dinsdag 20 september 2011

Vossen Voeren (Waternet Plaatst Bord)

Vandaag 18 sept. gaan Herman en ik bij Panneland naar binnen..
We zijn nog maar net de AWD binnen..of het begint te regenen..en niet zuinig ook ..En daarom besluiten we om eerst nmaar even een bakkie te doen in de eerste schuilhut...voordat we naar  de damhertenbronst gaan ..(Ik begin even bij het plaatsen van het bord)
(Bord in de AWD)
Waternet heeft namelijk een pracht van een bord geplaatst..Nu is het beleid van Waternet duidelijk!..............NIET VOEREN!............Goed dat waternet dit gedaan heeft..Want je hoort mensen wel eens zeggen dat de boswachter het goed keurt..of ze zeggen dat de vossen anders geen voedsel genoeg kunnen vinden..Nu kunnen mensen wijzen naar het bord....Zo!!.............Laat dat nu duidelijk zijn!...... Het is ook veel leuker om ze bezig te zien zonder te voeren.
Natuurlijk zullen we de vossen dan minder zien..
Maar als je er dan ééntje ziet..Dan geniet je er nog meer van...
Een Ekster doet zich tegoed aan de Duindoorn bessen..
Die zijn rijk aan vitamine C..Proef ze maar eens..(Voor mij te bitter:)
Het mooie van de Duindoorn is..Dat ze precies rijp zijn..
Als er duizenden trekvogels de AWD passeren...Die naar hun overwinteringsgebieden toe trekken.
Even kijken ze op de paddestoel..voor de route..
Gaat straks de Wolf zijn concurent worden..
En moeten we blij zijn met de Wolf....Een prachtige site...geeft voorlichting..Zo willen ze er voor zorgen dat Wolven niet alleen welkom zijn in de natuur..Maar ook in de hoofden en harten van de mensen in Nederland  Zie: http://www.wolveninnederland.nl/wolven/ 
(Bronst)
De bronst is duidelijk begonnen..hier en daar hoor je vechten in de struiken.de meeste damherten zijn nu nog erg schuw.dit damhert was een uitzondering..En we konden ook lang op gepaste afstand kijken.maar toen er drie mensen op het burle afkwamen..was het over met de pret.
Een vos loopt langs de rietkraag..
( regen op komst ?)
Ook deze vos blijven we volgen op afstand.En met een beetje geduld..Gebeuren er dan de mooiste dingen.Zo maken we een mooie jump mee van deze vos..We zien hem constant zoeken naar voedsel..En of het nou een kikker is of een muisje.....Nee..Een vos red zich ook wel zonder voer van de mens....
De vos heeft wat gehoord/gezien
En maakt een jump..
heeft hij wat ?
Ik denk dat hij te laat is..want hij begint te graven.
Dit keer is het muisje..de vos te slim af..
En dan even aandacht voor deze mooie site..
Boshut 't Panneland KLIK HIER.
-

28 opmerkingen:

  1. Mooi verhaal weer Henk,
    blij om te lezen dat er eindelijk een bord staat omtrent het niet voeren van de vossen. Nu nog hopen dat de bezoekers het ook (willen) zien.
    Je foto's van de jumpende vos zijn gaaf om te zien, jij hebt volgens mij een abonnement op fraaie momenten.

    groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig Henk dat het bord er staat !!
    kreeg van de week de nieuwsbrief van vroege vogels....
    En ja hoor de vosjes in de boom stonden er uitgebreid op
    Heeft niets te maken met natuurlijk gedrag.
    Het mooie is inderdaad als je gewoon rustig gaat zitten daar, dat ze gewoon hun gangetje gaan en dat je juist dan de mooiste plaatjes ziet.
    Dus de bronst in nu op gang gekomen ??
    Even afspreken met Mus wanneer ze onze kant opkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hallo Henk,

    Ik zei al dat ik achterliep, en bij jouw 3 blogs om precies te zijn. Maar dit blog spreekt me het meeste aan. Een ochtend wandeling zonder mij erbij...nou die slaagt ook wel. Wat een mooie momenten hebben jullie weer gezien. Drijfnatte man Damhert is erg fraai. De vos ook weer gezien, maar niet op de bekende plek als ik het zo zie. Gaaf he dat natuurlijke gedrag, laat die hier ook weer mooi zien met een sprong. Goed vastgelegd op het juiste moment. Daar is die dan....eindelijk het bord waar die voor bestemd moet zijn...de tamme vossen. Nu maar hopen dat mensen zich hier aan houden.


    Groeten en sterkte met je dochter de komende paar dagen.

    ps. ik denk dat ik zondagmorgen met Herman meeloop.

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Henk,

    Mijn complimenten voor (vooral) de serie van de vos.
    De bronst is volgens mij nu in volle gang. Gisteren, 19 september, ben ik 's avonds bij het Eendenvlak en het Middenveld geweest. Veel geburl, een flink aantal grote herten vlak bij de paden. Als je op de paden blijft kom je helemaal aan je trekken: ik heb er minstens 10 vlakbij de paden zien liggen. Op een gegeven moment stonden er vlakbij het Vliegersmonument twee flink met hun geweien tegen elkaar te duwen.

    En de grootste verrassing? We kwamen slechts één wandelaar tegen: een bekende verschijning wiens witte haardos mij doet denken aan Gandalf, gekleed in wit shirt en witte korte broek, op blote voeten.

    Voor ons een topavond!

    Gr. Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Henk,

    Wat en pracht belevenis met die vos en mooie plaatjes. Ja ja de bronst komt op gang!

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Henk
    Ik vrees dat, zolang de vossenfoto's op tal van fora in de prijzen blijven vallen, er weinig zal veranderen. Soms denk ik wel eens dat we eigenlijk met z'n allen moeten protesteren op dergelijke sites. Het is toch te gek voor woorden dat bijv. Vroege Vogels enerzijds adverteert met een boek over verantwoorde natuurfotografie, maar anderzijds als een blok valt voor elke rugtasvosfoto die langskomt.
    Maar jij hebt een mooi moment te pakken met de 'jump', gewoon door geduldig de vos te observeren, zo hoort natuurfotografie te zijn.
    Nu nog zo'n bord voor de bronst: Laat de damherten met rust!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Complimenten vooral voor de springende en gravende vos! Mooi vastgelegd,
    Groeten,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  8. He, he waternet wordt verstandig.
    Ik hoop dat er ook streng toezicht komt op de mensen die voeren.
    Het begon toch aardig uit de hand te lopen.

    Prachtige foto's, vooral het damhert, wat had je die mooi in beeld. Ik ga deze week of volgnede week zeker nog even langs de herten.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Henk
    het was een natte wandeling maar wel mooie momenten gehad die met de vos
    en het damhert.
    heel veel sterkte met je dochter en ik hoor wel weer van je.
    groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Henk, het gaat vast voorspoedig met je dochter dat je tijd maakt voor een blog.
    Zal de eerste dagen nog geen pretje zijn maar je hebt ook oog voor andere dingen
    Goed te lezen dat er een bordje is geplaatst, hopelijk helpt het.
    Je vossen sprong is prachtig.
    Sterkte nog de komende tijd en een knuffie voor je dochter,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk,

    Goed dat ze eindelijk iets doen om dat voeren te stoppen. Dat de vossen geen voedsel zouden kunnen vinden is inderdaad onzin, het blijven slimme vossen ook al zijn ze redelijk tam.
    Nou nog een flinke boete en dan is het zo afgelopen met dat voeren.

    Mooi foto's en goed verhaal Henk.
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Henk
    Goed dat er nu een bord staat nu maar hopen dat de mensen er zich aan houden.
    Door je foto's en je verhaal toch mee kunnen genieten van je wandeling.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Henk

    Inderdaad heel goed dat er nu een bord staat, of het gaat helpen da tijd zal het leren.

    gr.Jelle

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ja die vossen redden het wel weer erg mooi in beeld gebracht Henk.
    in ik hoop dat het met je dochter ook goed gaat sterkte.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Schitterend reportage weer Henk
    prachtig die vos in actie foto's
    en dat bord zegt hopelijk genoeg
    maar ik denk dat het niet gaat helpen
    mensen kunnen soms zulke domme dingen doen (goed bedoeld)

    Groeten, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Henk

    Had ook al op mijn blog gemeld dat t nu echt de spuigaten uitliep met dat voeren, hele leverworsten en overal lagen brokjes op de grond, belachelijk gewoon, blij dat waternet eindelijk iets neerzet, hopelijk staat het bord ook echt bij de schuilhut (dat kon ik uit je bericht niet helemaal uitmaken) zodat mensen het wel moeten zien

    Wat de bronst betreft was de regen mij een beetje te erg afgelopen weekend, maar ik sta te popelen om er weer heen te gaan, mischien de week een middag of anders zondag, kan niet wachten :)

    Groetjes
    André

    BeantwoordenVerwijderen
  17. die jumpende vos!geweldig Henk.

    ik ben beniuewd of die borgen verschil zullen maken.....ik denk het niet.
    mensen doen de gekste dingen voor een mooie foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Fijn te zien dat er eindelijk een bord staat ... nu maar hopen dat de mensen die voeren ook kunnen lezen ... :-)
    Jullie vos moment was weer heel bijzonder om mee te maken lijkt me ... en natgeregende herten ... leuk om te zien!
    Groetjes, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Goed om te zien dat er iets gebeurd. Hoewel ik me afvraag hoeveel een bord doet. Maar ik vind het humor dat ie gemaakt is!
    Leuk die vos zo springend op het laatst. Je ziet het regelmatig maar op tijd een foto maken is twee.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. dank je dank je dank je....ben jij ook op het afscheidsfeestje van de boswachter?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Schitterend die jump Henk
    Zal proberen weer eens vaker bij je te komen kijken

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Henk
    Ik hoop dat het helpt dat bord.
    Wat een prachtig gezicht zoals de vos zijn prooi bespringt, hij krijgt nu niets meer te eten:-))
    En de bronst begint dus daar ook al aardig te beginnen.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hallo Henk

    Mooi verhaal met prachtige foto's.
    Goed dat ze dat bord hebben geplaatst, maar of de mensen zich daar aan gaan houden.
    Gr. Louisa

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Tjonge wat is dat mooi Henk, een vos op jacht naar een muis.
    Wel goed dat er een bord geplaatst is over het voeren. Hopelijk helpt het.
    Hele mooie foto heb je ook van het hert gemaakt.
    Je foto's worden steeds mooier Henk.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  25. In 1 woord geweldige foto's van de jagende vos Henk, goed dat Weternet een bord heeft geplaatst.

    Groet,
    Klaas

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi Henk,

    Laten we hopen dat het bord werkt. Mensen weten het nu natuurlijk ook wel, dus er zal ook gecontroleerd moeten worden.
    Leuke momenten van de springende vos.
    Ik hoop dat de drukte van de Wildbaan zich niet verplaatst naar de AWD, waar je overal mag lopen.

    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Super die jumpende vos!
    Laat ze maar lekker hun eigen eten zoeken, dan krijgen we dit tenminste te zien, en dat is genieten
    groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen