maandag 17 oktober 2011

Klapekster AWD

Vandaag Zondag 16 Oktober gaan Herman en ik bij Ingangang "De Zilk"naar binnen..Het is best koud....en je ziet ook hier en daar vorst aan de grond. We nemen Ingang "De Zilk"..want bij de bronst is het waarschijnlijk te druk.. Ik had toen nog geen idee..dat ik laat in de middag/avond weer naar het AWD zou gaan..En dan op aandringen van mijn gezin...(waar ik wel raar van opkeek..want normaal gesproken willen ze niet meer mee)..Dus in deze blog..Eigenlijk twee wandelingen...
..van Zonsopkomst...tot zonsondergang..!!!!
Oosterkanaal.
We zijn vandaag niet de eerste die naar binnen gaan..Er staan al auto's op het parkeerterrein Als we bij het Oosterkanaal zijn... Zien we dat hij hier en daar in nevelen gehuld is..Een mooie zonsopkomst/nevel/mist..Wat wil je nog meer. Één van de fotografen die al het gebied binnen was..staat bij toeval op mijn foto :)
Vorst aan de grond..
En eindelijk zien we weer eens reeën in de AWD..
Natuurlijk zitten er reeën in dit gebied..Maar? de laatste jaren is de populatie Reeën in de AWD best wel afgenomen..En daarom is het altijd leuk..Als je er dan weer eens een paar ziet.
(Van Limburg Stirumkanaal)
Een prachtig vogeltje zit er op een kleine afstand op een tak..Helaas schiet onze kennis over vogels zwaar te kort..Maar dat mag de pret niet drukken..En er is altijd wel iemand..die wel weet hoe dit vogeltje heet! (Hoop ik:)..
Zo komen we er wel meer tegen..(ik dacht aan een kraai..die gewoon wat witjes is :)
Later komen we deze roofvogel tegen...maar wat is het werkelijk?
ja..Onze kennis schiet te kort..Laat dat bij deze duidelijk wezen.
Bij het voormalig Van Limburg Stirumkanaal doen we een bakkie..
We heben hier uitzicht over de Zeereep..En op de achtergrond...zien we Zandvoort.
Schelpen in het stuifgebied..
En de wind...die laat zijn sporen hier achter.
(Klapekster)
En dan zien we de Klapekster..En dat weten we nu zeker..dankzij..Hans..( Waar we mee aan de praat kwamen..in de AWD)Zijn Site : http://www.hansoverduin.nl/Die zeker de moeite waard is om te bezoeken....Echt prachtige foto's..
(Spreeuwen)
Kijk..Dat weten we :)
Herman en ik lopen dwars door het gebied "De Vellen"..
Nu is dit gebied..juist leuk om te struinen..Hier kun je soms even niet meer weten welke kant je uit moet..
(Spitser)
Vandaag schijnt de zon...En dat maakt het eenvoudig om de juiste richting aan te houden.
(Roodborstje)
Ja..Ja..Ook die herkennen we :)
Met paard en wagen door de AWD..
Meer zie: http://www.natuurtochten.com/...of aan de zijkant rechts..
Om een indruk te krijgen...hoe het is op de kar..
Met het gezin kijken naar de bronst..
(Burlen)
(Geslachtsdeel..)
Normaal gesproken gaan ze (Gezin) niet meer mee..
(Vlaggen..)
En nu wilde ze opeens naar de AWD..
Sterker..onderweg naar huis..
Zegt mijn dochter van 18..Ik ga de volgende keer een keertje vroeg mee..naar de AWD.
Ik wist niet wat ik hoorde..het moet niet gekker worden !
Zo zie je maar..Je laat ze als kleuter/peuter/kind..
Mee gaan in de natuur..En dan zijn ze het op een moment weer zat
..Ze hebben dan andere dingen te doen..
Totdat ze weer wat ouder worden..
Dan pakken ze de draad weer op..
En laten we eerlijk wezen..Dit is genieten..
Dit is zo puur..
Ja..ons gezin is weer eens een keer als gezin naar de AWD geweest..
Dus leer U kinderen al jong...Hoe mooi de natuur is..
Ze pakken het later echt weer op..
Ik had deze dag nog geen vos gezien...En dat is eigenlijk niets voor mij..
Gelukkig op de valreep...Deze vos met hertjes...(Was al te donker eigenlijk..)
En nu laat eten...En een lange blog maken :)
En dat is dus ook gelukt..
(Sorry dat hij zo lang geworden is..maar ja..het zijn ook twee wandelingen..op één dag )

21 opmerkingen:

  1. Hai Henk,

    Mooi blog weer, man!
    Ik moet helaas het antwoord schuldig blijven op je 2 vragen.
    Je hebt deze keer wel hele mooie foto's van de bronst gemaakt.

    Een klapekster is ook altijd leuk om tegen te komen. Die zie je niet zo heel vaak.
    Leuk zo, gezellig met de hele familie. Misschien lukt het mij ook nog eens ;-)

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk,
    Je kan daar wel gaan wonen, zoveel KM als je daar maakt.
    Maar blijf dat wel doen, is altijd weer genieten om je blog te zien en je verhalen te lezen.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Henk
    De zeereep blijft fascineren, met en zonder reeën! Mooie foto's heb je er weer weten te maken. En dan nog een avondwandeling met je gezin. Heerlijk is dat, als ze weer mee willen! Ik geniet dan meestal nog meer van hun gezelschap dan van de AWD.
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Henk
    wat een wandeling zo de helle dag.
    je hebt er weer een mooie serie van weten te maken met verslag erg mooi.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig verslag weer Henk

    ons bezoekje van gisteren ging niet door vanwege een uit de hand gelopen zaterdagavond (nacht) bezigheid, en ons 2e plan, om 's middags te gaan, verviel omdat een andere activiteit ook uitliep, tja, begin nu wel afkickverschijnselen te krijgen.... misschien maar eens een paar uur later gaan werken en dan een ochtendje door de week pakken of zo

    In ieder geval heb ik weer genoten van jouw avonturen :)

    Groet
    André

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Henk,

    Het was zondag onvoorstelbaar druk bij het pannenland. De parkeerplaats was zo vol dat mensen weer wegreden om bij een andere ingang een plek te zoeken.
    Maar wel een prachtige dag om te wandelen in oktober.
    En je hebt gelijk, als de kinderen ouder worden gaan ze de dingen die echt belangrijk weer zien. De natuur kun je niet twitteren :-)

    Groet,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou nou Henk, wat een heerlijke belevenissen, en met zulk mooi weer twee keer naar de AWD, dat is beslist geen straf.
    Leuk dat je gezin weer eens mee wilde!
    Met mooie vogeltje in de ochtend? geen idee wat het is, maar het zit beeldschoon te wezen op die tak in het mooie ochtendlicht, de spreeuwen vind ik ook geweldig, en de klapekster weer gezien, top!
    Limburg Stirumkanaal en omgeving, daar mag ik graag komen, lekker rustig en ontzettend mooi.
    En dan later op de dag de bronst, vos plus herten, en prachtige avondlucht, jouw dag kon niet meer stuk!
    groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo mr. Bos,

    Ik kijk altijd met veel plezier naar uw blogs met leuke verhalen en mooie foto's. Deze is ook weer mooi. Het kleine vogeltje op de tak is een tapuit. Ik denk dat de roofvogel een buizerd is maar ik weet het niet zeker. Ik was afgelopen vrijdag met m'n oom in de AWD. We hebben genoten van de bronst incl. gevechten. Spectaculair hoor. De foto's komen eerdaags weer op onze site (www.natuur-liefhebbers.nl).
    Met vriendelijke groet van Ramona.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha die Henk, zo jij had een top dag. Twee keer naar de AWD, smorgens reeën en smiddags een vos met damherten op 1 kiek.
    En wat leuk dat je gezin zelf naar de AWD wilden. De foto van hun (silhouetten) vind ik ook erg mooi.
    Volgens mij is het vogeltje een vrouwtjes tapuit. Wat heb je die er mooi op in het zonlicht.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hallo henk,

    wat een mooi treffen zo met de vos en de 2 herten, een mooie combinatie van de hoofdbewoners van de awd. De eerste vogel is volgens mij ook een vrouwtjes tapuit en die andere doet mij aan een bonte kraai denken..
    nog veel plezier van de bronst.

    Groet martine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Henk,

    Leuk om samen met je gezin door de AWD te struinen. Je hebt er een prachtige foto van gemaakt.
    Twee wandelingen op een dag en toch weer zo verschillend. Mooi de vogel in het warme licht op de tak. En een klapekster wil ik ook nog graag eens zien. Herten samen met een mooie vos, geweldig toch.
    Was dus een super dag.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vandaag heb ik het met roeselien over je gehad en we noemde je per ongeluk....Henk Vos ....
    Jij hebt echt een superdag gehad !!
    Heerlijk toch met je gezin het duin in

    BeantwoordenVerwijderen
  13. je weet echt elk paatje wanneer je er al zo lang komt, het blijft mooi het AWD, je hebt er ook weer mooie foto's van weten te maken. Jammer dat het vosje met de herten niet top is..jammer. Ik geniet elke keer met je mee, krijg ik tenminste geen blaren..hihihi

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Henk,

    Mooie blog.
    Ik was zaterdag aan het einde van de middag bij ingang Pannenland er in gegaan. Op dat moment werd het rustiger met mensen in de duinen. Maar helaas voor mij geen bronsttaferelen gezien. 2 mooie grote herten liepe rustig en een ander lag lekker rustig rond te kijken. Volgende keer toch maar verder door lopen.

    Maar wat is dat lekker als de rust in de duinen terug keert en als je langzaam minder stemmen hoort en meer wind en vogels.

    Groet,
    Rick Hagen

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Henk,

    Dat was weer een lange belevenis!
    Volgens mij heb ik je s'avonds gezien! Je liep vlak voor me naar de uitgang! je stond nog uitgebreid die ene hert te fotograferen langs dat pad. En die vos zag ik ook bij die herten staan, inderdaad te ver weg.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Sùper Henk, twee AWD wandelingen op een dag.
    Leuk dat je gezin met je mee wilde.
    De silhouet foto vind ik prachtig.
    Ook heb je mooie Herten opname`s.
    Het was weer leuk om met je mee te gluren.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zo Henk,

    Jij was vast helemaal in je nopjes die dag. Eerst met Herman de AWD ingedoken...voor zonsopkomst, en naderhand met je hele gezin de AWD in tot zonsondergang. Ja een hele dag AWD. Mooie waarnemingen weer. Vooral de Klapekster vind ik een bijzondere. Heerlijke platen weer waarbij iedereen weer mee geniet. Die vogel op die tak is inderdaad een Tapuit volgens mij.

    De reden van je dochter om 'smorgens met je mee te gaan heeft misschien invloed gehad op haar operatie, waarbij ze misschien een andere kijk op het leven heeft....of ze heeft gewoon héél véél bewondering voor d'r pa, die altijd maar weer met een big smile 's ochtends thuiskomt van een ochtendje AWD!

    Groeten,

    Remco

    ps. Nog 2 weken dan kunnen we weer voor 7 uur de AWD in.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Henk

    Ik heb enorm genoten.
    Gaaf dat je hele gezin mee gaat.
    Mijn dochters willen niet, erg jammer.
    Misschien als ik ze jouw blog laat lezen.
    Prachtig die vorst aan de grond, en natuurlijk de bronst.
    Gr. Louisa

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hey Henk,

    Mooi verslag weer.
    He is sowieso altijd leuk als je reeen ziet, maar helemaal in jouw situatie.

    Groet,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  20. mooi serie, pracht foto's van de herten

    BeantwoordenVerwijderen