zondag 11 september 2011

Bronstperiode

Vandaag gaan we vroeg bij Ingang Panneland naar binnen..En we gaan naar de bronstplek..Wie zijn wij: Ghita Herman Remco en ik..
Een mooie zonsopkomst (jammer dat zoiets niet wat langer duurt) maakt de dag gelijk al goed..
We gaan vandaag naar de Damherten bronst kijken in de AWD..want de voorbronst is begonnen...Verleden jaar zag ik de eerste bronstactiviteitenop 11 sept..Maar ik neem aan dat het toen al een paar dagen bezig was.

Nu had ik van Kees van Dommele..prachtige foto's ontvangen van de AWD...
Hij was ook (zie vorig blog) op Donderdag geweest...
En hij had denk ik een primeur...n.l. de eerste twee vechtende damherten op de bronstplek..
Einde van deze log..de foto's van Kees van Dommele.
-
Ik had het met Ghita..Herman en Remco..over het nieuwsbericht van 18 Aug 2011
DOCHTER BELT MOEDER TIJDENS AANVAL BEER
ZE .....ETEN ME OP!
Als U dat nieuws gemist hebt...klik dan even
 HIER !!!!!!!
Is het een broodje aap verhaal?
Bronstplek (Lek)
Bij de bronstplek gaan we op gepaste afstand zitten..Op grote afstand zien we hier en daar damherten..Het burlen is duidelijk te horen...We laten de herten rustig wennen aan onze aanwezigheid..Fotograferen is bijna niet te doen op deze afstand..en dichter naderen...nee dat is geen optie..daar zijn ze nog te schuw voor..Dat gaat straks in oktober zeker beter..We hebben van de voorbronst genoten...Maar foto's..Nee..Daar moeten we nog maar eens voor terug :)
Damherten laten zich niet tegenhouden..door water..
Zo zie je ze in de AWD regelmatig het water oversteken..
Zelfs de kalfjes van dit jaar..steken met gemak over..
Altijd leuk om zoiets waar te nemen.
Ree in de AWD
Nu denkt U misschien Ach..een Ree..Maar wij zijn al blij als we een ree zien..in de AWD.De populatie reeën lijkt behoorlijk achteruit te gaan..in de AWD..En zijn we blij met iedere ree..Nu hoor je zeggen dat het door de Damherten komt.Want die eten het voedsel op van de reeën..Ik trek dat persoonlijk in twijfel..
Herten kunnen reserve opbouwen..En in slechte tijden teren op het voedsel dat ze in de zomerperiode hebben gegeten..dus een paar weken sneeuw..betekend nog geen ramp.. 
(Herman en Remco..gaan naar huis..Ghita en ik blijven nog even)
En dan zien we één ree..
In de weilanden van de AWD..
Nee..het zijn er vijf.. helaas krijg ik er van de vijf..maar vier op één foto..
(één van de negen ooievaars vliegt op de achtergrond..)
Ghita en ik blijven rustig op afstand stil zitten..
En zo kunnen we lang genieten..
Van deze Reebok..en Reegeiten..
Weer vliegt er een ooivaar voorbij..
De Reebok..met een kalf van dit jaar..
En nu de vraag wat eten Reeën..
Reeën zijn best selectief..En eten dan ook graag alleen de voedzame delen van planten..
Ze eten..Grassen..Bramen..Granen..Scheuten..Knoppen...Loten..
Kruiden..Paddestoelen..Coniferen..Bessen..Bladeren ...Noten..Eikels..enz..
Dus dat de damherten nu de populatie van reeën zo erg beïnvloed..
Dat trek ik dus persoonlijk in twijfel..En ik denk dat het weer een reden is (reden zoeken is) om de damherten in een kwaad daglicht te zetten.
-
Het was weer een geweldige dag..met dank aan Ghita..Herman en Remco.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
En nu een paar prachtige foto's/momenten van..
KEES VAN DOMMELE - INGEZONDEN VIA MAIL
Hoi henk,

Het toeval wil dat ik donderdagmorgen eveneens in dat gebied geweest ben. Jammer dat wij elkaar zijn misgelopen. Volgens mij heb ik hetzelfde hert gezien. Bovendien enkele herten die elkaars krachten aan het testen waren door met hun geweien tegen elkaar te duwen.De bronstkuilen zie je inderdaad al op veel plaatsen.
Ik denk dat Kees een primeur had..Vechtende damherten bronst 2011..
Ook het zwarte hert..staat er geweldig op..qua kleur..mijn voorkeur.
En de Snoek..
Helaas zie je niet meer alle snoeken van verleden jaar.Toen zaten de snoeken op plekken..Waar ik ze de laatste maanden helaas niet meer te zien krijgt..Altijd mooi om te zien.
Het aantal hindes en kalfjes op het Middenveld was verbluffend. Wat je op de foto kunt zien is niet eens alles. Het mannetje heb ik eveneens op het Middenveld gezien, met een aantal hindes bij zich.
Het verbaasde mij ook dat er zoveel libellen in deze tijd van het jaar setjes vormden. Ik heb flink wat paringswielen gezien,volgens mij telkens van de heidelibel (mooi rood achterlijf).
Vlak bij de Hazenhoek zag ik weer eens een ijsvogel, net als vorige week bij Schulpendam, maar veel te snel vliegend om te kunnen fotograferen. Bij Schulpendam zag ik voor het eerst deze zomer een snoek. Al met al weer een mooie dag..
Groet
Kees

Kees bedankt
-
Iedereen bedankt voor de mailtjes reacties..Ik hoop zo snel mogelijk te reageren..
Maar door omstandigheden..heb ik even weinig tijd..mijn excuses daar voor
Gr Henk Bos

22 opmerkingen:

  1. Het is altijd genieten Henk, om met jou mee te lopen door de AWD. Je beschrijft alles zo mooi.
    De foto's van de bronst komen nog wel. Het is goed dat je nu op afstand bleef. Deden alle fotografen dat maar. Over een poosje struinen ze weer tussen de bomen door om alles zo dichtbij mogelijk te krijgen.
    Ik kan me voorstellen dat jullie genoten van de reeën.
    Heel mooi blog.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ohh, die laatste foto, wat liefff!!
    Ik ben vanmiddag ook in de AWD geweest, ook in "het gebied" maar geen enkele bronst activiteit.
    Misschien doordat het hard regende.
    Leuke serie Henk!
    Gaaf dat je zoveel Reeën hebt gezien.
    Wij hebben ze niet gezien, wel 11 Ooievaars.
    Sterkte met je "omstandigheden",
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi Henk
    het was weer geweldig en die reeen
    heb ik er nog nooit gezien ,super
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Henk,

    dat waren flink wat reeën in dat weiland.
    Die zonsopgang staat er mooi op en dat is iets waar je als natuurliefhebber nooit genoeg van krijgt.
    Het wachten is nu op de bronst en dan kunnen we weer mooie platen schieten.
    Groet,
    Peter en janny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk,

    O wat genieten weer: zwemmende damherten, 5 reëen, ooievaars. Geweldige wandeling met een prachtig begin.
    De laatste foto van je gast vind ik erg mooi, zo lief en origineel ook.

    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk altijd om je verhaal erbij te lezen. Dat je op afstand gebleven bent is alleen maar goed. Die tijd komt wel weer, het schiet al op. Hoop dat iedereen dit jaar eens respect opbrengt tijdens de bronst.
    Prachtige serie weer.
    groetjes jacqie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Henk,
    Wat ben jij snel met je blog (net als Herman). En je foto's zijn erg goed. Bij mij zat er echt niet veel soeps bij. Jouw ree"en in de wei zijn ook erg mooi en jij hebt nog de ooievaars goed erop,in de vlucht, heel mooi.
    De foto's van Cees zijn echt het plaatsen waard, vooral de hinde met het kleintje, de knuffelfoto, vind ik zoooo lieef.

    Binnenkort ga ik voor de hertenmannen, als de bronst echt op gang komt, eerst nog de andere bronst.

    groetjes Ghita (vanaf werk)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Henk, mooi verhaal, en wat een prachtige foto's van de zonsopgang.

    Heb zelf laatst 5 ooievaars gezien bij Panneland, weet niet waar de rest op dat moment zat,. maar vond 5 ook al mooi :)

    Groetjes
    André

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey Henk,

    we zijn afgelopen zaterdag geweest hoor, en we hebben giga genoten.

    Wat een mooie serie ehb je heir weer neergezet, en dan die foto's van die reeën. Echt ontzettend mooi. We gaan inderdaad verslingerd raken aan dit gebied, want vossen heb ik nog neit gezien. Weer een reden om tyerug te gaan ;-)

    Ik heb weer genoten van je serie en ga gauw de die hieronder lezen.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Henk
    het was een mooie wandeling zo met ze vieren die reen heb ik niet gezien op het weiland maar wel de ooievaars en daar heb jij weer niet veel foto's van grappig.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie plaatjes weer Henk, echt zwemmende herten op de foto die had ik nog niet gezien. Wel springend en dan half in het water landend maar dit nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Beste Henk,

    Wat een belevenissen heb je weer in beeld gebracht in dit Blog. De Bronststart, zwemmende damherten, reeën, vossen en de ooievaar maak je niet vaak mee op één dag. De laatste foto heeft ook onze voorkeur.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Henk,
    Van mij mag de zonsopgang wel wat later komen, hoef ik niet zo vroeg op om hem ook eens te fotograferen.
    Je heb weer prachtige foto's, en dan zoveel reeen tegen komen, dat is helemaal prachtig.
    wat zullen jullie genoten hebben.
    En als de bronst echt begint loop ik graag een keer met je mee.

    Gr Cees

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Henk,
    Ja, de bronst kan ik me ook al weer op verheugen, maar eerst heb ik nog OVP en Veluwe op mijn programma staan.
    De zwemmende herten vind ik toch altijd weer uniek, ik realiseer me dat ik in mijn vakantie toch vaker naar de AWD had moeten gaan. Maar ja, je kan nou eenmaal niet alles.
    Zoveel reeën, wat geweldig!
    Het is altijd weer genieten hier op jouw blog.
    groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie foto's van de zonsopkomst, jullie hebben het wel getroffen. De bronst is steeds meer merkbaar, je ruikt het nog niet maar ziet de tekenen steeds vaker. Zwemmende herten blijft telkens weer leuk om te zien. De kalfjes zijn in korte tijd tot verbluffend veel in staat.

    Opnieuw een mooi verslag.

    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Henk,

    Ik geniet en baal tegelijk van jouw nieuwe blog. Genieten doe ik van de mooie momenten die je hier laat zien (incl. Reeën), en balen doe ik over het feit dat ik toch nog niet ben gebleven...tjongejonge zoveel Reeën bij elkaar. Dat had ik echt willen zien met beide ogen, en helemaal vastleggen, als me dat had gelukt tenminste. Ik denk dat het me ochtend niet was. Van alle foto's die ik gemaakt heb, heb ik er 4 overgehouden. Wel heb ik nog de Ooievaars gezien op het weiland. Ik zag Herman al stoppen, maar ik ben toch maar doorgereden. Ga proberen vanavond weer nieuw blog te plaatsen, en daarna alle aandacht geven aan mijn daarop volgende blog. De AWD Vos!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. tjonge wat een prachtige platen van Kees.
    Het is dus al een beetje aan de gang , de bronst.
    Jullie hebben weer een superdag gehad samen lees ik...prachtige momenten, het verveeld nooit hè.

    groetjes uut Hoksebarge

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Henk,

    Jij boft toch maar iedere keer weer met die damherten te water! Klasse.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Henk
    Je hebt mooie plaatjes van de reeën.
    Het is.
    De zwemmende herten is natuurlijk ook een pracht moment om op de foto te zetten.
    Van de brons nog niks gezien zondag maar het regende ook toen we in het gebied waren.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo henk,
    Zo te zien staat de bronst op het punt van beginnen... Moet snel zelf weer een kijkje gaan nemen.
    Ook nu weer een leuk blogverslag gemaakt met mooie foto's. Vooral het donkere hert en de twee hertjes die elkaar knabbelen.
    Groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Prachtig verhaal weer Henk, en hele mooie foto's, jullie hebben echt genoten :)

    Groet,
    klaas

    BeantwoordenVerwijderen