zaterdag 17 september 2011

Bronst in Nederland

Vandaag (16 sept) Oostvaardersplassen en de Hoge Veluwe
Bronst 2011
Het eerste burlen in de OVP..
(Eerste foto burlen OVP 2011)
Vanuit de kijkhut "De Zeearend"
(Mag trouwens wel eens een glazenwasser op gezet worden..wat zijn die ruiten smerig)
Boswachter Hans Breeveld schreef vandaag op zijn log..
"Gisteren is door een collega het eerste..voorzichtige schrapen van de keel gehoord".
Ik voelde me niet echt super vandaag..Ik had nog de feestdagen van ons dorp in de benen..
Maar?..Spijt dat ik er vandaag weer vroeg op uit was getrokken...Nee!..dat niet.
Dit is zo mooi om te zien...En voor Nederlandse begrippen..
Nog echt natuur....
(Vogels schrikken...Een Roofvogel?)
Wat dat betreft mogen we trots wezen op onze natuur.
Ik was vanmorgen heel vroeg mijn bed uit..Dus ik wil op tijd naar de Hoge Veluwe Daar heb ik een afspraak met Ben....Ik hoop dan nog even te slapen in de auto..op de Wildbaan..
Is het de Zeearend die achter de ganzen aan gaat..?
De afstand is behoorlijk..Niet veel later zie ik hem met zijn prooi..
En hij is niet alleen!
Is het de Zeearend?..vraag ik me af..
In een kort tijdbestek...heb ik nog veel gezien in de OVP..
Ja..Ja..ook vossen..waarvan ik er één nog op de foto kreeg..maar die was zo slecht..
En een andere vos schoot het riet in..hij liep op nog geen meter van mij vandaan..Maar ik was teveel bezig met de roofvogels...
De Hoge Veluwe komt in de volgende blog..Wat was dat mooi..Zeker het kalfje wat er tussen liep..(Die is wel erg laat geboren)..Het mag dan een beetje een voorstelling zijn..maar het is genieten geblazen....Helaas heb weer eens geen tijd..En als ik tijd had..dan ging ik naar de damherten bronst (awd)....Volgende blog..met Ben op de Wildbaan.

18 opmerkingen:

  1. Hoi Henk
    wat een geweldige serie
    je heb weer veel gezien in de OVP en die mist is ook mooi morgens.
    groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Henk,

    Wat is dat gaaf he, de bronst op de Veluwe. Jij hebt ook zo'n burlende meneer in beeld gekregen.
    Ben benieuwd naar de rest.
    En je ochtend in de OVP...was ook de moeite waard. Veel edelherten, dat zie je daar ook niet altijd.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij waren deze week in het AWD waar we ook een zeer voorzichtig geschraap hebben gehoord.
    Als ze de ramen gelapt hebben van de kijkhut dan zullen wij ook weer eens naar het OVP gaan.
    Als ik jouw log zie is er genoeg te bekijken

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Henk,

    Oei, daar heb je wel een heel bijzondere foto gemaakkt!
    Vier zeearenden op 1 foto!
    Mazzelkont.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk,

    Ik dacht ook 4 zeearenden te zien, maar dacht dat mijn vogelkennis te kort schoot. Maar als Rene het ook denkt, begin ik het toch te geloven.
    Leuke periode breekt er hier aan. Ik ga dinsdag kijken, hopelijk is er dan al wat meer bronstactiviteit. Op de Veluwe gieren de hormonen je om de oren.
    Mooi die uitgestrekte vlakte met zo veel edelherten.

    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Henk,
    Wat heb jij die dag veel herten gezien, alleen al in het OVP zie ik er veel op je foto's.
    En dan ook nog eens 4 zeearenden op een foto, dat is helemaal prachtig om te zien. En dan ook nog een s de vossen daar zien.
    En de foto's van de hoge veluwe moeten nog komen.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Henk,

    Prachtige dieren en de zeearend is natuurlijk ook erg mooi om op foto vast te leggen. Nog even en dan begint het ook in de AWD.
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Henk,

    Leuke serie hoor.
    Ik heb ook paar weken terug mooie dingen gezien vanuit kijkhut de Zeearend.
    Ik ga 30 sept. naar een bronstexcursie.
    Ben benieuwd.

    Gr, Arne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hoi Henk
    dat ziet er weer mooi uit ik ben woensdag naar de veluwe geweest op de wildbaan het was geweldig foto`s volgen nog ik ben benieuwd naar de jouwe.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Henk
    je hebt weer geluk gehad in OVP om 4 zeearenden te zien en ook nog op de foto gekregen.
    Benieuwd wat je op de Hoge Veluwe allemaal gezien hebt.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie serie in de OVP! Gaaf dat ook daar de bronst begonnen is ...

    Fijne zondag
    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Henk,

    Mooie weergave van de bronst in de OVP toon je ons met deze groepsoverzichten. Vorige week leek alles nog redelijk rustig te zijn qua bronstactiviteiten. Hoe je het toch weer voor elkaar gekregen hebt om 4 zeearenden op één foto te krijgen, wat een unicum!

    groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Fijn om mee te kunnen genieten met je mooie ervaringen. Ik wil zelf ook graag genieten van bronsttaferelen, maar heb er voorlopig even geen tijd voor, door series zoals die van jou heb ik alvast veel voorpret. bedankt!
    Groeten,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Henk, Nou jij hebt wel degelijk een zeearend zien vliegen, en er dan ook nog eens 4 tegelijk op de foto weten te plaatsen.... Knap hoor.
    Volgens mij herkende ik de uitzichtplek aan het j.v.d.b.pad, maar ben niet helemaal zeker.
    Ben heel benieuwd naar de bronst op de veluwe.
    groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige foto's, wat een imposante beesten zijn het toch. Ik hoop dat ze tzt ook op de Utrechtse Heuvelrug vestigen. NB.De wolf is al gespot op de Veluwe.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gelukkig weet je wel de tijd te vinden om je geweldige blogs te maken, 4 zee-arenden tegelijk, toe maar!!!
    De grote groep edelherten vind ik ook heel imposant, ik ga dinsdag, ben benieuwd wat er dan te zien is.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Patjandoorie Henk, daar moet ik toch ook maar eens naar toe gaan.
    Mooi in beeld gebracht.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  18. snotverpielleks zeearenden!!!
    ondanks de vieze ramen heb je het hertenspul er toch fraai opgekregen Henk.
    Ik moet dus een emmertje sop meenemen begrijp...okèèè`.

    BeantwoordenVerwijderen