vrijdag 9 september 2011

Damherten Bronst 2011

Het gaat beginnen...De Voorbronst.Nu heb ik vandaag (Donderdag 8 sept) maar één keer horen burlen..En dat klonk nog wat hees ook.
Maar dat de bronst gaat beginnen..dat is zeker. Hier en daar zie je al bronstkuilen..En in en rond het lek zie je de damherten staan/liggen..
De mannetjes zijn vechtmachines geworden..en klaar om te vechten voor een mooie plek in het lek....en later voor de vrouwtjes...

Natuurlijk gaat het straks in oktober druk worden qua mensen..
En eerlijk is eerlijk..het is een prachtige belevenis om dit eens mee te maken..Maar beseft dan wel...Dat u te gast bent..bij de damherten..................Dus Respect voor de dieren..kijk eens naar...zie.EEN DAMHERT IN MIJN BED



Bronstkuil...Met zijn urine besprenkelt het hert de kuil..en zichzelf
De geur van de zoete urine ..trekt de vrouwtjes aan..

De meeste damhert mannetjes zoeken een lek op om de vrouwtjes te lokken...Er zijn er ook die proberen de vrouwtjes buiten het lek te verleiden...deze herten zijn meestal niet sterk genoeg om in het lek een grote rol te spelen..En proberen het dan buiten het lek. Nu maken de damherten in het lek...wel de meeste kans om de hindens te lokken/dekken.
En Damherten lopen er in verschillende kleuren..
Dit zwarte damhert hoop ik tijdens de bronst weer eens te mogen fotograferen..met zijn prachtige gewei.
Op de achtergrond het mannetje wat ik hoorde burlen (nog wat hees)
Op de voorgrond nog een kalfje van dit jaar..
De echte bronst..is zo half oktober...
In het gebied zijn altijd wel mensen van waternet bezig met onderhoud van het gebied..
Zo hier ook op de Duizendmeterweg..
Huppelend door de AWD..
Weer negen ooievaars die aan het fourangeren zijn in de weilanden bij de AWD..
Dit soort warnemingen zet ik op Twitter. http://twitter.com/#!/bosawd 
Het leuke van twitter is dat je ook de twitterende boswachters kunt volgen..
Zie: KLIK

17 opmerkingen:

  1. Inderdaad Henk, de zwarte met geweldig mooi gewei!! Boswachters volgen is erg leuk, leuker !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Henk

    Prachtig die Zwarte zeg.
    Ik hoop er ook te kunnen zijn als de bronst begint.
    Gr. Louisa

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Henk, ik loop lekker met jou mee en stoor de herten niet.

    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fraaie serie Henk, het bronst spectakel gaat weer beginnen.... fotogenieke gebeurtenis.

    Groet, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi henk,

    Het toeval wil dat ik donderdagmorgen eveneens in dat gebied geweest ben. Jammer dat wij elkaar zijn misgelopen.
    Volgens mij heb ik hetzelfde hert gezien. Bovendien enkele herten die elkaars krachten aan het testen waren door met hun geweien tegen elkaar te duwen.De bronstkuilen zie je inderdaad al op veel plaatsen. Verbluffend vond ik het aantal ik op het Middenveld het aantal hindes en kalfjes, een vlugge schatting gaat richting 70-80.

    Rond het terrein waar de moeflons voorkomen zie je langs het hek zowel binnen als buiten sporen van herten die het gebied in of uit willen gaan. De hormonen doen hun werk steeds meer..
    Bij de Duizendmeterweg deze keer geen vossen, maar wel volop werkzaamheden zoals je al in beeld gebracht heb. Ik zal je een paar foto's sturen die ik donderdagmorgen gemaakt heb.

    Groet

    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Er is wat vreemds in de tekst van mijn reactie geslopen. Je had ongetwijfeld al begrepen dat het de volgende tekst moet zijn:

    Verbluffend vond ik op het Middenveld het aantal hindes en kalfjes, een vlugge schatting gaat richting 70-80.

    Gr.Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. prachtige serie weer Henk

    sorry voor het weinig reageren,
    maar ik heb het zo ontzettend druk..

    maar geniet wel regelmatig van je logs, maar heb dann et even niet de tijd om reacties te gaan plaatsen.

    heel fijn weekend, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De mannen zijn inderdaad al behoorlijk imposant. Het gaat binnenkort echt van start.
    Mooie foto's Henk.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Henk,

    Ik kan niet wachten...
    Die donkere damhert ja dat is een topper.
    Prachtig die ooievaars met reiger!

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Henk,

    Ha, de damhertenbronst!
    Altijd weer een belevenis.
    Ik hoop dat ze dit jaar de boel iets beter in de gaten gaan houden, want vorig jaar was echt schandalig.
    Gaat alles weer goed met je oog?

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk
    Ik heb weer genoten van je wandeling en de eerste tekenen van de brons.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Henk!

    Ja de bronst komt er weer een al betekend het dat de zomer dan voorbij is :-(
    Maar de herfst is ook mooi in de AWD, dus is het een kwestie van wennen.
    Mooi verslag!!
    Groet en een fijn weekend.
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat is vroeg zeg nu al een burl. Wel fijn dat het weer begint, ik heb er zin in. Was gister op de veluwe, maar dat is toch een andere beleving.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hey Henk,

    nou.... we zijn gisteren aardig verwent vwb herten ed hoor. Helaas geen vossen gezien, maar herten des te meer.

    Probleem is nu dat ik van de ruim 200 foto's er al 100 geschift heb. daarvan zijn er 50 overgebleven die ik graag wil laten zien, maar ja... en blog met 50 foto's is ook weer een beetje te. Kan ook 2 van 25 maken, maar wil eigenlijk alles tegelijk laten zien. Ik heb ook een blog bij blogger, dus mss dat ik ze daar dan maar op zet. In ieder geval nog bedankt voor de tip.

    Jij hebt ook weer mooie foto's van de herten in je blog staan. Het is en blijft genieten dit soort foto's.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. great moments and encounters again and again...thanks for sharing and fijne zondag+week!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dag Henk,
    Een mooie log zo, prachtige foto's, heelijk om zo alles op de voet te kunnen volgen!
    Groeten,
    marion

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik had deze nog gemist.
    Mooie foto's van de herten.
    Ik ga de komende tijd zeker wat vaker naar het AWD om van de bronst te genieten.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen