zaterdag 3 september 2011

Zeldzame Korfslak AWD (Fietspad)

Wat tegenstanders van het fietspad met duizenden handtekeningen...
En de vele acties niet voor elkaar kregen..Is de Nauwe Korfslak (1 bij 2 cm groot) wel gelukt.
De provincie moet nu naar een nieuw traject kijken..En daar is eigenlijk maar één alternatief voor..n.l. buiten de AWD om..
MeerZie : KLIK! ( Bedankt Ria )
Woensdag 31 Augustus..Ingang Panneland.
p.s. Mijn oog ziet er niet uit..maar het zicht is weer goed..Ik beantwoord dit weekend de mailtjes..en ik kom langs..bedankt vor de reactie's
Kijk..dat is dus goed nieuws..Maar ook het nieuws dat de eerste Wolf de Nederlandse grens is overgestoken is goed nieuws...Nu moet ik nog zien hoe dat af gaat lopen..
Want Vossen als predator...daar hebben we al moeite mee..
En dat terwijl ze juist de broedende ganzen..muizen..konijnen..en de muskusrat in toom weet te houden..
(Vossen in de AWD)
Laat staan..dat wolven zich hier gaan vestigen..In Duitsland neemt de weestand tegen de Wolf juist toe..Regelmatig pakt de Wolf schapen..(Er zijn zo'n vijftig wolven in Duitsland)..En brengt hij de natuurbescherming daarmee in verlegenheid..

In de weilanden bij Panneland zie ik twee Ooievaars.En dat is altijd leuk..Dus ik zet mijn auto aan de kant..Ik neem wat foto's..de afstand is best groot..Een auto van Waternet stopt ook..We raken aan de praat...Het is wel eens gebeurd dat er vijf Ooievaars gelijk waren....wist hij te vertellen..Ja..dat lijkt me helemaal geweldig..Nog niet wetende dat ik vandaag een record aantal Ooivaars gaat zien bij Ingang Panneland


(Achtergrond Casa Carmeli)
De Ooievaar was bijna zo goed als verdwenen uit Nederland..Een reddingsprogramma (1969) door de Vogelbescherming...zorgde ervoor dat de populatie..weer groeide (in 2007 waren er weer zo'n 700 broedparen) Gelukkig heeft deze brenger van geluk en nieuw leven..weer een mooie opmars gemaakt...!
Op het Eendenvlak is het rustig..Een prachtige Spitser ligt in het gras..Hij gaat voorlopig geen rol spelen tijdens de bronst...Daar moet hij nog twee jaartjes op wachten..
De Amsterdamse Waterleidingduinen is ook een gebied waar men veel paddestoelen kunt vinden..
Bijna één kwart van de totale inheense paddestoelenflora komt voor in de AWD...(970 soorten)
(Tamme vos/natuurlijk gedrag)
Vandaag zat ik rustig een bakkie koffie te drinken..De vos/vossen lieten zich zien..Nu zijn dit tamme vossen.Maar het blijft mooi..om er rustig naar te kijken..En dan zie je ook hun natuurlijke gedrag..Zo haalde één van de Vossen wat uit het water..ik denk een kikker/pad of zoiets..
Het is niet goed te zien wat hij uit het water haalt..
Mischien dat u er wat van kan bakken?
Ik niet..
En als ik dit gezinnetje in de AWD ziet...denk ik aan de periode dat wij en de kinderen ook regelmatig naar de AWD gingen..Toen gingen ze nog graag mee..gelukkig merk ik dat ze er toch veel van opgestoken hebben..En dat ze respect hebben voor de natuur.
Heeft U ook een jong gezin?...Ga dan is een dagje de natuur in..
Daar krijgt U geen spijt van!
(Ooievaars AWD)
Weer stop ik bij de weilanden AWD...Er lopen nu negen Ooievaars..Een prachtig gezicht..Ook nu stopt er een auto..Deze man werkt al vele jaren op het Landgoed Vogelenzang..En ook hij heeft nog nooit zoveel Ooievaars hier gezien..Ja..in en rond de AWD valt altijd wel iets te beleven.
Bedankt voor de reactie's..
Gr Henk

24 opmerkingen:

  1. Hoi Henk
    mooi verslag en wat een ooievaars op een plek gelukkig dat je weer wat kan zien met je oog.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Henk, ik schrijf net een reactie bij je vorige blog en nu zie ik deze verschijnen. Gelukkig gaat het goed met je oog en kun je weer fotograferen en de mooie vossen en ooievaars zien. Prachtig om al die ooievaars in het weiland te zien. En de vossen heb je ook mooi op de foto gezet.
    Interessant blog.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Henk,
    Fijn dat het goed gaat met je oog. Je hebt al meteen een bijzondere waarneming ook. Leuk zeg 9 ooievaars zo in de wei.
    Zal er (en wanneer)een wolf in de AWD verschijnen? Het zou zo maar mogelijk kunnen zijn. De wonderen zijn de wereld nog niet uit als je ziet wat zo'n klein slakje voor elkaar kan brengen. Geweldig goed nieuws dat er geen fietspad komt.
    Fijn weekend nog, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk log weer Henk
    Goed te lezen dat het beter met je oog gaat
    Je ziet er ieder geval genoeg mee !!
    Geweldig he van het fietspad !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat was ik dus
    Groetjes Ria B
    Het is toch wat .....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Henk,

    Erg mooi nieuws van die slak, geen fietsen in de AWD!!!
    Met de Ooievaars gaat het goed, hier achter lopen regelmatig 10 tot 20 ooievaars rond en het lijken er elk jaar meer te worden.
    Mooi dat het goed gaan met je oog.
    Groet en fijn weekend!!
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik ben blij te horen dat het goed gaat met je oog, en met de vosjes gaat het ook goed zo te zien en de ooievaars zijn super.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Henk, je kan het weer zien allemaal, das goed nieuws.
    vandaag een dagje OVP gedaan, maar als ik t zo bekijk had ik beter naar de AWD kunnen gaan (nee hoor, grapje, de OVP was echt weer leuk, Blog volgt)
    9 ooievaars is wel super, zeker omdat je ze niet al te veel ziet hier in de buurt

    Groet
    André

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Henk
    Wat een grappig en tevens positief bericht over de korfslak. De tweede en derde van de vossenfoto's vind ik super, zo natuurlijk! En dan al die ooievaars! Een geweldig gezicht.
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Henk

    Ze blijven toch prachtig om te aanschouwen.
    Mooie opname zoals die vos wat uit het water vist.
    De ooievaars ook super.
    Hier zijn er ook genoeg te zien.
    Hoe is het met je oog.
    Gr. Louisa

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk

    Goed dat het weer wat beter gaat met je oog.
    Je hebt weer een mooie serie gemaakt.
    Een mooi gezicht 9 ooievaars in de wei.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. gelukkig gaat het de goede kant op met je oog. Je hebt weer genoeg info weten te vinden, wat een slak niet kan doen, daar kunnen wij mensen dus niet tegen op. Je vossen foto's zijn weer om te genieten, vooral het uittrekken, heel leuk om te zien.
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi al die ooievaars, leuk om die allemaal bij elkaar te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Henk,

    Mooie foto's met name van de vossen. En die ooievaars, zo veel tegelijk, is ook een mooie waarneming.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  15. tja ...wolven in ons kleine landje...hoe zal dat aflopen..............
    de foto`s van de drinkende vos zijn geweldig Henk....tam of niet tam.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een slak al niet teweeg kan brengen. Mooie logje weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Henk,
    Mooie blog, maarliest 9 ooievaars, geweldig,wat mooi.
    Je vossenfoto's zijn ook weer prachtig.

    En je maakt me helemaal blij met het nieuws dat het fietspad er niet gaat komen.
    En gelukkig gaat het weer beter met je oog (leuke sport, dat tennis..)

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hai Henk,

    Ha, heb jij nou stiekem die slakkies daar neer gegooid?
    Komt alles toch nog goed!

    Prachtige vossenserie weer!

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Lekkere foto van je oog in het andere blog Henk :-) hoop dath et nsel weer opknapt en dat je er geen last van blijft houden ... zal wel schrikken geweest zijn!
    Net je foto's bekeken en wat heb je veel ooievaars gezien! Wat uniek ... heel bijzonder ... top!
    Groetjes en een fijne zondag verder
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Henk,
    ik ben er niet rouwig om dat er geen fietspad in de AWD komt, er zijn dagen dat het er toch al topdruk is.
    Mooi zeg om zoveel ooievaars bij elkaar te zien, er zal wel een baby-boom opkomst zijn.
    Je vorige blogs mogen er ook wezen met de, zoals gewoonlijk, nodige informatie.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik heb weer ongelooflijk genoten van het moois wat je deelt. De vossen foto's vind ik bijzonder mooi. Als elke keer.
    Beterschap met het oog.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Blij te merken dat je je oog weer gebruiken kunt.
    Tjongejonge, deze korfslak heeft wat weten te bereiken zeg, die is op slag beroemd.
    Gaaf al die ooievaars, ik zag ze afgelopen week ook zitten, een stuk of vijf, maar negen! dat is top.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Henk,
    Blij dat er weer wat vooruitgang is met je oog.
    Wat een goede grap die korfslak. Ik vind dat ie een lintje verdiend!
    Jij ook trouwens voor je mooie verhalen en achtergrond info ;-)

    Grs Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hallo Henk, Fijn om te lezen dat het weer beter gaat met je oog. Mooie vossen serie heb je weer geplaatst. En dat zijn wel veel ooievaars bij elkaar... Hier in het park kom ik niet verder dan 5 stuks. ( maar dat is dan wel in Amsterdam he!)
    Groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen