vrijdag 22 juli 2011

Zeearend met Prooi

Vandaag (21 Juli) ga ik naar de Oostvaardersplassen en de Lepelaarsplassen. In deze log alleen de Zeearend..(Lepelaarsplassen) De rest volgt nog..Maar dit was zo gaaf om mee te maken/te zien.Een Zeearend zien is al heel wat..
Maar als je hem dan nog een grote vis ziet vangen ook..Tja..Helemaal top natuurlijk. Ook al was de afstand nog behoorlijk..Maar dat mocht de pret niet drukken.
Opeens is hij er...de Zeearend.
En wat is hij groot..
Hij scheert een paar maal over..
En dan maakt hij een duik..
We denken dat hij een meeuw te pakken heeft..
Maar wat later als ik de foto's bekijkt op mijn display..zien we dat het om...
een grote vis gaat..
wat een kracht heeft zo'n vogel..
met zijn poot heeft hij de vis bij zijn bek te pakken.
Ik ben benieuwd hoe hij (de meeuw dacht ik) straks weer met die meeuw uit het water komt?
Want hij gaat wel erg diep het water in..
Je vraagt je dan ook af.
Hoe hij dat voor elkaar krijgt..
Een meeuw valt hem constant aan....Daarom dachten wij eerst dat hij een meeuw te pakken had..
Hij vliegt het water niet uit..
Maar sleept hem naar één van de eilandjes..
"Straks verzuipt hij nog"..denk ik..
Maar nee hoor...Hij krijgt hem aan de kant
Wij stonden hier met z'n drieen naar te kijken...de euforie was groot..
Dit krijg je niet zo snel te zien..
Vandaar deze lange log..Alleen van de Zeearend..
De rest van deze wandeling Oostvaardersplassen/Lepelaarsplassen volgt nog.

39 opmerkingen:

  1. Geweldig Henk. Dat is mooi om mee te maken. Leuk om het hier in deze spectaculaire foto's te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Henk,

    Fantastische serie!
    Alleen de zeearend te zien is al mooi, maar als je dan ook nog dit voorgeschoteld krijgt is het helemaal super.
    Jammer dat het zo heel ver weg gebeurt, want dit spektakel moet je eigenlijk vlak voor de hut hebben.
    Mazzelaar!

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig Henk,
    Wat zal je genoten hebben.
    Ik ook ook van de foto's en je verhaal.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Maar 1 woord Henk:
    Waanzinnig!!!

    Groetjes Thessa

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk, de aanhouder wint hè?
    Geweldig dat je de Zeearend zò redelijk dichtbij hebt gezien.
    Ik kan wel zeggen bofkont maar je hebt genoeg moeite gedaan om dit een keer te treffen.
    Pakt ie ook nog een grote vis uit het water....., dat moet een prachtig schouwspel geweest zijn.
    Ik heb genoten van je verhaal en foto`s,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jullie genieten van het natuur spektakel, en de aalscholver zit er onverstoorbaar bij....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow.... wat een indrukwekkende fotoserie van deze zeearend!! Heb gelijk mijn hubby ook even naar het scherm gesleept, want dit zie je inderdaad nooit!

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jeetje zeg wat een enorme grote vogel !
    Ik denk dat je camera overuren heeft gemaakt

    BeantwoordenVerwijderen
  9. WOW Henk
    Top om mee te maken. Kwaliteit van de foto's is dan van minder belang!

    Grs Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  10. SPECTACULAIRE opnames....erg goed gedaan.

    groet, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Henk

    Prachtige serie.
    Wat laat je toch altijd mooie beelden zien
    Ik wil je nogmaals bedanken voor de route beschrijving.
    Ik vond het top, moet er vaker naar toe.
    Maar dan wil ik wel een kaart scoren van het gebied.Gr. Louisa

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Tjonge Henk, wat heb je een bijzonder moment te pakken. Er zijn mensen die naar Polen of Noorwegen gaan om een zeearend met prooi te zien en jij krijgt het hier.
    Ik heb genoten van deze serie.
    Groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Henk
    wat een gave foto's man
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Henk,

    Wat lijkt mij dit indrukwekkend om te zien met beide ogen. Zo'n grote roofvogel met enorme spanwijdte. Dit zijn natuurlijk van die momenten waar je alleen maar op hoopt. En dan ook nog eens kunnen vastleggen....dikke complimenten. De kwaliteit doet er in dit geval niet toe vind ik. Dit moment overtreft alles en dit is het levende bewijs.


    Bedankt dat je ons laat meegenieten.

    Groeten,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  15. hoi Henk
    wat een geweldig moment heb je meegemaakt echt super.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Goh. Jeetje. Wat gaaf zeg.

    Ik denk dat er ontzettend veel fotografen je ontzettend benijden. En ik denk dat je een record aantal reacties gaat krijgen want dit blogbericht zal z'n ronde wel doen.

    Gefeliciteerd met deze ervaring. Ik hoop je dinsdag aldaar te evenaren maar die kans is relatief klein. Maar ach misschien krijg ik nog wel de ijsvogel of lepelaars te zien. En wie weet.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh ja en voor wat het waard is; de vis is volgens mij een brasem van een pond of twee.

    Gr.
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Schitterende serie Henk
    Het is voor de zeearend nog best moeilijk om een grote prooi vliegend aan de kant te krijgen.
    Heb het geluk gehad dat hij op grote afstand een aalscholver pakte ook deze krijg hij met moeite aan de kant.
    Met redelijk weer morgen ook maar weer eens gaan kijken.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  19. allemacht6ig....wat een belevenis zeg!
    ik kan me jullie opwinding zo`n beetje voorstellen.
    Super!!! wat een dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Amai ja, vorig jaar zat er een op een vijver hier in de Dijlevallei,zalig beest en werkelijk een "vliegende deur". Leuke waarneming en die jacht op de vis moet geweldig spannend zijn geweest !

    Gert

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Lucky Man!
    Wat een ervaring moet dat geweest zijn dit mee te maken! Wat Elly al aangeeft worden er hele fotoreizen gemaakt om dit ergens mee te kunnen maken hier minimaal 500 km vandaan en dit is gewoon te zien in Nederland! Zeker wel met een flinke lens moeten vastleggen?
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Henk,

    Dat is weer een unieke serie waar je weer trots op mag zijn.
    Ik kan mij voorstellen dat je daar even stil van was.
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  23. niet te geloven henk zo'n moment hé, wauw,
    jammer voor de vis, maar dat is ook leven en overleven.
    superfoto's,
    wat zal dat geweldig zijn om mee te maken

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Super! Wat zul je genoten hebben! groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Henk,

    Wat een geweldige ervaring moet dit zijn, en dat in Nederland. Jaloers....ik Welnee Ha Ha geintje.
    Dit is een ervaring die maar weinigen gegund is, zonder dat het gemanipuleerd is. Dit is genieten!!!

    Groetjes,
    Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Gefeliciteerd met deze super beelden, wat zal je genoten hebben.
    Jammer dat dit allemaal verweg gebeurde, maar het is nog allemaal goed te zien. Wat een pracht vogel is het toch, hoop deze ook eens te zien.
    Dit was 100% genieten, dank je wel.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ha die Henk,
    zojij had je supernatuurmomentje wel weer. Ik kan me nog iets herinneren van een vos met een enorme vis, en nu deze kolos van een vogel. Wat issie groot zeg.
    Prachtig moment deel je hier met ons, wat moet jij daar hebben staan genieten in de vogelkijkhut.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Joepie Henk, wat een actiemoment!! Jij hebt toch nog wel eens zo'n mazzeltje, geweldig hoor.
    Het gaat daar de komende tijd vast druk worden, iedereen hoopt op zo'n moment, toch?
    Als het weer wat verbetert wil ik deze week ook die kant op, maar ik durf niet eens te hopen dat ik zoiets geweldigs te zien krijg.
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hallo Henk, Wat een geweldig moment dat je daar te pakken had. De zeearend op zich is al een hele belevenis om te zien. Maar zo in actie met die vis, Super! En ja, die afstand... je kan niet alles hebben.
    Groetjes Odette

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hai Henk,

    een paar jaar geleden was ik bij vrienden in de buurt van de Lauwerszee. En ja hoor... de Vliegende Deur was in de buurt. Hele hordes vogelaars stonden op gepaste afstand dit prachtige fenomeen te bewonderen met super telelenzen.

    Imposant, dat was het.

    Maar... ik denk, dat jij wel iets dichterbij was!
    Wat een schitterende serie foto's heb je gemaakt. Gewoon spannend.

    Ik heb nog even verder in je weblog gebladerd.
    Een van de foto's van een hertje: pure poëzie!

    Hartelijke groet van Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  31. geweldig om deze spannende actiefoto's te zien; uit je teksten blijkt wel hoe jullie hebben genoten van dit schouwspel.
    groetjes Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ja hoor, dat soort dingen maakt alleen jij toch mee....?! :D
    Geweldig verhaal en helemaal goed dat je er zo'n sprekende en uitgebreide serie van hebt weten te schieten, dat maakt het nog 1000 x leuker!

    Groetjes & fijne zondag,
    Roeselien

    BeantwoordenVerwijderen
  33. wat een belevenis om dit te zien en mee te maken Henk, geweldig lijkt me dit, zit al te genieten van je foto's laat staan als je daar ook echt bij hebt gestaan!!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Geweldig een woord! Wat een momenten Henk het is nog mooier dan een film en dat schiet jij even tussen het pissen door. Onwijs..

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Subliem!

    Hartelijke groeten, Marion http://leven-marion.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Geweldige serie, dat maak je niet vaak mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Beetje laat misschien, maar alsnog genoten van je serie - lijkt me heerlijk om te zien...

    BeantwoordenVerwijderen