zondag 3 juli 2011

Welke Richting

Vandaag 3 Juli 2011 nemen Herman en ik ingang Panneland....En dan moeten we een keuze maken..Welke kant gaan we uit..en waar gaan we voor....Ach..het maakt niet zoveel uit vandaag...
Normaal gesproken pakken we b.v. het achtergebied voor Vossen...het Vinkenveld voor Damherten..En voor Reeën de Zeereep..
Maar vandaag lopen we kris kras door het gebied heen..zonder ons ergens op te concentreren.

Vroeger konden we dan wel eens heerlijk verdwalen...Helaas kunnen we de AWD nu te goed..
Verdwalen is er niet meer bij.
(Ree)
Ik weet nog goed dat ik de eerste keer de AWD bezocht....Man..Elke vierkante meter was helemaal top! De eerste damhertjes die ik zag..Gewoon mega gaaf...En al stond hij dan in de dekking..Je maakte net zo lang foto's..tot hij er vandoor ging... En nu...ach..meestal loop je gewoon door. Dat is niet kwaad bedoeld..Maar zo werkt dat gewoon..  De mooie varens..het Watergebied..Duingebied..De Bossen..Open Gebied...enz. Je went er aan...Het blijft prachtig..Maar de verbazing van de eerste keer..Nee...Dat gaat het niet meer worden.
Nu moet een Damhert er beter voor staan...Of hij moet iets bijzonders doen..
De lat gaat gewoon wat hoger...Of je dat nu wilt of niet..
En of dat nu je fotokwaliteit is...of je waarnemingen..
Een wolkenpartij...laaghangende mist..
Of een zon die straalt..
Je wilt het steeds mooier..
Voordeel is wel...dat je ook meer gaat zien..
Vogels..Planten..Bomen..Insekten...enz.......Je gaat in de loop der jaren...anders kijken.meer op details...En dat heeft zijn voordeel.         Zo weet je steeds beter iets te vinden../...waar te nemen.
Zo weet je b.v. ook steeds beter waar je op moet letten...en ik welke maand..
b.v. Wanneer er bronst is..of wanneer er jonge vossen of damhert kalfjes geboren worden..
Welke tijd je vossen beter kunt waarnemen (wilde) ...
Ook de ontwikkeling van het gewei...(per maand)..
Of wanner de Vogelkers bloeit..en welke periode je bramen of duindoorns ziet..
Natuurlijk kom ik kennis te kort....Maar elk seizoen..leer je weer wat bij.
En dat maakt de natuur ook weer spannend..
Een week niet naar de AWD kunnen..Dat voelt als een groot gemis..
Want ook al ben je aan veel dingen gewend geraakt...het blijft  genieten geblazen....in de awd!!!
p.s. We kwamen Andre van de site  http://switch62.blogspot.com/ nog tegen..
we liepen gezamelijk naar de uitgang....erg leuk/gezellig..om elkaar eens te ontmoeten.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Ingezonden Foto's (Gastfoto's) via mail..
Rene Vos heeft een site...Dus meer op zijn site (klik op de naam)
(Foto Rene Vos)
(Foto Rene Vos)
(Foto Rene Vos)
Bedankt voor deze mooie foto's...Rene

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Foto Ingezonden via mail van Ron Kool
Ron Kool..Stuurde deze foto..
Maar achter deze foto zit een verhaal die U zeker even moet lezen op zijn site:
Bedankt voor deze mooie foto Ron
-
Ik heb het helaas te druk met van alles..ook qua werk/sport..op dit moment..
Daarom wil ik iedereen bedanken voor de reacties..
Zeker nu ik een tijdje..geen tijd heb om te reageren..
Ik hoop dat alle drukte weer snel voorbij is
gr Henk

22 opmerkingen:

  1. Hoi Henk

    Ook leuk om jou en Herman te ontmoeten vandaag, prachtige zonsopkomst heb je er op staan!
    Die heb ik niet gezien vanmorgen :)

    Groetjes
    André

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Henk
    Wat gezellig dat je er oip uitrekt met leuke mensen.
    Super serie weer, Prachtig.
    Heb weer enorm genoten.
    Gr. Louisa

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha die Henk,

    Weer een prachtig verslag. Ook een mooi verhaal erbij, over de verwondering en het kijken naar de dingen die je tegenkomt. Mooie foto van de St. Jans vlinder.

    Jeroen en ik waren er gisteren ook, mij vielen toen ook die zonnestralen door de wolken op (misschien was het wel op het zelfde moment dat jij de foto maakte) maar ik heb geen foto gemaakt. Wel van onze eerste damhertkalfjes van dit jaar, gaaf! Daar was weer die verwondring.
    groetje sGhita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie serie weer Henk ... je hebt gelijkt ... hoe vaker je er er komt hoe anders je gaat kijken ... maar het AWD blijft een prachtig gebied.

    Groetjes en fijne dag
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit verhaal klinkt me heel bekend in de oren Henk, terwijl ik toch lang niet zó vaak in de AWD kom als jij. Maar die eerste keren, telkens weer een nieuw plekje ontdekken, ja, héél verrassend en onvergetelijk.
    Nu doe ik vaak wat jullie vandaag deden, zonder doel ronddwalen, ook heerlijk, maar nooit meer zoals die eerste keren.
    Tja, en achteloos aan iets voorbij lopen omdat je het al zo vaak hebt gezien, en omdat de foto toch echt mooier moet worden dan de vorige keer, heel herkenbaar, een de ene kant zouden we ons moeten schamen, aan de andere kant: op die manier zoeken én vinden we nog steeds meer dan genoeg uitdaging in dit prachtgebied!
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Henk ik weet wat je bedoelt.
    Wij liepen gisteren te wandelen in het lankheterbos bij Haaksbergen en dan rpobeer ik te kijken als iemand die er niet eerder geweest is, want ik ben er aan gewend hoe mooi het is.
    En de AWD....ja schei uit zeg...die eerste keer vergeet ik nooit meer.
    Daar liepen de herten me bijna voor de voeten zeg!
    Nou ja....het is ook wel eens lekker om te genieten zonder fototoestel....dat doe ik tegenwoordig ook wel eens.
    Lekker kuieren en genieten.....en een beetje aan je conditie werken....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Henk,

    Wat jij bedoelt is, dat je leert luisteren naar de geluiden om je heen en dat je tevens bewegingen ziet die niet door de wind verorzaakt worden.
    Als je eenmaal in dat stadium zit, dan neem je gewoon meer waar.
    Je foto van de vlinder met de prachtige groene wazige achtergrond verdiend wel een grotere uitsnede.
    Die is echt heel mooi geworden.
    Prachtige serie en dito verhaal weer.

    groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Henk,

    Verdwalen is er voor jullie niet meer bij, maar uit je blogs blijkt wel dat je verbazing en verwondering en zeker je enthousiasme er nog altijd zijn.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Henk.
    een lekkere vroege wandeling veel herten gezien ja'de vos komt volgende keer wel weer.
    mooi verhaal en foto's.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Henk toch, is niet goed hoor om het te druk te hebben!
    Gelukkig tank je regelmatig bij in de AWD of ander natuurgebied.
    Was weer leuk om met je mee te kijken.
    Heb je mijn vest nog aan Herman mee gegeven?
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Henk,

    We kunnen ons helemaal vinden in jouw verhaal over de AWD. Altijd wel iets nieuws te zien of te leren over dit gebied en wat ons betreft gaat het ook nooit vervelen.

    Dat je het steeds beter wil doen is niet zo gek, want wat is er nog mooier als je al dat moois ook nog eens zo kan overbrengen via je foto's.

    Wat dat betreft heb je zeker een groei doorgemaakt sinds de eerste keer dat we op jouw blog terecht kwamen. Compliment voor de foto's en het verhaal!

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Henk,
    Mooie serie foto's weer, en jullie komen wel veel tegen altijd.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. voor jezelf de lat hoger leggen henk, jawel,
    dat begrijp ik,
    dat is goed ook,
    héél bijzonder ook,
    ik zie je log graag en dat zal ook wel zo blijven...
    heerlijk om naar te kijken

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Henk. Het is leuk om in je blog. U toont ons de pure natuur, ik hou het stoppen door. Het beeld van de hemel is mooi.
    Groetjes.Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Henk,
    ik begrijp je verhaal, maar is dit niet de dagelijkse praktijk? Altijd de lat hoger leggen anders raak je er op uit gekeken, of het nu met sport, je werk of fotografie is. Juist door de lat hoger te leggen blijf je alert en zie je steeds mooiere dingen om je heen. Bovendien is er nog zoveel moois te zien dat afvlakken gelukkig niet hoeft.
    Nog bedankt voor je link in jouw blog.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Henk
    Het is weer een prachtige serie geworden.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  17. hoi Henk, wat een mooie foto's weer van je bezoek aan de AWD.
    Mijn blog over de Oostvaardersplassen is ook eindelijk klaar.
    Hier het adres:



    http://fotografieastrid.blogspot.com/

    groetjes en een fijn weekend,
    Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Héhé, eindelijk weer even internet, dus gauw kijken bij de medebloggers. Lig nog steeds in het ziekenhuis, maar het ziet er hoopvol uit. Al zal het nog maanden voor ik weer op pad kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo Henk,

    Altijd weer leuk om te zien en te lezen. De zondagmorgen is altijd voor jullie. De ochtend om vroeg de AWD in te gaan, met als doel om te fotograferen....eigenlijk hebben jullie niet echt een doel, ja genieten van de AWD. Dan doen jullie elke keer weer. 's morgens vroeg vind ik de AWD toch ook echt op zijn mooist. Fraai blog weer met bijzondere waarnemingen. Zo zie je maar dat je elke week met andere foto's thuiskomt....gelukkig maar. Het zal daarom ook nooit gaan vervelen zo'n bezoekje aan de AWD.

    Groeten en veel fotoplezier zondagmorgen.

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik kan me nog zó goed herinneren dat ik voor het eerst naar de AWD ging en hoopte een damhert te mogen zien.
    En toen dat gebeurde was ik dolblij.
    Maar zoals je al schrijft....je wordt een beetje verwend en hoewel ik t nog steeds prachtig vind om ze tegen te komen haal ik m'n spullen er niet vaak meer voor uit de tas...
    Een enkele uitzondering daargelaten natuurlijk ;)
    Maar ik ben het helemaal met je eens...de AWD blijft verbazen!

    Groetjes,
    Roeselien

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Henk.
    Wat een schitterende foto's weer. Het is nog steeds niet gelukt naar het AWD te gaan. Hopenlijk komt daar snel verandering in. Want het is al weer een aardige tijd geleden.
    Maar tot die tijd kan ik hier volop genieten
    Groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen