever met enkele mensen, of alleen, zeker niet teveel.
    En meest het liefst ben ik dan "van het padje af..."

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk,
    Jammer dat de biesbos voor jou een beetje tegen viel, maar je heb toch nog aardig wat op de foto en je bord gekregen.
    Volgende keer maar met Bas mee gaan, die weet de weg wel.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Toch ook maar eens een keertje naar toe gaan!

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Henk
    ik hoor het al er gaat niets boven de AWD en de OVP maar je bent wel even een paar daagjes weg lekker toch.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha die Henk,
    Dit is weer iets heel anders voor jou. Die boottocht lijkt me erg leuk, dan zie je nog eens wat....ijsvogeltjes..
    Ik zou er best eens een keer naar toe willen, lijkt me een mooi gebied.

    Maar jij, zit morgen vast weer in de AWD.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ha henk

    ik moet effe zeggen van mij zelf gaaf dat ijsvogeltje ik ben al weer een tijdje niet maar naar het awd geweest maar ben het al weer een beetje aan het oppikken vandaag ben ik met mijn vader geweest maar was niet echt heel druk kwa herten de foto's staan al weer op mijn site als je tijd hebt moet je maar even kijken

    gr erik

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi henk,
    Als je de Biesbosch wilt verkennen, moet je het water op. Ik heb het ook eens geprobeerd, maar dat lukt niet. De keren dat ik er was, ging ik met een natuurfotograaf met een workshop mee. Via het water kun je dan op mooie plekjes komen. De ijsvogelkluit herken ik wel. De AWD is toegankelijker. Toch wel mooi die knobbelzwanen en het ijsvogeltje.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb ook de Biesbosch al heel lang op mijn wensenlijstje staan, dus ik ben wat verbaasd dat het jou toch wat is tegen gevallen.
    Waarschijnlijk moet je daar gewoon de (water)weg een beetje weten?
    Het ziet er toch echt wel mooi uit, en ijsvogeltjes, leuk toch?
    Ga maar weer lekker genieten in de AWD Henk, daar hoor jij gewoon thuis ;-)
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ja Henk jij bent een awd man maar je heb toch wel mooie opnamens gemaakt het is weer een wat anders
    dan zie je het verschil,tot in he awd.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi HEnk
    Wat een schitterende foto's zeg. En dan vooral die van de zwanen. Supershot is dat. Ik begrijpen dat je er erg van heb genoten. Zulke ritjes maak je niet elke dag mee :)
    Groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Henk, Jammer dat je de biesbosch een beetje vond tegenvallen. Met een bootje is het toch echt een prachtig gebied...
    Maar ja, jij struint liever de duinen af, van de gebaande paden af. Kan ik me heel goed voorstellen. Maar je hebt toch maar mooi de IJsvogel gespot. Leuk.
    Groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Henk

    De Biesbosch is inderdaad niet te doen zonder bootje.
    En inderdaad een workshop met Bas is wel een aanrader!

    Grs Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  16. heerlijk! did you also spotted some "bevers"? I heart they do "bever-tocht" in Biesbosch? fijne avond+heel goede nieuwe week van mij...

    BeantwoordenVerwijderen