dinsdag 19 juli 2011

Regen Regen Regen (Regendans Blijft Noodzakelijk)

Regen Regen Regen...En nog eens Regen.. En dan is het tekort aan water nog niet opgelost..Om de grondwaterstand te herstellen is nog meer water nodig.
Dus U kunt thuis rustig door gaan met de Regendans..
Volgens het ministerie van Infrastructuur en Milieu..Rijkswaterstaat en de Unie van Waterschappen.....Is er nog een flink watertekort.
Ook deze morgen...(Zondag 17 Juli) regent het hard als Herman en ik in de Amsterdamse Waterleidingduinen zijn..Vanuit de schuilhut ( Richting Gebied: Astrids Driftje)) zien we dit hertje een sprong maken...Op het moment dat we hier schuilen voor de regen.
 
(Buizerd)
Buizerds die we in de AWD zien..
Kunnen van ver komen..
Eén van de Buizerds die op 22 Jan 2007 gevangen is..
in de Amsterdamse Waterleidingduinen werd dood gevonden in
Helsinge..Sjaeland in Denemarken.
Al met al is de roofvogelstand gevarieerder geworden en is het verschijnen van de Buizerd als
broedvogel een signaal voor een verbeterd bosbeheer. Bij het recreatiebeheer dient rekening te
worden gehouden met de nodige rust voor deze vogels om het broedsucces niet te verstoren. Niet
alleen een variatie aan vegetatiestructuren, een mogelijkheid tot bosrijpingen, een gevarieerd en
wisselend prooiaanbod zijn voorwaarde voor een goede roofvogelstand, maar ook het hier en daar
afsluiten of ondoordringbaar laten worden van bos en struweel is tot dusverre nodig geweest.
Een Spitser...met bastgewei.
Sinds 1984 wordt tweemaal per jaar een konijnentelling uitgevoerd
om aantalsschommelingen te kunnen volgen.
Langs een vaste route worden aan het eind van de winter..
wanneer de populatie op haar minimum is..
en in het begin van september..bij het verwachte populatiemaximum de konijnen geteld... (1987 was een diepte punt voor de populatie)
Tot 1979 bestond er nog geen beheerplan voor het gebied en doelstellingen waren dan ook niet
opgesteld. Het beheer was er voornamelijk op gericht....de waterwinning zo goed mogelijk te laten verlopen.
(Jong kijkt moeder lief aan)
In de jaren zeventig begon men geleidelijk aan ook natuurbehoud als belangrijk te ervaren. Dit leidde in 1973 onder andere tot de oprichting van de Overleggroep Natuurbeheer..In 1977 werd de Adviescommissie Natuurbeheer opgericht....een externe commissie die het bedrijf adviseert inzake natuurbeheer.
(vos rekt zich uit)
In het jaarplan van 1985 werd het streven ten aanzien van de vos geformuleerd als.....
 “het door natuurlijke processen handhaven van een stabiele populatie”... Binnen de AWD is inderdaad niet gejaagd op de vos..direct buiten het gebied heerst echter een zware jachtdruk...Een reeds jarenlang bestaand discussiepunt is de vraag...of een zodanig grote vossenpopulatie beschouwd moet worden als gewenste natuurlijke ontwikkeling.
Konijnen werden vroeger bejaagd in de duinen...Maar sinds de komst van de vos..(en de ziekte myxamatose) als natuurlijke vijand..Is dat niet meer nodig gebleken.
(Icarusblauwtje)
Damherten - Bastgewei
Bij 20 meter ligt de scheiding een enkel hert gaat langzaam staan ik stap niet verder …ik bewonder voordat zij uit mijn zicht nu gaan. Markant…geweldig hun geweiën majestueus in heel hun zijn….. de neusvleugels van enk’len trillen is er gevaar, wie zou dat zijn ?


Herman en ik nemen vandaag zoveel mogelijk de verharde paden..En dat niet alleen omdat alles nat is..
Nee..Ik heb nog een beetje last van mijn liesblessure...En rust? Nee niet echt.
Ik speel deze middag zelfs nog een partijtje tennis (rustig aan).
Zaterdag nog om drie uur mijn bed uit gegaan voor de OVP...Het blogje was klaar ver over twaalf zondag morgen en ik moest er al weer om drie uur uit..Om mijn vrouw en dochter op te halen van schiphol..
Om  zes uur in de morgen was ik bij ingang panneland..s'middags tennis..en daarmna uit eten met het gezin..
Ik was om elf uur die avond weer thuis..
Vandaar even geen antwoord op mail enz.
(Ree hinde)
Herman en ik gaan weg bij Panneland...Herman reed voor me uit.Ik zie opeens enkele Reeën..In de weilanden.Ja...En die wil ik dan ook fotograferen..Nadat in de jaren na de oorlog incidenteel een Reebok werd waargenomen, is in 1952 de stand uitgebreid met elf van elders aangevoerde exemplaren. Tot 1969 werd geen jacht uitgeoefend op het Reewild...zodat een aanzienlijke populatie kon ontstaan.
(Reekalf in de wei)
Begin jaren zeventig is door Gemeentewaterleidingen overgegaan op een systematisch beheer.
Aan de hand van jaarlijkse voorjaarstellingen en doorlopende inventarisaties
werd jaarlijks een afschotplan opgesteld....
In 1981 zijn uitgebreide doelstellingen geformuleerd voor het Reewild.
Wat een regen valt er...Maar Herman en ik zijn gelukkig..ondanks het slechte weer vroeg naar de AWD geweest..Bij mij thuis zwemmen de vissen uit de vijver door de tuin.
Mischien komt dat wel door al die regendansjes..Er mag dan wel nog niet genoeg gevallen zijn..
Maar ik vind het nu wel welletjes...ik stop even met dansen.

26 opmerkingen:

  1. Hoi Henk,
    zo zie je,elk soort weer heeft zijn charme, zo'n bui regen doet ook een hoop goed, alles ruikt fris en het weerhoud je er niet van om weer een mooie serie foto's neer te zetten

    Groet
    André

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik geniet enorm van je mooie blog met de geweldige foto's!

    Begin augustus gaan we een tweedaags bezoek brengen aan dit mooie gebied.

    Nog tips voor iemand die het gebied niet kent?
    Alvast bedankt!

    Groet Yvon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Henk,

    Ondanks het vreselijk slechte weer, heb je toch weer een schitterend logje kunnen maken, wat een geweldige mooie foto's Henk, zit hier op de vroege morgen te genieten van deze beelden.

    RE: Is het geen Dianthus Barbatus (Duizendschoon)..?
    Ik neem aan dat je de bloem van de eerste foto uit die serie bloemen op mijn blog bedoeld, de naam heb ik van een bordje wat in deze overigens schitterende tuin er bij stond.

    Groeten, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Henk

    Gezellig zeg dat je met Herman oppad bent geweest.
    Prachtige serie weer.
    Maar de zwaan raakt mij het meest, mooi gezicht hoe ze elkaar zo aan kijken.
    Mooie dag Gr. Louisa

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja, regen en natuurfotografie...dat gaat een keer lastig worden!
    Maar ze zijn weer prachtig.
    Groetjes
    Walter.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi weer of niet....jij trekt er ook altijd opuit he Henk....chapeau hoor.

    Je hebt weer fraaie opnames gemaakt, waar ik heerlijk van zit te genieten....dank daarvoor.

    groet, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Henk . Goede beelden om de dag te beginnen .... Ik hou van het geluid van water ... en stel ik me de geur van natte grond in de zomer is een genot om te voelen ...
    Een mooi beeld van de vos steekt zijn tong uit om te drinken :)) de eend is zacht als katoen.
    Hoop dat je goed op uw lies problemen.
    Groeten. Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat kan ons dat beetje regen schelen Henk....jij kunt er rustig op uit trekken...ik zie de foto`s dan wel....whahahahahahah
    Mooie serie weer.....tja de vos blijft toch heel bijzonder .

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Henk,

    Jij laat je ook door niets weerhouden naar het AWD te gaan.
    Top hoor!
    Foto van de buizerd is ook gaaf. Je ziet ze inderdaad regelmatig vliegen maar meestal te ver weg....

    Grs Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ben jij toch een bikkel Henk!
    Liesblessure, regen, vrouw ophalen midden in de nacht en toch met Herman de duinen in.
    En dan niet s`middags een tukkie maar gewoon gaan tennissen.
    Je blog is weer leuk en leerzaam.
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk,
    Mooie serie ondanks het slechte weer,het is altijd weer mooi om te lezen en te kijken naar je belevenissen van je wandelingen.
    We spreken snel weer eens af.

    Groetjes,
    Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldige serie weer Henk
    ondanks het natte weer
    De zwaan met haar jonkie is echt vertederend :)
    Thanks
    :) Aly

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hier eindelijk droog Henk voor zolang het gaat duren dan. Ik vind je foto's weer erg tof zeer zeker die schreeuwende buizerd heb je heel leuk en de vos, ach ja dat is en blijft bijzonder fraai fotowerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ondanks de regen is het een prachtige serie, vooral de eerste foto met dat springende hertje, prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk gevarieerd bericht, met plezier gelezen. Ben alleen bang dat ik al die info niet ga onthouden.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  16. prachtig hartjeshenk:-)
    als je ziet wat er zo door dat gebied loopt,
    dat huisje daar,
    daar zou ik wel willen wonen :-)
    dan stonden s'morgens de reeën mijn broodje te smeren wil ik wedden :-)

    geweldig henk,
    puur genieten

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ha die Henk, jullie hebben de regen getrotseerd en je komt wel thuis met de grote drie (hert, ree en vos) op de foto. Vooral die reeën in het weiland....dat is een aangename verrassihg. mooie serie foto's, lekker fris groen (na al die regen). De twee damherten langs de weg zijn leuk, net of ze staan te wachten op de bus ofzo. En het zwaantje met moeder zwaan, zo aandoenlijk plaatje.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Henk,
    Niets houd je tegen, geen regen of een blessure.
    Je heb weer veel gezien en mooi op de foto gekregen.
    Dat springend hert is een pracht moment. En waar ik altijd naar op zoek ben, de buizerd komt ook maar even langs.
    En weer een ree.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  19. hoi Henk, je maakt er wel werk van zeg; al die leerzame teksten erbij; top!
    Je foto's zijn ook weer erg mooi en heerlijk om naar te kijken.
    Tot mijn verbazing zie ik dat er een gebied in de AWD naar mij genoemd is. haha!
    zo driftig ben ik niet hoor, maar ik ga er dus wel eens een kijkje nemen; dat begrijp je.
    Staat het ook op de kaart?
    Ik hoop van wel, anders vind ik het nooit natuurlijk.
    groetjes Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Henk het was een droge wandeling en veel gezien ik heb alleen die ree'en niet gezien.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een gave serie laat je hier weer zien. Mooie beelden vanuit de AWD met achtergrond info.

    Je landschap opname onder het weghuppelende konijn vind ik erg mooi (net een schilderij). Ook de pose van het jonge zwaantje is geweldig. Icarus Blauwtje, Buizerd met bek open...dit moest vast weer volop genieten zijn voor jullie beide!!!

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Je bent ook niet te stoppen Henk.
    Korte nachten vroeg in de OVP en het AWD en dan ook nog een blog met veel info maken respect.
    Mooie foto's heb je weer gemaakt van deze wandeling.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  23. hoi Henk
    het is weer geweldig een super serie vooral om dat ik even niet naar het AWD kan geniet ik hier erg van bedankt.
    gr leen

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Jeetje Henk, heb jij nooit slaap nodig?? wel handig natuurlijk ;-)
    en dan nog in staat om zo'n lekker gevarieerd blog te maken, boordevol met info, goed hoor!
    groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Henk,

    Prachtige foto van die twee damherten bij het huisje aan de duizenmeterweg :-)
    Verder is het ook een mooie serie en ondanks het slechte weer toch een mooi wandeling zo te zien.

    Groet en doe rustig aan, want je blijft alleen maar langer last houden las je niet rust!

    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  26. je danst zeker niet meer..??? het zonnetje schijnt..;-)

    Wat is het weer een leuke serie geworden. De uitrekkende vos, zo leuk om te zien.

    Beterschap met de lies, denk wel om je zelf hoor.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen