maandag 5 september 2011

Uniek Moment met de Vos(sen)

Al jaren lang proberen jagers de vos in een kwaad daglicht te stellen.....En gek genoeg werkt de media daar aan mee...Terwijl er uit onderzoek gebleken is ..dat de populatie vossen in het duingebied zich op natuurlijke wijze reguleert...In het verleden zijn we zo de Wolf kwijtgeraakt..en de Zeearend..enz..Omdat er altijd wel een reden voor de jacht gevonden werd......Vandaag wandeling 4 Sept. met Herman en Remco
(Vandaag vos zwemt)
Zo schreef vijf dagen geleden een journalist in de Telegraaf:
"Limburg mag de komende vijf jaar damherten afschieten  die vanuit Duitsland de provincie Limburg binnenkomen"
Ampassant schrijft de Telegraaf :
"In de duinen van de regio Amsterdam is dat b.v. al aan de orde"
Nou..Zoiets mag volgens mij...wel iets genuanceerder gebracht worden..
Er staan twee vossen aan de waterkant..het zijn twee zusjes.....en ze willen naar elkaar toe..
Na wat twijfelen...steekt één van de vossen over..
En bereikt de overkant..
Dit is echt een mega moment..En pas de vierde keer dat ik zoiets ziet/fotografeert..
Dit is zo gaaf om te zien..mee te maken..
Even schudden...en ze is weer bijna droog.
En even fohnen...En ze is droog genoeg voor de begroeting..
Nu zie ik U denken.."Hoe krijgen ze dat voor elkaar?"...
Ik ga dat even uitleggen..want dit kunt U ook meemaken!..
Even voor de duidelijkheid..dit zijn tamme vossen..
Nu zien we ...en fotograferen we ook regelmatig wilde vossen..maar dit is natuurlijk ook leuk.
Deze tamme vossen krijgen eten van fotografen..
Nu is dat alleen niet goed...maar het is ook een nadeel...
want ze komen dan naar je toe..en vertonen dan onnatuurlijk gedrag..
Daarbij is het lastig fotograferen van één meter afstand..
Wij voeren niet..en kijken op afstand wat ze doen..
En dan vertonen ze..
normaal gedrag..
Dat is toch veel leuker!
Dus voer niet..en blijf een beetje op afstand..U maakt dan veel meer mooie momenten mee..
En afval...dat neemt U mee naar huis..of gooi het in een vuilnisbak!
Wij hebben genoten van de vossen..
Ruim drie jaar heeft Jaap Mulder voor het Duinwaterbedrijf Zuid Holland onderzoek verricht naar de vossen in de duinen..( Wassenaar en Katwijk)..Zijn voornaamste bevinding:
Het aantal vossen wodt in dit duingebied op natuurlijke wijze gereguleerd!
En we moeten zuinig zijn op de vossen..
-
Ik begrijp dat de log wat lang is...maar ik wil van deze dag nog wat meer plaatsen :) o.a.:
(Een schaap als natuurbeheerder)
Deze schaapskudde is hier tijdelijk....Het is een reizende kudde.Die op meerdere locaties wordt ingezet..om het terrein te beheren.waardoor de oorspronkelijke vegetatie meer kans krijgt om te ontwikkelen.Door deze manier van werken worden sommige plekken verschraald en andere juist verrijkt...Kijk..mooier kan het niet!
Vandaag zagen we het eerste damhert burlen..Het leek nog nergens op..
Dus de voorbronst laat nog even op zich wachten..
Maar het komt er aan.."De Voorbronst "..
En ik sluit af..met deze mooie herfstkleuren/spitser.....
Het was weer genieten...in de AWD...
Laten we zuinig zijn op onze natuur...En laten we de natuur met respect behandelen..

34 opmerkingen:

  1. Hai Henk,

    Prachtige momenten weer!
    Zie ik nou goed dat iemand een stuk vlees begraven heeft voor de vossen?
    Moet niet gekker worden.
    Ben benieuwd of jullie Remco in een dwangbuis af hebben moeten voeren.
    Die raak je nooit meer kwijt, die wil vanaf nu elke zondag mee ;-)
    Jij bent toch echt de vossenKING.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fantastisch, wat een mooie serie foto's! Het lijkt me leuk die vosjes ook eens te zien als ik weer eens in de AWD kom.
    Groeten,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen Henk,
    Wat een prachtig moment, de zwemmende vos. Ik had bij Herman al foto's gezien en geniet er nu bij jou weer van.
    Jullie hebben weer een heerlijke wandeling gehad dat zie ik wel.
    Misschien dat ik binnenkort weer een keertje aanhaak (het is nu niet meer zo heel erg vroeg licht...)

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oh Henk, dit is wel een erg gave vossenserie, prachtfoto's en supermomenten!
    Ik had eigenlijk mijn buik een beetje vol van de vosjes, zie ze zó vaak voorbij komen, maar als ik dit zie, ja, dan moet ik misschien ook maar weer eens een kijkje nemen, en dan net als jij rustig op afstand blijven.
    Remco is vast uit zijn dak gegaan ;-)

    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hoi Henk, wat een mooie foto's laat je hier weer zien; ik heb er van genoten en ook van je fijne en leerzame vertelkunst.
    En wat een oog zeg; dat is hard aangekomen!
    Gelukkig is je zicht nu weer goed, had zomaar anders af kunnen lopen Henk.
    groetjes Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Supermoment, schreef ik bij Herman ook al, wat een mazzel weer.

    tja, voeren....
    Ik was er gistermiddag ook weer even, brokjes, complete leverworsten, t is ongelooflijk wat mensen meeslepen voor die vossen :(

    Het is toch zoveel leuker om ze te fotograferen als ze natuurlijk gedrag vertonen, maar ja, niet iedereen snapt dat helaas.

    Ik heb weer genoten van je foto's

    Groet
    André

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi moment weer Henk,

    hebben jullie een 'uniek moment detector' of zoiets. Iedere keer verbaast het weer wat jullie zoal te zien krijgen bij een bezoek, het maakt ook niet uit waar je heen gaat.
    Ook al zijn deze vossen 'verpest' dit soort beelden zijn de moeite waard van het vroeg opstaan, weer en wind te trotseren.
    Heerlijke blog en lekker genieten.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Henk,

    Het is goed om te merken dat je alles weer goed hebt kunnen bekijken en bovendien mooie foto's hebt kunnen maken.
    Je hebt het in ieder geval wel getroffen met die vossen.

    Groet

    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Henk

    Je treft het wel weer hoor een zwemende vos.

    Jullie hebben er een vosse neus voor denk ik.

    gr.Jelle

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Henk!

    Goed verhaal over de vossen en die van je vuilnis mee naar huis nemen, is ook een hele goeie. Gelukkig is het in de AWD niet zo vuil als in andere natuurgebieden, maar het lijkt voor sommige mensen toch een probleem om alles wat je meeneemt de natuur in, ook weer mee naar huis te nemen of in de vuilnisbak te gooien.

    En die zwemmende vos is natuurlijk de kers op de taart. En Remco zal helemaal happy zijn. :-)

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hey Henk,

    Je hebt ze er weer mooi op staan. Ik ga zeker binnenkort ook naar de AWD.
    Dit ziet er in ieder geval erg leuk uit.

    Gr,
    Arne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hooi Henk
    het was inderdaad een geweldige wandeling zo met ze drieën en die vos was geweldig.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Henk

    Prachtig mooi die zwemmende vos.
    Mooi vast gelegd.Mooie wandeling hebben jullie gehad, erg gezellig zo met zijn drieën.
    Remco had vast de tijd van zijn leven.
    Ik kan niet wachten om zelf ook weer eens een kijkje te gaan nemen.
    Gr. Louisa

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha Henk,
    Wat een geweldige momenten heb je beleefd. Al was het voor jou niet de eerste keer, het zal toch nog wel speciaal zijn. Ook de begroeting en het samen spelen en stoeien zijn super om te zien. Je hebt e goede foto 's van gemaakt. Gelukkig kun je dit allemaal weer goed zien.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Henk,,

    Superrrr die zwemmende de vossen! Ik ben jaloers. Goed verhaal.
    Die ooievaars zijn ook geweldig

    Groet, Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Weer een prachtige serie over de vossen.
    Wel leuk om tamme vossen te fliepsen maar het gedrag is anders zoals je al zei.
    Super geniet plaatjes.
    :) Aly

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ja dat is een geweldige dag geweest zie ik terug aan je fraaie fotowerk waar je prachtig laat zien hoe mak de vossen daar wel niet zijn. Op één meter afstand het is niet te geloven zo dichtbij. Ook de herten zijn zonder meer weer prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een geweldige blog weer Henk heb weer genoten van je vossenfoto's en je verhaal erbij geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heerlijk he als de vosjes gewoon hun gang gaan !!
    OT nee henk het is een tijdelijke site , ik ben bijna klaar met een eigen site en denk daarmee eerder weer online te zijn dan weblog

    BeantwoordenVerwijderen
  20. your friends, de vossen:-)))amazing pictures and moments! thanks for sharing and keep exploring:-)fijne week...despite of the rain...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Henk,

    Bijzonder hoor deze vossenserie!
    Zeker de föhnende vos is goed gelukt en bij de laatste is het totaal plaatje compleet

    Grs Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Henk,

    Ik geniet nog steeds enorm van deze ochtend. Wat een geluk hadden wij. Je hebt er een mooi en goed verhaal bij gezet. Ook over dat onnatuurlijkgedrag. Misschien zet dat sommige mensen aan het denken.

    Welke foto ik vooral gaaf vind is die sprintende vos. Die is echt super goed gelukt man. Wat zit er veel snelheid in die foto. Zitten toch wel aardig wat foto's bij die ik niet eens heb.
    Het was echt wel een geslaagde ochtend, waarbij ik het prima naar me zin had. Ik krijg eigenlijk meteen weer zin om mee te gaan. Waarschijnlijk ben ik zondagmorgen ook weer van de partij.

    Mijn foto's van deze vossen laten nog even op zich wachten. Ik heb inmiddels al wel een nieuwe blog geplaatst van een dag in de Hoge Veluwe. Daarna nog een ander blog, en dan komt de AWD vos blog. Heb ik nog eventjes de tijd om er een heel mooi blog van te maken.

    Groeten en waarschijnlijk tot zondag.

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mooi he Henk
    Ook al zijn ze half tam , ik blijf het bijzonder vinden.en ja als ze geen voer krijgen ....worden ze echt !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Je andere fotos zijn natuurlijk ook prachtig he !!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. ja heerlijk om wilde vossen te zien henk,
    véél beter dan al die tamme dieren die eten krijgen erg onnatuurlijk,

    jij hebt het hart op de goeie plek zitten henk,
    is je oog al beter?

    maak er een fijne avond van samen hé.
    lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi Henk,
    Je heb ze wel in alle standen gefotografeerd, en als iedereen dit nou ook even leest komt het misschien weer goed met de vossen.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hey Henk,

    echt weer een heel mooi blog met vele mooie foto's.

    Ik heb zowaar nog niet een vos kunnen fotograferen en jij draait je hand er niet voor om hihi.... Wij zijn 2 weken terug naar de AWD geweest, maar we waren al blij dat we wel 2 hertjes gezien hadden. Komend weekend nog maar eens proberen, maar hier was het weer even genieten.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoi Henk
    Schitterende serie heb je weer van de vos gemaakt.
    De zwemende vos is natuurlijk een prachtig moment en mooi vastgelegd.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hallo Henk,

    uiteraard zou ik graag die route naar die bronstplek willen hebben, want we willen komende zaterdag nog een poging wagen. Bovendien hebben we de komende 2 weken vakantie.

    We gaan wel een aantal dagen weg naar Zuid-Limburg, maart de resterende dagen willen we toch de natuur in.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wow...geweldig, dit maak toch alleen jij mee!
    Misschien moet ik ze nog harder niet voeren....
    Anyway: prachtig verslag in woord én beeld!

    groetjes,
    Roeselien

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Dank je wel Henk,

    morgen gaan we er inderdaad heen en ik hoop er echt een aantal te kunnen zien/fotograferen.

    Jij ook een heel fijn weekend.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik heb de foto's ook al bij iemand anders gezien, gaaf moment hoor.

    Iets genuanceerder zou zijn dat je zegt dat de vossen door mensen worden gevoerd.
    Ik ken aardig wat fotografen die niet voeren en zie aardig wat 'normale mensen' met en zonder camera die voeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wat is het weer genieten bij jou.
    En dat dit unieke moment vast mocht leggen.
    Wat een prachtig fotowerk.
    Wij waren verleden week in Polen.
    Wat hebben we genoten van de natuur en het wild.

    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Great serie!
    This is what we can call to be in the right place in the right moment.
    Great!

    BeantwoordenVerwijderen